Časopis FOR MEN - Môj tím a ja v online svete

Môj tím a ja v online svete

Lifestyle30. máj 2022

Práca z domu bola v začiatkoch pandémie postrachom pre manažérov. Prvým krokom bolo rýchlo a kvalitne zabezpečiť pre všetkých pracovné nástroje – hardvér a spojenie, ale najmä nastaviť základné pravidlá fungovania. Všetko ostatné sme sa učili za pochodu.

Pri manažovaní tímu v online priestore je kľúčom k udržaniu výkonnosti tímu, ale aj spokojnosti jeho členov, pochopiť rozdiely medzi prácou v kancelárii a na home-office, nájsť výhody jedného i druhého módu a vyťažiť z nich, čo sa dá.

Čo potrebujeme vedieť o práci z domu?

Azda najväčším šokom pre každého zamestnanca, ktorý začne pracovať z domu, je prepojenie pracovného a súkromného života. Na prvý pohľad sa takéto prepojenie  zdá byť ideálnym, ale v skutočnosti je dlhodobo udržateľné len vtedy, keď jestvuje medzi pracovným a súkromným životom hranica. Veľa zamestnancov má s udržaním hranice problém. Čo stiera potrebnú hranicu? Keď ráno vstaneme a začneme ešte v pyžame riešiť pracovné záležitosti, keď celý deň robíme to i ono, ale vlastne nemáme prestávku, keď na záver dňa ani nevieme spočítať, koľko hodín sme venovali výlučne pracovným činnostiam, keď strávime celý deň v byte, bez vychádzky,... Ísť do kancelárie nám pomáha prepnúť sa na pracovný mód a naopak odísť z kancelárie spúšťa prechod do privátneho života.

Práca z domu môže človeka dostať do pocitu izolácie a viesť k demotivácii. Nedostatok interakcií a sociálneho kontaktu môže viesť dokonca až k depresii či úzkosti. Keď sme spolu v kancelárii, často namiesto písania e-mailu sa pristavíme s otázkou pri kolegovi, neformálne sa oprieme o kolegov stôl či ho potľapkáme po pleci, v kuchynke pri príprave kávy či čaju si povymieňame názory na menej či viac dôležité témy spoločenského života, dáme si tip na výlet, posťažujeme si na naše pubertálne deti, dohodneme si stretnutie na pive... To všetko je ľudské a nabíja nás to, veď sme stvorení pre život v skupinách :-) 

Home-office má aj skvelé benefity. Šetrí nám čas i peniaze – ušetríme na doprave a na oblečení (tepláková kultúra je doma OK). Jedlo je k dispozícii – kuchyňa je na dosah ruky. Donáška jedla funguje kdekoľvek, i domov. Ak ostávame doma, podieľame sa na znížení uhlíkovej stopy. Cítime sa slobodnejší – vieme si prispôsobiť pracovný čas a zariadiť si veci, ktoré sa z kancelárie nedajú, ako napríklad návštevu plynára na montáž nového kotla alebo dožičiť si sprchu po krátkom cvičení uprostred dňa... 

Ak chceme profitovať z home-office, musíme sa postarať o dodržiavanie hraníc medzi prácou a oddychom, t.j. zaviesť rutinu, zabezpečiť si vhodné (ergonomické a svetlé) miesto na prácu a mať sociálne kontakty. 

Toto všetko potrebujeme vedieť, keď pracujeme z domu. Čo však ešte naviac potrebuje vedieť manažér?

Jedna z najväčších výhod práce v office je možnosť bezbariérovo komunikovať. Zdravá komunikácia stmeľuje tím a udržiava dostatočnú hladinu energie v tíme. Úspech je podmienený dobrou komunikáciou. 

Čo potrebuje manažér zabezpečiť, prípadne zmeniť, pre dobré fungovanie komunikácie v online priestore? Na čo klásť dôraz? Čo nezabudnúť?

Tak predovšetkým, tím – to sú všetci jeho členovia. Každý jeden člen tímu prispieva k jeho výkonnosti. Platí však, tak ako aj v iných oblastiach, že pokiaľ sa vzťahy nerozvíjajú a nepracuje sa na ich utužovaní, slabnú. Spolupatričnosť sa vytráca a spolupráca sa znižuje. 

