Film - Palm Springs
Recenzie • 01. apríl 2021 • Vyšlo v čísle: 04-05/2021Predstave nekonečných prázdnin možno sotva odolať.
- Žáner: Psychologická dráma/Paródia
- USA, 2020
- Dĺžka filmu: 1 hodina 27 minút
- Réžia: Max Barbakow
- Scenár: Andy Siara
- Kamera: Quyen Tran
- Hudba: Matthew Compton
- Strih: Matt Friedman, Andrew Dickler
- Producent: Andy Samberg, Alex Dong, Gabby Revilla Lugo
- Hrajú: Andy Samberg, Cristin Milioti, Meredith Hagner, Peter Gallagher
- Distribúcia: Hulu, Neon
Tak čo keby bol nekonečný celý život? Snímka Maxa Barbakowa ukazuje, že by to zrejme až taká pohoda nebola. Palm Springs, ktorý sa viditeľne odvoláva na notoricky známy film Harolda Ramisa z roku 1993 – Groundhog Day – však vnútri časovej slučky prináša hlbšie morálne posolstvo. Prostredníctvom dialógov a neuveriteľne zreťazanej strihovej skladby, ktorá stojí na eliptickom princípe, sa podstata časovej slučky stáva nevyhnutnou. Kompozícia filmu pozostáva prevažne z niekoľkých kľúčových scén, ktoré sa s minimálnymi modifikáciami opakujú po celý čas. Prebudenie, útek z domu, návrat na svadbu, pokus o samovraždu, prebudenie. Táto monotónna povaha obrazu nám ako divákom umožňuje plne sa sústrediť výlučne na vnútorné prežívanie Nylesa a Sarah, ktorí sa dostávajú do morálneho konfliktu vlastných hodnôt a názorov na život.
Zatiaľ čo on sa snaží užívať si nekonečné prázdniny v Palm Springs, historicky obľúbenom dovolenkovom mieste s charakteristickou estetikou 50. rokov, Sarah si uvedomuje, že každé prebudenie ju vracia okrem iného aj k výčitkám z hriechov, ktoré spáchala. Zvrat nastáva v momente, keď sa scény prestanú opakovať a Sarah sa začne vytrácať zo schémy. Zúfalý Nyles si uvedomuje, že aj redundantné prežívanie toho istého dňa s rovnakou ženou v ňom prebúdza odlišné pocity a že to spôsobuje jeho krehké ego, postavené na primitívnych pudoch strachu a bolesti. Film tak vnútri akejsi metafyzickej paródie odhaľuje odpovede na to, či má vôbec zmysel unikať pred nekonečnom alebo pred smrťou. A hoci je existencialistický odkaz vypuklý jedna radosť, posolstvo snímky spočíva v schopnosti užívať si daný moment. Z tohto hľadiska sa Barbakowi úspešne podarilo nadviazať na odkaz Harolda Ramisa a aj v nepríjemne skeptickom období spestriť kinematografiu autentickou výpoveďou. Okrem iného sparodizoval aj zásadnosť metafyziky a vesmírnych zákonov – elementov takých okatých a beztak prítomných vo všetkých superhrdinských blockbusteroch, ktoré sa dnes množia závratným geometrickým radom.