Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia

Formula 1 bude vyrovnanejšia

Ekonomika12. október 2020 Vyšlo v čísle: 10/2020

Patrí medzi najsledovanejšie športové súperenia. V minulom roku ju na televíznych obrazovkách videlo celkovo vyše 1,9 miliardy ľudí. Aj vďaka tomu vygeneroval seriál majstrovstiev sveta Formuly 1 príjmy 1,5 miliardy dolárov. Pochádzajú najmä od hostiteľov veľkých cien a z predaja vysielacích práv. Oficiálny vlastník „efjednotky“ Liberty media, firma kótovaná na technologickej burze Nasdaq, následne väčšinu z týchto financií distribuuje komplikovaným kľúčom medzi 10 tímov kráľovnej motošportu.

Najtučnejší špeciálny bonus inkasuje talianska stajňa z maranella – ferrari

CONCORDSKÁ DOHODA

Pravidlá rozdeľovania príjmov medzi jednotlivé stajne sú stanovené v Concordskej dohode, ktorá hovorí o komerčných podmienkach prevádzkovania Formuly 1. Nazýva sa podľa parížskej adresy Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) na Place de la Concorde (Námestie svornosti), prvýkrát ju podpísali v roku 1981 a od roku 2013 je v platnosti jej siedma verzia, ktorá exspiruje v tomto roku. 

Na rozdiel od tenisu nie sú prize money vo F1 rozdeľované medzi konkrétnych jazdcov. Tých platia tímy a okrem základného príjmu dostávajú piloti aj bonusy za počet získaných bodov či umiestnenie v šampionáte. Súčasne však neplatí ani princíp futbalovej Ligy majstrov, podľa ktorého by tím, ktorý získal individuálny titul a Pohár konštruktérov, automaticky dostal najväčšiu časť z finančného balíka. Aj preto Ferrari, ktoré v ostatných rokoch pravidelne prehrávalo s Mercedesom, inkasovalo najviac peňazí: vydupalo si totiž privilegované postavenie. Napokon, je to naozaj ikonický tím, ktorý sa ako jediný zúčastnil na všetkých 71 doterajších ročníkoch Formuly 1. 

Medzi tímy distribuujú približne dve tretiny všetkých príjmov formuly 1, aktuálne asi jednu miliardu dolárov.

MILIARDA NA ROZDELENIE

Hoci presný algoritmus rozdeľovania predmetných príjmov nikdy oficiálne nezverejnili, do médií predsa len unikol minimálne v hrubých rysoch. Medzi tímy distribuujú približne dve tretiny všetkých príjmov Formuly 1, aktuálne asi jednu miliardu dolárov. To, že deľba nie je rovnovážna, sa dá pochopiť – úspešnejšie tímy s rýchlejšími a spoľahlivejšími monopostmi musia predsa získať viac. Deľba sa však nejaví ani ako príliš férová: najväčšie stajne, medzi ktoré okrem Ferrari a Mercedesu patria aj Red Bull a McLaren, dostávajú rôzne ďalšie bonusy, a to bez ohľadu na ich úspechy. Teda, precíznejšie napísané, aktuálne úspechy, keďže profitujú zo svojej popularity a takpovediac minulých zásluh. 

SPRAVODLIVÝ „STĹPEC 1“ 

Časť príjmov sa rozdeľuje rovným dielom medzi všetkých desať tímov, alebo – presnejšie povedané – medzi zoskupenia, ktoré sa umiestnili do 10. miesta vrátane v Pohári konštruktérov Formuly 1 za dva z ostatných troch ročníkov, čo však nie je problém, keďže stajní je aktuálne presne 10. Technicky je to označované veľmi pragmaticky ako „platba v stĺpci 1“ (žiadny iný oficiálny názov neexistuje). V roku 2020 – na základe príjmov Formuly 1 z roku 2019 – to pre každý tím predstavuje 35 miliónov dolárov, čo je zhruba 2,37-percentný podiel. 

