Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?

Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?

Auto-Moto07. január 2021 Vyšlo v čísle: 01/2021

Muž výberom toho správneho auta dokáže stráviť týždne, možno až mesiace. Ak toto platí pri výbere vozidla so spaľovacím motorom, potom máme my muži problém. Aktuálne budeme vyberať roky. Svet automobilov sa rozrástol o hybridy a elektromobily: dve dôležité a nie jednoduché kategórie, ktoré naviac stále vyvolávajú množstvo otázok. Pokúsili sme sa zosumarizovať tie najdôležitejšie odpovede.

Elektromobily sú v súčasnosti budúcnosťou automobilového priemyslu. V hre je stále aj vodík, no elektromobilita už ponúka konkrétne a hmatateľné výsledky.

Francúzsko, Veľká Británia a Nemecko oficiálne komunikujú ich záujem zakázať predaj vozidiel s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je klimatická katastrofa, ktorá je podľa odborníkov neodvratná. Zakázať predaj vozidiel so spaľovacím motorom má prispieť k zníženiu jej následkov. Štáty najprv požadovali zákaz predaja najneskôr od roku 2030, potom dátum posunuli na 2040. Táto situácia vás môže ovplyvniť, ak kupujete alebo si vo výhľade niekoľkých rokov plánujete kúpiť nový automobil. Určite by ste mali zvážiť aj alternatívy v podobe elektromobilov alebo hybridných pohonov. 

ZA ELEKTRIKU SI STÁLE PORIADNE PRIPLATÍTE

Elektromobily sú v súčasnosti budúcnosťou automobilového priemyslu. V hre je stále aj vodík, no elektromobilita už ponúka konkrétne a hmatateľné výsledky. Faktorov, ktoré narúšajú komfortnú zónu milovníkov konvenčných motorov, je vo svete elektromobility stále pomerne dosť, hoci postupne miznú. Zrejme najväčším mínusom sú ceny. Ako príklad môžeme uviesť nový Peugeot 208. Zatiaľ čo koncom roka 2020 sa cena modelu so spaľovacím motorom začínala na 11 990 €, na cenovke Peugeot e-208 stálo „od 29 390 €“. A to je na kategóriu, do ktorej 208 spadá, naozaj dosť. Treba sa však s nadhľadom pozrieť na to, koľko do auta reálne investujete. Vstupná investícia do elektromobilu je síce vysoká, na druhej strane však stoja prevádzkové náklady, ktoré sú pri ňom zásadne nižšie. Elektrina vychádza lacnejšie ako fosílne palivá, najmä ak budete nabíjať doma v nočnej tarife, jeho údržba je tiež menej náročná. Ak si elektromobil zakúpite v správnej dobe, môžete získať finančný stimul a zvýhodnenia a v neposlednom rade budete produkovať menej CO2. 

Plne nabitá tesla model s long range zvládne podľa wltp približne 610 kilometrov, jaguar I-pace približne 469 kilometrov, kia e-niro okolo 450 kilometrov a hyundai kona electric zhruba 440 kilometrov.

DOJAZD UŽ NIE JE PROBLÉM

Mnohí ako protiargument voči elektromobilom používajú dojazd na jedno nabitie. Pozrime sa na ponuku z roku 2020. Plne nabitá Tesla Model S Long Range zvládne podľa WLTP približne 610 kilometrov, Jaguar i-Pace približne 469 kilometrov, Kia e-Niro okolo 450 kilometrov a Hyundai Kona Electric zhruba 440 kilometrov. Samozrejme, dojazd závisí od štýlu jazdy, jazdených vzdialeností alebo od počasia, keďže pri mrazoch sa batéria vybíja rýchlejšie. Dôležitú úlohu zohráva aj rýchlosť dobíjania. Tú ovplyvňuje množstvo faktorov: veľkosť batérie, to, či nabíjate doma, alebo na verejnej rýchlonabíjačke, typ použitého konektoru a tiež to, ktorú generáciu elektrického riešenia máte vo vozidle. Doba nabíjania sa pohybuje od 30 minút až po niekoľko hodín, respektíve aj celú noc. 

