Slovenské autonómne vozidlo? SimRod!
Techno • 07. január 2021 • Vyšlo v čísle: 01/2021Slovensko je už dnes považované za automobilovú veľmoc. Keď sa na tento prívlastok pozrieme bližšie, nie je až taký lichotivý, ako by sme chceli. To sa však môže zmeniť. Slovenská technická univerzita môže do desiatich rokov ponúknuť plne funkčné a najmä autonómne vozidlo.
Predstava budúcnosti je čoraz spätejšia s inteligentnými mestami, ktorých nevyhnutnou súčasťou sú autonómne vozidlá. Ich vývoj je v plnom prúde po celom svete a na fantastické správy o výraznom pokroku narážame častejšie a častejšie. Dobrou správou je, že mnoho veľkých hráčov už testuje vozidlá bez vodiča aj v reálnych situáciách. Napríklad vo Viedni skúšobne nasadili autonómne autobusy. Testovanie skončilo kolíziou s chodkyňou. Napriek incidentu získala spoločnosť cenné dáta, na základe ktorých mohla vylepšiť umelú inteligenciu riadiacu autobusy. Veľké veci sa však dejú aj na Slovensku. Slovenská technická univerzita počas minulého roka predstavila prvé slovenské autonómne vozidlo. Projekt SimRod je výsledkom spolupráce fakúlt na čele so Strojníckou fakultou a viacerých partnerov zo súkromného sektora.
SimRod je v podstate autonómna bugina. Na karosérii však zasa až tak nezáleží. Pri autonómnych vozidlách sú najdôležitejšie a kritické najmä navigačné a bezpečnostné systémy. Umelá inteligencia z nich čerpá informácie, ktoré musí v reálnom čase vyhodnocovať a riadiť podľa nich vozidlo. Slovenské riešenie využíva všetky štyri dostupné satelitné systémy, teda GPS, Galileo, Glonas a Beidu, a informácie z nich koriguje pomocou pozemných staníc na určovanie polohy. Vo výsledku dokáže určiť polohu s presnosťou na 14 milimetrov. To je dôležité na vytýčenie trasy a jej nasledovanie, prípadne na zmenu trasy podľa aktuálnej dopravnej situácie. Fanúšik technológií si istotne vybaví mnohé navigácie, ktoré takýmto spôsobom fungujú už dnes. Treba však pripomenúť, že pri autonómnom vozidle sa vyžaduje stopercentná spoľahlivosť navigácie Ak „zblbnú“ Google Maps alebo Waze, ako šofér viete ich chybu okamžite odhaliť a napraviť. Ak „zblbne“ autonómne vozidlo, môže to skončiť nešťastím.
JEDEN Z NAJLEPŠÍCH LIDAR SENZOROV VÔBEC
Aj preto je ešte dôležitejšie, aby autonómne vozidlá využívali stopercentne spoľahlivé bezpečnostné systémy. SimRod bol počas predstavenia v júni 2020 vybavený prvotriednym senzorom LiDAR od spoločnosti Xenomatix, ktorý dokáže detegovať prekážky na vzdialenosť 100 metrov. V praxi to vyzerá tak, že slovenské autonómne vozidlo vidí prekážky a dokáže sa im vyhnúť či zastaviť pred nimi. Problém však spočíva v tom, že senzor nedokáže identifikovať jednotlivé predmety. A to je v otázke bezpečnosti zásadné. Vývojový tím preto intenzívne pracuje na tom, aby do vozidla zapracovali ďalšie kamerové senzory. Slováci vyvíjajú aj radarový systém, ktorý pracuje na frekvencii 86 GHz. V súčasnosti by už mala byť hotová aj riadiaca jednotka AVCU (Autonomous Vehicle Control Unit). Tá pochádza výlučne z dielne slovenského vývojárskeho tímu.
Počas slávnostného predstavenia autonómneho vozidla na Slovakia ringu v Orechovej Potôni sa prejavili aj nedostatky. Vozidlo síce vie ísť rovno samo, ale volant sa mu stále trasie, brzdenie je skôr skokové než plynulé a na pomery bežnej premávky sa rozhoduje pomaly, respektíve príliš nárazovo. Autorský tím si všetky nedostatky uvedomuje a pripomína, že práve vstúpili do testovacej fázy. „Dva roky ho budeme testovať a učiť zvládať tie najkrízovejšie scenáre. Počítam s tým, že do desiatich rokov vznikne absolútne autonómne auto, ktoré správne zareaguje na akúkoľvek kritickú situáciu. Jazda na uzavretom okruhu nepredstavuje problém. Auto však musí poznať akúkoľvek krízovú situáciu, čo nie je ľahké,“ povedal počas predstavenia SimRod Ľubomír Šooš, dekan Strojníckej fakulty STU. Pripomenul tiež, že pre autonómne vozidlá bude kľúčová funkčná a spoľahlivá 5G sieť, ktorá dokáže s automobilom komunikovať.