Hudba: The Strokes – The New Abnormal
Recenzie • 20. jún 2020 • Vyšlo v čísle: 06/2020V apríli sa skončilo sedemročné čakanie na nový album newyorskej kapely The Strokes, ktorá sa ukázala vo výbornej forme a s niekoľkými prekvapeniami.
Obsadenie:
- Julian Casablancas – spev
- Albert Hammond Jr. – gitara
- Nick Valensi – gitara
- Nikolai Fraiture – basgitara
- Fabrizio Moretti – bicie
- Produkcia – Rick Rubin
- The Adults Are Talking
- Selfless
- Brooklyn Bridge to Chorus
- Bad Decisions
- Eternal Summer
- At the Door
- Why Are Sundays
- Depressing
- Not the Same Anymore
- Ode to the Mets
Pätica zaradila na novinku s názvom The New Abnormal celkovo deväť skladieb, v ktorých zbytočne neexperimentuje. Veď to ani nie je potrebné. Nový počin na prvý pohľad zaujme svojím obalom. Kapela sa naň rozhodla použiť maľbu od Jeana-Michela Basquiata. Ten zomrel v New Yorku v dôsledku predávkovania heroínom vo veku 27 rokov. Vydanie v poradí šiestej štúdiovky tejto formácie predznamenali tri single. Hneď prvý At The Door možno mnohých fanúšikov prekvapil okrem iného tým, že ho muzikanti nahrali bez bicích a s pomocou syntetizátora, ktorý si ľudia užijú na celej nahrávke – aj v singli Brooklyn Bridge to Chorus s tanečným beatom a jasným odkazom na retro zvuk. „A čo kapely z 80. rokov, kam odišli?“ pýta sa v texte piesne líder Julian Casablancas, ktorý The New Abnormal označil za jeho „štvrtý najobľúbenejší album, ktorého je súčasťou“. Ďalšia ochutnávka Bad Decisions prináša, podobne ako zvyšok albumu, nádych nostalgie a zároveň sviežu energiu, HUDBA THE STROKES – THE NEW ABNORMAL Obsadenie: Julian Casablancas – spev Albert Hammond Jr. – gitara Nick Valensi – gitara Nikolai Fraiture – basgitara Fabrizio Moretti – bicie Produkcia – Rick Rubin Foto: archív na ktorej neubral ani fakt, že väčšina členov skupiny už má po štyridsiatke. Bad Decisions má chytľavý gitarový riff a melódiu refrénu požičanú z Dancing with Myself od Generation X, pričom The Strokes Billymu Idolovi a Tonymu Jamesovi priznali autorský kredit. Práve táto skladba sa ako jediná dostala aj do rebríčka alternatívnych singlov amerického Billboardu, kde skončila na 13. priečke.
V niektorých prípadoch sa malý výlet s vlastným hudobným projektom ukáže pre domácu kapelu ako veľké plus. A vyzerá to tak, že to platí aj pre členov niekdajšej vlny „záchrancov garážového rocku“. The Strokes dnes však už nemusia nič a nikoho zachraňovať (možno to ani nikdy nemali v úmysle), stačí im nájsť si spoločný čas a nahrať pár spoľahlivých skladieb s ich typickým rukopisom.
The New Abnormal ponúka aj ďalšie zaujímavé kúsky, ako napríklad ležérnu Why Are Sundays So Depressing. V letnej tancovačke Eternal Summer, ktorú by im mohli závidieť aj Tame Impala, či v Selfless Casablancas s prehľadom prechádza aj do vyšších polôh. Mimochodom, v Eternal Summer sa „pohrali“ s refrénom piesne The Ghost In You od The Psychedelic Furs a súrodenci Richard a Tim Butlerovci sú uvedení aj ako spoluautori piesne.
Zvedavejšie uši by možno zaujímalo, do akej miery ovplyvnil zvuk nahrávky producent Rick Rubin, s ktorým v minulosti spolupracovali hviezdy ako Beastie Boys, Run-DMC, Johnny Cash, Tom Petty, Metallica, System Of A Down, Red Hot Chili Peppers, Lana Del Rey a množstvo ďalších.
Isté je, že osemnásobný držiteľ ceny Grammy, podľa očakávaní, nesklamal a podpísal sa pod komplexný album, na ktorý budú The Strokes určite hrdí aj po rokoch. Majú na to právo, nespravili totiž žiadne zlé rozhodnutie.
The New Abnormal nenudí, a čo viac – pokojne sa dá počúvať od začiatku do konca, i keď posledné dve skladby Not the Same Anymore a Ode to the Mets možno pôsobia trocha melancholickejšie ako zvyšok albumu. Atmosféra novinky tých poslušnejších fanúšikov bez veľkého prehovárania určite prinúti po 45 minútach opäť stlačiť play a vychutnať si ten pocit ešte raz. A tak to má byť, veď čakali sedem rokov.