ČISTÉ ELEKTRO STÁLE SKÔR DO MESTA 

Elektromobilita je veľká téma, ku každému negatívu by sme v nej našli aj pozitívum a k tomu viacero drobných vychytávok. Veľa automobiliek napríklad využíva priestor, kde by mal byť uložený konvenčný motor, ako extra úložný priestor, teda druhý kufor. A tým sa vlastne dostávame k akémusi sumáru elektromobilov. Čistá elektrina je dnes zrejme ideálnym riešením pre ľudí, ktorí jazdia primárne na krátke vzdialenosti po meste a trávia desiatky minút na stretnutiach, počas ktorých môžu dobíjať. 

JE HYBRID STREDNÁ CESTA?

Hybridné pohony prišli na komerčný trh približne pred dvoma dekádami a odvtedy postupne naberajú na popularite. To so sebou prináša aj veľký záujem výrobcov, ktorí túto kategóriu rozčlenili na sedem podkategórií od mikrohybridov až po sériovo-paralelné hybridy. Aby sme si typ pohonu trošku zjednodušili, pozrieme sa naň vo všeobecnosti. Základom je, že tradičný spaľovací motor dopĺňame elektromotorom. Jeho úloha začína – podľa typu hybridu – pri podpore štartovania a končí až pri plne elektrickej jazde. Na jedno nabitie hovoríme o vzdialenosti od 30 až do 60 kilometrov, podľa výrobcu a veľkosti batérie. Tá sa môže dobíjať rekuperáciou, teda počas brzdenia, ale aj zapojením do elektrickej siete. Zjednodušene, hybrid dokáže v meste jazdiť na elektrinu a na dlhšie vzdialenosti využíva spaľovací motor. 

CHCETE NÍZKU SPOTREBU?

