Časopis FOR MEN - Podnikatelia majú záujem spolupracovať

Podnikatelia majú záujem spolupracovať

Biznis11. február 2022 Vyšlo v čísle: 02-03/2022

Egon Zorád zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu pomáha firmám s potenciálom zviditeľniť sa. A to aj na Expo 2020 v Dubaji.

Do budúcna je potrebné veľmi podrobne sledovať, ako sa vyvíjajú jednotlivé zahraničné trhy.

Musíme povedať, že práve program na Expo 2020 patrí k tým najnáročnejším. Nielenže sa v pravidelných intervaloch mení, jeho trvanie je aj podstatne dlhšie než ktorákoľvek z podnikateľských misií, aké agentúra SARIO pravidelne organizuje. Z hľadiska získavania investorov pre našu krajinu je rovnako dôležitá aj účasť slovenských podnikateľov. Dôvodov je však podstatne viac. 

Čo zahŕňa funkcia obchodného komisára v rámci aktivít na Expo 2020? 

Obchodný komisár vdychuje pavilónu „biznis dušu“, vytvára, vyhľadáva a podporuje obchodné vzťahy na medzivládnej úrovni, ale aj medzi konkrétnymi firmami. Mám na starosti prípravu obsahu jednotlivých podnikateľských misií, odborných biznis fór, networkingových a kooperačných podujatí, ako aj prípravu takzvaných individuálnych B2B rokovaní pre slovenské firmy. Sledujem program ostatných pavilónov a platforiem. Vyberiem relevantný obsah a z neho slovenským subjektom vyskladám program, ktorým ich sprevádzam s cieľom vytvoriť priestor pre nadväzovanie nových obchodných kontaktov. Niektoré rokovania s obchodnými komisármi už vyústili až do bilaterálnych rokovaní na úrovni ministrov či štátnych tajomníkov, pričom boli identifikované konkrétne oblasti vzájomnej hospodárskej spolupráce. Takmer štyri mesiace aktívnej činnosti priamo na Expo 2020 v Dubaji jednoznačne zvýšili medzinárodné povedomie o Slovensku a jeho obchodnom potenciáli, z čoho môžeme ako krajina v budúcnosti profitovať aj formou prílevu investícií či internacionalizácie našich firiem na globálnych trhoch. 

Podnikateľom a firmám zo Slovenska pomáhate s networkingom, ktorý je obzvlášť dôležitý pre úspech na zahraničných trhoch. V čom spočíva takýto networking? 

Networkingové podujatia sú veľmi dôležitý element na získanie a nadviazanie nových obchodných vzťahov. Z môjho pohľadu znamenajú pre slovenské spoločnosti exkluzívnu príležitosť. Predsa len, na jednom mieste sa nevirtuálne prezentuje 192 krajín, ktoré majú záujem zdieľať svoje myšlienky, produkty, technológie a tvoriť budúcnosť už dnes. 

Jednou z foriem networkingu sú aj podnikateľské misie, ktoré organizujete v rámci agentúry SARIO – ako prebiehalo plánovanie misie na Expo 2020 v Dubaji? 

Svetová výstava trvá šesť mesiacov a je rozdelená do desiatich tematických týždňov. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu organizuje každú obchodnú delegáciu a jej program v gescii príslušného ministerstva, ktoré danú tému pokrýva. Môj tím z odboru zahraničného obchodu SARIO v spolupráci s lokálnym partnerom pripravuje vopred plánované a na mieru pripravené B2B stretnutia slovenských podnikateľov s partnermi zo SAE, okrem toho má na starosti obsah sprievodných biznis podujatí a, samozrejme, vypracuje aj kompletný networkingový plán. 

Keďže potreby networkingu sa pri každej firme líšia, ako sa dá vytvoriť misia na mieru? 

