Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.

Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.

Auto-Moto20. júl 2020 Vyšlo v čísle: 07/2020

Hovorí sa, že nákup auta je z hľadiska straty hodnoty jednou z najhorších možných investícií. Tá je počas prvých troch rokov skutočne masívna, pričom sa ani po tomto období nekončí. Pri luxusných limuzínach s relatívne krátkou morálnou životnosťou nie je výnimkou, že majú už po pár rokoch sotva 10 % svojej pôvodnej hodnoty. Nákupom staršieho auta s potenciálom budúceho zhodnotenia však môžete práve na tejto skutočnosti zarobiť. Lenže ktoré kúpiť a ešte na tom profitovať?

Automobilový svet nám neustále ponúka nepreberné množstvo možností, ako utratiť svoje peniaze. Na výber má skutočne každý a radosť si môžeme urobiť malým kabrioletom, ale aj obrovským terénnym autom, rodinným kombi, limuzínou či dodávkou, ktorá nám svojou prácou vo firme pomôže budovať kapitál. Väčšina zo spomenutých áut jedného dňa nakoniec skončí v šrote či v rukách ďalších majiteľov, kde dožijú svoj pozemský automobilový život a nadobro skončia v prepadlisku dejín. Sú však aj výnimky. Niektorým z nich je totiž súdené prežiť a v rukách starostlivých majiteľov či zberateľov opäť naberať na hodnote. Ceny niektorých z takýchto kúskov sa pritom postupom času dostanú až na násobky pôvodnej hodnoty. 

Auto ako investícia? A prečo nie? Vitajte v bláznivom svete plnom zvláštnych pravidiel.

Cenu určujú trh aj špekulanti

O cene zberateľského auta rozhoduje viacero faktorov. A vôbec nejde len o aktuálny stav, vek či počet najazdených kilometrov. Tie sú, samozrejme, vždy dôležité, no ani zďaleka nie jediné. V prípade „investičného“ auta totiž rozhoduje aj jeho rozšírenosť na trhu, konkrétna výbava či dokonca história spojená s daným autom. Neraz sme svedkami toho, že auto, ktoré pôvodne vlastnil niekto známy, má hodnotu výrazne prekračujúcu ostatné exempláre rovnakého druhu. Pomôže aj zdokladovanie kompletnej servisnej histórie či prítomnosť dobového príslušenstva. A zabúdať nesmieme ani na rôznych obchodníkov a špekulantov, ktorí sú schopní doslova skúpiť väčšinu exemplárov konkrétneho druhu na trhu a následne určovať ich ceny. Odborníci z oblasti veteránov a youngtimerov sa však jasne zhodujú v jednom – ceny dobre udržiavaných áut aj v budúcnosti porastú. 