Výhodou hybridov vo všeobecnosti je, že šetríte spotrebu aj samotný spaľovací motor, produkujete menej CO2 a batériu môžete nabíjať rekuperáciou, za elektrinu teda nemusíte doplácať. Elektromotor dokáže podporiť ten klasický napríklad pri štarte alebo zosilnením krútiaceho momentu, vďaka čomu bude vozidlo reagovať svižnejšie. Toyota Prius Plug-In Hybrid má podľa výrobcu spotrebu paliva 1,3 litra na 100 kilometrov, Mercedes Benz A 250e sa chváli spotrebou 2 litre na 100 kilometrov a Hyundai Ioniq dokáže v meste jazdiť pod 5 litrov na 100 kilometrov. Predstavovať výhody tradičného spaľovacieho motoru zrejme netreba. Tieto automobily dôverne poznáme všetci. Celkové porovnanie toho, čo najviac vyhovuje vášmu štýlu jazdy, preto necháme na vás. Pri výbere však myslite na ekológiu, na to, ako dlho vozidlom plánujete jazdiť, a pri výbere zmýšľajte skôr ako investor než ako koncový konzument.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?
Časopis FOR MEN - Oplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
15oplati-sa-presedlat-na-elektrinu-uz-dnesOplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?18nonoMuž výberom toho správneho auta dokáže stráviť týždne, možno až mesiace. Ak toto platí pri výbere vozidla so spaľovacím motorom, potom máme my muži problém. Aktuálne budeme vyberať roky. Svet automobilov sa rozrástol o hybridy a elektromobily: dve dôležité a nie jednoduché kategórie, ktoré naviac stále vyvolávajú množstvo otázok. Pokúsili sme sa zosumarizovať tie najdôležitejšie odpovede. <p><strong>Elektromobily sú v súčasnosti budúcnosťou automobilového priemyslu. V hre je stále aj vodík, no elektromobilita už ponúka konkrétne a hmatateľné výsledky.</strong></p><p>Francúzsko, Veľká Británia a Nemecko oficiálne komunikujú ich záujem zakázať predaj vozidiel s tradičným spaľovacím motorom. Dôvodom je klimatická katastrofa, ktorá je podľa odborníkov neodvratná. Zakázať predaj vozidiel so spaľovacím motorom má prispieť k zníženiu jej následkov. Štáty najprv požadovali zákaz predaja najneskôr od roku 2030, potom dátum posunuli na 2040. Táto situácia vás môže ovplyvniť, ak kupujete alebo si vo výhľade niekoľkých rokov plánujete kúpiť nový automobil. Určite by ste mali zvážiť aj alternatívy v podobe elektromobilov alebo hybridných pohonov.&nbsp;</p><h3>ZA ELEKTRIKU SI STÁLE PORIADNE PRIPLATÍTE</h3><p>Elektromobily sú v súčasnosti budúcnosťou automobilového priemyslu. V hre je stále aj vodík, no elektromobilita už ponúka konkrétne a hmatateľné výsledky. Faktorov, ktoré narúšajú komfortnú zónu milovníkov konvenčných motorov, je vo svete elektromobility stále pomerne dosť, hoci postupne miznú. Zrejme najväčším mínusom sú ceny. Ako príklad môžeme uviesť nový Peugeot 208. Zatiaľ čo koncom roka 2020 sa cena modelu so spaľovacím motorom začínala na 11 990 €, na cenovke Peugeot e-208 stálo „od 29 390 €“. A to je na kategóriu, do ktorej 208 spadá, naozaj dosť. Treba sa však s nadhľadom pozrieť na to, koľko do auta reálne investujete. Vstupná investícia do elektromobilu je síce vysoká, na druhej strane však stoja prevádzkové náklady, ktoré sú pri ňom zásadne nižšie. Elektrina vychádza lacnejšie ako fosílne palivá, najmä ak budete nabíjať doma v nočnej tarife, jeho údržba je tiež menej náročná. Ak si elektromobil zakúpite v správnej dobe, môžete získať finančný stimul a zvýhodnenia a v neposlednom rade budete produkovať menej CO2.&nbsp;</p><p><strong>Plne nabitá tesla model s long range zvládne podľa wltp približne 610 kilometrov, jaguar I-pace približne 469 kilometrov, kia e-niro okolo 450 kilometrov a hyundai kona electric zhruba 440 kilometrov.</strong></p><h3>DOJAZD UŽ NIE JE PROBLÉM</h3><p>Mnohí ako protiargument voči elektromobilom používajú dojazd na jedno nabitie. Pozrime sa na ponuku z roku 2020. Plne nabitá Tesla Model S Long Range zvládne podľa WLTP približne 610 kilometrov, Jaguar i-Pace približne 469 kilometrov, Kia e-Niro okolo 450 kilometrov a Hyundai Kona Electric zhruba 440 kilometrov. Samozrejme, dojazd závisí od štýlu jazdy, jazdených vzdialeností alebo od počasia, keďže pri mrazoch sa batéria vybíja rýchlejšie. Dôležitú úlohu zohráva aj rýchlosť dobíjania. Tú ovplyvňuje množstvo faktorov: veľkosť batérie, to, či nabíjate doma, alebo na verejnej rýchlonabíjačke, typ použitého konektoru a tiež to, ktorú generáciu elektrického riešenia máte vo vozidle. Doba nabíjania sa pohybuje od 30 minút až po niekoľko hodín, respektíve aj celú noc.