Časopis FOR MEN - Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo

Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo

Keď budem veľký05. november 2020 Vyšlo v čísle: 11/2020

Keď nadránom zarachotia pod oknami, málokto z dospelých sa obráti na druhý bok bez hundrania z polospánku. Malým chlapcom sa však potom ešte túžobnejšie sníva, že sa raz stanú práve „smetiarmi“. V bratislavských uliciach ich pracuje 246. Vedeli ste, že oficiálne pritom neexistujú?

Ani my odrastenejší sa veru občas neubránime nutkaniu aspoň na pár sekúnd postáť a fascinovane obdivovať ekvilibristiku smetiarov s desiatky kilogramov vážiacimi kontajnermi.

Poznáte to: sotva sa zvonka ozve ten nezameniteľný lomoz, chalani nadšene trielia na balkón alebo k bránke, aby im zamávali. Hrdinov priamo v akcii dnes vídame málo. Policajti, hasiči, smetiari... Nečudo, že sú stabilne na najvyšších priečkach vysnených budúcich povolaní väčšiny capartov. Ani my odrastenejší sa veru občas neubránime nutkaniu aspoň na pár sekúnd postáť a fascinovane obdivovať ekvilibristiku smetiarov s desiatky kilogramov vážiacimi kontajnermi, žonglovanie s naklonenými menšími zbernými nádobami, súhru „naskakovačov“, celý tento balet ulice, neochvejnosť protagonistov vo vetre, daždi a snehu či – naopak – v ubíjajúcej horúčave, ale aj odvahu balansovať za jazdy na hegľujúcej plošine. 

Verte či nie, pozíciu smetiara v spoločnosti OLO na papieri nemajú: v teréne sú len vodiči odvozu a ich závozníci. Tí musia byť v realite oveľa ostražitejší ako filmový Otík. „V súčasnosti sa veľmi dbá na bezpečnosť a zdravie zamestnancov. Keď som vo februári 1995 ako 19-ročný začínal, majster ma poučil o pracovnom postupe a aj s inštruktážou BOZP som po dvadsiatich minútach už udržiaval rovnováhu na stúpačke auta. Kolega ma zaúčal priamo počas roboty. Vtedy to tak fungovalo. Medzičasom sa tento proces, samozrejme, výrazne zmenil. V súčasnosti iba ono školenie o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci trvá celý deň,“ hovorí Ondrej, ktorý sa k manažérskej pozícii v podniku na odvoz a likvidáciu odpadu vypracoval úplne od piky, naozaj má byť na čo hrdý. Ako závozník fungoval 2,5 roka a spätne konštatuje: „Základom je znalosť mesta a dobrý zdravotný stav.“ 

DENNE 300 ZBERNÝCH NÁDOB

Práve také boli už v jeho ére hlavné vyžadované predpoklady, časom sa príliš nezmenili: „Z fyzickej stránky je to veľmi náročná práca. Dennodenne vytiahnuť zo stojiska, vysypať a vrátiť 300 kontajnerov – my ich nazývame zberné nádoby – nie je veru pre každého. O to viac, že sa pracuje za každého počasia a šesť dní v týždni. Odpad nepočká. Voľno býva iba v nedeľu, na sviatky nie. V tomto smere sú výnimkami len Nový rok a Veľkonočný pondelok.“ Každý Bratislavčan v priemere vyprodukuje takmer 500 kg odpadu ročne. V roku 2019 to dovedna dalo 160 343 ton zvezeného odpadu, nadpolovičnú väčšinu tvoril zmesový komunálny (113 036 ton zo 44 698 zberných nádob). Obslúh spolu bolo 4,4 milióna. Smetiari majú zväčša najviac práce v pondelok a piatok a nadčasovejšie v zimnom období. 

Mimochodom, voľný deň… Ondrejovi sa šibalsky zaligocú oči a dá k dobru vtipnú príhodu na vlastný účet: „Keď som ešte len začínal a nebol som úplne zvyknutý na skoré vstávanie, vybral som sa o 4.30 h na prvý ranný spoj MHD. Na zastávke ani živej duše, bol som teda presvedčený, že autobus mi ušiel. Nič to, zastavil som si taxík. Keď som sa jeho vodičovi posťažoval, že asi zmeškám do práce, zvláštne sa na mňa pozrel. Potom ma vysadil pred sídlom firmy. ‚Dobré ránko! Čo vy tu v nedeľu?‘ prekvapene ma privítal vrátnik…“ 

Predsudky sú nekorektné, na tom sa vari zhodneme, ale niekedy nás predsa len zvádzajú hľadieť na smetiarov trochu cez prsty.

