Kovář z Prazdroja: Slováci si radi doprajú prémiové značky. Aj na vianoce.
Biznis • 09. december 2021 • Vyšlo v čísle: 12/2021-01/2022Pivná sezóna zažíva svoj druhý vrchol už tradične na Vianoce. Slováci si radi na sviatky robia zásoby a doprajú si aj prémiovejšie značky. A platí to aj pri zlatistom moku, ktorý sa u nás teší stále veľkej obľube. Ako sa na zvýšený dopyt pripravili pivári z Plzeňského Prazdroja Slovensko a aký rok majú za sebou, približuje David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce.
Ako formovala pandémia správanie konzumentov piva v obchodoch tento rok a ako sa to odrazilo vo vašom podnikaní?
Aj v roku 2021 sme boli svedkami trendu, v rámci ktorého sa v čase prísnych obmedzení presúvala časť konzumácie piva do pohodlia domovov. Na tieto zmeny sme flexibilne reagovali vo výrobe aj v logistike a pre obchody a reťazce sme sa snažili byť nielen obchodný partner, ale aj spolupracovník, ktorý prichádza s konštruktívnymi riešeniami tak, aby bolo pivo na pultoch obchodov stále dostupné aj v čase zvýšeného dopytu. Tento rok bol na Slovensku záujem o balené pivá Prazdroja celkovo veľmi veľký a v porovnaní s minulým rokom dokonca evidujeme za prvých desať mesiacov 12 % nárast, ľudia inklinovali predovšetkým k prémiovejším ležiakom. S príchodom leta zas bolo zaujímavé sledovať, ako po poklese nealka kvôli utlmenému životnému štýlu celá kategória opäť začala rásť a nealko dokonca predčilo aj čísla spred pandémie. Veľmi dobre sa v obchodoch darilo aj novinkám, extrémne dobre si viedli značky ako Radegast Ryze Hořká 12 či Captain Jack.
Nevykryla tento rozdiel letná sezóna, ktorá praje milovníkom piva a priniesla so sebou aj isté uvoľnenia?
Leto balenému pivu na Slovensku tento rok prialo a fungovali sme na plné obrátky, najmä na prelome júna a júla. Ľudia trávili čas na Slovensku a po pomalšom rozbehu prispelo k situácii aj teplé počasie a uvoľnenie opatrení, svoje zohrali aj Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2021. Stále je však dôležité zdôrazniť, že nákupy v obchodoch nedokážu vykompenzovať výpadok spôsobený pandémiou v segmente čapovaného piva, ktorý bol aj tento rok rozsiahly.
Blíži sa však druhý vrchol pivnej sezóny, ktorým sú vianočné sviatky. Čo si od nich sľubujete?
Môžem spokojne povedať, že na Vianoce sme stopercentne pripravení. V rámci výroby sme sa na ne chystali už počas novembra a v decembri máme vo výrobe veľmi podobný plán. Čo sa týka obchodného hľadiska, zatiaľ je otázne, čo spôsobia zrušené večierky, teambuilingy a spoločenské stretnutia, situácia je veľmi nevyspytateľná. Na druhej strane rátame v rámci reťazcov a obchodov s trendom predzásobovania. Ľudia v tomto čase kupujú tovar vo väčších množstvách a patrí sem aj pivo, ich nákupy tak v tomto období naberajú na dôležitosti. Okrem toho si radi priplatia za nevšednú ponuku počas slávnostných dní, čo znamená, že investujú viac do prémiových produktov – v našom prípade napríklad do značiek Pilsner Urquell či Šariš, ale aj ďalších.
Na čo sa môžeme tešiť z tohtoročnej vianočnej pivnej ponuky?
Už teraz sú na pultoch obchodov špeciálne vianočné balenia spomenutých prémiových značiek. Pilsner Urquell sa dá teraz kúpiť vo forme pivného adventného kalendára, v štýlovej kovovej škatuli či v špeciálnej plechovke s objemom 750 ml. Novinkou je viacbalenie v plechovom kufríku. Pivo Šariš vo fľaši sme zas odeli do špeciálneho vianočného multipacku s pohárom a vianočným viacbalením a tento rok potešíme aj milovníkov tmavého piva.
To znie ako výnimočný pivný zážitok, na ktorom Prazdroj stavia.
Na pivnom zážitku si zakladáme pri všetkých našich pivách, a to bez ohľadu na to, v akom obale ich predávame. Vieme, že uvariť dokonalé pivo dnes už nestačí. Nároky ľudí na kvalitu rastú a platí to aj pre samotný nákup. Vnímame, že čoraz dôležitejšie je príjemné prostredie a prehľadné usporiadanie tovaru, ľudia sa chcú rýchlo zorientovať v ponuke a nechcú strácať čas jeho hľadaním. Preto už štvrtý rok po sebe pokračujeme v programoch pivná ulička a regálový program, ktoré so sebou prinášajú lepšiu orientáciu v pivnej kategórii a vedú k vyššej spokojnosti zákazníkov, čo v konečnom dôsledku prispieva k rastu celej pivnej kategórie. Vo veľkej miere je to však aj o ľuďoch. Veľká vďaka tu preto patrí všetkým kolegom a tiež ochotným obchodným partnerom, vďaka ktorým sme tento rok prekročili celkové číslo 400 inovovaných predajní po celom Slovensku. Ani tu však nepoľavujeme a okrem vyššej prehľadnosti sme priniesli inováciu vo forme pútavejšieho vystavenia tovaru s využitím špeciálnej tlače, ktorá umožňuje vytvoriť dojem hĺbky a pohybu a ktorá je na Slovensku vo vystavení pivnej kategórie absolútne jedinečná.
