Metaverse = budúcnosť?!
Techno • 09. december 2021 • Vyšlo v čísle: 12/2021-01/2022Mark Zuckerberg s nadšením prezentoval zmenu názvu svojej spoločnosti na Meta. Aby nevzniklo nedorozumenie, sociálna sieť Facebook názov nemení, rovnako ani Instagram či Whatsapp, ktoré Meta vlastní. Zmenil sa len názov spoločnosti. Z čoho vychádza názov Meta a prečo chce Mark touto zmenou naznačiť evolučný skok internetu?
William Gibson vydal v roku 1984 sci-fi román s názvom Neuromancer. Dnes je dielo považované za jedno z najkomplexnejších a možno až strašidelne presných predpovedí našej budúcnosti v spojení s technológiami. V románe sa okrem iného prvýkrát objavilo slovo metaverse. Ide o akýsi paralelný vesmír v online priestore. Možno vám napadlo, že Gibson len inak alebo zbytočne komplikovane opísal virtuálnu realitu. V jeho podaní to tak môže vyznievať, no vzhľadom na exponenciálny vývoj technológií a množstvo nových riešení vieme, že vlastne vôbec netušíme, čo to metaverse je. Mimochodom, Mark si na premenovanie svojej spoločnosti požičal prvé štyri písmenká z tohto stále trendovejšieho slova. Ale to ste si zrejme všimli.
NA ZAČIATKU BOL INTERNET
Keď teda nevieme, čo to metaverse je, môžeme sa o ňom vôbec rozprávať? Môžeme. Aktuálne sme totiž v podobnej situácii, v akej bol v roku 1945 Vannevar Bush, ktorý navrhol memex. Išlo o systém na archiváciu informácií s rýchlou a flexibilnou dostupnosťou. Bushov systém stál na vytvorení väzieb medzi informáciami, teda na linkách v hypertextoch. Od 90. rokov 20. storočia je globálnym príkladom využitia tohto riešenia internet. Bush mal v rukách niečo, čo bolo doslova revolučné, ale nemohol ani tušiť, aké bude mať jeho riešenie vplyv ani ako bude vyzerať vo výhľade nasledujúcich desiatok rokov. My sme na tom podobne – v rukách však držíme metaverse.
NIE LEN OCHUTNÁVAŤ
V porovnaní s Bushom máme jednu výhodu. Máme za sebou aspoň nejakú históriu online sveta, vďaka ktorej vidíme, že evolúcia internetu je rýchlejšia než čokoľvek, čo sme doteraz zažili. Okrem toho máme k dispozícii čoraz viac rôznych hardvérových riešení, ktoré nás do online sveta vťahujú. Ich spoločný problém je ten, že vplývajú len na dva naše zmysly. Zrak a sluch. Z pohľadu toho, čo by mohlo ponúknuť metaverse, je to akoby sme chodili pozdĺž tabule z nepriehľadného mliečneho skla a len z času na čas by sa nám pomocou fantázie podarilo identifikovať čosi na druhej strane.
VIAC ZMYSLOV A VYŠŠIA RÝCHLOSŤ
Ak vám v tomto momente odbehli myšlienky k Neuralinku, na ktorom pracuje spoločnosť Elona Muska, premýšľate správnym smerom. Priblížiť sa k metaverse sa nám podarí vďaka väčšiemu prepojeniu s online svetom, do ktorého nebudeme vstupovať len občasne. Potrebujeme internet zmyslov. Spoločnosť Ericsson zverejnila štúdiu desiatich najväčších spotrebiteľských trendov pre rok 2030. Z tejto štúdie vyplynulo, že respondenti by už v roku 2030 radi a intenzívne využívali možnosť ochutnávať, dotýkať sa či ovoniavať v online svete. Skúsenosť hovorí, že ak koncový používateľ o niečom otvorene sníva, autori technológií majú v laboratóriu už aspoň beta verziu. Aké ďalšie technológie a riešenia by nám mohli o metaverse čokoľvek napovedať? V prvom rade je to 5G sieť. Ak si predstavíte, že by ste mali aspoň sčasti „reálne“ žiť v online priestore, je nevyhnutné, aby ste si rozdiel medzi skutočným a online svetom neuvedomovali. A to ani na tých pár prechodných sekúnd. Toto si žiada sieť, ktorá dokáže spoľahlivo a rýchlo prenášať obrovské množstvo dát. Podľa technikov je ňou 5G. Ďalším riešením, ktoré nám o metaverse čo-to napovedá, sú kryptomeny. To, že ich dnes vnímame ako virtuálne peniaze, ktoré sú stále skôr špekuláciou, neznamená, že platenie je ich skutočný osud. Za množstvom kryptomien sa totiž skrývajú riešenia bezpečnosti, prevodov alebo stability v online svete. Stačí si uvedomiť, čo všetko ponúka blockchain.
NÁJDITE SVOJ RAJ
Ak by sme si predsa len chceli z čriepkov, ktoré máme, vytvoriť obraz o tom, čo nás v budúcnosti asi čaká, môžeme sa pozrieť na hru Minecraft. Pozrime sa však trošku z nadhľadu. Minecraft vlastne pozostáva z mnohých rôznych svetov, ktoré si hráči budujú na svoj obraz. Revolučným prvkom je, že ak sa rozhodnete medzi tými svetmi „cestovať“, môžete. Ako keby sa vďaka tejto vlastnosti búrali všetky hranice stanovené skutočným svetom. Nájsť si vlastné pôsobisko, v ktorom sa budete cítiť dobre, nič vás nebude obmedzovať, nikto vám nebude ubližovať a všetci vás budú podporovať, v skratke miesto, kde budete šťastný, už nemusí byť problém. Pre niekoho môžu tieto slova vyznieť úsmevne, no metaverse sa pre nás môže stať nevyhnutným. Napríklad v prípade klimatickej katastrofy. Čo keď sa Zem oteplí natoľko, že aj keď prežijeme, pobyt v exteriéri bude možný len za veľmi obmedzených podmienok a na krátky čas? Pripojte sa k virtuálnemu svetu a žite v ňom plnohodnotný život presne podľa vašich predstáv.
POZOR NA JEDINÚ RIADIACU SILU
Posledná veta znie až marketingovo a zakončiť ňou článok o metaverse by nebolo práve šťastné. Nový online svet totiž nebude len bezstarostné miesto. Bude to život prenesený do online priestoru, kde budeme mať povinnosti a zároveň viac možností na sebarealizáciu. Avšak jedine za predpokladu, že sa nám podarí takýto priestor vytvoriť bez toho, aby bol realizovaný a spravovaný jednou či zopár firmami. Stali by sme sa totiž ich otrokmi a boli by sme od týchto firiem doslova existenčne závislí. A to je jeden z dôvodov, prečo sú Mark a jeho plány s Meta vzdialené tomu, čo nás čaká a čo by sme reálne potrebovali. Teda, dúfajme.