Časopis FOR MEN - Vianoce bez darčekov

Vianoce bez darčekov

Za a Proti04. december 2020 Vyšlo v čísle: 12/2020

Na Vianoce musí byť všetko dokonalé, ligotavé, drahé. Veď kedy inokedy ako na najväčšie sviatky ohúrime našich milovaných, priateľov či širokú rodinu? Poďakujeme sa im tým za lásku a obetavosť alebo aspoň všetkým ukážeme, že na to máme. A to poriadne, okázalo, vo veľkom štýle. Povedzte: nie je najvyšší čas poňať vianočnú štedrosť trošku inak? Napríklad z nej úplne vyňať darčeky alebo aspoň zredukovať počty hračiek, kozmetiky či technologických noviniek naozaj na minimum.

Už ste si naplánovali, koľko peňazí tento rok miniete na vianočné darčeky? Alebo sa opäť chystáte nakupovať intuitívne, bez rozmyslu a počkáte si, čo vám frnkne do nosa v obchode, prípadne na vás vybehne na Facebooku? Približne každý piaty Slovák si na darčeky sporí a míňa 50 až 200 eur. Tretina má vyšší rozpočet, tri percentá dokonca hodlajú utratiť až 500 eur a viac. Asi sedem percent respondentov priznalo, že sa pred Vianocami chystá zobrať si pôžičku. Tieto čísla vyšli v minuloročnom prieskume agentúry Focus pre mBank. 

MAXIMÁLNE JEDEN

Naši prastarí rodičia by sa pri výsledkoch spomenutého prieskumu zrejme chytali za hlavu a neverili by vlastným očiam. Predchádzajúce generácie totiž pristupovali k obdarúvaniu oveľa zodpovednejšie ako my. Darčeky si vyrábali, šili alebo si kupovali praktické veci do domácnosti. Prevládalo pravidlo, že každý dostal iba jeden dar. Ak bola rodina veľmi chudobná, žiadne zbytočnosti neprichádzali do úvahy. V bohatých mestských rodinách to bolo, samozrejme, inak a na sviatky sa plytvalo podobne, ako to vidíme v súčasnosti. 

Dnes sa deti doslova strácajú pod horou balíčkov a venujú ich obsahu iba pár minút. Často ani netušia, čo vlastne dostali. A potom idú k babičke a všetko sa zopakuje. O dva dni k druhej starej mame a tam na ne čaká to isté. No uznajte, má to celé zmysel? Mnohé mladé rodiny chcú tento trend zmeniť a pokúšajú sa o bezdarčekové alebo minimalistické Vianoce. Ale ruku na srdce: viete si predstaviť, že by ste naozaj nekúpili svojim blízkym vôbec nič? A zároveň by ste ani nič nedostali? Prípadne že by ste to vysvetlili ešte aj starým rodičom, súrodencom či krstnej mame a oni by sa pridali k vašej snahe o redukciu darov a minimalistické sviatky? 

VYSVETLENIE DEŤOM

Vyskúšala si to aj mladá podnikateľka Zuzana. Priznáva, že majú fakt všetko, jej deťom nechýbajú žiadne nové zbytočnosti. „S manželom aj s deťmi sme uzavreli dohodu, že doma toho máme naozaj priveľa. Preto radšej nachystáme balíčky pre deti z neďalekého detského domova.“ Nie všade sa však takéto dohody dodržiavajú. Problém s tým majú najmä babky a dedkovia, ktorí pokusom o minimalizmus nerozumejú. „Poprosili sme ich, aby nám nič nekupovali, ale nedali si povedať. Potom ostali prekvapení, že od nás naozaj nedostali nič.“ 

Psychológovia odporúčajú, aby sme s deťmi o plánoch na bezdarčekové alebo minimalistické Vianoce hovorili vopred a všetko im vysvetlili. Takto nezostanú sklamané a užijú si pozornosť najbližšej rodiny a priateľov alebo príjemnú dovolenku. Predsviatočné obdobie je tiež vhodný čas na debaty o charite a význame pomoci sociálne slabším, bezdomovcom, opusteným alebo seniorom. Možno zostanete prekvapení, že deti vôbec nebudú smutné, ak nedostanú nové lego, barbinu, pokémonov, stavebnice, domčeky či autíčka. Viac ich poteší, že darujú balíček niekomu, kto ho vzhľadom na núdzu potrebuje. 

