JAF34 - Identita neznáma
Art / Design • 04. september 2021 • Vyšlo v čísle: 09-10/2021Zostáva v anonymite. Nech si o ňom vlastný obraz vytvorí, kto chce a ako sa mu zachce. Zistiť, kto sa skrýva pod nickom JAF 34, sa však dá aj bez toho, aby sme poznali tvár.
A vôbec, je dôležité vidieť, kto sa skrýva pod zrkadlovou maskou? Myslím si, že v dobe anonymných chatov, internetového pozérstva a pokrivených ideálov je to skôr rozmar. Mystifikácia vlastného ja nie je novinkou; veď podobne vystupovali Daft Punk či Claptone. Predsa len, za umelcov často prehovárajú ich diela. A JAF 34 sa predstavuje prostredníctvom mnohých médií súčasne. Ako hovorí, rokmi si našiel svoj vlastný vizuálny výraz – či už v grafickom dizajne, maľbách alebo v hudbe. Futurizmus by z jeho tvorby mohol vyčítať hockto, no o rozpoznateľnosti holandskej grafickej školy by sa už dalo polemizovať. Nachádza teda inšpiráciu v minulosti, ale víta aj budúcnosť. Je jedným z mála umelcov v našich končinách, ktorý pracuje aj s NFT. „V súčasnosti do NTF pchajú všetci veci, ktoré ani nestoja za reč. Princíp tejto technológie je pre umenie prelomový,“ nazdáva sa. Dodáva, že s NFT pracuje zakaždým konceptuálne a aj v iných formátoch: „Tak, aby to dávalo zmysel vo väčšej mierke. NFT by nemalo byť len o peknom obrázku.“
Vydal si album Empty. Súčasne si vytvoril sériu plagátov, ktoré vizuálne dotvárajú motívy na debute, respektíve s nimi interferujú. Každé dielo zo série je poňaté svojsky. Ako dlho si rozvíjal tento koncept?
Nechcel som príliš tlačiť na pílu, skôr naopak – dal som si načas. Aby všetko zodpovedalo mojim predstavám. Preto mi celý proces zabral viac ako tri roky. Človek si povie, že je to dlhá doba, no spraviť súčasne päť skladieb, videoklipov, veľkoformátových obrazov a k tomu typografických plagátov – to je vážne nemysliteľné množstvo času. Trochu som si tým na seba uplietol bič, priznávam. No vďaka tomu sa mi podarilo overiť si hranice svojich možností a spravil som to najlepšie, čoho som bol v danom období schopný.
Pri jednom z tvojich fontov mi neunikla zmienka o tom, že je to návrh moderného urban písma s lacným vzhľadom. Ako sa ti darí dostávať spoločenské konvencie do písma?
Vždy ma zaujme nejaký vizuálny znak danej subkultúry; pri graffiti je to napríklad ten striktný radikalizmus, ktorý writeri musia dostať na múr v priebehu niekoľkých sekúnd. Veľmi sa s tagmi nehrajú. Od toho sa zvyčajne odvíja aj ostatné. Vtedy si napríklad vezmem charakteristické prvky, či už graffiti alebo typografickej rave scény (trebárs Kanye West a Yeezus) a začnem ich rozvíjať do celej sady abecedy. Niektoré fonty sú však zbavené subkultúrnych odkazov, napríklad písmo Circularis vzniklo čisto pre dobrý pocit.
Máš ako multimediálny umelec pocit, že si si už osvojil svoje médiá, alebo ťa neustále priťahujú nové platformy?
Áno aj nie. Som vcelku rozpoltený a môj kreatívny záber je veľký. Neustále mám potrebu skúšať nové techniky – trebárs 3D fotogrametriu. Byť multimediálnym kreatívcom je skvelé, no takisto sa pritom musíte zmieriť s tým, že nič nebudete ovládať ako expert. Deň má stále iba 24 hodín, čiže podľa mňa je lepšie nájsť si to, v čom sa cítim ako doma a zlepšovať sa. To, čím si nie ste až takí istí, je lepšie dávať na starosti špecialistom.
V niektorých tvojich dielach, ale aj vo fontoch, som si všimol povedomý štýl tagovania, ktoré v Brazílii označujú ako pixacao. Inšpiruješ sa teda streetartovými formami aj na cestách v zahraničí?
V tomto post-globalizovanom svete, v ktorom sa naše vedomie pohybuje skôr po digitálnom než po tom reálnom priestore, nie je ani potrebné cestovať. Pixacao je zastúpené už aj v Česku, napríklad menami ako Michal Škapa aka TRON. Street art ma dosť formoval ešte pred dekádou. Najmä zásluhou osobností ako Jan Kaláb, EPOS 257 či Vladimír 518. V súčasnosti sa sústreďujem na iné oblasti, napríklad fyziku a astrofyziku.
Viem o tom, že sa u teba nájde odborná literatúra aj sci-fi. Čo si myslíš o aktuálnych vesmírnych výsadkoch?
Fandím Muskovi aj NASA v tom, aby posúvali hranice ľudského pokroku. Na druhej strane však vidím aj odvrátenú stranu mince, ako je zatienenie nočnej oblohy satelitmi Starlink či gigantická centralizácia dát a údajov zo všetkých jeho firiem. Dúfam, že sa všetko vyrieši a staneme sa svedkami prelomových krokov ako základňa na Mesiaci či pristátie ľudskej posádky na Marse. Pri troche šťastia začnú aj práce na Dysonovej sfére alebo prieskum Venuše, no to sú už také bonbóniky. V NASA by však mali vyriešiť pohon, pretože ten súčasný vo vesmíre veľmi nefunguje.
VPLYVY
Pink Floyd – Dark Side of the Moon
Myslím si, že hudobnou estetikou a koncepčným uvažovaním sú mi najbližší Pink Floyd a zvlášť tento album. Milujem, keď sa hudba skĺbi s vizuálnou stránkou, a Floydi boli v tomto úplní majstri.
Neil deGrasse Tyson – Astrophysics for People in a Hurry
Mnohí mu vyčítajú, že nikdy nič nevymyslel, ale jeho posolstvo vzdelávania zasiahlo množstvo ľudí na svete. Vrátane mňa. Nikto nemal taký dopad na popularizáciu vedy ako Neil.
2001: Vesmírna Odysea
Pokojne môžem povedať, že tento film ma zmenil, len čo som si ho pozrel. Neviem, čo sa stalo, no mystika okolo deja a nedopovedané závery na mňa silno zapôsobili a zanechali vo mne výrazný odkaz.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Art / Design
Ďalšie články v čísle 09-10/2021