V kurze sú youngtimery

Pri hľadaní vášho vysneného „investičného“ auta si treba veľmi dobre rozmyslieť, čo od neho vlastne očakávate. Aj v tejto oblasti sa totiž môžete veľmi rýchlo popáliť a namiesto zárobku nakoniec výrazne prerobíte. Tí najtvrdší obchodníci investujú do extrémne drahých veteránov, ktoré následne uložia do svojich prísne strážených zbierok, kde autá potichu, v tme a pri ideálnej vlhkosti vzduchu čakajú na budúce zhodnotenie. Takýto prístup však nemá s láskou k autám ako takým takmer nič spoločné, skôr ide o tvrdý a nekompromisný biznis bez výraznejších emócií. Zaujímavejšou skupinkou sú „srdciari“, ktorí si auto kúpia neraz už na začiatku dosť draho, za ďalšie peniaze ho s vysokými nákladmi profesionálne zrenovujú (väčšinou prostredníctvom renovačných dielní, ktoré sa tým zaoberajú na plný úväzok) a následne sa s autom zúčastňujú na výstavách či veteránskych akciách a súťažiach, kde sa o svoje auto podelia aspoň tak, že oň môžete zavadiť pohľadom. Pri dodržaní určitých zásad sa pri dobrom výbere nakoniec tento spôsob vlastníctva vzácneho auta vyplatí a všetky doň vložené investície sa časom nielen vrátia, ale nakoniec aj bohato zarobia. Odborná obec však upozorňuje na skutočnosť, že pomaly, ale isto sa pozornosť nadšencov, zberateľov aj obchodníkov presúva k mladším ročníkom, k takzvaným youngtimerom. Ide o autá, ktoré si pamätáme z detstva, máme s nimi spojené príjemné spomienky alebo si prostredníctvom nich plníme dávne sny. „Mladšie generácie už nezaujímajú predvojnové autá. Jednak si ich vôbec nepamätajú z reálnej premávky, ale ani na ceste nepredvádzajú zvlášť oslnivú dynamiku a v neposlednom rade bránia kúpe aj veľmi vysoké ceny medzivojnových veteránov,“ hovorí na adresu rastúcej popularity mladších áut znalec z odboru historických vozidiel. Tí, ktorí dnes majú štyridsaťpäť, päťdesiat rokov a v mladosti v časopisoch doslova hltali články o superautách, si dnes môžu svoje sny konečne splniť. Ďalším dôvodom obľúbenosti youngtimerov je fakt, že potenciálni kupci svoje autá nechcú len na chvíľku naštartovať a znova ich schovať do garáží, ale na nich aj jazdiť v reálnej premávke, ísť na dovolenku a užívať si časté výlety. A to sa s veteránom ani pri najlepšej vôli splniť nedá. Súčasnú generáciu už skrátka nebaví radiť s medziplynmi, nastavovať počas jazdy predstih či predvídať, aby v premávke včas ubrzdili len zadnými brzdami. Rovnaký problém sa týka aj spoľahlivosti. Obľuba youngtimerov nesúvisí len s nižšími cenami, ale aj odolnejšou technikou a menšími nárokmi na ich obsluhu. Odborník zároveň nezabúda doplniť, že kým ešte v nedávnej minulosti boli mnohé zo spomenutých youngtimerov dostupné doslova zadarmo alebo za odvoz, dnes ich ceny už rastú a začína sa ich zhodnocovanie. Aj v ich prípade môže ísť z hľadiska rastu cien neraz o veľmi zaujímavé peniaze. 

Je to ako so ženami, každému sa páči iná

Ako poukazuje ďalší odborník na automobilové zberateľstvo, rovnako ako sa vývoj ľudstva deje v špirálach, tak sa vyvíja a mení aj záujem o autá. Raz „frčia“ oblé tvary, inokedy prísne hranaté karosérie, športové autá, neskôr zasa terénne ikony... V rytme záujmu potom postupne rastú ceny jednotlivých modelov. Z dlhodobého hľadiska však existujú v automobilovom svete dve istoty – najväčší záujem bude vždy o športové modely a kabriolety. To sú stálice, ktoré sa zhodnocujú rýchlejšie než zvyšok automobilovej populácie. 

Z dlhodobého hľadiska existujú v automobilovom svete dve istoty – najväčší záujem bude vždy o športové modely a kabriolety.

Karty miešajú aj aukcie

Ceny vzácnejších a výnimočnejších áut obyčajne rastú rýchlejšie než pri bežných modeloch. Dobrým dôkazom sú rôzne vzácne superšporty – Ferrari, Lamborghini či iné športové modely z prelomu 50. a 60. rokov. Nielen ich cenami však v poslednom období výrazne miešajú rôzne aukcie. Stáva sa totiž, že sa na nich vždy pár zberateľov „odtrhne z reťaze“ a začínajú licitovať ceny, ktoré sú úplne mimo reality. Ak sa takto podarí nadhodnotiť pár kúskov, na ich ceny sa pri predaji následne odvolávajú aj majitelia ostatných rovnakých modelov. Takto prehriate ceny však nevydržia dlho a môže sa stať, že na ne noví majitelia nakoniec doplatia. Mať vzácne auto automaticky neznamená, že si zaň môže majiteľ pýtať prehnané peniaze. Nadhodnocovaniu starších modelov nehrá do kariet ani spomenutý presun záujmu k mladším autám. 