„STĹPEC 2“ PODĽA VÝSLEDKOV

Ďalších 23,7 % príjmov je rozdelených medzi stajne ako „platby v stĺpci 2“, ktoré už závisia od toho, ako sa tímom v predchádzajúcej sezóne darilo a na ktorom mieste skončili v Pohári konštruktérov. V tom sa sčítavajú body oboch jazdcov príslušného tímu. Najväčší kus si (a to nielen v roku 2020, ale aj v predchádzajúcich sezónach) odhryzol Mercedes, ktorý od príchodu hybridnej turbo éry v roku 2014 valcuje konkurenciu. Suverénne získal šesť titulov majstra sveta jazdcov aj rovnaký počet triumfov v súťaži konštruktérov za sebou a s najväčšou pravdepodobnosťou si aj v práve prebiehajúcom ročníku pripíše v oboch súťažiach ďalšie víťazné zárezy. Za minuloročný úspech inkasuje 66 miliónov dolárov, v poradí druhé Ferrari si na účet pripíše 56 miliónov dolárov a najslabší tím roka 2019 Williams, ktorého sláva z prelomu 80. a 90. rokov minulého storočia postupne bledne, dostane 15 miliónov dolárov. 

ŠPECIÁLNE BONUSY PRE PROMINENTOV 

Stĺpce 1 a 2 predstavujú dve tretiny všetkých odmien. Zvyšná časť je rozdelená medzi tímy na základe individuálnych zmlúv medzi nimi a majiteľmi Formuly 1. Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren dostávajú platbu s názvom Constructor Championship Bonus. Ide o dedičstvo dohody s bývalým majiteľom F1 Berniem Ecclestonom. Ako odmena za prechádzajúce úspechy sa medzi tímy delí 7,5 % príjmov celej Formuly 1. 

Pôvodne mali tento bonus dostať tri najúspešnejšie zoskupenia za štyri roky spred podpisu ostatnej Concordskej dohody v roku 2013, teda za obdobie 2009 – 2012. Týkalo sa to len Red Bullu, Ferrari a McLarenu, ktorí si túto položku delili pomerom 37 : 33 : 30. Nárok na bonus pritom majú až do konca roku 2020 bez ohľadu na ich súčasnú konkurencieschopnosť. Za obrovské úspechy od roku 2014 si však bonusovú platbu vymohol aj Mercedes. Podľa odhadov sa suma pohybuje medzi 35 a 41 miliónmi dolárov pre každú takto privilegovanú organizáciu. 

LONG STANDING TEAM JE IBA JEDEN 

Red Bull okrem toho ako jediný inkasuje špeciálny bonus vo výške 35 milión dolárov za to, že sa ako prvý tím zaviazal dlhodobo pôsobiť v „cirkuse“ F1. Mercedes takisto dostáva mimoriadny bonus v hodnote 35 miliónov dolárov, ale v tomto prípade za to, že sa mu už viac rokov darí obhajovať víťazstvá v individuálnej aj tímovej súťaži. Mimoriadny bonus 10 miliónov dolárov berie Williams – toto prilepšenie je označované ako „dedičná platba“ za historickú dominanciu. 

Najtučnejší špeciálny bonus, až 5 % z príjmov majiteľa práv na Formulu 1, čo v minulom roku predstavovalo približne 73 miliónov dolárov, inkasuje zrejme najpopulárnejší tím sveta, talianska stajňa z Maranella – Ferrari so 400-miliónovou fanúšikovskou základňou. Platba je označovaná ako Long Standing Team bonus, teda ide o odmenu za najdlhšie pôsobenie v seriáli. 

Vskutku, málokto si vie predstaviť okruh pretekov Formuly 1 bez monopostov so znakom vzpínajúceho sa mustanga. Nie nadarmo sa hovorí, že Ferrari je Formula 1 a vice versa. Stajňa v septembri počas domácej Veľkej ceny Toskánska v Mugelle oslávila tisíci štart. Zrejme aj preto „červeným“ pristane na účte dokopy vyše 200 miliónov dolárov, čo predstavuje až jednu pätinu všetkých odmien. Ide o viac peňazí ako 177-miliónový šek pre Mercedes, suverénne najlepší tím posledných ročníkov. Ferrari pritom naposledy dobylo titul majstra sveta v roku 2007 a Pohár konštruktérov Formuly 1 v roku 2008. 

