Časopis FOR MEN - STRCULA: Na Slovensku je viac podavačov ako predajcov

STRCULA: Na Slovensku je viac podavačov ako predajcov

Zaujímavosti04. september 2021 Vyšlo v čísle: 09-10/2021

My Slováci sme veľmi šikovní a pracovití, no obchod akosi nemáme v krvi. Často sa stretávame s predajcami pozerajúcimi do mobilu či s rozhovormi typu pomôžem, ďakujem, len sa pozerám. Peter Strcula, praktický tréner top obchodníkov a podnikateľov, s mnohoročnými skúsenosťami v zahraničí, je však optimista.

Vedia sa Slováci predať? Máme dostatočné obchodné zručnosti alebo v tejto oblasti ešte stále zaostávame? 

Už roky školím a zastupujem firmy naprieč Európou. V porovnaní s inými krajinami, žiaľ, v predaji výrazne zaostávame. Aj v maloobchode, aj v predaji firmám. V maloobchode máme viac podavačov ako predajcov. Podávajú tovar, no aktívne nepredávajú. Väčšina konverzácií je len o tovare, na ktorý sa pýta sám zákazník. Mnohí zákazníci pritom ešte nevedia, čo hľadajú. Otázka poradím či pomôžem skôr zákazníka vyplaší. Znie ako čo vám podám. Preto prichádza obranná reakcia ďakujem, len sa pozerám, a predajný rozhovor končí. Spolu s aktívnym nepočúvaním to stojí prevádzky desaťtisíce eur ročne. Paradoxne za to nemôžu samotní predajcovia. Nemajú odkiaľ vedieť, ako to majú robiť inak. Drvivá väčšina majiteľov malých a stredných predajní totiž neinvestuje do vzdelávania seba a svojich zamestnancov ani euro. 

Aký by mal byť dobrý predajca? Aké obchodné zručnosti by mal mať?

Dobrý predajca pomôže zákazníkom nakúpiť lepšie a za viac peňazí, než by nakúpili sami. Zákazníci pritom nikdy nemajú mať pocit nátlaku alebo prehovárania. Práve naopak. Odchádzať majú s pocitom, že dobre nakúpili, a majú z nákupu naozaj radosť. Okrem toho sa cítia tak dobre, že sa znovu vrátia. Na to potrebuje klásť predajca „silné otázky“, aktívne počúvať na pokročilej úrovni a perfektne zvládať záverečnú fázu uzavretia. Keď napríklad zákazník vyjadrí neistotu či potrebu si nákup premyslieť, potrebuje sa predajca vrátiť do fázy potrieb a upraviť riešenie, nie nechať zákazníka odísť. Zákazník je pre predajňu príliš drahý a cenný na to, aby odišiel bez akéhokoľvek, hoci aj malého nákupu. Všetko toto sa dá naučiť. Kto tieto techniky ovláda, má obrovskú konkurenčnú výhodu. Obzvlášť na Slovensku. 

Koľko by mal majiteľ firmy investovať do vzdelávania svojich zamestnancov?

Z mojich zahraničných skúseností odporúčam každému manažérovi, obchodníkovi či podnikateľovi absolvovať 12 dní vzdelávania ročne. Zatiaľ čo malé a stredné firmy toto podceňujú, korporácie a veľké firmy školia obchodníkov a manažérov 8 – 12 dní v roku. To im pred malými a strednými firmami dáva veľký konkurenčný náskok. Veľké firmy tak majú často vyššie trhové podiely, a to aj napriek vyšším cenám. Predaj cez cenu zďaleka nie je ten najefektívnejší. Čím firma viac investuje, tým rýchlejšie môže rásť. Investícia do kvalitného vzdelávania, obzvlášť obchodníckeho, má rýchlu návratnosť.

