Úspech v podnikaní si naplánujte
Biznis • 11. február 2022 • Vyšlo v čísle: 02-03/2022Správny podnikateľský plán vytvára rozdiel medzi stagnujúcou spoločnosťou a spoločnosťou, ktorá dosahuje veľké úspechy. Okrem toho, bez vopred pripraveného podnikateľského plánu nezískate ani úver či investora.
Mnoho nadšených podnikateľov zabudne položiť základy svojej spoločnosti a vrhne sa rovno do akcie. Ako však môže niekto očakávať úspech bez riadneho plánovania? Rozsah, v akom plánujete rast spoločnosti, určuje úroveň vašej budúcej prosperity a mieru, do akej sa izolujete od hrozieb či konkurenčných tlakov. Spoločnosti s plánom majú menšiu pravdepodobnosť, že sa pri spustení stanú obeťou bežných problémov, ako sú nedostatok peňažných tokov alebo nízka produktivita zamestnancov. Správny plán vám pomôže zabezpečiť úspešný rast podnikania. My vám predstavíme základné informácie, na čo by ste pri plánovaní mali myslieť, aby ste uspeli u investora alebo na trhu.
Existuje 10 kľúčových prvkov podnikateľského plánu:
ZHRNUTIE – táto časť poskytuje stručný prehľad celého podnikateľského plánu.
PREHĽAD SPOLOČNOSTI – vysvetlenie genézy spoločnosti s podstatnými informáciami, napríklad kde bola spoločnosť zaregistrovaná a aké míľniky ste s ňou doteraz dosiahli.
ANALÝZA ODVETVIA – detailný prehľad odvetvia alebo trhu, na ktorom súťažíte. Analyzuje veľkosť trhu a trendy, ktoré ho ovplyvňujú alebo by ho v budúcnosti mohli ovplyvniť.
ANALÝZA ZÁKAZNÍKOV – podrobnosti o vašich cieľových klientoch. Identifikuje počet cieľových zákazníkov a ich psychografický i demografický profil.
ANALÝZA KONKURENCIE – identifikácia vašich priamych a nepriamych konkurentov. Vysvetľuje ich silné aj slabé stránky a dokumentuje oblasti, v ktorých máte konkurenčnú výhodu.
MARKETINGOVÝ PLÁN – v ňom načrtnete marketingovú a propagačnú stratégiu vašej spoločnosti. Mali by ste uviesť aj zoznam kľúčových produktov alebo služieb, ktoré vaša spoločnosť predáva, prípadne má v úmysle predávať.
OPERAČNÁ STRATÉGIA – návrh krátkodobých i dlhodobých cieľov a kľúčové míľniky na ceste k ich dosiahnutiu.
FINANČNÉ ÚDAJE – predpovedanie výkazov ziskov a strát vašej spoločnosti na nasledujúcich päť rokov.
MANAŽÉRSKY TÍM – v tejto časti uvediete životopisy zakladateľa (zakladateľov) a kľúčových zamestnancov.
PRÍLOHA – nakoniec zahrniete všetky ďalšie informácie, ktoré podporujú zvyšok vášho obchodného plánu: zoznamy zákazníkov, návrhy predajní alebo zamestnanecké zmluvy.
KTO POTREBUJE PODNIKATEĽSKÝ PLÁN?
Asi jediný človek, ktorý nepotrebuje podnikateľský plán, je ten, ktorý sa nechystá podnikať. Každý, kto zakladá alebo rozširuje podnik a spotrebuje značné množstvo financií, energie alebo času a od koho sa očakáva návratnosť zisku, by si mal nájsť čas na vypracovanie nejakého plánu.
STARTUPY
Autor klasického biznis plánu je podnikateľ, ktorý hľadá finančné prostriedky, aby mohol začať podnikať. Mnoho skvelých spoločností malo svoje začiatky naplánované na papieri. Ten sa používal na presvedčenie investorov, aby do firmy vložili kapitál potrebný na jej rozbeh.
Zdá sa, že väčšina kníh o podnikateľskom plánovaní sa zameriava na týchto začínajúcich podnikateľov. Existuje na to jeden dobrý dôvod: keďže majú najmenej skúseností, podobné rady si pravdepodobne cenia viac než ostatní. Je však mylné myslieť si, že plánovať potrebujú iba startupy, ktoré majú nedostatok peňazí. Majitelia firiem považujú plány za užitočné vo všetkých fázach existencie svojich spoločností, nech už hľadajú financovanie, alebo sa snažia prísť na to, ako investovať prebytok.
