Značka, ktorá roztancovala celé slovensko oslavuje 8. narodeniny
Móda • 20. jún 2020 • Vyšlo v čísle: 06/2020Keď pred ôsmimi rokmi Jaro Chrapko zakladal firmu Dedoles, mal 22 rokov. Dnes čerstvý tridsiatnik šéfuje spoločnosti, ktorá zamestnáva viac ako 130 ľudí, za minulý rok dosiahla tržby takmer 15 miliónov eur, pôsobí na 13 trhoch a chystá sa ďalej expandovať.
Ako to celé začalo?
Nápad urobiť si vlastný e-shop vznikol na dovolenke v Grécku, kde Jara a jeho priateľku Naďu očarili originálne tričká a rozhodli sa, že také chcú predávať. Postupne hľadali nových dodávateľov a zaujímavé značky. Kritériom výberu bol originálny dizajn a zodpovedná výroba. Po 7 rokoch v textilnom biznise Jaro cítil, že potrebuje firmu posunúť ďalej. Rozhodli sa preto vytvoriť vlastnú značku, pri ktorej budú môcť uplatniť svoju kreativitu a využiť dobrú znalosť trhu. Od začiatku mali jasno, aká by mala byť, akú emóciu by mala ľuďom prinášať. Ich plánom bolo vytvárať produkty, ktoré prinášajú ľuďom radosť a ktorými ľudia dokážu vyjadriť svoju jedinečnosť. Ako prvé začali pod vlastnou značkou vyrábať ponožky – tie sú stále najpopulárnejšie a veľmi trendové. Vyzvali svetové dizajnérske komunity, aby pre nich navrhli ponožky podľa presne vypracovaného zadania. Hneď prvé reakcie ľudí boli vynikajúce a už debutová kolekcia sa predávala veľmi dobre. Bolo jasné, že sa vybrali správnou cestou.
Potom nasledovali ďalšie výzvy – hľadanie dodávateľov, zlepšovanie kvality, riešenie ekologických aspektov. Zúčastňovali sa rôznych svetových veľtrhov, aby vybrali medzinárodne uznávaných výrobcov, ktorí dokážu zabezpečiť požadovanú kvalitu a objem produkcie. „Dôležité pre nás bolo aj to, aby sa firma správala zodpovedne,“ hovorí Jaro. „Cena je dôležitým aspektom, nikdy však nevyberáme toho najlacnejšieho, to je naše pravidlo. Dodávateľov hľadáme po celom svete a zatiaľ sme na nich mali naozaj šťastie. S každým z nich máme veľmi dobrý vzťah,“ dodáva. Dedoles si postupne vybudovali vlastný produktový tím, ktorý sortiment neustále dopĺňa a rozširuje. K ponožkám po čase pribudla spodná bielizeň a čoskoro sa objavia aj nové letné vychytávky. Dnes sa tvorí 90 % dizajnov interne. „Máme skvelý tím dizajnérov, zložený z rôznych osobností, ktoré sa navzájom dopĺňajú,“ hovorí Naďa Fraňová, produktová manažérka. „Hľadali sme a stále hľadáme dizajnérov, ktorých baví práca v módnom priemysle a majú radi výzvy. Dedoles dynamicky rastie, naše tempo je energické. Náš produktový záber je rôznorodý a vyžaduje si veľmi agilný prístup a rýchle učenie sa. Ak vidíme, že dizajnér má zápal pre prácu, nevadí nám ani to, že nemá skúsenosti priamo z odevného priemyslu,“ dodáva Naďa.