ZO STOLÁRA MANAŽÉR

Predsudky sú nekorektné, na tom sa vari zhodneme, ale niekedy nás predsa len zvádzajú hľadieť na smetiarov trochu cez prsty. Ondrej to videl úplne inak, uchopil veci za správny koniec a úctyhodne búra stereotypné pohľady na toto povolanie. Vybral si ho účelovo pod vplyvom túžby po rozšírení vzdelania a zostal mu verný: „Pol roka po vyučení za stolára som pracoval v mojom pôvodnom odbore a po večeroch som si dorábal maturitu. Zákaziek však bolo veľa a ja som pre školu nemohol zostávať v zamestnaní nadčas. Súkromník ma postavil pred voľbu. Rozhodol som sa pre školu a dal som výpoveď.“ 

Už po týždni si však našiel živobytie, ktoré optimálne ladilo so štúdiom. Neokolkoval sa hodiť na seba montérkovú rovnošatu: „Potreboval som zamestnanie, pri ktorom nebude prekážať večerné navštevovanie školy a zostane mi aj nejaký čas na učenie. U smetiarov sa začína zavčasu a relatívne skoro sa končí, ‚na chvíľu‘ som to teda skúsil.“ Z tej chvíle je štvrť storočia... 

Ondrej totiž stále pôsobí v tejto sfére, hoci medzičasom pribudla do jeho životopisu aj vysoká škola. Spätne si pochvaľuje ústretovosť, s ktorou sa stretol: „Vzdelanie som si doplnil popri práci na pozícii majstra odvozu odpadu. Zamestnávateľ ma podporil v mojej ambícii zvýšiť si kvalifikáciu.“ Kde je vôľa, nájde sa aj cesta. A niet pochýb, že môže byť aj z tých netradičnejších. Ondrejova aktuálna výzva je jasná, náročná a zaujímavá: „V súčasnosti sa v niektorých mestských častiach Bratislavy zavádza vrecový zber triedeného odpadu a optimalizuje sa celková prevádzka odvozu, takže agendy mám neúrekom.“ V mestskej akciovke pracuje vyše 400 ľudí, väčšina z nich v robotníckych profesiách. Vlani mali vekový priemer čosi nad 44 rokov. 

TRPEZLIVOSŤ A DISCIPLÍNA

Bežný deň smetiarov sa začína nástupom už v pracovnom oblečení obvykle o 5.45 h. Nasleduje krátka porada s majstrom odvozu odpadu, na ktorej sa preberú prípadné reklamácie z predchádzajúceho dňa a potvrdia tímy na ten aktuálny. Vodič si prevezme vozidlo, skontroluje jeho technický stav a o 6.00 h aj s posádkou vyráža do prideleného rajónu. V noci pracuje iba minimálne množstvo posádok. Koniec dennej šichty sa časovo nedá určiť úplne presne, závisí totiž od dopravnej situácie – zápchy si nevyberajú. 

Matadori vštepujú nováčikom napríklad to, aby nikdy neurobili čo i len krok nespojený s nejakou konkrétnou činnosťou. Vzhľadom na hmotnosť zberných nádob je nesmierne dôležitá aj správna technika ťahania a tlačenia ako prevencia proti tzv. svalovici. 