Auto za jeden plat

Nie každý, kto chce starší stroj, na ňom automaticky hodlá zarobiť veľké peniaze. Často ide skôr o túžbu zviezť sa autom, ktoré neotravuje celou armádou moderných bezpečnostných systémov, či si len jednoducho zaspomínať na detstvo a auto, v ktorom sme sa s rodinou vozili na dovolenku – a zároveň neinvestovať veľa. Vtedajšie deti dnes skrátka dorástli do ekonomicky aktívneho veku, v ktorom im príjmy dovoľujú splniť si prvý sen a kúpiť „auto svojich rodičov“. Práve s tým súvisí aj veľká obľuba áut z bývalého východného bloku. Ak budete mať šťastie, stále na nejaké z nich narazíte v zapadnutých stodolách alebo v dedinských garážach, prípadne objavíte auto, ktoré dodnes plní svoje pôvodné povinnosti a starší pár ním pravidelne obchádza nemocnicu a nákupné centrá. Ale pozor, často sa okolo nich zlietnu obchodníci, odkúpia ich od pôvodných majiteľov za pár drobných a následne sa ich snažia predať za veľké peniaze. Bez ohľadu na tieto špinavé praktiky ich ceny rastú a časom si dokážu zarobiť aspoň na servis aj prevádzku. V poslednom období takto zaznamenali rast kedysi úplne bežná Škoda Favorit/ Forman, východonemecké Wartburgy či sovietske Lady. V prípade československej produkcie sú cenené najmä rôzne akčné verzie Favoritov a Formanov, z ktorých dnes zostalo v prevádzke len pár a medzi priaznivcami sa tešia nesmiernej popularite. V priebehu piatich rokov sa ich ceny viac ako zdvojnásobili. Ak si vezmeme extrém v podobe Škody Garde/Rapid (Coupé), výnimkou nie sú ani päť či šesťnásobné nárasty ich hodnôt. Ešte pred piatimi rokmi vám pritom na slušný Rapid s potenciálom stačilo 1000 eur. Chcete tip na novodobú škodovku, ktorú čaká výrazné zhodnotenie? Už teraz sa šepká o Octavii RS 1. generácie. Mimochodom, za podobné peniaze dnes pri veľkom šťastí kúpite aj BMW 3 (E30). Totálna klasika, ktorej ceny (v niektorých verziách) letia raketovo nahor. V prípade šesťvalcových benzínových verzií však bolo na nákup už včera neskoro. Zabúdať netreba ani na legendárny Peugeot 205 GTi. Aj v jeho prípade už odbíja hodina dvanásta, ak však nejaký zoženiete, finančne sa vám to len a len vyplatí. 

Niečo pre majetnejších

Ešte zaujímavejšia ponuka a vyšší potenciál zhodnotenia prichádza v segmente do 10 000 eur. Pre mnohých stále nejde o také veľké peniaze, aby sa zľakli zlej investície, a zároveň prinášajú až netušene širokú paletu výberu. Tá môže skutočne siahať od overenej klasiky v podobe vzácnejších verzií BMW 3 (E30) či VW Chrobák cez také exotiky ako honosne vyzerajúce Audi 100 LS, Audi 80 (B2), neuveriteľne štýlový Saab 900 a Mini Cooper, luxusný Jaguar XJ6 z roku 1968 a Mercedes-Benz W126 (Čína) až po vyslovené ľudovky v podobe nádherne zreštaurovaného Citroënu 2CV či Renaultu 4. Ceny všetkých spomenutých áut môžu mať – a, samozrejme, aj majú – veľký cenový rozptyl ovplyvnený motorom či aktuálnym technickým stavom, jedno však majú spoločné – ich ceny už len porastú. A poväčšine rýchlejšie, než pri zvyšku rovnakej automobilovej produkcie. VYŠŠIA LIGA Ak máte voľnejších peňazí ešte viac, takmer bez rizika straty hodnoty ich môžete investovať do drahších a vzácnejších kabrioletov, ako Peugeot 504 Cabriolet (1969), Alfa Romeo Spider 2000 Fastback (1970), legendárny Ford Mustang Cabriolet s motorom V8 alebo elegantný Mercedes-Benz 280 SL (R107). Leto s nimi je úžasné nielen preto, že sa štýlovo vozíte s vetrom vo vlasoch, ale aj cenou auta, ktorá každým dňom nenápadne rastie. Na každé zo spomenutých áut vám pritom bude za normálnych okolností stačiť 20 000 eur. Hlbšie do vrecka však musíte siahnuť, ak zatúžite po športových ikonách 80. rokov. Chcete prvé BMW M5 (E28) z roku 1985? Na dobrý kus si pripravte 50 000 – 60 000 eur. Máte však istotu, že vám peniaze zhodnotí lepšie než bežný bankový vklad. V podobných hladinách sa pohybuje aj pôvodné Audi Quattro, naopak, o niečo menej prostriedkov budete potrebovať na Lanciu Delta HF Integrale. Jej hodnota v priebehu posledných štyroch rokov stúpla viac ako dvojnásobne a dostala sa nad hranicu 30 000 eur. Svoju hodnotu ešte viac zodvihol exotický Renault 5 Turbo – jeho druhá generácia v priebehu štyroch rokov vyletela z 30 000 na 75 000 eur (!). 