Ako som spomenul, firmy a delegácie prichádzajú na svetovú výstavu počas špecifických tematických týždňov, čo znamená, že na danú tému sa orientujú nielen ich produkty alebo služby, ale aj prítomní potenciálni obchodní partneri či investori. Na každej misii intenzívne pracujeme niekoľko týždňov vopred. Spájame sa s podnikateľmi a lokálnymi partnermi, detailne preberáme ich portfólio produktov alebo služieb, aby sme jasne identifikovali relevantných obchodných partnerov. Firmám následne poskytneme zoznam potenciálnych partnerov, z ktorých si môžu vybrať a pristúpiť k individuálnym B2B rokovaniam. SARIO už dávnejšie identifikovala trh Spojených arabských emirátov ako strategický. Slovákom ponúka obrovskú príležitosť exportu – a to nielen sem, ale aj do krajín Blízkeho východu, akými sú napríklad Katar, Omán či Saudská Arábia, ak by som mal spomenúť aspoň niektoré. Pri vytváraní obsahu na mieru v neposlednom rade pracujem aj so sieťou kontaktov a s ostatnými pavilónmi. 

Spolupráce s obchodnými partnermi z iných krajín nevznikajú zo dňa na deň. Ako dlho pred zahájením Expo 2020 prebiehali rokovania? 

V SARIO sme si uvedomovali potenciál a príležitosť účasti Slovenska na Expo 2020 v Dubaji, ako aj fakt, že prípravu na toto podujatie nemožno podceniť. Keďže Slovensko je relatívne malá krajina, bolo pre nás nesmierne dôležité nájsť spoľahlivého rokovacieho partnera zo SAE. To sa nám podarilo. Rovnakú dôležitosť sme pripisovali aj rýchlemu nadväzovaniu vzťahov s obchodnými komisármi a zástupcami pavilónov, s ktorými sme museli vyrokovať vzájomné prieniky a spoločné ciele. Práve získané kontakty a vybudované vzťahy sa ukázali ako strategické a umožnili mi posunúť networking našich firiem do úplne iných dimenzií. Osvedčilo sa nám aj rozhodnutie poňať obsah našich biznis fór multilaterálne, čiže mať spíkrov z rôznych krajín. Vďaka tomu do nášho pavilónu a na stretnutia so slovenskými firmami prišli viaceré zahraničné delegácie. Slovenský biznis a fóra mali zakaždým veľký úspech a nadpriemernú návštevnosť. 

S ktorými krajinami sa vám podarilo upevniť vzťahy, respektíve ich posunúť k perspektívnej budúcej spolupráci? 

Takých krajín je viacero. Môžem povedať, že ide o krajiny s obrovským potenciálom na zvýšenie nášho exportu v rôznych sektoroch, predovšetkým exportu produktov a služieb s vyššou pridanou hodnotou. Veľmi dôležité kroky sme, samozrejme, urobili aj v rozvoji spolupráce s hosťujúcou krajinou. Tá spoznala Slovensko ako modernú krajinu plnú príležitostí, inovatívnych a sofistikovaných technológií v tradičných aj nových sektoroch, v ktorých si Slovensko buduje pozíciu relevantného partnera nielen v produkcii, ale aj vo výskume a vývoji. Zaujali sme aj krajiny ako Mexiko, s ktorým sme už naplánovali podpis memoranda a organizáciu podnikateľskej misie koncom roka 2022. Taktiež sme identifikovali prienik v rozvoji obchodných vzťahov s Argentínou, Brazíliou, Estónskom, Kanadou, Malajziou, Rumunskom či s africkými krajinami ako Juhoafrická republika, Nigéria, Rwanda a Tanzánia. SARIO bude z rozbehnutých rokovaní čerpať dlhé obdobie a verím, že ich výsledkom budú konkrétne kontrakty pre slovenské firmy. 

Podnikateľská misia na svetovej výstave v Dubaji je bez akýchkoľvek pochybností jednou z najvýznamnejších, aké ste v spolupráci s jednotlivými rezortmi v poslednom období zorganizovali. Nie je však jediná. Rastie záujem o tieto misie aj z hľadiska medzinárodných partnerstiev? 