Virtuálne stretnutia slúžia predovšetkým, ale nielen! na biznis témy. Ako sa postarať o to, aby boli porady efektívne z hľadiska biznisu, ale aj podporné pre tím? Skúste sa inšpirovať týmito pravidlami:

  • Nastavte pravidlá práce v online resp. v hybridnom fungovaní v týchto oblastiach: pracovná doba, komunikačné kanály (potrebujeme mať viacero komunikačných kanálov, jeden nestačí), plánovanie pravidelných  porád/stretnutí, prioritizácia kľúčových projektov/ míľnikov, termíny - dokedy musia byť zodpovedané požiadavky/e-maily apod.
  • Bez spojenia niet velenia. Buďte  v spojení. Dbajte, aby sa plánované online stretnutia naozaj uskutočnili. Využívajte viaceré komunikačné kanály – e-maily zďaleka nestačia. Chatujte! Používajte Teams, Zoom, Slack, ale aj „nebiznisové“ appky typu Whatsapp. Každá platforma ponúka niečo iné: videokonferencie sú potrebné pre komplexné diskusie s prezentáciou materiálov, e-mailová komunikácia je vhodná na oficiálnu komunikáciu s jasnými požiadavkami, chat je najlepší na rýchlu, neformálnu výmenu informácií alebo otázky, ktoré potrebujú odpoveď obratom.
  • Nastavte jasné pravidlá porady. Všetky pracovné stretnutia, fyzické či virtuálne, sa konajú za účelom zlepšiť/budovať biznis. Keď všetci vedia, čo je cieľom porady, môžu sa identifikovať s cieľmi a lepšie spolupracujú (a to aj mimo porady).
  • Počas online porady majte vždy, pokiaľ sa dá, všetci zapnuté video. Vzájomne sa vidieť podporuje pocit príslušnosti ku komunite (tímu) a pomáha lepšie rozprúdiť konverzáciu.
  • Pozdravte na stretnutí každého účastníka zvlášť, po mene, s osobnou poznámkou alebo otázkou, ako sa má. Ľudský prístup je znakom vyspelosti manažéra. Zaujímajte sa o členov tímu, dajte im pocítiť, že sú pre vás dôležití. Ubezpečte sa, že každý vie, čo sa od neho očakáva. Posilnenie dôvery a zodpovednosti vedie k lepšej spolupráci, čo je dôležité, lebo len dobre spolupracujúci tím môže byť vysoko výkonný. Oplatí sa investovať do každého jedného člena tímu - zamestnanci sú najväčší kapitál firmy. 
  • Dožičte členom svojho tímu flexibilitu. Spolu so zodpovednosťou musí ísť ruka v ruke aj sloboda. Niekedy môže byť ťažké odolať pokušeniu stanoviť čas online stretnutia podľa vlastných preferencií, ale oplatí sa rešpektovať kalendár každého člena tímu, pokiaľ to je možné. Je zrejmé, že pri práci z domu nie všetci majú rovnaké podmienky a každý ocení, že sa naňho berie ohľad. 
  • Pravidelné „1:1“ stretnutia. Vo väčšine firiem býva zvykom, že priami podriadení, keď sú v kancelárii, sa zastavia za svojím šéfom aj mimo plánovanej schôdzky. Keďže práca online nie je naklonená „ad-hoc“ krátkym stretnutiam, je vhodné dodržiavať pravidelné schôdzky cez Teams (alebo iný druh ICT).
  • Reagujte rýchlo. Keď sa podarí dokončiť úspešne projekt, alebo i len jeho časť, pochváľte tím za dobrú prácu. Nenechávajte to na „vhodnú príležitosť“ alebo na prísľub osobnej oslavy v bare so vzdialeným dátumom. Oceňte prácu  hneď a urobte niečo nezvyčajné – pošlite všetkým trefnú animáciu napríklad cez WhatsApp alebo nazdieľaním obrazovky počas stretnutia. 
  • Dbajte o Life-Work Balance. Nemusíte byť top-manažér v nadnárodnej firme, aby ste pochopili, že zamestnanci, pracujúci z domu, potrebujú oddych takisto, ako keby pracovali v kancelárii. Nie je prípustné žiadať ich o online stretnutia alebo telefonáty po pracovnej dobe, ani očakávať, že vybavia e-maily v noci alebo cez víkend. Najmä z dlhodobého hľadiska to nie je udržateľné. Objavujú sa už aj spoločenské objednávky na štvordňový pracovný týždeň – je dobré byť o krok vpred a aspoň mentálne sa na túto možnosť pripraviť.
  • Pripomínajte si, že to, ako funguje Váš tím, je vo vašich rukách. Rozvoj tímu je vaša úloha. Dožičte pravidelne svojmu tímu teambuilding – nie formou posedenia pri poháriku, ale formou interaktívnych  workshopov, na ktorých sa zúčastnia fyzicky,  kde si cielene  popracujú na zlepšení komunikácie a spoločnom definovaní hodnôt, čo je výborným prostriedkom k utužení vzťahov. 