V poslednom období zaznamenali rast kedysi úplne bežná škoda favorit, východonemecké wartburgy čI sovietske lady.

Biznis pre náročných 

Hodnota najžiadanejších historických vozidiel sa v priebehu posledných desiatich rokov zvýšila približne o 500 %. Toto rozprávkové číslo však zapríčinili aj autá z najvyššej youngtimerskej ligy. Patria sem všetky legendárne Porsche (356, 911), Ferrari, novodobé Bugatti, Mercedes-Benz Gullwing, ale aj menej známi zástupcovia šľachtických rodín, či dokonca pár exemplárov s celkom bežnou značkou na kapote. Vedeli ste napríklad, že kým v roku 2003 ste za Fiat Dino Spider 2000 dali 30 000 eur, dnes má hodnotu takmer 145 000 eur? To je slušné, nie? Ešte zaujímavejšie je napríklad Iso Grifo GL z roku 1965. V roku 2003 stálo 51 000 eur a dnes si zaň zberatelia pýtajú viac ako 360 000 eur. Tak tomu sa povie zhodnotenie. 

Tridsiatnici v kurze 

Vždy sú zaujímavé autá, z ktorých sa v nasledujúcom období legislatívne môžu stať veterány, teda tie, ktoré v danom roku dosiahnu vek 30 rokov. Ak sú v dobrom stave, okamžite ich kúpte a užívajte si ich prítomnosť. Stále sa na nich dá bežne jazdiť, často už majú aj klimatizáciu a celkom reálne na nich môžete vyraziť aj na letnú dovolenku k moru. Podmienkou je len ich dobrý technický stav. O akých autách hovoríme? Horúcimi kandidátmi na dostupných nováčikov veteránskej scény sú BMW 3 (E36), Audi 100 (generácia C4), už spomenutá Škoda Forman či Renault Clio prvej generácie. Z vyššej ligy sa sústreďte napríklad na kultový VW Transporter T4 a ak máte peňazí nazvyš a túžite dobre investovať, rozhodne začnite pátrať po prvých ročníkoch Hondy NSX.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.
Časopis FOR MEN - Potešia aj zarobia. Auto ako investícia.