BEZ OHĽADU NA MILIÓNY 

Minimalistické Vianoce sú vo svete veľkým trendom. Jeho nositeľmi sú aj známe celebritné páry. Napríklad Mila Kunis a Ashton Kutcher tvrdia, že deťom nekupujú na Vianoce nič. Darčeky dostávajú iba v minimálnom množstve od starých rodičov. Viac sa venujú dobročinnosti a spoločne zdôrazňujú myšlienky pomoci. Kim Kardashian a Kanye West vyzerajú na Instagrame ako reklama na konzum, no k deťom pristupujú úplne inak. Vianoce údajne oslavujú iba stretávaním s priateľmi a rodinou. Deťom nedávajú žiadne nové hračky, aby ich náhodou zbytočne nerozmaznávali. 

Ak sa však neviete s takýmto extrémom stotožniť, skúste počet darčekov aspoň obmedziť, prípadne si vyberajte tie praktické, ktoré sa vám zídu. Je dobré, ak sa pri nákupoch zameriate aj na ekológiu. Všímajte si množstvo odpadu aj pôvod výrobkov. Ak stavíte na lokálnych výrobcov, uhlíková stopa vašich Vianoc sa výrazne zníži. Zároveň tým podporíte miestnych remeselníkov, ktorí tento rok zažívajú skutočne ťažkú dobu. Odporúčame napríklad ekologické včelie obaly, sviečky, originálnu keramiku alebo autorské šperky. Nuž a klasikou sú vlastnoručne vyrobené darčeky, ktoré vždy potešia asi najviac. Sú totiž dôkazom, že vám na obdarovanom mimoriadne záleží, venujete mu svoj čas a posúvate vlastnú komfortnú zónu. Presne o to ide. Potešiť a vyjadriť lásku, nie ohúriť cenovkou a počtom veľkých nablýskaných krabíc.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Vianoce bez darčekov