Práca v online priestore (ale i v hybridnom móde) je pre manažéra výzvou. Premeňte výzvu na benefit. Skúste si odpovedať na otázky:

Akú príležitosť som ja ako manažér, ktorý riadi tím v online prostredí, dostal? V čom mi to je užitočné? Čo to môže priniesť môjmu tímu? Čo sa naučím ja? V čom inom mi môže tento spôsob práce pomôcť? 

#leadership #riadenie timu #teamcoaching #work-life balance

Autorka: life, biznis & tímová koučka Ingrid Schostoková Krupičková zo vzdelávacej organizácie topcoach

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Môj tím a ja v online svete
Časopis FOR MEN - Môj tím a ja v online svete

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
0moj-tim-a-ja-v-online-sveteMôj tím a ja v online svete13yesnoPráca z domu bola v začiatkoch pandémie postrachom pre manažérov. Prvým krokom bolo rýchlo a kvalitne zabezpečiť pre všetkých pracovné nástroje – hardvér a spojenie, ale najmä nastaviť základné pravidlá fungovania. Všetko ostatné sme sa učili za pochodu. <p>Pri manažovaní tímu v online priestore je kľúčom k udržaniu výkonnosti tímu, ale aj spokojnosti jeho členov, pochopiť rozdiely medzi prácou v kancelárii a na home-office, nájsť výhody jedného i druhého módu a vyťažiť z nich, čo sa dá.</p><p>Čo potrebujeme vedieť o&nbsp;práci z&nbsp;domu?</p><p>Azda najväčším šokom pre každého zamestnanca, ktorý začne pracovať z domu, je prepojenie pracovného a súkromného života. Na prvý pohľad sa takéto prepojenie &nbsp;zdá byť ideálnym, ale v skutočnosti je dlhodobo udržateľné len vtedy, keď jestvuje medzi pracovným a súkromným životom hranica. Veľa zamestnancov má s udržaním hranice problém. Čo stiera potrebnú hranicu? Keď ráno vstaneme a začneme ešte v pyžame riešiť pracovné záležitosti, keď celý deň robíme to i ono, ale vlastne nemáme prestávku, keď na záver dňa ani nevieme spočítať, koľko hodín sme venovali výlučne pracovným činnostiam, keď strávime celý deň v byte, bez vychádzky,... Ísť do kancelárie nám pomáha prepnúť sa na pracovný mód a naopak odísť z kancelárie spúšťa prechod do privátneho života.</p><p>Práca z domu môže človeka dostať do pocitu izolácie a viesť k demotivácii. Nedostatok interakcií a sociálneho kontaktu môže viesť dokonca až k depresii či úzkosti. Keď sme spolu v kancelárii, často namiesto písania e-mailu sa pristavíme s otázkou pri kolegovi, neformálne sa oprieme o kolegov stôl či ho potľapkáme po pleci, v kuchynke pri príprave kávy či čaju si povymieňame názory na menej či viac dôležité témy spoločenského života, dáme si tip na výlet, posťažujeme si na naše pubertálne deti, dohodneme si stretnutie na pive... To všetko je ľudské a nabíja nás to, veď sme stvorení pre život v skupinách :-)&nbsp;</p><p>Home-office má aj skvelé benefity. Šetrí nám čas i peniaze – ušetríme na doprave a na oblečení (tepláková kultúra je doma OK). Jedlo je k dispozícii – kuchyňa je na dosah ruky. Donáška jedla funguje kdekoľvek, i domov. Ak ostávame doma, podieľame sa na znížení uhlíkovej stopy. Cítime sa slobodnejší – vieme si prispôsobiť pracovný čas a zariadiť si veci, ktoré sa z kancelárie nedajú, ako napríklad návštevu plynára na montáž nového kotla alebo dožičiť si sprchu po krátkom cvičení uprostred dňa...