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
10potesia-aj-zarobia-auto-ako-investiciaPotešia aj zarobia. Auto ako investícia.18yesnoHovorí sa, že nákup auta je z hľadiska straty hodnoty jednou z najhorších možných investícií. Tá je počas prvých troch rokov skutočne masívna, pričom sa ani po tomto období nekončí. Pri luxusných limuzínach s relatívne krátkou morálnou životnosťou nie je výnimkou, že majú už po pár rokoch sotva 10 % svojej pôvodnej hodnoty. Nákupom staršieho auta s potenciálom budúceho zhodnotenia však môžete práve na tejto skutočnosti zarobiť. Lenže ktoré kúpiť a ešte na tom profitovať?<p>Automobilový svet nám neustále ponúka nepreberné množstvo možností, ako utratiť svoje peniaze. Na výber má skutočne každý a radosť si môžeme urobiť malým kabrioletom, ale aj obrovským terénnym autom, rodinným kombi, limuzínou či dodávkou, ktorá nám svojou prácou vo firme pomôže budovať kapitál. Väčšina zo spomenutých áut jedného dňa nakoniec skončí v šrote či v rukách ďalších majiteľov, kde dožijú svoj pozemský automobilový život a nadobro skončia v prepadlisku dejín. Sú však aj výnimky. Niektorým z nich je totiž súdené prežiť a v rukách starostlivých majiteľov či zberateľov opäť naberať na hodnote. Ceny niektorých z takýchto kúskov sa pritom postupom času dostanú až na násobky pôvodnej hodnoty.&nbsp;</p><p><strong>Auto ako investícia? A prečo nie? Vitajte v bláznivom svete plnom zvláštnych pravidiel.</strong></p><h3>Cenu určujú trh aj špekulanti</h3><p>O cene zberateľského auta rozhoduje viacero faktorov. A vôbec nejde len o aktuálny stav, vek či počet najazdených kilometrov. Tie sú, samozrejme, vždy dôležité, no ani zďaleka nie jediné. V prípade „investičného“ auta totiž rozhoduje aj jeho rozšírenosť na trhu, konkrétna výbava či dokonca história spojená s daným autom. Neraz sme svedkami toho, že auto, ktoré pôvodne vlastnil niekto známy, má hodnotu výrazne prekračujúcu ostatné exempláre rovnakého druhu. Pomôže aj zdokladovanie kompletnej servisnej histórie či prítomnosť dobového príslušenstva. A zabúdať nesmieme ani na rôznych obchodníkov a špekulantov, ktorí sú schopní doslova skúpiť väčšinu exemplárov konkrétneho druhu na trhu a následne určovať ich ceny. Odborníci z oblasti veteránov a youngtimerov sa však jasne zhodujú v jednom – ceny dobre udržiavaných áut aj v budúcnosti porastú.&nbsp;</p><h3>V kurze sú youngtimery</h3><p>Pri hľadaní vášho vysneného „investičného“ auta si treba veľmi dobre rozmyslieť, čo od neho vlastne očakávate. Aj v tejto oblasti sa totiž môžete veľmi rýchlo popáliť a namiesto zárobku nakoniec výrazne prerobíte. Tí najtvrdší obchodníci investujú do extrémne drahých veteránov, ktoré následne uložia do svojich prísne strážených zbierok, kde autá potichu, v tme a pri ideálnej vlhkosti vzduchu čakajú na budúce zhodnotenie. Takýto prístup však nemá s láskou k autám ako takým takmer nič spoločné, skôr ide o tvrdý a nekompromisný biznis bez výraznejších emócií. Zaujímavejšou skupinkou sú „srdciari“, ktorí si auto kúpia neraz už na začiatku dosť draho, za ďalšie peniaze ho s vysokými nákladmi profesionálne zrenovujú (väčšinou prostredníctvom renovačných dielní, ktoré sa tým zaoberajú na plný úväzok) a následne sa s autom zúčastňujú na výstavách či veteránskych akciách a súťažiach, kde sa o svoje auto podelia aspoň tak, že oň môžete zavadiť pohľadom. Pri dodržaní určitých zásad sa pri dobrom výbere nakoniec tento spôsob vlastníctva vzácneho auta vyplatí a všetky doň vložené investície sa časom nielen vrátia, ale nakoniec aj bohato zarobia. Odborná obec však upozorňuje na skutočnosť, že pomaly, ale isto sa pozornosť nadšencov, zberateľov aj obchodníkov presúva k mladším ročníkom, k takzvaným youngtimerom. Ide o autá, ktoré si pamätáme z detstva, máme s nimi spojené príjemné spomienky alebo si prostredníctvom nich plníme dávne sny. „Mladšie generácie už nezaujímajú predvojnové autá. Jednak si ich vôbec nepamätajú z reálnej premávky, ale ani na ceste