V roku 2019 ste ohlásil odchod od pivných PET fliaš a tento rok aj smerujete k jeho finalizácii. Počas krízy ste zase ste išli do podpory vratných fliaš a zaoberáte sa aj plechovkami. Prečo pivári riešia obaly?
Ako som už spomínal, posledný rok a pol bol z pohľadu objemov najmä o balenom pive. A aj to urýchlilo viacero krokov, ku ktorým sme v Prazdroji pristúpili, hlavne v obalových témach. Na prvý pohľad sa môže zdať, že sme mimo svojho hlavného zamerania, ale máme ho zadefinované oveľa širšie. Obaly tvoria veľkú časť nášho podnikania a majú zásadný dopad na životné prostredie, no nepozeráme sa na to samozrejme len z hľadiska biznisu. Vnímame, že je to silná téma aj pre fanúšikov našich značiek, ktorí do udržateľnej voľby idú už takmer dva roky spolu s nami a veľmi si tu vážime aj podporu zo strany našich obchodných partnerov.
Máte na mysli postupný odchod Prazdroja od piva v plaste?
Áno, aj ten. Ohlásiť totiž odchod od pivných PET fliaš v čase, keď boli druhou najsilnejšou kategóriou na pivnom trhu, nebolo z biznisového hľadiska jednoduché rozhodnutie, no neustúpili sme z neho ani počas krízy. Teraz ešte zrýchľujeme a s pivom v PET fľašiach definitívne skončíme už koncom tohto roka. Okrem toho sme pokračovali v našej orientácii na cirkularitu obalov a aj počas tohto roka sme ľudí motivovali ku kúpe piva vo vratných sklenených fľašiach. Čo sa týka udržateľnosti, myslím, že už nie je žiadnym tajomstvom, že práve vratné sklo je z pohľadu baleného piva obalom najviac šetrným k prírode. V Prazdroji vratnú sklenenú fľašu priemerne znovu naplníme až 17-krát.
Akú ste zaznamenali odozvu trhu, má pivo vo vratných sklenených fľašiach na Slovensku potenciál?
Naše čísla za prvých desať mesiacov tohto roka ukazujú, že spotrebitelia s nami v udržateľnej voľbe pokračovali a dokonca ešte viac ako minulý rok. V porovnaní s rokom 2020 nám predaje piva vo vratných fľašiach vzrástli o neuveriteľných 18 %. Aktuálne je pivo vo vratnom skle druhou najväčšou kategóriou v balenom pive na Slovensku, ktorá navyše stále rastie a veríme, že tento trend bude pokračovať aj ďalej. V Prazdroji dokonca tvorí už takmer tretinu celkového objemu a na pivnom trhu sme tu lídrom. Veľmi pozitívnu odozvu majú viacbalenia piva po osem a desať kusov, ktoré sme tento rok uviedli, a ktoré uľahčujú ľudom odniesť z obchodu viacero sklenených fliaš naraz. Zároveň sa nám takto darí budovať novú nákupnú príležitosť – podeliť sa o pivo spoločne s ostatnými. A Vianoce sú presne jednou z takýchto príležitostí.
Ale na trhu máme aj plechovky, ktoré po novom budeme od januára zálohovať. Ako ste sa vysporiadali s týmto aspektom?
Plechovky na Slovensku medzi obalmi z pohľadu baleného piva stále vedú, v Českej republike sú číslo dva po vratných sklenených fľašiach. Vo všeobecnosti poskytujú spotrebiteľom komfort na – pivo v nich rýchlo vychladí, sú skladné, prenosné. Tu sa z pohľadu udržateľnosti zameriavame na ich gramáž a percento recyklátu, ktoré obsahujú, pretože takýmto spôsobom sa môže znížiť uhlíková stopa jednej plechovky až o 80 %. Vítame, že Slovensko sa od budúceho roka začlení medzi krajiny, ktoré umožňujú vďaka zálohovaniu jednorazových obalov svojim obyvateľom žiť udržateľnejšie a sme si istí, že Slováci uvítajú možnosť vrátiť plechovky do predajní. Dopomôžu tak k prakticky nekonečnej recyklácii hliníka bez dopadu na jeho kvalitu. Z použitej plechovky sa tak opäť bude môcť stať nová plechovka.
Kto je David Kovář?
David Kovář má v spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko na starosti oblasť maloobchodu a obchodných reťazcov. V rámci tohto segmentu zodpovedá za rast pivnej kategórie v spoločnosti a v spolupráci s partnermi podporuje jej rozvoj aj v rámci trhu. Spadá pod neho široký tím ľudí po celom Slovensku, s ktorým sa v obchodoch snaží pozdvihovať pivnú kultúru. Za kľúčový považuje rast rešpektujúci hodnoty udržateľnosti. Obchodným riaditeľom pre segment baleného piva sa stal v septembri 2017. Na Slovensko prišiel s bohatými skúsenosťami z maloobchodu, ktoré nadobudol v priebehu osemnástich rokov práce vo viacerých FMCG spoločnostiach.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Biznis
Ďalšie články v čísle 12/2021-01/2022