PETER STRCULA

tréner obchodníckych zručností

S predajom začínal ako 16-ročný. Pracoval na pozíciách obchodného riaditeľa. Posledných 10 rokov trénuje v rôznych krajinách sveta najmä predaj. Preškolil viac ako 10 000 ľudí v 9 krajinách a zarobil firmám viac ako 100 miliónov eur. Podnikateľom, manažérom a obchodníkom pomáha uzatvárať zmluvy a zlepšovať ich obchodnícke a manažérske zručnosti. Prednáša na konferenciách, trénuje obchodníkov a manažérov, píše manuály, chodí s obchodníkmi a majiteľmi na stretnutia, vyjednáva za firmy. 

Foto: archív Peter Strcula

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - STRCULA: Na Slovensku je viac podavačov ako predajcov
Časopis FOR MEN - STRCULA: Na Slovensku je viac podavačov ako predajcov

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
18strcula-na-slovensku-je-viac-podavacov-ako-predajcovSTRCULA: Na Slovensku je viac podavačov ako predajcov17yesnoMy Slováci sme veľmi šikovní a pracovití, no obchod akosi nemáme v krvi. Často sa stretávame s predajcami pozerajúcimi do mobilu či s rozhovormi typu pomôžem, ďakujem, len sa pozerám. Peter Strcula, praktický tréner top obchodníkov a podnikateľov, s mnohoročnými skúsenosťami v zahraničí, je však optimista. <p><strong>Vedia sa Slováci predať? Máme dostatočné obchodné zručnosti alebo v tejto oblasti ešte stále zaostávame?</strong>&nbsp;</p><p>Už roky školím a zastupujem firmy naprieč Európou. V porovnaní s inými krajinami, žiaľ, v predaji výrazne zaostávame. Aj v maloobchode, aj v predaji firmám. V maloobchode máme viac podavačov ako predajcov. Podávajú tovar, no aktívne nepredávajú. Väčšina konverzácií je len o tovare, na ktorý sa pýta sám zákazník. Mnohí zákazníci pritom ešte nevedia, čo hľadajú. Otázka poradím či pomôžem skôr zákazníka vyplaší. Znie ako čo vám podám. Preto prichádza obranná reakcia ďakujem, len sa pozerám, a predajný rozhovor končí. Spolu s aktívnym nepočúvaním to stojí prevádzky desaťtisíce eur ročne. Paradoxne za to nemôžu samotní predajcovia. Nemajú odkiaľ vedieť, ako to majú robiť inak. Drvivá väčšina majiteľov malých a stredných predajní totiž neinvestuje do vzdelávania seba a svojich zamestnancov ani euro.&nbsp;</p><p><strong>Aký by mal byť dobrý predajca? Aké obchodné zručnosti by mal mať? </strong></p><p>Dobrý predajca pomôže zákazníkom nakúpiť lepšie a za viac peňazí, než by nakúpili sami. Zákazníci pritom nikdy nemajú mať pocit nátlaku alebo prehovárania. Práve naopak. Odchádzať majú s pocitom, že dobre nakúpili, a majú z nákupu naozaj radosť. Okrem toho sa cítia tak dobre, že sa znovu vrátia. Na to potrebuje klásť predajca „silné otázky“, aktívne počúvať na pokročilej úrovni a perfektne zvládať záverečnú fázu uzavretia. Keď napríklad zákazník vyjadrí neistotu či potrebu si nákup premyslieť, potrebuje sa predajca vrátiť do fázy potrieb a upraviť riešenie, nie nechať zákazníka odísť. Zákazník je pre predajňu príliš drahý a cenný na to, aby odišiel bez akéhokoľvek, hoci aj malého nákupu. Všetko toto sa dá naučiť. Kto tieto techniky ovláda, má obrovskú konkurenčnú výhodu. Obzvlášť na Slovensku.