SARIO svojimi aktivitami na Expo 2020 vzbudilo značný záujem našich podnikateľov o kontinuálnu spoluprácu, čo potvrdzuje, že smerovanie a kvalita služieb poskytovaných v rámci podpory exportu sú správne a prinášajú výsledky. Na tomto projekte dlhodobo pracuje celý tím SARIO. Pozitívne spätné väzby a informácie o tom, že firmy v rokovaniach pokračujú aj po skončení misií, nás veľmi tešia. 

Jedným z takýchto podujatí bolo napokon aj Multilaterálne Digital Business fórum, zoskupujúce zástupcov z viacerých krajín. To sa napokon stalo aj súčasťou programu svetovej výstavy v Dubaji. Na danom fóre ste sa podieľali ako spoluorganizátor. Hodnotíte tento projekt z hľadiska nadviazania strategicky dôležitých spoluprác pozitívne? 

Ako som spomenul, multilaterálny rozmer bol pre úspech biznis fór, ktoré sme organizovali, kľúčový. Digitálne business fórum sme spoločne s MIRRI SR zorganizovali v hybridnom móde: niektorí spíkri sa pripojili cez online platformu. Fórum bolo atraktívne a pritiahlo pozornosť mnohých účastníkov. 

V rozhovore s generálnou komisárkou Slovenského pavilónu na Expo 2020 v Dubaji sme sa dostali aj k tomu, že rozpočet na organizáciu programu a v neposlednom rade aj na výstavbu pavilónu overil našu vynachádzavosť. Odráža sa zmena nášho hospodárenia aj na hodnotení v rankingu úrovne a kvality slovenskej ekonomiky? 

Ako sa hovorí, každý varí z toho, čo má. Je však potrebné povedať, že vždy záleží na konkrétnych ľuďoch a ich osobnom vklade, nastavení a nasadení v práci. Celý tím na Expo 2020 je mladý a dynamický, čo bolo z môjho pohľadu najdôležitejšie. Naozaj máme svetu čo ponúknuť. Slovenské firmy a subjekty vyvíjajú, produkujú a poskytujú svetové riešenia vo viacerých sektoroch. Stačí im touto aktívnou prácou len pootvoriť dvere. 

V minulosti ste viackrát zahájili spolupráce s Kanceláriou prezidenta Slovenskej republiky. V kontexte veľtrhu v Dubaji to však bolo iné – participovala kancelária do nejakej miery na tvorbe programu, prípadne boli pri tvorbe tematického programu zohľadnené niektoré z jej požiadaviek? 

Pani prezidentka patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti sveta a významne prispieva k pozitívnej prezentácii Slovenska v zahraničí. V agentúre SARIO sme veľmi radi, že sme v spolupráci s jej kanceláriou mohli počas slovenského národného dňa pripraviť Country business briefing – odborné fórum, na ktorom sme predstavili investičné a obchodné príležitosti na Slovensku a viacerým slovenským spoločnostiam sme poskytli možnosť prezentovať vlastné riešenia z oblasti udržateľného rozvoja. 

Ak by sme sa pozreli na portfólio služieb, ktoré ponúka Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu podnikom a investorom, našli by sme tam možnosti pre exportérov aj pre importérov. Prejavili naši domáci investori záujem expandovať na trhy, ktoré trebárs ešte pred desaťročím nepôsobili tak atraktívne a perspektívne? 

Objavovanie nových trhov bude pre zvýšenie nášho exportu strategické. Do budúcna je potrebné veľmi podrobne sledovať, ako sa vyvíjajú jednotlivé zahraničné trhy či aké sektory rýchlo porastú, a na základe toho strategicky ponúknuť produkty a služby našich exportérov. S istotou vieme skonštatovať, že z rozbehnutých projektov na Expo 2020 v Dubaji budeme čerpať aj v budúcom období.

