Recenzie05. november 2020 Vyšlo v čísle: 11/2020

• Kamera: Gavin Thurston, Roger Horrocks
  • Hudba: Steven Price
  • Strih: Martin Elsbury
  • Producent: Jonathan Hughes
  • Hrajú: David Attenborough, Max Hughes
  • Distribúcia: Netflix

Už 94-ročný britský prírodovedec sir David Attenborough má za sebou vyše šesť dekád nakrúcania a vysielania pre British Broadcasting Corporation (BBC). K jeho cyklom Život na Zemi či Planéta Zem sa pridal dokumentárny seriál z produkcie Netflixu Naša planéta. Aktuálne táto streamovacia spoločnosť ponúka i pohľad na celoživotné dielo slávneho vedca – dokumentárny film David Attenborough: Život na našej planéte.

Attenborough skúmal najodľahlejšie a najdivokejšie miesta Zeme a priblížil miliónom divákov nespútanú krásu i krehkú zraniteľnosť jej prírody. Pozoroval popritom rozsiahlu škálu ľudstvom spôsobených zmien v životnom prostredí. V Živote na našej planéte uvažuje práve o dopadoch ničenia, ktorých bol svedkom, a navrhuje spôsoby, ktorými možno čeliť najväčšej výzve v dejinách ľudstva – klimatickej zmene. V názve dokumentu je i meno autora – zvýrazňuje to retrospektívu života a diela tohto dnes už legendárneho výskumníka a dobrodruha.

Attenborough sa pred kamerou predstavil s navlas rovnakou srdečnosťou a skromnosťou ako vo svojom prvom dokumente spred desiatok rokov. Život na našej planéte je však predsa len výnimočnejší než jeho predchádzajúce filmy. Doyen v ňom nie je iba erudovaným komentátorom, ale na sklonku života nám prezentuje aj komplexné vnímanie sveta svojimi očami. Aj vďaka obrazovému materiálu, ktorý počas desaťročí so spolupracovníkmi zhromaždil, je snímka emotívnou prosbou o nápravu ľudstvom napáchaných škôd na našej planéte. Cez znečisťovanie ovzdušia, odlesňovanie, vymieranie fauny a flóry, degradáciu pôdy či neustály populačný rast ponúka Attenborough neblahú reflexiu súčasnosti a poukazuje na ignorovanie bytostných problémov. Klimatická kríza nie je otázkou politickou alebo hodnotovou. Podľa vedcov je otázkou existenčnej nevyhnutnosti, a to už v najbližších rokoch. Film tak vyznieva ako výzva pre každého obyvateľa Zeme.

Život na našej planéte nie je len reminiscenciou jedného mimoriadneho života. Je zhrnutím toho, prečo biodiverzita planéty trpí vinou bezohľadného konzumu a naháňania zisku. Ale aj úvahou, ako môže ľudstvo tento osud zvrátiť a priniesť nádej pre ďalšie generácie. Pretože nejde o záchranu našej planéty, ale o záchranu nás samotných. Film zapôsobí vo viacerých rovinách – ako environmentálne dielo s krásnou vizuálnou stránkou, ako životopisný opus významného prírodovedca a dokumentaristu, ale hlavne ako alarmujúce svedectvo múdreho muža, ktorý svoj život zasvätil pozorovaniu a skúmaniu prírody.

Netflix prezentuje svoj doteraz zrejme najvýznamnejší film, ale pandémia pozatvárala kiná. Ak však budete mať možnosť pozrieť si tento príbeh na plátne, uvidíte i tematický rozhovor Davida Attenborougha s Michaelom Palinom – anglickým humoristom, spisovateľom a cestovateľom, členom komediálnej skupiny Monty Python. Rozhovor je súčasťou verzie filmu pre kino-distribúciu.

„David po celé desaťročia prinášal obrazy prírody do domácností divákov na celom svete, ale nikdy preňho nenastal významnejší okamih na zdieľanie vlastného príbehu a úvah. Tento film je silným posolstvom najinšpiratívnejšieho a najoslavovanejšieho prírodovedca našej doby.“

Colin Butfield, výkonný producent filmu za WWF

„Vo veku 94 rokov sú jeho vedomosti a poznanie prírody stále rovnako relevantné a cenené, ako keď prvýkrát predstavil verejnosti šupinavce a leňochy v televízii. Jeho nový film spája tieto historické okamihy s pohľadom na súčasné problémy, ktorým čelí náš prírodný svet, a s názorom, ako ich môžeme riešiť.“

Keith Scholey, výkonný producent spoločnosti Silverback Films

SIR DAVID FREDERICK ATTENBOROUGH (*1926)

Rodák z Londýna, prírodovedec, popularizátor, režisér, scenárista a dokumentarista. Jeho tvár a hlas sú už vyše šesť desaťročí späté so zviditeľňovaním prírodných krás a zaujímavostí z celého sveta. Najznámejším dielom je deväť sérií dokumentov o rôznorodosti života na Zemi, ktoré vytvoril v spolupráci s BBC Natural History Unit. Pôsobil aj ako bývalý senior manager BBC, kontrolór BBC Two a riaditeľ programu pre BBC Television v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Po kráľovnej Alžbete II. je zrejme najuznávanejšou a najpopulárnejšou britskou osobnosťou súčasnosti.