nepredvádzajú zvlášť oslnivú dynamiku a v neposlednom rade bránia kúpe aj veľmi vysoké ceny medzivojnových veteránov,“ hovorí na adresu rastúcej popularity mladších áut znalec z odboru historických vozidiel. Tí, ktorí dnes majú štyridsaťpäť, päťdesiat rokov a v mladosti v časopisoch doslova hltali články o superautách, si dnes môžu svoje sny konečne splniť. Ďalším dôvodom obľúbenosti youngtimerov je fakt, že potenciálni kupci svoje autá nechcú len na chvíľku naštartovať a znova ich schovať do garáží, ale na nich aj jazdiť v reálnej premávke, ísť na dovolenku a užívať si časté výlety. A to sa s veteránom ani pri najlepšej vôli splniť nedá. Súčasnú generáciu už skrátka nebaví radiť s medziplynmi, nastavovať počas jazdy predstih či predvídať, aby v premávke včas ubrzdili len zadnými brzdami. Rovnaký problém sa týka aj spoľahlivosti. Obľuba youngtimerov nesúvisí len s nižšími cenami, ale aj odolnejšou technikou a menšími nárokmi na ich obsluhu. Odborník zároveň nezabúda doplniť, že kým ešte v nedávnej minulosti boli mnohé zo spomenutých youngtimerov dostupné doslova zadarmo alebo za odvoz, dnes ich ceny už rastú a začína sa ich zhodnocovanie. Aj v ich prípade môže ísť z hľadiska rastu cien neraz o veľmi zaujímavé peniaze.&nbsp;</p><h3>Je to ako so ženami, každému sa páči iná</h3><p>Ako poukazuje ďalší odborník na automobilové zberateľstvo, rovnako ako sa vývoj ľudstva deje v špirálach, tak sa vyvíja a mení aj záujem o autá. Raz „frčia“ oblé tvary, inokedy prísne hranaté karosérie, športové autá, neskôr zasa terénne ikony... V rytme záujmu potom postupne rastú ceny jednotlivých modelov. Z dlhodobého hľadiska však existujú v automobilovom svete dve istoty – najväčší záujem bude vždy o športové modely a kabriolety. To sú stálice, ktoré sa zhodnocujú rýchlejšie než zvyšok automobilovej populácie.&nbsp;</p><p><strong>Z dlhodobého hľadiska existujú v automobilovom svete dve istoty – najväčší záujem bude vždy o športové modely a kabriolety.</strong></p><h3>Karty miešajú aj aukcie</h3><p>Ceny vzácnejších a výnimočnejších áut obyčajne rastú rýchlejšie než pri bežných modeloch. Dobrým dôkazom sú rôzne vzácne superšporty – Ferrari, Lamborghini či iné športové modely z prelomu 50. a 60. rokov. Nielen ich cenami však v poslednom období výrazne miešajú rôzne aukcie. Stáva sa totiž, že sa na nich vždy pár zberateľov „odtrhne z reťaze“ a začínajú licitovať ceny, ktoré sú úplne mimo reality. Ak sa takto podarí nadhodnotiť pár kúskov, na ich ceny sa pri predaji následne odvolávajú aj majitelia ostatných rovnakých modelov. Takto prehriate ceny však nevydržia dlho a môže sa stať, že na ne noví majitelia nakoniec doplatia. Mať vzácne auto automaticky neznamená, že si zaň môže majiteľ pýtať prehnané peniaze. Nadhodnocovaniu starších modelov nehrá do kariet ani spomenutý presun záujmu k mladším autám.&nbsp;</p><h3>Auto za jeden plat</h3><p>Nie každý, kto chce starší stroj, na ňom automaticky hodlá zarobiť veľké peniaze. Často ide skôr o túžbu zviezť sa autom, ktoré neotravuje celou armádou moderných bezpečnostných systémov, či si len jednoducho zaspomínať na detstvo a auto, v ktorom sme sa s rodinou vozili na dovolenku – a zároveň neinvestovať veľa. Vtedajšie deti dnes skrátka dorástli do ekonomicky aktívneho veku, v ktorom im príjmy dovoľujú splniť si prvý sen a kúpiť „auto svojich rodičov“. Práve s tým súvisí aj veľká obľuba áut z bývalého východného bloku. Ak budete mať šťastie, stále na nejaké z nich narazíte v zapadnutých stodolách alebo v dedinských garážach, prípadne objavíte auto, ktoré dodnes plní svoje pôvodné povinnosti a starší pár ním pravidelne obchádza nemocnicu a nákupné centrá. Ale pozor, často sa okolo nich zlietnu obchodníci, odkúpia ich od pôvodných majiteľov za pár drobných a následne sa ich snažia predať za veľké peniaze. Bez ohľadu na tieto špinavé praktiky ich ceny rastú a časom si dokážu zarobiť aspoň na servis aj prevádzku. V poslednom období takto zaznamenali rast kedysi úplne bežná