&nbsp;</p><p><strong>Koľko by mal majiteľ firmy investovať do vzdelávania svojich zamestnancov? </strong></p><p>Z mojich zahraničných skúseností odporúčam každému manažérovi, obchodníkovi či podnikateľovi absolvovať 12 dní vzdelávania ročne. Zatiaľ čo malé a stredné firmy toto podceňujú, korporácie a veľké firmy školia obchodníkov a manažérov 8 – 12 dní v roku. To im pred malými a strednými firmami dáva veľký konkurenčný náskok. Veľké firmy tak majú často vyššie trhové podiely, a to aj napriek vyšším cenám. Predaj cez cenu zďaleka nie je ten najefektívnejší. Čím firma viac investuje, tým rýchlejšie môže rásť. Investícia do kvalitného vzdelávania, obzvlášť obchodníckeho, má rýchlu návratnosť.</p><h3>PETER STRCULA </h3><p><strong>tréner obchodníckych zručností </strong></p><p>S predajom začínal ako 16-ročný. Pracoval na pozíciách obchodného riaditeľa. Posledných 10 rokov trénuje v rôznych krajinách sveta najmä predaj. Preškolil viac ako 10 000 ľudí v 9 krajinách a zarobil firmám viac ako 100 miliónov eur. Podnikateľom, manažérom a obchodníkom pomáha uzatvárať zmluvy a zlepšovať ich obchodnícke a manažérske zručnosti. Prednáša na konferenciách, trénuje obchodníkov a manažérov, píše manuály, chodí s obchodníkmi a majiteľmi na stretnutia, vyjednáva za firmy.&nbsp;</p><p><em>Foto: archív Peter Strcula</em></p>2no0000-00-00for-men-2021-09-1009-10/20212021-09-04<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>letné prázdniny uplynuli ako voda a vy máte pred sebou ďalšie číslo časopisu FORMEN. Leto má výnimočnú atmosféru pre väčšinu ľudí, ktorých poznám. Niektorí obľubujú posedenie pri chladenom drinku na terase, iní cestovanie za morom a novými zážitkami… Sám mám čaro leta rád už od detstva. Samozrejme, vtedy ho predstavovali najmä letné prázdniny a oddych od školy, návšteva starých rodičov a mnohé nezabudnuteľné zážitky. Po lete ma vždy dohnala „krutá“ realita: začiatok povinností, nového školského roka či koniec dovoleniek. S pribúdajúcimi rokmi sa všetko trochu mení. Do školských lavíc si čoskoro sadnú moje vlastné deti. Ak koniec leta nemáte v obľube aspoň tak ako ja, dovoľte nám spríjemniť vám prichádzajúcu jeseň naším magazínom.&nbsp;</p><p>Titulka aktuálneho čísla patrí asi najznámejšiemu MMA bojovníkovi na Slovensku, legende Belatoru, Attilovi Véghovi. Práve vďaka tomuto borcovi a jeho gymu SFG sa MMA spopularizovalo aj v širšej verejnosti a Attila sa stal známou tvárou nielen na Slovensku. Jeho „zápas storočia“ s českou legendou Karlosom Vémolom videlo naživo viac než 16 000 ľudí a niekoľko stotisícov ho sledovalo doma na obrazovkách. Attila nám v rozhovore prezradil, akú hodnotu majú preňho peniaze a či sa dá uživiť len zápasením. Pri téme MMA sme zostali aj v aktuálnom rozhovore o plánoch a cieľoch zakladateľov Oktagonu Pavla Nerudu a Ondřeja Novotného.&nbsp;</p><p>V augustovom vydaní nebudú chýbať ani obľúbené rubriky ako Ekonomika, Reality, Psychológia, Kariéra či História, v ktorej sme si vzhľadom na hroziacu tretiu vlnu pospomínali na nadávky našich predkov.&nbsp;</p><p>Na záver by som sa chcel poďakovať za vašu priazeň a podporu, bez ktorej by tento projekt nemal význam. Teším sa na vás v ďalšom čísle.</p>yesZaujímavostizaujimavosti
romantika-na-cely-vecerRomantika na celý večer20for-men-2022-02-03
kolagendrinkkolagendrink13for-men-2020-11
najma-pohodlneNajmä pohodlne!18for-men-2021-09-10
multitalentovana-kraska-andrea-sakyMultitalentovaná kráska Andrea Saky18for-men-2021-09-10
friends-reunionFriends reunion18for-men-2021-09-10
jednosmerka-okolo-korintskeho-zalivuJednosmerka okolo Korintského zálivu18for-men-2021-09-10