ZAVEDENÉ FIRMY HĽADAJÚCE POMOC
Nie všetky plány píšu začínajúci podnikatelia s rozžiarenými očami. Mnohé sú napísané spoločnosťami a pre spoločnosti, ktoré už majú fázu spustenia dávno za sebou. Taká Walker Group sa napríklad stihla slušne etablovať v dizajne predajní pre veľkých maloobchodníkov, keď jej zakladateľ Kenneth Walker dostal nápad označovať značky a udeľovať licencie výrobcom odevov symbolom 01-01-00, číselnej značky blížiaceho sa tisícročia. Skôr než sa Walker pustil do namáhavej a nákladnej úlohy získania celosvetovej ochrannej známky, použil obchodný plán doplnený o prognózy predaja, ktorým chcel presvedčiť veľkých maloobchodníkov, že by bolo dobré sľúbiť, že prevezme tovar so značkou 01-01-00. Pomohlo to a nový podnik sa stal víťazom dlho pred príchodom veľkého dňa. „Vďaka podpore maloobchodu,“ povedal Walker, „sme mali viac ako 45 držiteľov licencií, ktorí využívali škálu produktových radov takmer od začiatku.“
KĽÚČOVÉ VÝHODY VYTVORENIA PODNIKATEĽSKÉHO PLÁNU
1. POCHOPENIE VÁŠHO TRHU
Prieskum vášho odvetvia, zákazníkov a konkurencie vás núti plne pochopiť a diagnostikovať váš trh. V ideálnom prípade vás tento prieskum upozorní na trendy a príležitosti, na ktoré sa môžete zamerať, zatiaľ čo konkurenti ich ignorujú.
2. ZÍSKAVANIE FINANČNÝCH PROSTRIEDKOV
Plánovanie je dôležitým nástrojom na prilákanie finančných prostriedkov od investorov alebo veriteľov. Investori aj veritelia chcú vidieť dobre odôvodnený podnikateľský plán. Ten totiž dodáva vašej spoločnosti dôveryhodnosť a umožňuje investorovi zmerať potenciálnu návratnosť investícií.
3. SLEDOVANIE POKROKU VÁŠHO PODNIKANIA
Pri plánovaní identifikujete míľniky a finančné ciele vašej spoločnosti. Pri správnom postupe získate v pláne sprievodcu, ktorý vám pomôže sledovať vývoj podnikania. Prehodnoťte svoj obchodný plán mesačne alebo aspoň raz ročne, aby ste mohli sledovať svoj pokrok a/alebo plán upravovať.
4. PRILÁKANIE OSTATNÝCH
Správny plán môže prinútiť zamestnancov, partnerov, poradcov alebo hocikoho zainteresovaného, aby sa pridal k vašej spoločnosti. Ak im dokážete predstaviť inšpiratívnu víziu, neexistuje limit toho, čo môžete dosiahnuť.
TIPY NA VYTVORENIE NAJPRESVEDČIVEJŠÍCH OBCHODNÝCH PLÁNOV:
Nešetrite na výskume. Prieskum odvetvia, zákazníkov a konkurentov z vás môže urobiť skutočného odborníka na váš trh. Získaný prehľad vám umožní stať sa prominentným hráčom vo vašom priestore.
Počítajte s realistickými financiami. Správny finančný model vám umožní testovať rôzne predpoklady. Môžete napríklad vidieť dôsledky desaťpercentného rastu v porovnaní s tým dvadsaťpercentným. Svoje domnienky sa pokúste čo najpevnejšie zakotviť v realite. Ak dodnes žiadna spoločnosť nenarástla v priebehu jedného roka na miliardu eur v tržbách, netvrďte, že budete prvý.
Zdokumentujte svoje míľniky. Preferujte stanovenie štvrťročných míľnikov na prvý rok a ročných na ďalšie štyri roky. Míľnikom môže byť dosiahnutie predajných cieľov, spustenie nových produktov alebo miest, prijímanie kľúčových zamestnancov a podobne.
Nesnažte sa v pláne odpovedať na každú predstaviteľnú otázku investorov. Podnikateľský plán by mal mať 15 až 20 strán a mal by zodpovedať väčšinu základných otázok. Investori a veritelia sa s vami pred vypísaním šeku budú chcieť stretnúť. Počas týchto stretnutí budete mať možnosť odpovedať na akékoľvek doplňujúce otázky.
ZÁVER: Pôsobivý podnikateľský plán vám môže pomôcť získať rastový kapitál, ktorý potrebujete, a nasmerovať vás na správnu cestu k vybudovaniu veľmi úspešnej spoločnosti. Či už ste začínajúca, alebo zavedená spoločnosť, vytvorte alebo prehodnoťte svoj podnikateľský plán ešte dnes.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Biznis
Ďalšie články v čísle 02-03/2022