Smetiari sú húževnatí chlapi a náročné poveternostné podmienky zvládajú. Viac ťažkostí ako nevľúdna klíma im dokážu narobiť nevľúdni ľudia, predovšetkým netrpezliví a nedisciplinovaní šoféri: „Posádky sa veľmi často stretávajú s verbálnymi a dokonca aj fyzickými útokmi. Najčastejším dôvodom je – čuduj sa svete – poctivé vykonávanie odvozu odpadu v súlade so všetkými predpismi, postupmi a požiadavkami napríklad v úzkych uličkách, v ktorých nie je možné osobným automobilom obísť zberové vozidlo.“ Problémom býva aj blokovanie stojísk nesprávne parkujúcimi vozidlami. Ročne sú takýchto prípadov rádovo tisíce, vlani ich bolo presne 6 472. „Akoby nestačilo, že približne štvrtina kontajnerových stanovíšť v Bratislave je pre zberovú techniku už na základe lokálnej dispozície ťažko dostupná,“ konštatuje Ondrej, ktorý situáciu dôkladne pozná z praxe. Ba niektoré stojiská sú v zime úplne nedostupné, čo treba riešiť improvizovanými stanovišťami na vhodných miestach v blízkom okolí. 

NIE NEZAUJÍMAVÉ ČÍSLO

Nie je to však iba o nedočkavých či bezohľadných šoféroch: nedávno napríklad vyvolal rozhorčenie incident v Petržalke, kde smetiarov vyprázdňujúcich tzv. zvon na sklo ohrozila petarda vyhodená anonymom z okna bytového domu. Stačilo menej duchaprítomnosti obsluhy hydraulickej ruky a mohla z toho byť tragédia. Samostatnou „sezónnou“ kapitolou sú falošní smetiari. Nesmerujú na maškarný bál, ale ako vinšovníci sa snažia vymámiť od ľudí peniaze. Mimochodom, za rok 2019 vyzbierali smetiari, rozumejte tí praví, 125 ton vyhodených vianočných stromčekov. 

Legendy kolujú o nadštandardných príjmoch v tejto brandži. Ondrej sa nepustil do vyčísľovania, ale čo-to načrtol: „Mesačná odmena vodiča, respektíve závozníka sa skladá z fixnej zložky mzdy a osobnej prémie až do výšky 25 % zo základu. Okrem toho majú zamestnanci v zmysle kolektívnej zmluvy po odpracovaní aspoň šiestich mesiacov nárok na priznanie 13. a 14. platu v celkovej výške 150 % priemerného mesačného zárobku. Benefitom je i to, že elektronický stravný lístok v hodnote 5,10 eura na deň máme aj počas čerpania dovolenky. Pri zrátaní a vydelení na priemerný mesačný príjem sa dostávame k nepochybne nie nezaujímavému číslu.“ Podľa výročnej správy za vlaňajšok bola priemerná mesačná mzda smetiarov v našom hlavnom meste 1 581 eur.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo
Časopis FOR MEN - Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo
Časopis FOR MEN - Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo
Časopis FOR MEN - Síce nie sú, ale bez nich by to nešlo