13film-david-attenborough-zivot-na-nasej-planeteFilm - David Attenborough: Život na našej planéte30nonoPoznanie, posolstvo i výzva jedného života <p>(David Attenborough: A Life on Our Planet)</p><ul><li>Žáner: <strong>Dokumentárny</strong></li><li><strong>Veľká Británia, 2020</strong></li><li>Dĺžka filmu: <strong>83 minút</strong></li><li>Réžia: A<strong>lastair Fothergill, Jonathan Hughes, Keith Scholey</strong></li><li>Kamera: <strong>Gavin Thurston, Roger Horrocks</strong></li><li>Hudba: <strong>Steven Price</strong></li><li>Strih: <strong>Martin Elsbury</strong></li><li>Producent: <strong>Jonathan Hughes</strong></li><li>Hrajú: <strong>David Attenborough, Max Hughes</strong></li><li>Distribúcia: <strong>Netflix</strong></li></ul><p>Už 94-ročný britský prírodovedec sir David Attenborough má za sebou vyše šesť dekád nakrúcania a vysielania pre British Broadcasting Corporation (BBC). K jeho cyklom Život na Zemi či Planéta Zem sa pridal dokumentárny seriál z produkcie Netflixu Naša planéta. Aktuálne táto streamovacia spoločnosť ponúka i pohľad na celoživotné dielo slávneho vedca – dokumentárny film David Attenborough: Život na našej planéte.&nbsp;</p><p>Attenborough skúmal najodľahlejšie a najdivokejšie miesta Zeme a priblížil miliónom divákov nespútanú krásu i krehkú zraniteľnosť jej prírody. Pozoroval popritom rozsiahlu škálu ľudstvom spôsobených zmien v životnom prostredí. V Živote na našej planéte uvažuje práve o dopadoch ničenia, ktorých bol svedkom, a navrhuje spôsoby, ktorými možno čeliť najväčšej výzve v dejinách ľudstva – klimatickej zmene. V názve dokumentu je i meno autora – zvýrazňuje to retrospektívu života a diela tohto dnes už legendárneho výskumníka a dobrodruha.&nbsp;</p><p>Attenborough sa pred kamerou predstavil s navlas rovnakou srdečnosťou a skromnosťou ako vo svojom prvom dokumente spred desiatok rokov. Život na našej planéte je však predsa len výnimočnejší než jeho predchádzajúce filmy. Doyen v ňom nie je iba erudovaným komentátorom, ale na sklonku života nám prezentuje aj komplexné vnímanie sveta svojimi očami. Aj vďaka obrazovému materiálu, ktorý počas desaťročí so spolupracovníkmi zhromaždil, je snímka emotívnou prosbou o nápravu ľudstvom napáchaných škôd na našej planéte. Cez znečisťovanie ovzdušia, odlesňovanie, vymieranie fauny a flóry, degradáciu pôdy či neustály populačný rast ponúka Attenborough neblahú reflexiu súčasnosti a poukazuje na ignorovanie bytostných problémov. Klimatická kríza nie je otázkou politickou alebo hodnotovou. Podľa vedcov je otázkou existenčnej nevyhnutnosti, a to už v najbližších rokoch. Film tak vyznieva ako výzva pre každého obyvateľa Zeme.&nbsp;</p><p>Život na našej planéte nie je len reminiscenciou jedného mimoriadneho života. Je zhrnutím toho, prečo biodiverzita planéty trpí vinou bezohľadného konzumu a naháňania zisku. Ale aj úvahou, ako môže ľudstvo tento osud zvrátiť a priniesť nádej pre ďalšie generácie. Pretože nejde o záchranu našej planéty, ale o záchranu nás samotných. Film zapôsobí vo viacerých rovinách – ako environmentálne dielo s krásnou vizuálnou stránkou, ako životopisný opus významného prírodovedca a dokumentaristu, ale hlavne ako alarmujúce svedectvo múdreho muža, ktorý svoj život zasvätil pozorovaniu a skúmaniu prírody.&nbsp;</p><p>Netflix prezentuje svoj doteraz zrejme najvýznamnejší film, ale pandémia pozatvárala kiná. Ak však budete mať možnosť pozrieť si tento príbeh na plátne, uvidíte i tematický rozhovor Davida Attenborougha s Michaelom Palinom – anglickým humoristom, spisovateľom a cestovateľom, členom komediálnej skupiny Monty Python. Rozhovor je súčasťou verzie filmu pre kino-distribúciu.