&nbsp;</p><p>Ak chceme profitovať z home-office, musíme sa postarať o dodržiavanie hraníc medzi prácou a oddychom, t.j. zaviesť rutinu, zabezpečiť si vhodné (ergonomické a svetlé) miesto na prácu a mať sociálne kontakty.&nbsp;</p><p>Toto všetko potrebujeme vedieť, keď pracujeme z&nbsp;domu. Čo však ešte naviac potrebuje vedieť manažér?</p><p>Jedna z najväčších výhod práce v office je možnosť bezbariérovo komunikovať. Zdravá komunikácia stmeľuje tím a udržiava dostatočnú hladinu energie v tíme. Úspech je podmienený dobrou komunikáciou.&nbsp;</p><p>Čo potrebuje manažér zabezpečiť, prípadne zmeniť, pre dobré fungovanie komunikácie v&nbsp;online priestore? Na čo klásť dôraz? Čo nezabudnúť?</p><p>Tak predovšetkým, tím – to sú všetci jeho členovia. Každý jeden člen tímu prispieva k jeho výkonnosti. Platí však, tak ako aj v iných oblastiach, že pokiaľ sa vzťahy nerozvíjajú a nepracuje sa na ich utužovaní, slabnú. Spolupatričnosť sa vytráca a spolupráca sa znižuje.&nbsp;</p><p>Virtuálne stretnutia slúžia predovšetkým, ale nielen! na biznis témy. Ako sa postarať o&nbsp;to, aby boli porady efektívne z&nbsp;hľadiska biznisu, ale aj podporné pre tím? Skúste sa inšpirovať týmito pravidlami:</p><ul><li><strong>Nastavte pravidlá práce v&nbsp;online</strong> resp. v hybridnom fungovaní v týchto oblastiach: pracovná doba, komunikačné kanály (potrebujeme mať viacero komunikačných kanálov, jeden nestačí), plánovanie pravidelných &nbsp;porád/stretnutí, prioritizácia kľúčových projektov/ míľnikov, termíny - dokedy musia byť zodpovedané požiadavky/e-maily apod.</li><li><strong>Bez spojenia niet velenia.</strong> Buďte &nbsp;v spojení. Dbajte, aby sa plánované online stretnutia naozaj uskutočnili. Využívajte viaceré komunikačné kanály – e-maily zďaleka nestačia. Chatujte! Používajte Teams, Zoom, Slack, ale aj „nebiznisové“ appky typu Whatsapp. Každá platforma ponúka niečo iné: videokonferencie sú potrebné pre komplexné diskusie s prezentáciou materiálov, e-mailová komunikácia je vhodná na oficiálnu komunikáciu s jasnými požiadavkami, chat je najlepší na rýchlu, neformálnu výmenu informácií alebo otázky, ktoré potrebujú odpoveď obratom.</li><li><strong>Nastavte jasné pravidlá porady</strong>. Všetky pracovné stretnutia, fyzické či virtuálne, sa konajú za účelom zlepšiť/budovať biznis. Keď všetci vedia, čo je cieľom porady, môžu sa identifikovať s&nbsp;cieľmi a&nbsp;lepšie spolupracujú (a to aj mimo porady).</li><li><strong>Počas online porady</strong> majte vždy, pokiaľ sa dá, všetci zapnuté video. Vzájomne sa vidieť podporuje pocit príslušnosti ku komunite (tímu) a pomáha lepšie rozprúdiť konverzáciu.</li><li><strong>Pozdravte na stretnutí každého účastníka</strong> zvlášť, po mene, s osobnou poznámkou alebo otázkou, ako sa má. Ľudský prístup je znakom vyspelosti manažéra. Zaujímajte sa o členov tímu, dajte im pocítiť, že sú pre vás dôležití. Ubezpečte sa, že každý vie, čo sa od neho očakáva. Posilnenie dôvery a zodpovednosti vedie k lepšej spolupráci, čo je dôležité, lebo len dobre spolupracujúci tím môže byť vysoko výkonný. Oplatí sa investovať do každého jedného člena tímu - zamestnanci sú najväčší kapitál firmy.