Crowdfunding málo objavená príležitosť
Ekonomika • 03. jún 2021 • Vyšlo v čísle: 06-07/2021Istým spôsobom tu bol medzi nami od pradávna. Vďaka internetu však za posledné dekády zažíva rozmach ako nikdy predtým. Aká je podstata fungovania crowdfundingu, jeho výhody i nevýhody? Môže z vás spraviť zo dňa na deň boháčov? Dôležitejšie však je, že vďaka tejto platforme sa môžete stať donorom jednoduchšie než kedykoľvek predtým.
Kým v roku 2013 existovalo po celom svete viac ako osemsto crowdfundingových platforiem, v roku 2016 ich počet podľa ostatných údajov Európskej komisie presiahol hranicu dvoch tisícok. Vďaka crowdfundingu teda môžu podnikatelia predstaviť svoje nápady priamo zákazníkom a majú šancu poľahky získať kapitál na rozbehnutie nových projektov.
Jediným obmedzením je vaša kreativita. Peniaze môžete použiť na financovanie inovatívnych podnikateľských nápadov, nových produktov, tvorbu umeleckých diel, ale tiež na financovanie projektov neziskových organizácií. A to nie je všetko. Jedným z najznámejších príkladov crowdfundingu je prezidentská kampaň bývalého amerického prezidenta Baracka Obamu, ktorý od svojich podporovateľov vyzbieral neuveriteľných 750 miliónov dolárov.
Crowdfunding využíva webové technológie a online platobné systémy, ktoré zjednodušujú transakcie medzi tvorcami a investormi. Jednotlivé platformy sa odlišujú najmä tým, na aký typ kampaní sa špecializujú.
AKO TO FUNGUJE
Crowdfunding využíva webové technológie a online platobné systémy, ktoré zjednodušujú transakcie medzi tvorcami a investormi. Jednotlivé platformy sa odlišujú najmä tým, na aký typ kampaní sa špecializujú. Americký crowdfundingový portál Kickstarter ponúka ľuďom možnosť prezentovať svoje kreatívne projekty, platforma Sellaband sa špecializuje na podporu hudby a Crowdrise umožňuje prispieť na dobročinné účely.
Investori či prispievatelia si výšku príspevku volia sami, na základe ponuky pre jednotlivé projekty. Môže ísť o päť eur, ale aj o milión. Ako protihodnota môžu dostať obyčajné ďakujem, tričko, vstupenku na koncert, výrobok či podiel na zisku.
Crowdfunding však poskytuje aj mnoho ďalších vedľajších výhod. Pre autora je priamou spojnicou medzi ním a spotrebiteľom. Je prvým krokom k marketingu, lojalite spotrebiteľa a emocionálnemu naviazaniu na produkt. A to najhlavnejšie je, že autor získava spätnú väzbu.
PLUSY A MÍNUSY
Okrem vyššie spomenutých výhod crowdfunding sa dá, na rozdiel od bankových pôžičiek, využívať opakovane, teda aj v prípade neúspechu. Projekt môžete prepracovať, vylepšiť, zvoliť vhodnejšie marketingové nástroje. A to bez akýchkoľvek dlžôb. V porovnaní s tradičnými metódami si autori vždy zachovávajú plnú kontrolu nad svojím projektom.
Úspešná kampaň si však vyžaduje výrazne rozdielny spôsob prípravy. Musíte si uvedomiť, že komunikujete priamo s konečným spotrebiteľom. Ak teda spotrebiteľský marketing nie je vašou silnou stránkou a vaša zdatnosť na sociálnych sieťach končí pri postovaní vašej mačičky či paničky, máte problém. Kampaň môže byť časovo náročná a od autora si vyžaduje neustálu pohotovosť. Musíte počítať s tým, že veľké množstvo svojho času obetujete príprave, zdokonaľovaniu a dohliadaniu na správny chod kampane.
Najmä však pripravte svoje ego aj na možný neúspech, pretože dávkovač lubrikačného gélu už naozaj ktosi vymyslel.
I. CHARITA
Tento model je zameraný na ľudí, ktorí majú záujem vyzbierať finančné prostriedky, aby pomohli dobrej veci, nie svojej peňaženke. Primárne je určený na podporu charít alebo na pomoc ľuďom, ktorí chcú získať financie na sociálne či charitatívne projekty. Jedna z najznámejších platforiem tohto druhu je americký Crowdrise. U nás je najpopulárnejšia platforma Ľudia ľuďom.