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
14vianoce-bez-darcekovVianoce bez darčekov28nonoNa Vianoce musí byť všetko dokonalé, ligotavé, drahé. Veď kedy inokedy ako na najväčšie sviatky ohúrime našich milovaných, priateľov či širokú rodinu? Poďakujeme sa im tým za lásku a obetavosť alebo aspoň všetkým ukážeme, že na to máme. A to poriadne, okázalo, vo veľkom štýle. Povedzte: nie je najvyšší čas poňať vianočnú štedrosť trošku inak? Napríklad z nej úplne vyňať darčeky alebo aspoň zredukovať počty hračiek, kozmetiky či technologických noviniek naozaj na minimum. <p>Už ste si naplánovali, koľko peňazí tento rok miniete na vianočné darčeky? Alebo sa opäť chystáte nakupovať intuitívne, bez rozmyslu a počkáte si, čo vám frnkne do nosa v obchode, prípadne na vás vybehne na Facebooku? Približne každý piaty Slovák si na darčeky sporí a míňa 50 až 200 eur. Tretina má vyšší rozpočet, tri percentá dokonca hodlajú utratiť až 500 eur a viac. Asi sedem percent respondentov priznalo, že sa pred Vianocami chystá zobrať si pôžičku. Tieto čísla vyšli v minuloročnom prieskume agentúry Focus pre mBank.&nbsp;</p><h3>MAXIMÁLNE JEDEN </h3><p>Naši prastarí rodičia by sa pri výsledkoch spomenutého prieskumu zrejme chytali za hlavu a neverili by vlastným očiam. Predchádzajúce generácie totiž pristupovali k obdarúvaniu oveľa zodpovednejšie ako my. Darčeky si vyrábali, šili alebo si kupovali praktické veci do domácnosti. Prevládalo pravidlo, že každý dostal iba jeden dar. Ak bola rodina veľmi chudobná, žiadne zbytočnosti neprichádzali do úvahy. V bohatých mestských rodinách to bolo, samozrejme, inak a na sviatky sa plytvalo podobne, ako to vidíme v súčasnosti.&nbsp;</p><p>Dnes sa deti doslova strácajú pod horou balíčkov a venujú ich obsahu iba pár minút. Často ani netušia, čo vlastne dostali. A potom idú k babičke a všetko sa zopakuje. O dva dni k druhej starej mame a tam na ne čaká to isté. No uznajte, má to celé zmysel? Mnohé mladé rodiny chcú tento trend zmeniť a pokúšajú sa o bezdarčekové alebo minimalistické Vianoce. Ale ruku na srdce: viete si predstaviť, že by ste naozaj nekúpili svojim blízkym vôbec nič? A zároveň by ste ani nič nedostali? Prípadne že by ste to vysvetlili ešte aj starým rodičom, súrodencom či krstnej mame a oni by sa pridali k vašej snahe o redukciu darov a minimalistické sviatky?&nbsp;</p><h3>VYSVETLENIE DEŤOM </h3><p>Vyskúšala si to aj mladá podnikateľka Zuzana. Priznáva, že majú fakt všetko, jej deťom nechýbajú žiadne nové zbytočnosti. „S manželom aj s deťmi sme uzavreli dohodu, že doma toho máme naozaj priveľa. Preto radšej nachystáme balíčky pre deti z neďalekého detského domova.“ Nie všade sa však takéto dohody dodržiavajú. Problém s tým majú najmä babky a dedkovia, ktorí pokusom o minimalizmus nerozumejú. „Poprosili sme ich, aby nám nič nekupovali, ale nedali si povedať. Potom ostali prekvapení, že od nás naozaj nedostali nič.“&nbsp;</p><p>Psychológovia odporúčajú, aby sme s deťmi o plánoch na bezdarčekové alebo minimalistické Vianoce hovorili vopred a všetko im vysvetlili. Takto nezostanú sklamané a užijú si pozornosť najbližšej rodiny a priateľov alebo príjemnú dovolenku. Predsviatočné obdobie je tiež vhodný čas na debaty o charite a význame pomoci sociálne slabším, bezdomovcom, opusteným alebo seniorom. Možno zostanete prekvapení, že deti vôbec nebudú smutné, ak nedostanú nové lego, barbinu, pokémonov, stavebnice, domčeky či autíčka. Viac ich poteší, že darujú balíček niekomu, kto ho vzhľadom na núdzu potrebuje.