Investícia na štyroch kolesách
Auto-Moto • 09. december 2021 • Vyšlo v čísle: 12/2021-01/2022Ak by to bolo jednoduché, robil by to každý. Známa múdrosť obzvlášť platí pri investíciách do zberateľských a investičných áut. My sme nazreli za oponu tohto sveta. Je to skutočne poriadne náročná zábava.
Na dražbe vyhlásenej aukčnej spoločnosti RM Sotheby‘s v Monterey padol v roku 2018 jeden z rekordov automobilového sveta. Dražobné kladivko tu odkleplo sumu viac ako 48,4 milióna amerických dolárov za 1962 Ferrari 250 GTO. Tohto miláčika predtým celých dvadsať rokov vlastnil milovník Ferrari a veteránov Dr. Gregory Whitten. Motolegendu na dražbu priviezol päťnásobný víťaz Le Mans Derek Bell a hneď prvá suma, ktorá bola za športiak ponúknutá, vyrážala dych. Bolo to 35 miliónov dolárov. Nasledoval približne desaťminútový nervydrásajúci boj, ktorý skončil ešte o trinásť miliónov vyššie. Táto suma prekonala dovtedajší rekord o celých desať miliónov dolárov. Ak by sme pátrali po ďalších rekordoch spojených s predajom automobilov, tak by sme sa zastavili v roku 2020, keď sa v online dražbe predalo 2001 Ferrari za viac ako 4 milióny dolárov. Čo je síce stále poriadne vysoké číslo, no nie je to až taký šok. Tým je údajný súkromný predaj tajomného modelu zberateľského automobilu, ktorého cena sa vyšplhala na 50 miliónov dolárov. Čo z týchto šialene drahých predajov štvorkolesových tátošov dokážeme vyčítať?
Investovanie do automobilov je extrémne emocionálna a trendová záležitosť.
CENY PODĽA INDEXOV
Investovanie do automobilov je extrémne emocionálna a trendová záležitosť. Samozrejme, aj tu existujú pravidlá a snaha o nastavenie aspoň nejakých regulácií. Historic Automobile Group International (HAGI) je nezávislý investičný výskumný dom a think tank, ktorý sa venuje klasickým zberateľským automobilom. Ponúka indexy, ktoré približujú investovanie do áut tradičným investičným komoditám ako zlato alebo ropa. Tieto indexy sú pravidelne publikované vo vyhlásených médiách. HAGI P sa venuje Porsche, HAGI F má na starosti Ferrari a HAGI MBCI zas modely Mercedes-Benz. Áno, tušíte správne, práve toto sú najžiadanejšie indexy vo svete automobilových investorov. Ak by sme hľadali ďalšie záchytné body, podľa čoho investovať do automobilov, prišli by sme aj k značkám ako Rolls-Royce a Bentley. V niektorých prípadoch sú modely týchto automobiliek zárukou zhodnotenia investície.
Američania na ostrov v 40. A 50. Rokoch 20. Storočia vo veľkom exportovali modely takých zvučných mien ako Chevrolet, Ford, Pontiac, Buick, Dodge, Plymouth alebo Studebaker.