Škoda Favorit/ Forman, východonemecké Wartburgy či sovietske Lady. V prípade československej produkcie sú cenené najmä rôzne akčné verzie Favoritov a Formanov, z ktorých dnes zostalo v prevádzke len pár a medzi priaznivcami sa tešia nesmiernej popularite. V priebehu piatich rokov sa ich ceny viac ako zdvojnásobili. Ak si vezmeme extrém v podobe Škody Garde/Rapid (Coupé), výnimkou nie sú ani päť či šesťnásobné nárasty ich hodnôt. Ešte pred piatimi rokmi vám pritom na slušný Rapid s potenciálom stačilo 1000 eur. Chcete tip na novodobú škodovku, ktorú čaká výrazné zhodnotenie? Už teraz sa šepká o Octavii RS 1. generácie. Mimochodom, za podobné peniaze dnes pri veľkom šťastí kúpite aj BMW 3 (E30). Totálna klasika, ktorej ceny (v niektorých verziách) letia raketovo nahor. V prípade šesťvalcových benzínových verzií však bolo na nákup už včera neskoro. Zabúdať netreba ani na legendárny Peugeot 205 GTi. Aj v jeho prípade už odbíja hodina dvanásta, ak však nejaký zoženiete, finančne sa vám to len a len vyplatí.&nbsp;</p><h3>Niečo pre majetnejších</h3><p>Ešte zaujímavejšia ponuka a vyšší potenciál zhodnotenia prichádza v segmente do 10 000 eur. Pre mnohých stále nejde o také veľké peniaze, aby sa zľakli zlej investície, a zároveň prinášajú až netušene širokú paletu výberu. Tá môže skutočne siahať od overenej klasiky v podobe vzácnejších verzií BMW 3 (E30) či VW Chrobák cez také exotiky ako honosne vyzerajúce Audi 100 LS, Audi 80 (B2), neuveriteľne štýlový Saab 900 a Mini Cooper, luxusný Jaguar XJ6 z roku 1968 a Mercedes-Benz W126 (Čína) až po vyslovené ľudovky v podobe nádherne zreštaurovaného Citroënu 2CV či Renaultu 4. Ceny všetkých spomenutých áut môžu mať – a, samozrejme, aj majú – veľký cenový rozptyl ovplyvnený motorom či aktuálnym technickým stavom, jedno však majú spoločné – ich ceny už len porastú. A poväčšine rýchlejšie, než pri zvyšku rovnakej automobilovej produkcie. VYŠŠIA LIGA Ak máte voľnejších peňazí ešte viac, takmer bez rizika straty hodnoty ich môžete investovať do drahších a vzácnejších kabrioletov, ako Peugeot 504 Cabriolet (1969), Alfa Romeo Spider 2000 Fastback (1970), legendárny Ford Mustang Cabriolet s motorom V8 alebo elegantný Mercedes-Benz 280 SL (R107). Leto s nimi je úžasné nielen preto, že sa štýlovo vozíte s vetrom vo vlasoch, ale aj cenou auta, ktorá každým dňom nenápadne rastie. Na každé zo spomenutých áut vám pritom bude za normálnych okolností stačiť 20 000 eur. Hlbšie do vrecka však musíte siahnuť, ak zatúžite po športových ikonách 80. rokov. Chcete prvé BMW M5 (E28) z roku 1985? Na dobrý kus si pripravte 50 000 – 60 000 eur. Máte však istotu, že vám peniaze zhodnotí lepšie než bežný bankový vklad. V podobných hladinách sa pohybuje aj pôvodné Audi Quattro, naopak, o niečo menej prostriedkov budete potrebovať na Lanciu Delta HF Integrale. Jej hodnota v priebehu posledných štyroch rokov stúpla viac ako dvojnásobne a dostala sa nad hranicu 30 000 eur. Svoju hodnotu ešte viac zodvihol exotický Renault 5 Turbo – jeho druhá generácia v priebehu štyroch rokov vyletela z 30 000 na 75 000 eur (!).&nbsp;</p><p><strong>V poslednom období zaznamenali rast kedysi úplne bežná škoda favorit, východonemecké wartburgy čI sovietske lady.</strong></p><h3>Biznis pre náročných&nbsp;</h3><p>Hodnota najžiadanejších historických vozidiel sa v priebehu posledných desiatich rokov zvýšila približne o 500 %. Toto rozprávkové číslo však zapríčinili aj autá z najvyššej youngtimerskej ligy. Patria sem všetky legendárne Porsche (356, 911), Ferrari, novodobé Bugatti, Mercedes-Benz Gullwing, ale aj menej známi zástupcovia šľachtických rodín, či dokonca pár exemplárov s celkom bežnou značkou na kapote. Vedeli ste napríklad, že kým v roku 2003 ste za Fiat Dino Spider 2000 dali 30 000 eur, dnes má hodnotu takmer 145 000 eur? To je slušné, nie? Ešte zaujímavejšie je napríklad Iso Grifo GL z roku 1965. V roku 2003 stálo 51 000 eur a dnes si zaň zberatelia pýtajú viac ako 360 000 eur. Tak tomu sa povie zhodnotenie.