Elektromobil – komplikácia čI reálna budúcnosť?
Auto-Moto • 04. december 2020 • Vyšlo v čísle: 12/2020Elektromobilita čoraz intenzívnejšie preniká do automobilového sveta i našich životov. Z objektu nadšenia a výskumu sa elektrické auto veľmi rýchlo zmenilo na praktického pomocníka každodennej potreby, pričom jeho hlavnou úlohou nie je len ukážka technologických možností výrobcu, ale aj zásadný príspevok k riešeniu problému s emisiami. Hovorí sa, že v živote je vždy niečo za niečo. Platí to aj v prípade elektromobility alebo sa odporcovia tohto typu pohonu pozerajú na celú vec cez zbytočne čierne okuliare?
Elektrické autá sa už stali takmer bežnou súčasťou dopravy. Vlády jednotlivých krajín, respektíve vedenie Európskej únie, vytýčili všetkým zúčastneným v oblasti mobility jasný environmentálny cieľ – neutrálnu uhlíkovú stopu. Splneniu podriadili takmer všetko vrátane príslušnej legislatívy, ktorá určuje jasný smer: elektromobilita a iné „čisté“ palivá.
BÚRKA PRICHÁDZA
Keď sa automobilky zaviazali k postupnému znižovaniu emisií oxidu uhličitého, vyzeralo to skôr ako zábava. „Zelení“ tlieskali, mávali transparentmi a vzývali dobu, v ktorej začneme jazdiť na alternatívne pohony. Málokto však mal podrobnejšie predstavy.
Zhmotnenie zámeru sa očakávalo od samotných automobiliek, ktoré sa dlhé roky živili vývojom, výrobou a predajom áut na fosílne palivá. Viaznutie sa nedalo pripísať neochote či nezáujmu. Išlo o potrebu kompletne nového nastavenia procesov, prekopanie stabilných štruktúr a vybudovanie siete dodávateľov. Producenti však predovšetkým museli zmeniť svoje myslenie. A ako sa ukazuje doteraz, presmerovať obrovský Titanic automobilového priemyslu čo i len o pár stupňov si vyžaduje veľa času, energie a najmä nepredstaviteľného odhodlania. Spaľovacie motory si totiž za viac ako sto rokov svojej prevádzky vydobyli postavenie, ktoré nie je jednoduché opustiť.
Legislatíva však medzičasom pritiahla opraty naozaj razantne a aj tým najväčším skeptikom či odporcom už svitlo, že bez elektrifikácie to nepôjde. Svet dopravy čaká búrka, ktorá všetko zmení. Ešte nie je úplne jasné, ako veľmi, tá hrmavica však určite príde. Už ju cítiť vo vzduchu. Koniec koncov, svet mobility zažil podobné úkazy už niekoľkokrát. Keď dopravu ovplyvnilo obdobie pary, ľudia len veľmi neochotne zosadali z koní a kočov. Ani táto éra netrvala večne: pred vyše storočím prišiel prvý reálne využiteľný spaľovací motor, ktorý ponúkol neodolateľné výkony. Parametrami bol neporaziteľný a para mu napokon ustúpila aj vo svojej poslednej bašte – mohutných lokomotívach.
Svet náhle patril rope a spaľovacím motorom, obchod s nimi prekvital a posadil do áut aj národy, ktorým sa o niečom podobnom dovtedy ani nesnívalo. Zrazu bol mobilný úplne každý, automobil sa stal synonymom slobody, pohybu a energie. Dnes, krátko po prechode do nového milénia, čaká ľudstvo ďalšia prevratná zmena. Či už sú jej hybnou silou ekológia, peniaze, vyššie záujmy alebo niečo úplne iné, všetkým zainteresovaným je jasné, že prelom nastáva. Búrka je neodvrátiteľná.