KUBA – RAJ INVESTIČNÝCH ÁUT
Úprimne však treba povedať, že ak by ste chceli na automobilovej investícii skutočne zarobiť, mali by ste hodiť všetky pravidlá za hlavu a sledovať najmä trendy. Spomeniete si ešte na prvé filmy série Fast and Furious? Staršie Hondy sa po týchto snímkach predávali ako teplé rožky. Stačilo, aby Honda ponúkla dobrý výkon, v ideálnom prípade nepochádzala z pásu, bola garážovaná, jej tachometer ukazoval rozumné číslo a auto stále spoľahlivo jazdilo a nezožralo aj trávu so zvodidlom. Znie to ako poriadne náročný zoznam? Ak sa zamyslíte, potenciálny investor vlastne len nechcel kupovať vrak. Investičné trendy nemusia byť nastavené len populárnymi filmami. V podstate stačí, aby sa o konkrétny model automobilu začala zaujímať dostatočne veľká skupina ľudí, a cena sa začne hýbať smerom k zaujímavému zhodnoteniu. Správne tušíte, že takto sa môžu zhodnotiť aj autá z pásovej výroby. Avšak nie z tej úplne najmasovejšej. Hoci to bude znieť trochu zvláštne, túto podmienku spĺňajú aj dobre známe veterány, ktoré sú jedným zo symbolov Kuby. Američania na ostrov v 40. a 50. rokoch 20. storočia vo veľkom exportovali modely takých zvučných mien ako Chevrolet, Ford, Pontiac, Buick, Dodge, Plymouth alebo Studebaker. Po kubánskej revolúcii Spojené štáty americké uvalili na export embargo a Kuba je dnes vďaka politickej situácii v podstate živým múzeom klasických amerických automobilov, ktoré sú v perfektnom stave, plne funkčné a majú obrovskú hodnotu. Už len vymyslieť, ako jedného z týchto krásavcov legálne dostať do Európy.
STAROSTLIVOSŤ ZNAČNE NAVÝŠI NÁKLADY
V článku o investičných automobiloch neobchádzame klasické veterány so zlým úmyslom. Táto automobilová téma je v skutočnosti záležitosťou nadšencov, ktorí často priznávajú, že historické automobily nie sú z pohľadu investícií až takou zaujímavou kategóriou. Hodnotu historického alebo klasického auta ovplyvňuje celý rad faktorov: počet vyrobených kusov, koľko ich je aktuálne a vôbec na trhu, najazdené kilometre, stav vozidla alebo do akej miery je automobil pôvodný. V článkoch publikovaných tento rok odborníci odporúčajú investovať do zaujímavých modelov z 80. a 90. rokov 20. storočia. Tiež sa údajne oplatí venovať pozornosť modelom Lamborghini alebo Mercedesom SL zo 70. rokov. Do úvahy však treba brať aj to, že samotná starostlivosť o investičný kúsok stojí nemalé peniaze. Predstavte si, že potrebujete opraviť poťah. Aby sa hodnota automobilu zachovala, prípadne ešte narástla, musí sa použiť pôvodný materiál, ktorý bude zapracovaný pôvodnými technikami výroby. Aj pri maličkostiach tak môžete do veterána vraziť peniaze, ktoré ďaleko prekročia jeho potenciálnu predajnú cenu.
AJ PRENÁJOM JE INVESTÍCIA
S ohľadom na tieto skutočnosti by sa možno oplatilo poohliadnuť skôr po raritných autách alebo modeloch po celebritách. Do prvej skupiny patria napríklad Aston Martin V8 Vantage alebo Porsche 993 Carrera 2. Spoľahlivo ich spoznáme podľa šialenej ceny a okamžitého predaja, ak sa niekde objavia. Autá po celebritách, obzvlášť po tých motošportových, môžu mať tiež pridanú hodnotu. Existujú zberatelia, ktorí obľubujú vozidlá diktátorov, špeciálne upravené modely alebo kúsky s nízkym výrobným číslom. Mimochodom, ak vás investovanie do zaujímavých automobilov láka, neznamená to, že sa musíte vŕtať v ďalekej histórii. Stačí si zaobstarať ten správny model Porche 911 a začať ho prenajímať. Milovníci luxusných a nevšedných áut nemusia mať vždy potrebu ich priamo vlastniť, svoje chúťky dokážu uspokojiť aj niekoľkodňovou jazdou. V prípade tohto investovania však treba myslieť na to, že samotná prevádzka požičiavaných áut bude tvoriť zásadnú položku vášho mesačného vyúčtovania.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Auto-Moto
Ďalšie články v čísle 12/2021-01/2022