Ing. Egon Zorád
Absolvent Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, pôsobiaci na pozícii riaditeľa odboru zahraničného obchodu. Skúsenosti zo súkromného sektoru, menovite energetiky a logistiky, zúročuje pri nadväzovaní vzťahov s podnikmi na zahraničnom i domácom trhu.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Podnikatelia majú záujem spolupracovať
Časopis FOR MEN - Podnikatelia majú záujem spolupracovať
Časopis FOR MEN - Podnikatelia majú záujem spolupracovať

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
20podnikatelia-maju-zaujem-spolupracovatPodnikatelia majú záujem spolupracovať37nonoEgon Zorád zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu pomáha firmám s potenciálom zviditeľniť sa. A to aj na Expo 2020 v Dubaji. <p><strong>Do budúcna je potrebné veľmi podrobne sledovať, ako sa vyvíjajú jednotlivé zahraničné trhy.</strong></p><p>Musíme povedať, že práve program na Expo 2020 patrí k tým najnáročnejším. Nielenže sa v pravidelných intervaloch mení, jeho trvanie je aj podstatne dlhšie než ktorákoľvek z podnikateľských misií, aké agentúra SARIO pravidelne organizuje. Z hľadiska získavania investorov pre našu krajinu je rovnako dôležitá aj účasť slovenských podnikateľov. Dôvodov je však podstatne viac.&nbsp;</p><p><strong>Čo zahŕňa funkcia obchodného komisára v rámci aktivít na Expo 2020?&nbsp;</strong></p><p>Obchodný komisár vdychuje pavilónu „biznis dušu“, vytvára, vyhľadáva a podporuje obchodné vzťahy na medzivládnej úrovni, ale aj medzi konkrétnymi firmami. Mám na starosti prípravu obsahu jednotlivých podnikateľských misií, odborných biznis fór, networkingových a kooperačných podujatí, ako aj prípravu takzvaných individuálnych B2B rokovaní pre slovenské firmy. Sledujem program ostatných pavilónov a platforiem. Vyberiem relevantný obsah a z neho slovenským subjektom vyskladám program, ktorým ich sprevádzam s cieľom vytvoriť priestor pre nadväzovanie nových obchodných kontaktov. Niektoré rokovania s obchodnými komisármi už vyústili až do bilaterálnych rokovaní na úrovni ministrov či štátnych tajomníkov, pričom boli identifikované konkrétne oblasti vzájomnej hospodárskej spolupráce. Takmer štyri mesiace aktívnej činnosti priamo na Expo 2020 v Dubaji jednoznačne zvýšili medzinárodné povedomie o Slovensku a jeho obchodnom potenciáli, z čoho môžeme ako krajina v budúcnosti profitovať aj formou prílevu investícií či internacionalizácie našich firiem na globálnych trhoch.&nbsp;</p><p><strong>Podnikateľom a firmám zo Slovenska pomáhate s networkingom, ktorý je obzvlášť dôležitý pre úspech na zahraničných trhoch. V čom spočíva takýto networking?</strong>&nbsp;</p><p>Networkingové podujatia sú veľmi dôležitý element na získanie a nadviazanie nových obchodných vzťahov. Z môjho pohľadu znamenajú pre slovenské spoločnosti exkluzívnu príležitosť. Predsa len, na jednom mieste sa nevirtuálne prezentuje 192 krajín, ktoré majú záujem zdieľať svoje myšlienky, produkty, technológie a tvoriť budúcnosť už dnes.&nbsp;</p><p><strong>Jednou z foriem networkingu sú aj podnikateľské misie, ktoré organizujete v rámci agentúry SARIO – ako prebiehalo plánovanie misie na Expo 2020 v Dubaji?</strong>&nbsp;</p><p>Svetová výstava trvá šesť mesiacov a je rozdelená do desiatich tematických týždňov. Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu organizuje každú obchodnú delegáciu a jej program v gescii príslušného ministerstva, ktoré danú tému pokrýva. Môj tím z odboru zahraničného obchodu SARIO v spolupráci s lokálnym partnerom pripravuje vopred plánované a na mieru pripravené B2B stretnutia slovenských podnikateľov s partnermi zo SAE, okrem toho má na starosti obsah sprievodných biznis podujatí a, samozrejme, vypracuje aj kompletný networkingový plán.&nbsp;</p><p><strong>Keďže potreby networkingu sa pri každej firme líšia, ako sa dá vytvoriť misia na mieru?&nbsp;</strong></p><p>Ako som spomenul, firmy a delegácie prichádzajú na svetovú výstavu počas špecifických tematických týždňov, čo znamená, že na danú tému sa orientujú nielen ich produkty alebo služby, ale aj prítomní potenciálni obchodní partneri či investori. Na každej misii intenzívne pracujeme niekoľko týždňov vopred. Spájame sa s podnikateľmi a lokálnymi partnermi, detailne preberáme ich portfólio produktov alebo služieb, aby sme jasne identifikovali relevantných obchodných partnerov. Firmám následne poskytneme zoznam potenciálnych partnerov, z ktorých si môžu vybrať a pristúpiť k individuálnym B2B rokovaniam. SARIO už dávnejšie identifikovala trh Spojených arabských emirátov ako strategický. Slovákom ponúka obrovskú príležitosť exportu – a to nielen sem, ale aj do krajín Blízkeho východu, akými sú napríklad Katar, Omán či Saudská Arábia, ak by som mal spomenúť aspoň niektoré. Pri vytváraní obsahu na mieru v neposlednom rade pracujem aj so sieťou kontaktov a s ostatnými pavilónmi.&nbsp;</p><p><strong>Spolupráce s obchodnými partnermi z iných krajín nevznikajú zo dňa na deň. Ako dlho pred zahájením Expo 2020 prebiehali rokovania?</strong>&nbsp;</p><p>V SARIO sme si uvedomovali potenciál a príležitosť účasti Slovenska na Expo 2020 v Dubaji, ako aj fakt, že prípravu na toto podujatie nemožno podceniť. Keďže Slovensko je relatívne malá krajina, bolo pre nás nesmierne dôležité nájsť spoľahlivého rokovacieho partnera zo SAE. To sa nám podarilo. Rovnakú dôležitosť sme pripisovali aj rýchlemu nadväzovaniu vzťahov s obchodnými komisármi a zástupcami pavilónov, s ktorými sme museli vyrokovať vzájomné prieniky a spoločné ciele. Práve získané kontakty a vybudované vzťahy sa ukázali ako strategické a umožnili mi posunúť networking našich firiem do úplne iných dimenzií. Osvedčilo sa nám aj rozhodnutie poňať obsah našich biznis fór multilaterálne, čiže mať spíkrov z rôznych krajín. Vďaka tomu do nášho pavilónu a na stretnutia so slovenskými firmami prišli viaceré zahraničné delegácie. Slovenský biznis a fóra mali zakaždým veľký úspech a nadpriemernú návštevnosť.&nbsp;</p><p><strong>S ktorými krajinami sa vám podarilo upevniť vzťahy, respektíve ich posunúť k perspektívnej budúcej spolupráci?&nbsp;</strong></p><p>Takých krajín je viacero. Môžem povedať, že ide o krajiny s obrovským potenciálom na zvýšenie nášho exportu v rôznych sektoroch, predovšetkým exportu produktov a služieb s vyššou pridanou hodnotou. Veľmi dôležité kroky sme, samozrejme, urobili aj v rozvoji spolupráce s hosťujúcou krajinou. Tá spoznala Slovensko ako modernú krajinu plnú príležitostí, inovatívnych a sofistikovaných technológií v tradičných aj nových sektoroch, v ktorých si Slovensko buduje pozíciu relevantného partnera nielen v produkcii, ale aj vo výskume a vývoji. Zaujali sme aj krajiny ako Mexiko, s ktorým sme už naplánovali podpis memoranda a organizáciu podnikateľskej misie koncom roka 2022. Taktiež sme identifikovali prienik v rozvoji obchodných vzťahov s Argentínou, Brazíliou, Estónskom, Kanadou, Malajziou, Rumunskom či s africkými krajinami ako Juhoafrická republika, Nigéria, Rwanda a Tanzánia. SARIO bude z rozbehnutých rokovaní čerpať dlhé obdobie a verím, že ich výsledkom budú konkrétne kontrakty pre slovenské firmy.