ROZKÁŽEME VETRU, DAŽĎU
Začiatky sú vždy ťažké a dôkazy tohto tvrdenia vidíme všade navôkol. Keď sa v roku 2007 po trojročnom vývoji objavila prvá Tesla Roadster, všetci len krútili hlavami a nechápavo pozerali na jej tvorcov. „Čo tým vlastne sledujú?“ ozývalo sa unisono. Benzínový ekvivalent bol lacnejší, mal vyšší dojazd i nižšiu hmotnosť a viac toho, čomu sa hovorilo „duša“. Chýbalo mu však jedno – budúcnosť. Ako sa totiž ukázalo, nové technológie a podmanivá dynamika elektrického športového auta si nakoniec získali dosť priaznivcov na to, aby myšlienka nielen prežila, ale aj určila trendy.
Dnes je z Tesly renomovaný výrobca, ktorý sa síce zmieta v záplave škandálov a pochybných ekonomických transakcií, zároveň však ukazuje, že to funguje. Dokonca podľa iných pravidiel, než akými sa riadil svet áut so spaľovacími motormi. Tesla je totiž v tejto sfére výrobcom bez histórie, nemá know-how v konštrukcii motorov ani podvozkov, nedisponuje menom a nenájdete ju v žiadnych encyklopédiách. Technický základ si dokonca musela požičať od Lotusu – a predsa to dokázala. Momentálne jej príklad nasleduje mnoho ďalších značiek, ktorých názvy napospol majú cveng skôr v oblasti spotrebnej elektroniky. Znamená to, že sú tradičné automobilky mimo hry? Zdá sa, že nie tak celkom.
Jazdiť na elektrickom aute už nezaváňa bláznovstvom a priekopníctvom.
DOPRAJEME ELEKTRIKU KAŽDÉMU
Spomenuté tradičné automobilky evidentne nepovedali posledné slovo. Príkladom je jeden z najväčších výrobcov konvenčných áut Volkswagen. Jeho najvyšší šéf Herbert Diess si dal za cieľ naučiť ľudí milovať elektromobily. A je to práve Volkswagen, ktorý chce opäť mobilizovať národy. Na rozdiel od minulosti, keď ich posadil do hlučných vzduchom chladených Chrobákov, dnes prichádza s víziou celej rodiny moderných elektrických áut. Od ID.1 až po ID.X. Označenia jednotlivých modelových radov elektromobilov VW porastú spolu s nárokmi a očakávaniami používateľov. Zdá sa, že vo Wolfsburgu majú všetko premyslené. A nie sú v tom zďaleka sami. Okrem pokrokového hatchbacku VW ID.3 si spotrebitelia môžu vyberať spomedzi nevídaného množstva sériových a celkom slušne použiteľných rodinných áut, ktoré vo svojich útrobách pohodlne skryjú celý elektrický pohon. Už to veru nie je len výsada exotických a super drahých športových kupé či veľkých SUV.
Elektromobilita už jednoducho prenikla priamo do srdca masovej mobility: segmentu rodinných a kompaktných mestských áut. Nebavíme sa pritom o mild hybridoch, teda o vozidlách kombinujúcich spaľovací motor s malým trakčným elektromotorom, ale o čistokrvných elektrických autách s uspokojivým dojazdom, akceptovateľnou dynamikou a nulovými emisiami. Ráčte si vybrať! Renault Zoe, Peugeot e-208, VW ID.3, Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric, ale aj Škoda Enyaq iV či malé Citogo iV, ďalej VW e-up!, Renault Twingo alebo Fiat 500 tohto typu. A je ich ešte viac.
Elektromobily sa skrátka transformovali na nenápadné a praktické autá schopné každodennej služby uprostred veľkých miest a v ich bezprostrednom okolí. Stále rafinovanejšie pritom útočia aj na prestížne segmenty superšportových áut či limuzín, kde nahrádzajú veľkoobjemové motory svojich predchodcov. Jazdiť na elektrickom aute už nezaváňa bláznovstvom a priekopníctvom – používanie elektromobilu je spôsobom vyjadrenia, ukážkou prezieravosti a symbolom spoločenského postavenia.