Výdavky top tímov ako mercedes, ferrari a red bull aktuálne presahujú 450 miliónov dolárov.

NOVÁ CONCORDSKÁ DOHODA

V auguste podpísali všetky efjednotkové tímy novú Concordskú dohodu s Liberty Media na obdobie 2021 – 2025. Aktuálna zmluva prináša spravodlivejší systém prerozdeľovania odmien s cieľom vytvoriť vyrovnanejšiu a tým aj divácky príťažlivejšiu súťaž. Za týmto účelom prvýkrát v histórii Formuly 1 stanovili aj rozpočtový strop pre stajne, a to na úrovni 145 miliónov dolárov. Výdavky top tímov ako Mercedes, Ferrari a Red Bull pritom aktuálne presahujú 450 miliónov dolárov. Menšie tímy a dokonca ani Renault a McLaren si takéto náklady nemôžu dovoliť, čo vedie aj k ich technologickému zaostávaniu a neschopnosti dosahovať pódiové umiestnenia. Zároveň to odrádza potenciálnych záujemcov o vstup do súťaže. Predpovedateľné grand prix s vopred v podstate jasným víťazom je to posledné, čo Formula 1 potrebuje. Znižuje to napätie, atraktivitu, televíznu sledovanosť a v konečnom dôsledku aj príjmy. Zmena teda bola pre rast tohto športového odvetvia nevyhnutná. 

FÉROVEJŠIA DISTRIBÚCIA ODMIEN

Od budúceho roka – podľa zákulisných informácií, keďže detaily Concordskej dohody nebývajú zverejnené – ostanú v platnosti špeciálne prémie pre tímy, ktoré dosiahli dávnejšie úspechy alebo sú významnou súčasťou histórie Formuly 1. Nárok na ne budú mať stajne, ktoré získali aspoň jeden titul alebo za ostatnú dekádu skončili v prvej trojke Pohára konštruktérov. Deliť sa budú o 20 % z príjmov F1 nad 650 miliónov dolárov. Malo by ísť o Merdeces, Ferrari, Red Bull, McLaren, Renault a Williams. Všetko, čo ostane z príjmov Liberty Media po zaplatení týchto bonusov, bude tvoriť spoločný koláč prémií. Platby stĺpca 1 a 2 sa rušia. Najlepší tím údajne dostane 14 % zo zostávajúcej sumy a podiel by mal pri každej ďalšej priečke klesať o jeden percentuálny bod. 

PODARÍ SA TO? 

Dúfajme, že nová Concordská dohoda urobí Formulu 1 silnejšou a ponúkne vzrušujúcejšiu šou. Motošport totiž nie je medzi mladými ľuďmi taký populárny ako pred dvoma či troma dekádami a o pozornosť musí bojovať s inými možnosťami trávenia voľného času, niekedy úplne mimo oblasti športu. A aj skalní fanúšikovia majú plné zuby dominancie jedného tímu. Karty by sa mohli úplne nanovo rozdať v roku 2022, keď príde aj k úprave technických predpisov.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia
Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia
Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia
Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia
Časopis FOR MEN - Formula 1 bude vyrovnanejšia