&nbsp;</p><p><strong>Podnikateľská misia na svetovej výstave v Dubaji je bez akýchkoľvek pochybností jednou z najvýznamnejších, aké ste v spolupráci s jednotlivými rezortmi v poslednom období zorganizovali. Nie je však jediná. Rastie záujem o tieto misie aj z hľadiska medzinárodných partnerstiev?&nbsp;</strong></p><p>SARIO svojimi aktivitami na Expo 2020 vzbudilo značný záujem našich podnikateľov o kontinuálnu spoluprácu, čo potvrdzuje, že smerovanie a kvalita služieb poskytovaných v rámci podpory exportu sú správne a prinášajú výsledky. Na tomto projekte dlhodobo pracuje celý tím SARIO. Pozitívne spätné väzby a informácie o tom, že firmy v rokovaniach pokračujú aj po skončení misií, nás veľmi tešia.&nbsp;</p><p><strong>Jedným z takýchto podujatí bolo napokon aj Multilaterálne Digital Business fórum, zoskupujúce zástupcov z viacerých krajín. To sa napokon stalo aj súčasťou programu svetovej výstavy v Dubaji. Na danom fóre ste sa podieľali ako spoluorganizátor. Hodnotíte tento projekt z hľadiska nadviazania strategicky dôležitých spoluprác pozitívne?</strong>&nbsp;</p><p>Ako som spomenul, multilaterálny rozmer bol pre úspech biznis fór, ktoré sme organizovali, kľúčový. Digitálne business fórum sme spoločne s MIRRI SR zorganizovali v hybridnom móde: niektorí spíkri sa pripojili cez online platformu. Fórum bolo atraktívne a pritiahlo pozornosť mnohých účastníkov.&nbsp;</p><p><strong>V rozhovore s generálnou komisárkou Slovenského pavilónu na Expo 2020 v Dubaji sme sa dostali aj k tomu, že rozpočet na organizáciu programu a v neposlednom rade aj na výstavbu pavilónu overil našu vynachádzavosť. Odráža sa zmena nášho hospodárenia aj na hodnotení v rankingu úrovne a kvality slovenskej ekonomiky?&nbsp;</strong></p><p>Ako sa hovorí, každý varí z toho, čo má. Je však potrebné povedať, že vždy záleží na konkrétnych ľuďoch a ich osobnom vklade, nastavení a nasadení v práci. Celý tím na Expo 2020 je mladý a dynamický, čo bolo z môjho pohľadu najdôležitejšie. Naozaj máme svetu čo ponúknuť. Slovenské firmy a subjekty vyvíjajú, produkujú a poskytujú svetové riešenia vo viacerých sektoroch. Stačí im touto aktívnou prácou len pootvoriť dvere.&nbsp;</p><p><strong>V minulosti ste viackrát zahájili spolupráce s Kanceláriou prezidenta Slovenskej republiky. V kontexte veľtrhu v Dubaji to však bolo iné – participovala kancelária do nejakej miery na tvorbe programu, prípadne boli pri tvorbe tematického programu zohľadnené niektoré z jej požiadaviek?&nbsp;</strong></p><p>Pani prezidentka patrí medzi najvplyvnejšie osobnosti sveta a významne prispieva k pozitívnej prezentácii Slovenska v zahraničí. V agentúre SARIO sme veľmi radi, že sme v spolupráci s jej kanceláriou mohli počas slovenského národného dňa pripraviť Country business briefing – odborné fórum, na ktorom sme predstavili investičné a obchodné príležitosti na Slovensku a viacerým slovenským spoločnostiam sme poskytli možnosť prezentovať vlastné riešenia z oblasti udržateľného rozvoja.