&nbsp;</p><p><strong>„David po celé desaťročia prinášal obrazy prírody do domácností divákov na celom svete, ale nikdy preňho nenastal významnejší okamih na zdieľanie vlastného príbehu a úvah. Tento film je silným posolstvom najinšpiratívnejšieho a najoslavovanejšieho prírodovedca našej doby.“&nbsp;</strong></p><p><em>Colin Butfield, výkonný producent filmu za WWF</em></p><p><strong>„Vo veku 94 rokov sú jeho vedomosti a poznanie prírody stále rovnako relevantné a cenené, ako keď prvýkrát predstavil verejnosti šupinavce a leňochy v televízii. Jeho nový film spája tieto historické okamihy s pohľadom na súčasné problémy, ktorým čelí náš prírodný svet, a s názorom, ako ich môžeme riešiť.“</strong></p><p><em>Keith Scholey, výkonný producent spoločnosti Silverback Films</em></p><h3>SIR DAVID FREDERICK ATTENBOROUGH (*1926)</h3><p>Rodák z Londýna, prírodovedec, popularizátor, režisér, scenárista a dokumentarista. Jeho tvár a hlas sú už vyše šesť desaťročí späté so zviditeľňovaním prírodných krás a zaujímavostí z celého sveta. Najznámejším dielom je deväť sérií dokumentov o rôznorodosti života na Zemi, ktoré vytvoril v spolupráci s BBC Natural History Unit. Pôsobil aj ako bývalý senior manager BBC, kontrolór BBC Two a riaditeľ programu pre BBC Television v 60. a 70. rokoch 20. storočia. Po kráľovnej Alžbete II. je zrejme najuznávanejšou a najpopulárnejšou britskou osobnosťou súčasnosti.</p>3no0000-00-00for-men-2020-1111/20202020-11-05<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>iste sa zhodneme, že čas letí veľmi rýchlo. Je mi cťou privítať vás v predposlednom čísle vášho obľúbeného magazínu FORMEN v tomto roku. Počas roka sme v editoriáli otvorili rôzne témy – úspechu, šťastia či čara letných prázdnin. Nikdy som sa v ňom však nevenoval opačnej strane: prehre, sklamaniu, neúspechu. Žiaľ, aj tieto veci patria k životu a v dobe ťažkých sociálno-ekonomických opatrení zažívame čoraz ťažšie životné prípady. Podniky sa zatvárajú, veľa z nás sa nemôže aktívne venovať svojim koníčkom, ľudia prichádzajú o prácu, stúpajú nám čísla chorých. Mentálne nastavenie človeka už dlho nebolo skúšané tak ako v tomto roku. Aj v takých náročných chvíľach je však dôležité udržať si pozitívne nastavenie a každú životnú udalosť brať ako výzvu, ktorej sa treba prispôsobiť a z ktorej sa dá niečo naučiť. Je to ako v športe, nikto nevyhráva navždy, aj elitní športovci ako Usain Bolt, Ronaldo či Muhammad Ali niekedy prehrali a zažívali ťažké životné situácie. Dôležité však je, čo si z tej prehry zobrali, kam ich posunula. Hovorí sa, že nie je dôležité, koľkokrát spadnete, ale koľkokrát sa dokážete postaviť. Preto vám v tejto ťažkej dobe prajeme veľa zdravia – a to nielen fyzického, ale aj psychického, aby ste našli svoju pohodu a prežili toto obdobie bez väčších problémov. Jedným zo zaručených receptov na relax a pohodu je aj náš časopis FORMEN.&nbsp;</p><p>Titulku nášho čísla zdobí Juraj Bača, ktorý momentálne patrí k najaktívnejším hlasom na podporu kultúry počas „korona“ doby. V rozhovore s ním sa dozviete, aké reakcie ľudí ho za to čakali, a tiež, že Juraj ani zďaleka nie je len sexsymbol s vypracovaným telom. Poteší nás, ak si v našich pravidelných rubrikách plných zaujímavých tém nájdete zábavu i poučenie. Prajem vám príjemné jesenné čítanie.</p>yesRecenzierecenzie
film-greyhoundFilm - Greyhound11for-men-2020-09
serial-kalifat-caliphateSeriál: Kalifát / Caliphate9for-men-2020-06
kniha-joe-navarro-ako-prekuknut-druhych-ludi-prirucka-byvaleho-experta-fbiKniha - Joe Navarro ako prekuknúť druhých ľudí – príručka bývalého experta FBI13for-men-2020-11