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
12formula-1-bude-vyrovnanejsiaFormula 1 bude vyrovnanejšia12yesnoPatrí medzi najsledovanejšie športové súperenia. V minulom roku ju na televíznych obrazovkách videlo celkovo vyše 1,9 miliardy ľudí. Aj vďaka tomu vygeneroval seriál majstrovstiev sveta Formuly 1 príjmy 1,5 miliardy dolárov. Pochádzajú najmä od hostiteľov veľkých cien a z predaja vysielacích práv. Oficiálny vlastník „efjednotky“ Liberty media, firma kótovaná na technologickej burze Nasdaq, následne väčšinu z týchto financií distribuuje komplikovaným kľúčom medzi 10 tímov kráľovnej motošportu. <p><strong>Najtučnejší špeciálny bonus inkasuje talianska stajňa z maranella – ferrari</strong></p><h3>CONCORDSKÁ DOHODA</h3><p>Pravidlá rozdeľovania príjmov medzi jednotlivé stajne sú stanovené v Concordskej dohode, ktorá hovorí o komerčných podmienkach prevádzkovania Formuly 1. Nazýva sa podľa parížskej adresy Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) na Place de la Concorde (Námestie svornosti), prvýkrát ju podpísali v roku 1981 a od roku 2013 je v platnosti jej siedma verzia, ktorá exspiruje v tomto roku.&nbsp;</p><p>Na rozdiel od tenisu nie sú prize money vo F1 rozdeľované medzi konkrétnych jazdcov. Tých platia tímy a okrem základného príjmu dostávajú piloti aj bonusy za počet získaných bodov či umiestnenie v šampionáte. Súčasne však neplatí ani princíp futbalovej Ligy majstrov, podľa ktorého by tím, ktorý získal individuálny titul a Pohár konštruktérov, automaticky dostal najväčšiu časť z finančného balíka. Aj preto Ferrari, ktoré v ostatných rokoch pravidelne prehrávalo s Mercedesom, inkasovalo najviac peňazí: vydupalo si totiž privilegované postavenie. Napokon, je to naozaj ikonický tím, ktorý sa ako jediný zúčastnil na všetkých 71 doterajších ročníkoch Formuly 1.&nbsp;</p><p>Medzi tímy distribuujú približne dve tretiny všetkých príjmov formuly 1, aktuálne asi jednu miliardu dolárov.</p><h3>MILIARDA NA ROZDELENIE</h3><p>Hoci presný algoritmus rozdeľovania predmetných príjmov nikdy oficiálne nezverejnili, do médií predsa len unikol minimálne v hrubých rysoch. Medzi tímy distribuujú približne dve tretiny všetkých príjmov Formuly 1, aktuálne asi jednu miliardu dolárov. To, že deľba nie je rovnovážna, sa dá pochopiť – úspešnejšie tímy s rýchlejšími a spoľahlivejšími monopostmi musia predsa získať viac. Deľba sa však nejaví ani ako príliš férová: najväčšie stajne, medzi ktoré okrem Ferrari a Mercedesu patria aj Red Bull a McLaren, dostávajú rôzne ďalšie bonusy, a to bez ohľadu na ich úspechy. Teda, precíznejšie napísané, aktuálne úspechy, keďže profitujú zo svojej popularity a takpovediac minulých zásluh.&nbsp;</p><h3>SPRAVODLIVÝ „STĹPEC 1“&nbsp;</h3><p>Časť príjmov sa rozdeľuje rovným dielom medzi všetkých desať tímov, alebo – presnejšie povedané – medzi zoskupenia, ktoré sa umiestnili do 10. miesta vrátane v Pohári konštruktérov Formuly 1 za dva z ostatných troch ročníkov, čo však nie je problém, keďže stajní je aktuálne presne 10. Technicky je to označované veľmi pragmaticky ako „platba v stĺpci 1“ (žiadny iný oficiálny názov neexistuje). V roku 2020 – na základe príjmov Formuly 1 z roku 2019 – to pre každý tím predstavuje 35 miliónov dolárov, čo je zhruba 2,37-percentný podiel.