Starostlivosť o dušu školy
Lifestyle • 04. september 2021 • Vyšlo v čísle: 09-10/2021Školský psychológ už dávno nie je mýtická bytosť, o ktorej ste možno počuli, ale dosiaľ ste ju ešte nezahliadli. Ich počet sa postupne zvyšuje a v dohľadnej budúcnosti tento trend plánuje podporiť aj ministerstvo školstva. Mnoho ľudí však doteraz netuší, čo presne táto profesia zahŕňa.
Návrat do školy býva pre mnohých mimoriadne stresujúcou záležitosťou. V aktuálnej situácii sú na všetkých účastníkov vzdelávacieho procesu kladené ešte o čosi vyššie nároky než kedykoľvek predtým. Dostať sa so svojimi trápeniami k psychológovi však nie je vôbec jednoduché. Našťastie, čoraz viac škôl ponúka svojim zverencom ďalšiu pomocnú ruku v podobe školského psychológa.
AKÉ LEN MÔŽU MAŤ DETI PROBLÉMY?
Veď sa o nič a nikoho nemusia starať, nechodia do práce, ich jedinou povinnosťou je škola a väčšinou dostávajú všetko, čo si len zmyslia, no nie? Ak ste sa práve pristihli pri súhlasnom zamrmlaní, držte si klobúky. Predstavíme vám totiž pár alarmujúcich údajov na desaťtisícovej vzorke detí vo veku 11 až 15 rokov. Výskum medzi školákmi odhalil, že približne 30 % chlapcov a 50 % dievčat zažíva minimálne raz do týždňa nervozitu, podráždenie či problémy so zaspávaním. Ak si myslíte, že na vine sú inteligentné zariadenia či sociálne siete, pravdu máte len sčasti. Keď je dieťa často a dlho ponorené vo virtuálnom svete, neznamená to, že sa nevie zamestnať iným, konštruktívnejším spôsobom. Takmer polovica trinásť a pätnásťročných detí v mobile vidí útočisko, používa ho na zlepšenie nálady, kontakt s rovesníkmi, realizáciu, sebarozvoj a napĺňanie základných potrieb vrátane ľudského kontaktu. Nervozitu či zlý spánok spôsobujú aj iné faktory. Údaje hovoria, že štvrtina 13- až 15-ročných školákov sa cíti nepochopene okolím zo staršej generácie, predovšetkým učiteľmi. Rovnaké množstvo detí zažilo rozvod rodičov, 14 % respondentov sa stalo svedkom závažných konfliktov v domácnosti a sporom sa deti úplne nevyhnú ani v školskom prostredí – takmer 10 % dievčat vo veku od 13 do 15 rokov uviedlo, že sa v kolektíve necítilo pohodlne pre svoj výzor či postavu.
Nejde pritom o dáta zo zámoria či z krajín s diametrálne odlišnou kultúrou. Výskumu Health Behaviour in School Aged Children v školskom roku 2017/2018 sa zúčastnilo 10 000 školákov zo Slovenska, čo je celkom reprezentatívna domáca vzorka. Tento výskum prebieha každé štyri roky a momentálne sú v plnom prúde prípravy na ďalší. Ostáva nám len počkať a dozvieme sa, ako sa na deťoch podpísali udalosti minulého školského roka. Medzičasom si môžeme navzájom pomôcť prežiť toto zvláštne obdobie v dobrej nálade a psychickej pohode.
Na starostlivosť o duševné zdravie vášho potomka nemusíte byť sami. Hlavne, keď dospel do fázy, v ktorej na každú dobre mienenú otázku odpovedá „nič“ alebo „neviem“.
OD PREVENCIE PO KARIÉRNE PORADENSTVO
Na starostlivosť o duševné zdravie vášho potomka nemusíte byť sami. Hlavne, keď dospel do fázy, v ktorej na každú dobre mienenú otázku odpovedá „nič“ alebo „neviem“. Školopovinné dieťa sa za optimálnych podmienok veľkú časť dňa pohybuje pod dozorom ďalších zodpovedných osôb. Jednou z nich je školský psychológ. Túto profesiu si množstvo ľudí predstaví ako externého zamestnanca, ktorého v zaprášenom kabinete možno zastihnúť len počas obedovej prestávky každý tretí utorok v nepárnych mesiacoch. Doba sa však mení a v súčasnosti disponuje stálou pozíciou interného školského psychológa aj dedinská základná škola. Jeho kontaktné údaje nájdete väčšinou na stránke školy, v aplikácii EduPage, prípadne sa proaktívne pripomenie sám – prostredníctvom upozornenia či e-mailu, najneskôr sa však žiakom predstaví na začiatku školského roka.
Šikovný odborník na duševné zdravie dokáže podľa Evy Gajdošovej a Marty Valihorovej, autorít na danú tému, držať „pri zmysloch“ celú školu. Mal by zabezpečovať prevenciu a podporu duševného zdravia žiakov, zamestnancov aj rodičov, „wellbeing“ v škole, konzultácie a poradenstvo, spoluprácu školy, rodiny a komunity, inklúziu detí so špecifickými potrebami, prípadne detí z odlišného kultúrneho prostredia. V praxi môže podpora duševného zdravia a budovanie triednej klímy vyzerať aj ako beseda s deviatakmi na tému konca základnej a začiatku strednej školy. Neverili by ste, akú úzkosť dokáže vyvolať výber vhodnej strednej školy či prestup na druhý stupeň. Okrem toho by mal psychológ organizovať prednášky, workshopy, vykonávať rôzne výskumy, vychovávať deti k partnerstvu a manželstvu a ešte aj o všetkej tejto činnosti náležite informovať. Už len vymenúvanie jeho kompetencií a povinností dá riadne zabrať.
Samozrejme, v realite si každý odborník stanoví vlastné priority a pôsobí v tej oblasti, v ktorej sa cíti najistejšie, prípadne v tej najakútnejšej pre danú školu. Ohromne dlhá doba, počas ktorej deti nenavštevovali priestory školy, sa odrazila aj na duševnom zdraví žiakov. Viacerí pre ťažkosti spojené s izoláciou vyhľadali pomoc školského psychológa prostredníctvom četu. Psychológovia asistovali svojim zverencom vo virtuálnom priestore, ale aj pri návrate do školského prostredia. Mnoho detí malo totiž obavy z obnovenia riadnej školskej dochádzky a s ním spojeného návratu do kolektívu. Práve adaptačný proces zaberal v niektorých školách podstatnú časť psychológovej pracovnej náplne.
Nespornou výhodou interného špecialistu na psychické zdravie je jeho dostupnosť. Školský psychológ sa stará o kolektív konkrétnej školy, ktorej je k dispozícii v presne stanovených hodinách. Žiaci, učitelia i rodičia sa naňho môžu obrátiť a spoľahnúť sa, že bude profesionálne udržiavať duševné zdravie celej školy.