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
13sice-nie-su-ale-bez-nich-by-to-nesloSíce nie sú, ale bez nich by to nešlo34nonoKeď nadránom zarachotia pod oknami, málokto z dospelých sa obráti na druhý bok bez hundrania z polospánku. Malým chlapcom sa však potom ešte túžobnejšie sníva, že sa raz stanú práve „smetiarmi“. V bratislavských uliciach ich pracuje 246. Vedeli ste, že oficiálne pritom neexistujú? <p><strong>Ani my odrastenejší sa veru občas neubránime nutkaniu aspoň na pár sekúnd postáť a fascinovane obdivovať ekvilibristiku smetiarov s desiatky kilogramov vážiacimi kontajnermi.</strong></p><p>Poznáte to: sotva sa zvonka ozve ten nezameniteľný lomoz, chalani nadšene trielia na balkón alebo k bránke, aby im zamávali. Hrdinov priamo v akcii dnes vídame málo. Policajti, hasiči, smetiari... Nečudo, že sú stabilne na najvyšších priečkach vysnených budúcich povolaní väčšiny capartov. Ani my odrastenejší sa veru občas neubránime nutkaniu aspoň na pár sekúnd postáť a fascinovane obdivovať ekvilibristiku smetiarov s desiatky kilogramov vážiacimi kontajnermi, žonglovanie s naklonenými menšími zbernými nádobami, súhru „naskakovačov“, celý tento balet ulice, neochvejnosť protagonistov vo vetre, daždi a snehu či – naopak – v ubíjajúcej horúčave, ale aj odvahu balansovať za jazdy na hegľujúcej plošine.&nbsp;</p><p>Verte či nie, pozíciu smetiara v spoločnosti OLO na papieri nemajú: v teréne sú len vodiči odvozu a ich závozníci. Tí musia byť v realite oveľa ostražitejší ako filmový Otík. „V súčasnosti sa veľmi dbá na bezpečnosť a zdravie zamestnancov. Keď som vo februári 1995 ako 19-ročný začínal, majster ma poučil o pracovnom postupe a aj s inštruktážou BOZP som po dvadsiatich minútach už udržiaval rovnováhu na stúpačke auta. Kolega ma zaúčal priamo počas roboty. Vtedy to tak fungovalo. Medzičasom sa tento proces, samozrejme, výrazne zmenil. V súčasnosti iba ono školenie o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci trvá celý deň,“ hovorí Ondrej, ktorý sa k manažérskej pozícii v podniku na odvoz a likvidáciu odpadu vypracoval úplne od piky, naozaj má byť na čo hrdý. Ako závozník fungoval 2,5 roka a spätne konštatuje: „Základom je znalosť mesta a dobrý zdravotný stav.“&nbsp;</p><h3>DENNE 300 ZBERNÝCH NÁDOB </h3><p>Práve také boli už v jeho ére hlavné vyžadované predpoklady, časom sa príliš nezmenili: „Z fyzickej stránky je to veľmi náročná práca. Dennodenne vytiahnuť zo stojiska, vysypať a vrátiť 300 kontajnerov – my ich nazývame zberné nádoby – nie je veru pre každého. O to viac, že sa pracuje za každého počasia a šesť dní v týždni. Odpad nepočká. Voľno býva iba v nedeľu, na sviatky nie. V tomto smere sú výnimkami len Nový rok a Veľkonočný pondelok.“ Každý Bratislavčan v priemere vyprodukuje takmer 500 kg odpadu ročne. V roku 2019 to dovedna dalo 160 343 ton zvezeného odpadu, nadpolovičnú väčšinu tvoril zmesový komunálny (113 036 ton zo 44 698 zberných nádob). Obslúh spolu bolo 4,4 milióna. Smetiari majú zväčša najviac práce v pondelok a piatok a nadčasovejšie v zimnom období.&nbsp;</p><p>Mimochodom, voľný deň… Ondrejovi sa šibalsky zaligocú oči a dá k dobru vtipnú príhodu na vlastný účet: „Keď som ešte len začínal a nebol som úplne zvyknutý na skoré vstávanie, vybral som sa o 4.30 h na prvý ranný spoj MHD. Na zastávke ani živej duše, bol som teda presvedčený, že autobus mi ušiel. Nič to, zastavil som si taxík. Keď som sa jeho vodičovi posťažoval, že asi zmeškám do práce, zvláštne sa na mňa pozrel. Potom ma vysadil pred sídlom firmy. ‚Dobré ránko! Čo vy tu v nedeľu?‘ prekvapene ma privítal vrátnik…“&nbsp;</p><p><strong>Predsudky sú nekorektné, na tom sa vari zhodneme, ale niekedy nás predsa len zvádzajú hľadieť na smetiarov trochu cez prsty.