&nbsp;</p><h3>BEZ OHĽADU NA MILIÓNY&nbsp;</h3><p>Minimalistické Vianoce sú vo svete veľkým trendom. Jeho nositeľmi sú aj známe celebritné páry. Napríklad Mila Kunis a Ashton Kutcher tvrdia, že deťom nekupujú na Vianoce nič. Darčeky dostávajú iba v minimálnom množstve od starých rodičov. Viac sa venujú dobročinnosti a spoločne zdôrazňujú myšlienky pomoci. Kim Kardashian a Kanye West vyzerajú na Instagrame ako reklama na konzum, no k deťom pristupujú úplne inak. Vianoce údajne oslavujú iba stretávaním s priateľmi a rodinou. Deťom nedávajú žiadne nové hračky, aby ich náhodou zbytočne nerozmaznávali.&nbsp;</p><p>Ak sa však neviete s takýmto extrémom stotožniť, skúste počet darčekov aspoň obmedziť, prípadne si vyberajte tie praktické, ktoré sa vám zídu. Je dobré, ak sa pri nákupoch zameriate aj na ekológiu. Všímajte si množstvo odpadu aj pôvod výrobkov. Ak stavíte na lokálnych výrobcov, uhlíková stopa vašich Vianoc sa výrazne zníži. Zároveň tým podporíte miestnych remeselníkov, ktorí tento rok zažívajú skutočne ťažkú dobu. Odporúčame napríklad ekologické včelie obaly, sviečky, originálnu keramiku alebo autorské šperky. Nuž a klasikou sú vlastnoručne vyrobené darčeky, ktoré vždy potešia asi najviac. Sú totiž dôkazom, že vám na obdarovanom mimoriadne záleží, venujete mu svoj čas a posúvate vlastnú komfortnú zónu. Presne o to ide. Potešiť a vyjadriť lásku, nie ohúriť cenovkou a počtom veľkých nablýskaných krabíc.</p>1no0000-00-00for-men-2020-1212/20202020-12-04<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>ani sme sa nenazdali a je tu posledné tohtoročné číslo vášho obľúbeného časopisu FORMEN. Obdobie Vianoc a prelomu rokov zakaždým prináša priestor na bilancovanie. Prehodnocujeme, čo sa podarilo a čo nie, čo možno vylepšiť, dávame si rôzne predsavzatia. V redakcii FORMEN považujeme za veľký úspech, že sme zvládli prvý rok v novom dizajne a s novým tímom. Aj rastúci počet čitateľov a pozitívnych spätných väzieb nám dáva jasné znamenie, aby sme pokračovali v tom, čo robíme. Samozrejme, vždy existuje priestor na zlepšenie, preto sme vďační za každú odozvu, ktorú od vás dostávame.&nbsp;</p><p>V novom roku pre vás chystáme veľké prekvapenie – časopis FORWOMEN, ktorý je našou odpoveďou na množstvo otázok, či podobný magazín neurobíme i pre ženy. Pevne verím, že FORWOMEN si nájde stále miesto aj u vás doma. Titulku prvého čísla bude zdobiť Veronika Cifrová Ostrihoňová.&nbsp;</p><p>Z pozície šéfredaktora a spolumajiteľa by som sa na záver rád poďakoval celému tímu, bez ktorého by časopis neexistoval. Ďakujem teda môjmu parťákovi a obchodnému riaditeľovi Majovi za neopísateľný prínos „nášmu vášmu“ časopisu, CEO Danke, ktorá prebdela nejednu noc pri čítaní FORMEN-u, obchodnému a marketingovému tímu, konkrétne Paťke a Terke, za celoročné úsilie, redakcii a externým kolegom za kvalitné a inšpiratívne články, nemenej grafikovi Jozefovi Hupkovi a fotografovi Peťovi Plichtovi za nasadenie pri dotváraní príspevkov, všetkým obchodným partnerom za skvelú spoluprácu a známym osobnostiam za ich podporu. Vďaka patrí v neposlednom rade aj vám – za pretrvávajúcu priazeň. Bez vás by FORMEN nebol tým, čím je.&nbsp;</p><p>Prajem vám pokojné a štedré Vianoce, úspešný vstup do nového roka, viac lásky, pokoja a vzájomnej tolerancie. Tiež vám želám, aby ste míňali čo najmenej energie na veci, ktoré nezmeníte a ktoré uberajú na kvalite vášho života.&nbsp;</p><p>Dovidenia v novom roku, priatelia!</p>yesZa a Protiza-a-proti
pit-ci-nepitPiť či nepiť?7for-men-2020-03
vlastne-podnikanie-koktail-nekonecnych-ingredienciiVlastné podnikanie? Koktail nekonečných ingrediencií20for-men-2022-02-03
dym-cez-bublinkyDym cez bublinky17for-men-2021-06-07
dovolenka-na-slovenskuDovolenka na Slovensku14for-men-2020-12
globalizacna-spiatockaGlobalizačná spiatočka14for-men-2020-12
krasa-z-vtacej-perspektivyKrása z vtáčej perspektívy14for-men-2020-12