&nbsp;</li><li><strong>Dožičte členom svojho tímu flexibilitu</strong>. Spolu so zodpovednosťou musí ísť ruka v ruke aj sloboda. Niekedy môže byť ťažké odolať pokušeniu stanoviť čas online stretnutia podľa vlastných preferencií, ale oplatí sa rešpektovať kalendár každého člena tímu, pokiaľ to je možné. Je zrejmé, že pri práci z domu nie všetci majú rovnaké podmienky a každý ocení, že sa naňho berie ohľad.&nbsp;</li><li><strong>Pravidelné „1:1“ stretnutia</strong>. Vo väčšine firiem býva zvykom, že priami podriadení, keď sú v kancelárii, sa zastavia za svojím šéfom aj mimo plánovanej schôdzky. Keďže práca online nie je naklonená „ad-hoc“ krátkym stretnutiam, je vhodné dodržiavať pravidelné schôdzky cez Teams (alebo iný druh ICT).</li><li><strong>Reagujte rýchlo</strong>. Keď sa podarí dokončiť úspešne projekt, alebo i len jeho časť, <strong>pochváľte tím za dobrú prácu</strong>. Nenechávajte to na „vhodnú príležitosť“ alebo na prísľub osobnej oslavy v bare so vzdialeným dátumom. Oceňte prácu &nbsp;hneď a urobte niečo nezvyčajné – pošlite všetkým trefnú animáciu napríklad cez WhatsApp alebo nazdieľaním obrazovky počas stretnutia.&nbsp;</li><li>Dbajte o <strong>Life-Work Balance</strong>. Nemusíte byť top-manažér v&nbsp;nadnárodnej firme, aby ste pochopili, že zamestnanci, pracujúci z&nbsp;domu, potrebujú oddych takisto, ako keby pracovali v&nbsp;kancelárii. Nie je prípustné žiadať ich o&nbsp;online stretnutia alebo telefonáty po pracovnej dobe, ani očakávať, že vybavia e-maily v&nbsp;noci alebo cez víkend. Najmä z&nbsp;dlhodobého hľadiska to nie je udržateľné. Objavujú sa už aj spoločenské objednávky na štvordňový pracovný týždeň – je dobré byť o&nbsp;krok vpred a&nbsp;aspoň mentálne sa na túto možnosť pripraviť.</li><li>Pripomínajte si, že to, <strong>ako funguje Váš tím, je vo vašich rukách.&nbsp;</strong>Rozvoj tímu je vaša úloha. Dožičte pravidelne svojmu tímu teambuilding – nie formou posedenia pri poháriku, ale formou interaktívnych &nbsp;workshopov, na ktorých sa zúčastnia fyzicky, &nbsp;kde si cielene &nbsp;popracujú na zlepšení komunikácie a spoločnom definovaní hodnôt, čo je výborným prostriedkom k utužení vzťahov.&nbsp;</li></ul><p>Práca v&nbsp;online priestore (ale i&nbsp;v&nbsp;hybridnom móde) je pre manažéra výzvou. Premeňte výzvu na benefit. Skúste si odpovedať na otázky:</p><p>Akú príležitosť som ja ako manažér, ktorý riadi tím v online prostredí, dostal? V čom mi to je užitočné? Čo to môže priniesť môjmu tímu? Čo sa naučím ja? V čom inom mi môže tento spôsob práce pomôcť?&nbsp;</p><p>#leadership #riadenie timu #teamcoaching #work-life balance</p><p><strong><em>Autorka: life, biznis &amp; tímová koučka Ingrid Schostoková Krupičková zo vzdelávacej organizácie topcoach</em></strong></p>2no2022-05-30Lifestylelifestyle
momaMoma7for-men-2020-03
muzske-vylepseniaMužské vylepšenia10for-men-2020-07
ako-a-kedy-povedat-vo-vychove-nieAko a kedy povedať vo výchove nie?16for-men-2021-04-05
roboticka-kosacka-verzus-benzinova-kosacka-cim-vynikajuRobotická kosačka verzus benzínová kosačka: Čím vynikajú? 0
zlomZlom0
martin-kultan-mame-lowcostove-zdravotnictvoMartin Kultan: Máme lowcostové zdravotníctvo0