&nbsp;</p><h3>„STĹPEC 2“ PODĽA VÝSLEDKOV</h3><p>Ďalších 23,7 % príjmov je rozdelených medzi stajne ako „platby v stĺpci 2“, ktoré už závisia od toho, ako sa tímom v predchádzajúcej sezóne darilo a na ktorom mieste skončili v Pohári konštruktérov. V tom sa sčítavajú body oboch jazdcov príslušného tímu. Najväčší kus si (a to nielen v roku 2020, ale aj v predchádzajúcich sezónach) odhryzol Mercedes, ktorý od príchodu hybridnej turbo éry v roku 2014 valcuje konkurenciu. Suverénne získal šesť titulov majstra sveta jazdcov aj rovnaký počet triumfov v súťaži konštruktérov za sebou a s najväčšou pravdepodobnosťou si aj v práve prebiehajúcom ročníku pripíše v oboch súťažiach ďalšie víťazné zárezy. Za minuloročný úspech inkasuje 66 miliónov dolárov, v poradí druhé Ferrari si na účet pripíše 56 miliónov dolárov a najslabší tím roka 2019 Williams, ktorého sláva z prelomu 80. a 90. rokov minulého storočia postupne bledne, dostane 15 miliónov dolárov.&nbsp;</p><h3>ŠPECIÁLNE BONUSY PRE PROMINENTOV&nbsp;</h3><p>Stĺpce 1 a 2 predstavujú dve tretiny všetkých odmien. Zvyšná časť je rozdelená medzi tímy na základe individuálnych zmlúv medzi nimi a majiteľmi Formuly 1. Ferrari, Mercedes, Red Bull a McLaren dostávajú platbu s názvom Constructor Championship Bonus. Ide o dedičstvo dohody s bývalým majiteľom F1 Berniem Ecclestonom. Ako odmena za prechádzajúce úspechy sa medzi tímy delí 7,5 % príjmov celej Formuly 1.&nbsp;</p><p>Pôvodne mali tento bonus dostať tri najúspešnejšie zoskupenia za štyri roky spred podpisu ostatnej Concordskej dohody v roku 2013, teda za obdobie 2009 – 2012. Týkalo sa to len Red Bullu, Ferrari a McLarenu, ktorí si túto položku delili pomerom 37 : 33 : 30. Nárok na bonus pritom majú až do konca roku 2020 bez ohľadu na ich súčasnú konkurencieschopnosť. Za obrovské úspechy od roku 2014 si však bonusovú platbu vymohol aj Mercedes. Podľa odhadov sa suma pohybuje medzi 35 a 41 miliónmi dolárov pre každú takto privilegovanú organizáciu.&nbsp;</p><h3>LONG STANDING TEAM JE IBA JEDEN&nbsp;</h3><p>Red Bull okrem toho ako jediný inkasuje špeciálny bonus vo výške 35 milión dolárov za to, že sa ako prvý tím zaviazal dlhodobo pôsobiť v „cirkuse“ F1. Mercedes takisto dostáva mimoriadny bonus v hodnote 35 miliónov dolárov, ale v tomto prípade za to, že sa mu už viac rokov darí obhajovať víťazstvá v individuálnej aj tímovej súťaži. Mimoriadny bonus 10 miliónov dolárov berie Williams – toto prilepšenie je označované ako „dedičná platba“ za historickú dominanciu.&nbsp;</p><p>Najtučnejší špeciálny bonus, až 5 % z príjmov majiteľa práv na Formulu 1, čo v minulom roku predstavovalo približne 73 miliónov dolárov, inkasuje zrejme najpopulárnejší tím sveta, talianska stajňa z Maranella – Ferrari so 400-miliónovou fanúšikovskou základňou. Platba je označovaná ako Long Standing Team bonus, teda ide o odmenu za najdlhšie pôsobenie v seriáli.