NOVÝ PRÍSTUP K DIZAJNU
Elektromobil, ako ho poznáme dnes, pritom ešte ani zďaleka neprezentuje všetky možnosti na poli technológií a v oblasti dizajnu. Už tvorcovia Tesly kedysi upozornili, že pri elektrických autách je všetko inak. Karoséria síce pripomína klasické autá s fosílnymi motormi, ale pod ňou nemajú spoločné takmer nič. Elektromotory majú iné rozloženie hmotnosti, hnací agregát je kompaktnejší a dizajnérom poskytuje nové možnosti stvárnenia a dispozícií kabíny. Kým pri spaľovacom aute zaberá motor, prevodovka a ústrojenstvo prenosu pohonu viac ako tretinu celého vozidla a v podstate presne určuje umiestnenie a tvar priestoru pre posádku, elektromobil takéto obmedzenia nepozná.
Tvorba interiéru elektrických áut však má svoje špecifiká. Prvoradá zostáva bezpečnosť posádky v prípade nehody. Všetko musí dobre vyzerať a mať svoju funkčnosť, ale zároveň nič nesmie akýmkoľvek spôsobom ohrozovať ľudí. Obrovskou skúškou je napríklad konštrukcia masívnych dotykových displejov. Dizajnéri stoja pred výzvou navrhovať ich tak, aby vodičovi nebránili vo výhľade, ale aby zároveň mali postačujúco veľké rozmery. Okrem toho sa nesmú lesknúť a keď je najhoršie a posádka do nich narazí hlavou, musia byť schopné pohltiť energiu a nezraniť ľudí. Každá novinka skrátka prináša aj nové problémy a výzvy pri ich riešení. Konštruktéri sa zhodujú v jednom: výroba elektrických áut si žiada vo všetkých predstaviteľných oblastiach úplne nové prístupy.
UMENIE SEBAOVLÁDANIA
Veľký prerod sa očakáva aj od nás samotných, teda používateľov áut. Elektromobil sa totiž ovláda úplne inak než bežné vozidlá. Nejde len o dynamiku dostupnú prakticky od nulových obrátok: treba si zvyknúť aj na to, že pri brzdení rekuperuje časť energie, čo znamená, že brzdový systém reaguje inak pri plne nabitej batérii a inak, keď sa potrebuje dobíjať. Elektrické auto poskytuje dynamické schopnosti silných benzínových áut a nevydáva pritom žiadne zvuky, čo môže byť mätúce. A to je len jedna oblasť nových používateľských návykov.
Ľudia sa musia postupne naučiť žiť s obmedzeným dojazdom, uvedomiť si a zautomatizovať systém dobíjania batérií, efektívnejšie využívať elektrickú energiu v energetických špičkách či, naopak, v noci a v neposlednom rade si musia osvojiť nový fenomén doby – zdieľanú mobilitu. Nastupujúca generácia už nepotrebuje veci vlastniť, ona ich chce predovšetkým používať a robiť to čo najefektívnejšie. Veď používanie zdieľaného elektrického auta na každodenné dochádzanie do práce je dnes bezkonkurenčne najlacnejší spôsob mobility a čím skôr si na tento model dopravy zvykneme, tým lepšie pre nás. Stále je tu, samozrejme, veľa prekážok, podľa odborníkov sú však mnohé z nich len v našich hlavách.
UVAŽUJTE NAD NÍM UŽ DNES
Nad elektrickým vozidlom ako alternatívou ku klasickému autu so spaľovacím motorom sa oplatí uvažovať už dnes. Zatiaľ to však má dve podmienky. Prvou je disponovať miestom na nabíjanie a druhou jedno záložné auto so spaľovacím motorom. Ceny elektromobilov sú v podstate už teraz priamo úmerné ich dojazdu. Ak si teda priplatíte, už sa nemusíte príliš obmedzovať. Situácia sa z roka na rok zlepšuje, ceny nových batérií klesajú, ich výkony rastú a nabíjacie stanice pribúdajú rýchlejšie než v minulosti. Trend je teda jasný a elektrická doprava sa skôr či neskôr stane pevnou súčasťou našich životov. Zatiaľ čo dnes predstavujú elektromobily alternatívu k spaľovacím motorom, už zajtra to môže byť úplne naopak: úsporné spaľovacie motory budú len alternatívou k omnoho efektívnejším autám poháňaným elektromotormi. Alebo to nakoniec všetko bude predsa len inak? Čo napríklad taký vodík? To ešte nevieme. Isté je však jedno: sme svedkami doby, v ktorej tradičné spaľovacie motory hudú svoju labutiu pieseň.