&nbsp;</p><h3>ČISTÉ ELEKTRO STÁLE SKÔR DO MESTA&nbsp;</h3><p>Elektromobilita je veľká téma, ku každému negatívu by sme v nej našli aj pozitívum a k tomu viacero drobných vychytávok. Veľa automobiliek napríklad využíva priestor, kde by mal byť uložený konvenčný motor, ako extra úložný priestor, teda druhý kufor. A tým sa vlastne dostávame k akémusi sumáru elektromobilov. Čistá elektrina je dnes zrejme ideálnym riešením pre ľudí, ktorí jazdia primárne na krátke vzdialenosti po meste a trávia desiatky minút na stretnutiach, počas ktorých môžu dobíjať.&nbsp;</p><h3>JE HYBRID STREDNÁ CESTA?</h3><p>Hybridné pohony prišli na komerčný trh približne pred dvoma dekádami a odvtedy postupne naberajú na popularite. To so sebou prináša aj veľký záujem výrobcov, ktorí túto kategóriu rozčlenili na sedem podkategórií od mikrohybridov až po sériovo-paralelné hybridy. Aby sme si typ pohonu trošku zjednodušili, pozrieme sa naň vo všeobecnosti. Základom je, že tradičný spaľovací motor dopĺňame elektromotorom. Jeho úloha začína – podľa typu hybridu – pri podpore štartovania a končí až pri plne elektrickej jazde. Na jedno nabitie hovoríme o vzdialenosti od 30 až do 60 kilometrov, podľa výrobcu a veľkosti batérie. Tá sa môže dobíjať rekuperáciou, teda počas brzdenia, ale aj zapojením do elektrickej siete. Zjednodušene, hybrid dokáže v meste jazdiť na elektrinu a na dlhšie vzdialenosti využíva spaľovací motor.&nbsp;</p><h3>CHCETE NÍZKU SPOTREBU?</h3><p>Výhodou hybridov vo všeobecnosti je, že šetríte spotrebu aj samotný spaľovací motor, produkujete menej CO2 a batériu môžete nabíjať rekuperáciou, za elektrinu teda nemusíte doplácať. Elektromotor dokáže podporiť ten klasický napríklad pri štarte alebo zosilnením krútiaceho momentu, vďaka čomu bude vozidlo reagovať svižnejšie. Toyota Prius Plug-In Hybrid má podľa výrobcu spotrebu paliva 1,3 litra na 100 kilometrov, Mercedes Benz A 250e sa chváli spotrebou 2 litre na 100 kilometrov a Hyundai Ioniq dokáže v meste jazdiť pod 5 litrov na 100 kilometrov. Predstavovať výhody tradičného spaľovacieho motoru zrejme netreba. Tieto automobily dôverne poznáme všetci. Celkové porovnanie toho, čo najviac vyhovuje vášmu štýlu jazdy, preto necháme na vás. Pri výbere však myslite na ekológiu, na to, ako dlho vozidlom plánujete jazdiť, a pri výbere zmýšľajte skôr ako investor než ako koncový konzument.</p>7no0000-00-00for-men-2021-0101/20212021-01-07<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>veľmi sa tešíme, že sa s vami stretávame aj v novom roku. Pevne verím, že ste si počas vianočných sviatkov oddýchli, načerpali novú energiu a že vám ostal čas na bilancovanie minulého roka. Myslím, že väčšina z nás si stále dáva novoročné predsavzatia, tak si vzájomne držme palce, aby nám ich vyšlo čo najviac. S časopisom FORMEN štartujeme celkovo trinástu sezónu a druhý ročník, ktorý máme na starosti s mojím tímom. Náš cieľ je jasný, stále plánujeme zlepšovať náš časopis, približovať ho svetovým štandardom a nájsť si pevné miesto u vás čitateľov. Chceme prinášať kvalitné články, ktoré nielen pobavia, ale vedia vás aj niečo nové naučiť, jednoducho povedané, sme radi, keď s naším časopisom strávite príjemný čas.&nbsp;</p><p>Do nového roka sme vyštartovali so športovou osobnosťou Borisom Valábikom, ktorého sme stretávali na obrazovke počas hokejových turnajov a v poslednej dobe sa do povedomia divákov dostal úspešnou reláciou s Mariánom Gáboríkom. V našom rozhovore prezradil podrobnosti o vytváraní vlastného biznisu, ale aj to, či je pripravený na rolu otca. Nemenej zaujímavý a motivačný príbeh nám predstavil majiteľ spoločnosti Prometheus Capital, pán Marián Šufliarsky. Ten vo svojom mladom veku stihol už veľmi veľa a stojí na čele úspešnej spoločnosti.&nbsp;</p><p>V novom roku nebudú chýbať ani vaše obľúbené rubriky ako instabiznis, kde nám Simona Leskovská odhalila, ako to naozaj funguje v jej svete. V ekonomickej rubrike sa pozrieme na škody, ktoré spáchal COVID-19 vo svete, ale tiež si priblížime, ako vie Dubaj vždy prekvapiť. Chýbať nebudú ani obľúbené rubriky auto-moto, kariéra či šport, kde nám Dušan Pašek ml. prezradil, prečo je dôležité byť najlepší vo všetkom, čo robíte.&nbsp;</p><p>Na záver mi dovoľte popriať vám, aby ste do nového roka vykročili tou správnou nohou, veľa úspechov a maximálne naplnenie stanovených cieľov. „Uvidíme sa“ o mesiac.</p>yesAuto-Motoauto-moto
elektromobil-komplikacia-ci-realna-buducnostElektromobil – komplikácia čI reálna budúcnosť?14for-men-2020-12
styri-kolesa-no-auto-to-nie-jeŠtyri kolesá, no auto to nie je17for-men-2021-06-07
alfa-romeo-giulia-gta-legenda-sa-vraciaAlfa Romeo Giulia GTA legenda sa vracia7for-men-2020-03
byt-najlepsi-vo-vsetkom-co-robimByť najlepší vo všetkom, čo robím15for-men-2021-01
naobliekajte-sa-ved-je-zimaNaobliekajte sa, veď je zima!15for-men-2021-01
valabikove-vyzvy-bude-otcom-rozbieha-podnikanieValábikove výzvy: bude otcom, rozbieha podnikanie15for-men-2021-01