&nbsp;</p><h3>Tridsiatnici v kurze&nbsp;</h3><p>Vždy sú zaujímavé autá, z ktorých sa v nasledujúcom období legislatívne môžu stať veterány, teda tie, ktoré v danom roku dosiahnu vek 30 rokov. Ak sú v dobrom stave, okamžite ich kúpte a užívajte si ich prítomnosť. Stále sa na nich dá bežne jazdiť, často už majú aj klimatizáciu a celkom reálne na nich môžete vyraziť aj na letnú dovolenku k moru. Podmienkou je len ich dobrý technický stav. O akých autách hovoríme? Horúcimi kandidátmi na dostupných nováčikov veteránskej scény sú BMW 3 (E36), Audi 100 (generácia C4), už spomenutá Škoda Forman či Renault Clio prvej generácie. Z vyššej ligy sa sústreďte napríklad na kultový VW Transporter T4 a ak máte peňazí nazvyš a túžite dobre investovať, rozhodne začnite pátrať po prvých ročníkoch Hondy NSX.</p>9no0000-00-00for-men-2020-0707/20202020-07-20<h3>Milí čitatelia,</h3><p>ani sme sa nenazdali a prvý polrok máme za sebou. Priznám sa, že v detstve som mal práve tento čas roka zo všetkých úplne najradšej. Leto, keď rifle nahradili šortky, svetre, krátke tričká a na nohách celé mesiace len flip flopy. Chutná zmrzlina, šťavnatý melón či čapovaná kofola patrili pre mňa v detstve neodmysliteľne k tomuto obdobiu. Skončil sa zhon v podobe školských povinností a čakala ma dovolenka v Bibione, starí rodičia a mnoho zážitkov. Na dvojmesačné školské prázdniny sa tešila asi väčšina z nás. Pochopiteľne, postupom času sa veľa preferencií človeka mení, no letné obdobie ostalo u mňa stále najobľúbenejšie. Dlhé dni, teplé noci a celkovo lepšia nálada u ľudí mi vždy vyhovovali viac ako mrazivá zima. Aj keď dnes už je leto pre nás trochu odlišné ako predtým, máme svoje rodiny a kľúčové je vymyslieť pre deti zmysluplný program. Žiaľ, na starých rodičov už niektorí len spomíname a letné tábory nahradili grilovačky. Leto však predsa prináša so sebou atmosféru, na ktorú sa celý rok teším. Každý z nás má na lete rád niečo iné, pre niekoho k nemu neodmysliteľne patria festivaly a stanovačky či nekonečná cesta autom za morom, iní si ho spájajú s dobre vychladenou dvanástkou na obľúbenom jazere či jazdou bicyklom po preplnenej hrádzi. Hoci je leto skôr obdobím relaxu a pohody, my sme sa v letnom čísle pozreli aj na vážnejšie témy. V rubrike „rodina“ napríklad na to, ako byť dobrým otcom, ale mužom prezradíme aj to, aká plastická chirurgia je pre nich dostupná a že už nejde len o tému výhradne pre ženy. Na titulke sme privítali obľúbeného slovenského herca Mareka Fašianga, ktorý nám v rozhovore prezradil, že je aj skúsený podnikateľ. V novej rubrike „keď budem veľký“ prinesieme pohľad na súkromných detektívov. V obľúbenej rubrike „Instabiznis“ sa porozprávame s Expl0itedom a ponúkame aj rozhovor s neoficiálnym borcom Oktagon Underground do 90 kg, naším šampiónom Vlastom Čepom, ktorý za necelý rok v MMA dokázal zbúrať celú slovenskú scénu a právom mu patrí uznanie a rešpekt. Predstavíme vám sympatické majiteľky realitky Lemonpie, dozviete sa viac o histórii tabaku, ale tiež o výhodách rastlinných nápojov. Chýbať nebudú ani obľúbené rubriky venované auto-moto či gadgetom alebo food pornu. Mojím životným mottom je „Nenaháňajme peniaze, ale zážitky“, preto aj vám prajem, nech vám toto leto prinesie čo najviac zážitkov na celý život, pretože ony sú to, čo si v živote budete pamätať najdlhšie. Keďže toto číslo je letný špeciál, z editoriálu sa vám znova prihovorím až 20. septembra. Pevne teda verím, že leto prežijete podľa svojich predstáv v dokonalom mixe oddychu, zábavy a množstva zážitkov.</p>yesAuto-Motoauto-moto
legenda-porsche-911Legenda: porsche 91111for-men-2020-09
rock-n-roll-na-kolesachRock´n´Roll na kolesách9for-men-2020-06
oplati-sa-presedlat-na-elektrinu-uz-dnesOplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?15for-men-2021-01
peter-marcinaPeter Marcina10for-men-2020-07
velky-letny-kvizVeľký letný kvíz10for-men-2020-07
dobrodruzna-cesta-tabakuDobrodružná cesta tabaku10for-men-2020-07