&nbsp;</p><p>Vskutku, málokto si vie predstaviť okruh pretekov Formuly 1 bez monopostov so znakom vzpínajúceho sa mustanga. Nie nadarmo sa hovorí, že Ferrari je Formula 1 a vice versa. Stajňa v septembri počas domácej Veľkej ceny Toskánska v Mugelle oslávila tisíci štart. Zrejme aj preto „červeným“ pristane na účte dokopy vyše 200 miliónov dolárov, čo predstavuje až jednu pätinu všetkých odmien. Ide o viac peňazí ako 177-miliónový šek pre Mercedes, suverénne najlepší tím posledných ročníkov. Ferrari pritom naposledy dobylo titul majstra sveta v roku 2007 a Pohár konštruktérov Formuly 1 v roku 2008.&nbsp;</p><p><strong>Výdavky top tímov ako mercedes, ferrari a red bull aktuálne presahujú 450 miliónov dolárov.</strong></p><h3>NOVÁ CONCORDSKÁ DOHODA</h3><p>V auguste podpísali všetky efjednotkové tímy novú Concordskú dohodu s Liberty Media na obdobie 2021 – 2025. Aktuálna zmluva prináša spravodlivejší systém prerozdeľovania odmien s cieľom vytvoriť vyrovnanejšiu a tým aj divácky príťažlivejšiu súťaž. Za týmto účelom prvýkrát v histórii Formuly 1 stanovili aj rozpočtový strop pre stajne, a to na úrovni 145 miliónov dolárov. Výdavky top tímov ako Mercedes, Ferrari a Red Bull pritom aktuálne presahujú 450 miliónov dolárov. Menšie tímy a dokonca ani Renault a McLaren si takéto náklady nemôžu dovoliť, čo vedie aj k ich technologickému zaostávaniu a neschopnosti dosahovať pódiové umiestnenia. Zároveň to odrádza potenciálnych záujemcov o vstup do súťaže. Predpovedateľné grand prix s vopred v podstate jasným víťazom je to posledné, čo Formula 1 potrebuje. Znižuje to napätie, atraktivitu, televíznu sledovanosť a v konečnom dôsledku aj príjmy. Zmena teda bola pre rast tohto športového odvetvia nevyhnutná.&nbsp;</p><h3>FÉROVEJŠIA DISTRIBÚCIA ODMIEN</h3><p>Od budúceho roka – podľa zákulisných informácií, keďže detaily Concordskej dohody nebývajú zverejnené – ostanú v platnosti špeciálne prémie pre tímy, ktoré dosiahli dávnejšie úspechy alebo sú významnou súčasťou histórie Formuly 1. Nárok na ne budú mať stajne, ktoré získali aspoň jeden titul alebo za ostatnú dekádu skončili v prvej trojke Pohára konštruktérov. Deliť sa budú o 20 % z príjmov F1 nad 650 miliónov dolárov. Malo by ísť o Merdeces, Ferrari, Red Bull, McLaren, Renault a Williams. Všetko, čo ostane z príjmov Liberty Media po zaplatení týchto bonusov, bude tvoriť spoločný koláč prémií. Platby stĺpca 1 a 2 sa rušia. Najlepší tím údajne dostane 14 % zo zostávajúcej sumy a podiel by mal pri každej ďalšej priečke klesať o jeden percentuálny bod.&nbsp;</p><h3>PODARÍ SA TO?&nbsp;</h3><p>Dúfajme, že nová Concordská dohoda urobí Formulu 1 silnejšou a ponúkne vzrušujúcejšiu šou. Motošport totiž nie je medzi mladými ľuďmi taký populárny ako pred dvoma či troma dekádami a o pozornosť musí bojovať s inými možnosťami trávenia voľného času, niekedy úplne mimo oblasti športu. A aj skalní fanúšikovia majú plné zuby dominancie jedného tímu. Karty by sa mohli úplne nanovo rozdať v roku 2022, keď príde aj k úprave technických predpisov.</p>5no0000-00-00for-men-2020-1010/20202020-10-12<h3>Milí čitatelia,</h3><p>často sa vo voľnom čase zamýšľam, akú úlohu má moderný časopis v tejto dobe. Chcú sa ľudia len zabaviť, alebo sa aj niečo dozvedieť, prípadne vzdelať? A vôbec, číta ešte niekto časopisy v tlačenej podobe?