Rok 2019 bol pre spoločnosť Dedoles veľmi úspešný. Predchádzalo tomu však mnoho práce a zmien, ktoré bolo treba zrealizovať – celkové nastavenie procesov: od online marketingu cez skladové procesy až po distribúciu balíkov. Zlepšilo sa technické riešenie webu, IT systému, skladového systému, rozšírila sa zákaznícka podpora, ktorá je schopná komunikovať vo viac ako 10 jazykoch. S rastúcim podielom predaja vlastných výrobkov začal Dedoles významne investovať aj do budovania a zvyšovania povedomia značky prostredníctvom sociálnych sietí, a to nielen na etablovaných trhoch na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku či Rumunsku. Spojením rokmi nadobudnutého know-how s vlastnými produktami začal Dedoles fungovať aj na náročných trhoch ako Nemecko či Poľsko. To ich posmelilo skúsiť expandovať aj do ďalších veľkých krajín EÚ, napríklad do Francúzska či Veľkej Británie. Ďalším krokom prebiehajúcej expanzie bol podpis akvizičnej zmluvy, ktorú Dedoles zrealizoval v marci 2020. Stal sa tak 100 % vlastníkom britskej spoločnosti Something different Europe Ltd. Zmeny nastali aj v organizačnej štruktúre, do manažmentu prišlo viacero skúsených manažérov. Tí so sebou priniesli ďalšie know-how. Tím Dedoles sa rozširoval na všetkých frontoch a úrovniach vedenia podniku. „Uvedomujeme si, že investícia do ľudí a ich rozvoja je to najdôležitejšie,“ hovorí Jaro.
V roku 2019 firma začala budovať aj oblasť B2B predaja, zatiaľ však viac ako 95 % zákazníkov tvorí konečný spotrebiteľ. Otestovala si predaj v prvej kamennej predajni – v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall. Po prvotných pozitívnych skúsenostiach plánuje v rozširovaní offline aktivít pokračovať, koronakríza však tento zámer trocha pribrzdila.
Dedoles si uvedomuje svoju spoločenskú zodpovednosť, robí všetko pre to, aby bol dopad jej činnosti na životné prostredie čo najmenší, čo rieši na všetkých úrovniach svojho podnikania. Snaží sa využívať recyklované materiály, vyrába napríklad ponožky z recyklovanej bavlny, do sortimentu zaradila ponožky z bambusu. Momentálne pracuje na obalových materiáloch, ktoré budú iba z recyklovaného papiera, hľadá vhodné alternatívy dopravy...
Dedoles podporuje viacero neziskových organizácií a projektov, ktoré pomáhajú zlepšiť kvalitu života spoločnosti. Aktivitou „Dedoles sadí les“ zabezpečila výsadbu viac ako 50 000 stromov, dlhodobejšie podporuje Spoločnosť Downovoho Syndrómu na Slovensku – finančne aj rozsiahlou informačnou kampaňou Ponožková výzva, ktorej cieľom je predovšetkým zvýšiť povedomie o Downovom syndróme v širokej verejnosti.
Dedoles sa do širšieho povedomia dostal svojou chytľavou reklamou s tancujúcimi škrečkami, ktorá počas koronakrízy pobláznila takmer celé Slovensko. Tá im pomohla viac sa zviditeľniť a stať sa ešte obľúbenou značkou.
Značka Dedoles je typická svojím originálnym dizajnom. Veselé ponožky, ktoré „nemajú páru“ sú navrhnuté tak, aby bola každá iná, ale spolu tvorili dokonalý pár. Práve pre svoju hravosť si získali srdcia nielen detí, ale všetkých, ktorí sa chcú odlišovať a byť originálni. Dedoles chce dať ľuďom možnosť vyjadriť ponožkami svoju jedinečnosť.
V sortimente Dedoles nájdete rovnaké dizajny na ponožkách aj spodnej bielizni. Dokonale sa tak môžete zladiť s partnerkou či partnerom, ale i svojimi malými ratolesťami, pretože väčšina motívov je robená vo veľkosti pre dospelých aj pre deti
Nová je aj kolekcia športových ponožiek. Tie obsahujú vyšší podiel bavlny, vďaka čomu sú poddajné, mäkké, a teda perfektné na obľúbenú športovú aktivitu. Ponožky majú extra mäkkú plochu v oblasti chodidla na ešte komfortnejšie športovanie. Tak v ktorých by ste si išli zabehať vy?
Na motívoch sú rôzne povolania, záľuby, jedlá, nápoje, ale i obľúbené rozprávkové postavičky. Preto sú vhodným darčekom, ktorým dokážete potešiť kohokoľvek.
Dedoles neustále rozširuje svoj sortiment o nové dizajny aj celé produktové rady. Na leto prichádza so skrátenou verziou členkových ponožiek, ktoré sú vhodnejšie na teplé letné dni.
Viac na www.dedoles.sk