&nbsp;</p><p><strong>Ak by sme sa pozreli na portfólio služieb, ktoré ponúka Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu podnikom a investorom, našli by sme tam možnosti pre exportérov aj pre importérov. Prejavili naši domáci investori záujem expandovať na trhy, ktoré trebárs ešte pred desaťročím nepôsobili tak atraktívne a perspektívne?&nbsp;</strong></p><p>Objavovanie nových trhov bude pre zvýšenie nášho exportu strategické. Do budúcna je potrebné veľmi podrobne sledovať, ako sa vyvíjajú jednotlivé zahraničné trhy či aké sektory rýchlo porastú, a na základe toho strategicky ponúknuť produkty a služby našich exportérov. S istotou vieme skonštatovať, že z rozbehnutých projektov na Expo 2020 v Dubaji budeme čerpať aj v budúcom období.</p><p><strong>Ing. Egon Zorád</strong><br>Absolvent Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, pôsobiaci na pozícii riaditeľa odboru zahraničného obchodu. Skúsenosti zo súkromného sektoru, menovite energetiky a logistiky, zúročuje pri nadväzovaní vzťahov s podnikmi na zahraničnom i domácom trhu.</p>3no0000-00-00for-men-2022-02-0302-03/20222022-02-11<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>všetci pravdepodobne dúfame, že rok 2022 bude lepší než jeho dvaja predchodcovia. Počas nich sme totiž zistili, ako rýchlo sa môžu do reality preniesť scenáre, ktorými nás kedysi strašili iba katastrofické filmy. Spravodajstvo je plné slov ako epidémia, vojna, inflácia, zdražovanie energií… V záplave zlých správ je však dôležité dokázať hľadať a nájsť pozitíva. Je nutné veriť, že sa všetko na dobré obráti.&nbsp;</p><p>K pozitívnejším vyhliadkam vás môže inšpirovať niekoľko článkov v našom novom čísle. V dvoch rozhovoroch o Slovenskom pavilóne na EXPO DUBAI 2020 sa napríklad môžete presvedčiť o tom, že Slovensko je mimoriadne reprezentatívna a inovatívna krajina. Najväčšia svetová výstava však čoskoro končí, ak teda stále zvažujete, že by ste sa išli zohriať do dubajského tepla a spojili príjemné s užitočným, toto je ten správny čas.&nbsp;</p><p>Verím, že vás zaujala aj naša titulná strana, ktorá tentoraz patrí úspešnej spoločnosti Invest in Slovakia. Jej predstaviteľ nám v rozhovore prezradil čosi o svojom kľúči k úspechu cez jedinú aplikáciu. Viete, čo je na tom najlepšie? Vďaka Invest in Slovakia môžete byť úspešní aj vy. A ak už máte nejaký ten úspech za sebou a vlastníte svoju vysnívanú nehnuteľnosť, môžete si ju skrášliť originálnymi dielami od renomovaného umelca Luku Braseho. Ukážky jeho prác nájdete na nasledujúcich stranách.&nbsp;</p><p>V aktuálnom čísle vám ponúkame množstvo pútavých tém z prostredia kariéry, psychológie, biznisu, ekonomiky či áut, inšpirovať sa môžete aj rozhovormi so zaujímavými ľuďmi – na stránkach nášho magazínu si každý určite nájde kúsok seba.&nbsp;</p><p>Pamätajte, že dobré veci sa nikdy neudejú samy od seba. Keď človek neverí v ich úspech, nestanú sa nikdy. Preto verme, že najbližšie mesiace nám všetkým prinesú čosi prelomové.</p>yesBiznisbiznis
klienti-si-zasluzia-lepsie-fungujuci-realitny-trhKlienti si zaslúžia lepšie fungujúci realitný trh17for-men-2021-06-07
kovar-z-prazdroja-slovaci-si-radi-dopraju-premiove-znacky-aj-na-vianoceKovář z Prazdroja: Slováci si radi doprajú prémiové značky. Aj na vianoce.19for-men-2021-12-2022-01
ako-chranit-firemny-a-osobny-majetok-v-podnikaniAko chrániť firemný a osobný majetok v podnikaní?16for-men-2021-04-05
sila-hybat-davmiSila hýbať davmi20for-men-2022-02-03
specialistka-na-zdravy-zivotny-stylŠpecialistka na zdravý životný štýl20for-men-2022-02-03
pasikove-zavodyPásikové závody20for-men-2022-02-03