</strong></p><h3>ZO STOLÁRA MANAŽÉR </h3><p>Predsudky sú nekorektné, na tom sa vari zhodneme, ale niekedy nás predsa len zvádzajú hľadieť na smetiarov trochu cez prsty. Ondrej to videl úplne inak, uchopil veci za správny koniec a úctyhodne búra stereotypné pohľady na toto povolanie. Vybral si ho účelovo pod vplyvom túžby po rozšírení vzdelania a zostal mu verný: „Pol roka po vyučení za stolára som pracoval v mojom pôvodnom odbore a po večeroch som si dorábal maturitu. Zákaziek však bolo veľa a ja som pre školu nemohol zostávať v zamestnaní nadčas. Súkromník ma postavil pred voľbu. Rozhodol som sa pre školu a dal som výpoveď.“&nbsp;</p><p>Už po týždni si však našiel živobytie, ktoré optimálne ladilo so štúdiom. Neokolkoval sa hodiť na seba montérkovú rovnošatu: „Potreboval som zamestnanie, pri ktorom nebude prekážať večerné navštevovanie školy a zostane mi aj nejaký čas na učenie. U smetiarov sa začína zavčasu a relatívne skoro sa končí, ‚na chvíľu‘ som to teda skúsil.“ Z tej chvíle je štvrť storočia...&nbsp;</p><p>Ondrej totiž stále pôsobí v tejto sfére, hoci medzičasom pribudla do jeho životopisu aj vysoká škola. Spätne si pochvaľuje ústretovosť, s ktorou sa stretol: „Vzdelanie som si doplnil popri práci na pozícii majstra odvozu odpadu. Zamestnávateľ ma podporil v mojej ambícii zvýšiť si kvalifikáciu.“ Kde je vôľa, nájde sa aj cesta. A niet pochýb, že môže byť aj z tých netradičnejších. Ondrejova aktuálna výzva je jasná, náročná a zaujímavá: „V súčasnosti sa v niektorých mestských častiach Bratislavy zavádza vrecový zber triedeného odpadu a optimalizuje sa celková prevádzka odvozu, takže agendy mám neúrekom.“ V mestskej akciovke pracuje vyše 400 ľudí, väčšina z nich v robotníckych profesiách. Vlani mali vekový priemer čosi nad 44 rokov.&nbsp;</p><h3>TRPEZLIVOSŤ A DISCIPLÍNA </h3><p>Bežný deň smetiarov sa začína nástupom už v pracovnom oblečení obvykle o 5.45 h. Nasleduje krátka porada s majstrom odvozu odpadu, na ktorej sa preberú prípadné reklamácie z predchádzajúceho dňa a potvrdia tímy na ten aktuálny. Vodič si prevezme vozidlo, skontroluje jeho technický stav a o 6.00 h aj s posádkou vyráža do prideleného rajónu. V noci pracuje iba minimálne množstvo posádok. Koniec dennej šichty sa časovo nedá určiť úplne presne, závisí totiž od dopravnej situácie – zápchy si nevyberajú.&nbsp;</p><p>Matadori vštepujú nováčikom napríklad to, aby nikdy neurobili čo i len krok nespojený s nejakou konkrétnou činnosťou. Vzhľadom na hmotnosť zberných nádob je nesmierne dôležitá aj správna technika ťahania a tlačenia ako prevencia proti tzv. svalovici.&nbsp;</p><p>Smetiari sú húževnatí chlapi a náročné poveternostné podmienky zvládajú. Viac ťažkostí ako nevľúdna klíma im dokážu narobiť nevľúdni ľudia, predovšetkým netrpezliví a nedisciplinovaní šoféri: „Posádky sa veľmi často stretávajú s verbálnymi a dokonca aj fyzickými útokmi. Najčastejším dôvodom je – čuduj sa svete – poctivé vykonávanie odvozu odpadu v súlade so všetkými predpismi, postupmi a požiadavkami napríklad v úzkych uličkách, v ktorých nie je možné osobným automobilom obísť zberové vozidlo.“ Problémom býva aj blokovanie stojísk nesprávne parkujúcimi vozidlami. Ročne sú takýchto prípadov rádovo tisíce, vlani ich bolo presne 6 472. „Akoby nestačilo, že približne štvrtina kontajnerových stanovíšť v Bratislave je pre zberovú techniku už na základe lokálnej dispozície ťažko dostupná,“ konštatuje Ondrej, ktorý situáciu dôkladne pozná z praxe. Ba niektoré stojiská sú v zime úplne nedostupné, čo treba riešiť improvizovanými stanovišťami na vhodných miestach v blízkom okolí.