Rock´n´Roll na kolesách
Auto-Moto • 20. jún 2020 • Vyšlo v čísle: 06/2020Fenomén Café Racer má svojich nadšencov aj u nás
Chuligáni z londýna
Napriek tomu, že mladíci z Anglicka hľadali predovšetkým rýchlosť, novinár a spisovateľ Mike Seate, ktorý sa už dvadsať rokov venuje téme café racer, hovorí o pôvode tohto názvu v súvislosti s podpichovaním vodičov kamiónov. Ekvivalent prekladu „café racer“ v slovenčine nemá zmysel hľadať, ak si však nahodíte tento názov do internetového prekladača, vypľuje vám spojenie „pretekár v kaviarni“. Takýto pojem by aj celkom sedel k prvotnému nazeraniu na rastúcu subkultúru. Navyše znie dosť dekadentne na to, aby sa z neho vykryštalizoval fenomén, ktorému podľahol nejeden konštruktér.
Motorky typu café racer sú produktom britskej subkultúry šesťdesiatych rokov.
Mladí motorkári v kožených bundách sa inšpirovali pretekárskymi špeciálmi tej doby. Začali zo sériových motoriek zhadzovať nepotrebné časti ako blatníky, veľké airboxy, tiché, ale objemné výfuky či obrovské komfortné sedadlá a menili ich za minimalistické, často veľmi nepohodlné, ale sexy pretekárske diely, ktoré si vyrobili doma v garáži,“ prezradil nám Slavo Danko, jeden zo slovenských nadšencov týchto typov motoriek. Podľa motorkára a konštruktéra, ktorý funguje pod značkou Free Spirit Motorcycles, tak vznikli ľahké, rýchle a hlučné stroje, na ktorých sa mladí „rockers“ pretekali od kaviarni ku kaviarni. Práve táto jednoduchosť, minimalizmus, unikátnosť a „inakosť“ je to, čo ho na café raceroch baví. „Zoberiete stroj, ktorý pôvodne vážil dvesto kilogramov, predizajnujete ho, odstrojíte, použijete nové postupy a materiály a skončíte s moderným retro bajkom, ktorý váži o polovicu menej. Jazda na ňom sa nedá porovnať s jazdou na súčasnom, modernom stroji. Tá nostalgia, vôňa benzínu, neistota pri štartovaní 50 rokov starého motora, absolútny kontakt s motorkou. To si s novou motorkou nekúpite,“ prezradil nám s pátosom Slavo.