II. ODMEŇOVANIE A PREDPREDAJ
Systém založený na odmeňovaní a predpredaji je najrozšírenejším crowdfundingovým modelom. Pri odmeňovacom variante autor investorom ponúkne niečo na revanš, napríklad už spomenuté „pánbohzaplať“. Ak však donor prispeje na projekt, ktorý je založený na predpredaji, dostane autorov výrobok. V hudobnom biznise môže ísť o nový album alebo o právo na kúpu albumu s nižšou cenou. Takto fungujú platformy ako Indiegogo a Kickstarter, u nás podobným spôsobom funguje hudobné vydavateľstvo Slnko Records s kvalitnou nekomerčnou hudbou.
III. MIKROPÔŽIČKY
Ste predsa len trošku „hamižný“, alebo patríte k vizionárom s vidinou zárobku? Formou mikropôžičky môžete poskytnúť peniaze na zrealizovanie projektu s víziou budúcej odplaty. Tento crowdfunding je najpopulárnejší v krajinách, kde banky robia problémy s poskytnutím úveru. Investori dostanú dlhový nástroj s fixnou úrokovou sadzbou, ktorý zabezpečí návratnosť istiny podľa presného harmonogramu. Tento model využíva napríklad medzinárodná platforma Lending club z USA.
IV. CROWINVESTING
Ako je jasné z názvu, táto forma je založená na investícii. V praxi to znamená, že investor si vyberie projekt na základe možného budúceho profitu a na oplátku za svoju finančnú podporu sa stane akcionárom alebo spoločníkom danej firmy. Táto forma crowdfundingu sa však rozvíja najpomalšie. Môžu za to mnohé regulačné obmedzenia. Medzi najvyhľadávanejšie platformy tohto typu sa radia CrowdCube z Veľkej Británie, Fundable z USA a nemecká platforma Companisto.
MODELY FINANCOVANIA
Existujú dve základné metódy vyplácania finančných prostriedkov autorom projektov:
- 1. „Všetko alebo nič“ (angl. All or nothing),
- 2. „Nechaj si všetko“ (angl. Keep it all).
V oboch prípadoch si autor určuje presnú sumu, ktorú by chcel dosiahnuť, a dĺžku trvania kampane, počas ktorej môžu ostatné subjekty prispievať na daný projekt.
V prípade modelu „Všetko alebo nič“ musí autor dosiahnuť svoj cieľ počas vopred určenej doby. Ak sa mu to nepodarí, tak nezíska ani cent a prostriedky sa vrátia prispievateľom. Takýto model využíva napríklad Kickstarter alebo Ulule. Model „Nechaj si všetko“ pracuje na princípe, pri ktorom autor nie je povinný stanoviť si finančný cieľ. Všetko závisí od pravidiel konkrétnych platforiem. Autor zbiera prostriedky až do momentu ukončenia kampane, keď sa mu vyplatí celkové množstvo vyzbieraných financií. Platformy, ktoré využívajú výhradne tento model, sú napríklad RocketHub a Fundable.
NIČ NIE JE ZADARMO
Mnoho platforiem si za uverejnenie projektu neúčtuje nič a pri ostatných poplatky prichádzajú až po uzavretí kampane. Môže ísť o tri až desať percent z reálnej vyzbieranej sumy. Niektoré platformy však chcú eliminovať podvodníkov a pri neúspechu kampane si účtujú aj osem percent z požadovanej sumy. Rátajte aj s poplatkami pre banky, niektoré totiž spoplatňujú prevody peňazí.
Národná banka Slovenska (NBS) však varuje. „Oblasť crowdfundingu a činnosti s ňou spojené nepodliehajú dohľadu NBS. Samotná účasť verejnosti na týchto aktivitách je konaním na vlastnú zodpovednosť. NBS tiež upozorňuje, že finančné prostriedky, ktoré sú súčasťou činností spojených s crowdfundingom, nepodliehajú ochrane vkladov ani ochrane investícií,“ informuje na svojom webe.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Ekonomika
Ďalšie články v čísle 06-07/2021