</p><p>Našťastie, vďaka vám – čitateľom a pribúdajúcim predplatiteľom – vidíme, že klasický formát časopisu stále má u ľudí svoje miesto. Možnosť držať magazín v ruke, listovať v ňom, odložiť si ho a po čase sa k nemu opäť vrátiť má pre veľa z vás ešte stále veľký význam. Keď sa stretávam so známymi alebo obchodnými partnermi, vždy sa ich spýtam, či čítajú časopisy – a ak áno, zaujíma ma, čo v nich hľadajú a, samozrejme, či FORMEN patrí medzi tie, ktoré si radi kúpia.&nbsp;</p><p>Je pravdou, že moji „respondenti“ čítajú menej klasických časopisov než kedysi, tie však stále majú svoje pevné jadro priaznivcov. Väčšina sa zhodla na tom, že časopis pre nich predstavuje formu oddychu vo voľnom čase, zároveň sa však radi dozvedia aj niečo nové a zaujímavé, prípadne sa zabavia nejakým testom alebo kvízom. Asi tretina opýtaných mi povedala, že ich náš časopis sprevádza na dovolenkách, pretože práve vtedy si ho vedia lepšie vychutnať.&nbsp;</p><p>Áno, doba je veľmi rýchla a nájsť si čas a pokoj od denných povinností a rozptýlení v podobe mobilných zariadení je niekedy ťažké. Osobne mám na časopisoch najradšej práve to, že sa mi spájajú s relaxom. Všetko dám bokom, v pokoji si sadnem a prečítam si o veciach, ktoré ma bavia a zaujímajú. Vtedy zabudnem na zhon a stres naokolo. Aj to je motiváciou redakcie časopisu FORMEN: chceme vám spríjemniť voľný čas a tak trochu vás prinútiť nájsť si ho aj vďaka nám.&nbsp;</p><p>Pevne teda verím, že náš časopis sprevádza vaše voľné chvíle. A hoci je FORMEN lifestylový pánsky magazín, ktorý nemá ambíciu riešiť celosvetové problémy, som presvedčený, že v ňom nájdete aj nové zaujímavé informácie, cenné rady či náš pohľad na svet. A kto má záujem, dokáže sa z neho aj niečo naučiť.&nbsp;</p><p>V tomto čísle sme vyspovedali zakladateľov známej organizácie Oktagon, ktorá za posledné roky dokázala preraziť do povedomia slovenskej verejnosti. Napokon, zmiešané bojové umenia MMA sa stali popri klasických športoch ako futbal či hokej veľmi sledovaným odvetvím. So športom súvisí aj naša ekonomická téma venovaná zárobkom v motoristickej Formule 1. V ďalších rubrikách sa dotkneme problematiky rodinného života i správneho stravovania, miro.moda nám ukáže, ako sa obliecť do jesenného počasia, a zistíme viac aj o našom hokejovom reprezentantovi Martinovi Fehérvárym. Svoj pohľad na svet kasín nám predstaví riaditeľ siete Rebuy Stars Vadim Zmarko. Skrátka, čaká na vás sto strán inšpirácie, zábavy a zaujímavých informácií.&nbsp;</p><p>Na záver mi dovoľte v mene celej redakcie aj tímu popriať vám pohodové čítanie a relax, nech už čítate svoj časopis FORMEN kdekoľvek. Teším sa na vás opäť o mesiac.</p>yesEkonomikaekonomika
technologicke-firmy-naberaju-druhy-dychTechnologické firmy naberajú druhý dych11for-men-2020-09
obchod-s-nehnutelnostami-nie-je-len-marketing-je-to-psychologiaObchod s nehnuteľnosťami nie je len marketing. Je to psychológia.10for-men-2020-07
klimaticke-zmeny-lakaju-kapitalKlimatické zmeny lákajú kapitál. Stále však nedostatočne.4for-men-2020-02
fenomenom-zimy-bude-sakobundaFenoménom zimy bude sakobunda12for-men-2020-10
pc-hra-dirt-5PC hra - DIRT 512for-men-2020-10
cvicit-nestaci-chce-to-aj-upravu-stravyCvičIť nestačí, chce to aj úpravu stravy12for-men-2020-10