&nbsp;</p><h3>NIE NEZAUJÍMAVÉ ČÍSLO </h3><p>Nie je to však iba o nedočkavých či bezohľadných šoféroch: nedávno napríklad vyvolal rozhorčenie incident v Petržalke, kde smetiarov vyprázdňujúcich tzv. zvon na sklo ohrozila petarda vyhodená anonymom z okna bytového domu. Stačilo menej duchaprítomnosti obsluhy hydraulickej ruky a mohla z toho byť tragédia. Samostatnou „sezónnou“ kapitolou sú falošní smetiari. Nesmerujú na maškarný bál, ale ako vinšovníci sa snažia vymámiť od ľudí peniaze. Mimochodom, za rok 2019 vyzbierali smetiari, rozumejte tí praví, 125 ton vyhodených vianočných stromčekov.&nbsp;</p><p>Legendy kolujú o nadštandardných príjmoch v tejto brandži. Ondrej sa nepustil do vyčísľovania, ale čo-to načrtol: „Mesačná odmena vodiča, respektíve závozníka sa skladá z fixnej zložky mzdy a osobnej prémie až do výšky 25 % zo základu. Okrem toho majú zamestnanci v zmysle kolektívnej zmluvy po odpracovaní aspoň šiestich mesiacov nárok na priznanie 13. a 14. platu v celkovej výške 150 % priemerného mesačného zárobku. Benefitom je i to, že elektronický stravný lístok v hodnote 5,10 eura na deň máme aj počas čerpania dovolenky. Pri zrátaní a vydelení na priemerný mesačný príjem sa dostávame k nepochybne nie nezaujímavému číslu.“ Podľa výročnej správy za vlaňajšok bola priemerná mesačná mzda smetiarov v našom hlavnom meste 1 581 eur.</p>4no0000-00-00for-men-2020-1111/20202020-11-05<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>iste sa zhodneme, že čas letí veľmi rýchlo. Je mi cťou privítať vás v predposlednom čísle vášho obľúbeného magazínu FORMEN v tomto roku. Počas roka sme v editoriáli otvorili rôzne témy – úspechu, šťastia či čara letných prázdnin. Nikdy som sa v ňom však nevenoval opačnej strane: prehre, sklamaniu, neúspechu. Žiaľ, aj tieto veci patria k životu a v dobe ťažkých sociálno-ekonomických opatrení zažívame čoraz ťažšie životné prípady. Podniky sa zatvárajú, veľa z nás sa nemôže aktívne venovať svojim koníčkom, ľudia prichádzajú o prácu, stúpajú nám čísla chorých. Mentálne nastavenie človeka už dlho nebolo skúšané tak ako v tomto roku. Aj v takých náročných chvíľach je však dôležité udržať si pozitívne nastavenie a každú životnú udalosť brať ako výzvu, ktorej sa treba prispôsobiť a z ktorej sa dá niečo naučiť. Je to ako v športe, nikto nevyhráva navždy, aj elitní športovci ako Usain Bolt, Ronaldo či Muhammad Ali niekedy prehrali a zažívali ťažké životné situácie. Dôležité však je, čo si z tej prehry zobrali, kam ich posunula. Hovorí sa, že nie je dôležité, koľkokrát spadnete, ale koľkokrát sa dokážete postaviť. Preto vám v tejto ťažkej dobe prajeme veľa zdravia – a to nielen fyzického, ale aj psychického, aby ste našli svoju pohodu a prežili toto obdobie bez väčších problémov. Jedným zo zaručených receptov na relax a pohodu je aj náš časopis FORMEN.&nbsp;</p><p>Titulku nášho čísla zdobí Juraj Bača, ktorý momentálne patrí k najaktívnejším hlasom na podporu kultúry počas „korona“ doby. V rozhovore s ním sa dozviete, aké reakcie ľudí ho za to čakali, a tiež, že Juraj ani zďaleka nie je len sexsymbol s vypracovaným telom. Poteší nás, ak si v našich pravidelných rubrikách plných zaujímavých tém nájdete zábavu i poučenie. Prajem vám príjemné jesenné čítanie.</p>yesKeď budem veľkýked-budem-velky
s-ostrymi-pri-braneS ostrými pri bráne12for-men-2020-10
bodyguardom-od-dvadsiatichBodyguardom od dvadsiatich15for-men-2021-01
hrdina-zo-sanitkyHrdina zo sanitky14for-men-2020-12
film-david-attenborough-zivot-na-nasej-planeteFilm - David Attenborough: Život na našej planéte13for-men-2020-11
pc-hra-star-wars-squadronsPC hra - Star Wars: Squadrons13for-men-2020-11
rozcvicka-je-zaklad-dobreho-treninguRozcvička je základ dobrého tréningu13for-men-2020-11