Trochu iná talianska moto legenda
Auto-Moto • 11. február 2022 • Vyšlo v čísle: 02-03/2022O Nürburgringu istotne počul každý, kto si o autách prečítal viac než aktuálny katalóg bežne dostupných modelov. Nemecký okruh je bezpochyby najznámejší. Skutočnú okruhovú legendu však nájdete v Taliansku, neďaleko mesta Nardò.
Odborné testovanie automobilov samotnými výrobcami si dnes už veľmi dôverne tyká so softvérom. Je to logické, pretože takýmto spôsobom vedia inžinieri, dizajnéri a konštruktéri nastaviť doslova akékoľvek podmienky želaného testu. Faktom však zostáva, že softvér zatiaľ definitívne nenahrádza testovanie v reálnych podmienkach. A s najväčšou pravdepodobnosťou ho tak skoro ani nenahradí. Jasným dôkazom je talianska legenda, ktorá pred pár rokmi prešla zásadnou rekonštrukciou a teraz pripomína doslova testovací raj.
NAKLONENIE VOZOVKY JE TAJNÁ INGREDIENCIA
Nardò Technical Center pripomína na Google Maps kruh v obilí. Testovaciu dráhu pre automobily a motocykly v talianskom regióne Apulia totiž tvorí 12,5 kilometra dlhý ovál so štvoricou jazdných pruhov, ktoré dokopy dosahujú šírku 16 metrov. Vnútorný okruh, vyhradený pre nákladné automobily, pridáva dráhe ďalších 9 metrov na šírke. Skutočne jedinečnou vlastnosťou tohto motoristického raja je náklon jazdných pruhov. Ten úplne vonkajší sa nakláňa v uhle, vďaka ktorému vodič nemusí točiť volantom. Jazda na tejto nekonečnej diaľnici má jedinú podmienku. Stabilnú rýchlosť 240 km/h. Ak ide vodič pomalšie alebo rýchlejšie, musí používať volant, aby sa udržal na dráhe. Aj vďaka tejto vymoženosti vzniklo na okruhu značné množstvo rekordov a mnoho ich bolo aj prekonaných. Avšak ísť rýchlosťou 240 km/h pri super autách, ktoré dosahujú svoju „maximálku“ na oveľa vyššej hranici, nie je tá pravá zábava. Svoje o tom vie aj šofér Koenigsegg CCR, ktorý 5. februára 2005 vytvoril Guinnessov rýchlostný rekord. Aby sa udržal v jazdnom pruhu, musel držať volant v tridsaťstupňovom náklone. Mimochodom, Koenigsegg CCR dosiahol rýchlosť 388 km/h.
NEOFICIÁLNY REKORD S PRÍCHUŤOU TRAGÉDIE
Šialená rýchlosť? Ak sa pustíte do debaty s odborníkmi z fachu alebo medzi vaše záľuby patrí fyzika, uvedomíte si, že Koenigsegg CCR mohol ísť ešte rýchlejšie. Bránil mu v tom prítlak vytvorený naklonením jazdného pruhu, ktorý zvyšuje valivý odpor pneumatík. V skratke, automobil na okruhu nedosiahne svoje reálne maximum. Podarí sa mu to len na skutočne rovnej dráhe. Okruh Nardò kedysi zažil ešte vyššiu rýchlosť. Taliansky inžinier superšportov Loris Bicocchi zaznamenal na tachometri prototypu Bugatti Veyron rýchlosť 398 km/h. Dosiahol ju počas tajných rýchlostných skúšok. Rekord trate si však nepripísal. Počas šialenej jazdy Bicochimu explodovalo jedno z kolies, ktoré odtrhlo kapotu. Superšport sa v tom momente stal neovládateľným a navyše mu zlyhali brzdy. Pravdepodobne vás prekvapí, že bodka za týmto príbehom nie je tragická. Taliansky inžinier vyviazol len s ľahkými zraneniami. Absolútne bizarné je však to, že Bicochi dostal od prevádzkovateľov trate pomerne vysokú faktúru za poškodenie 1 800 metrov zvodidiel. Sumu uhradilo Bugatti.
35-MILIÓNOVÁ INVESTÍCIA
Za talianskym rýchlostným okruhom stojí Fiat. Automobilka testovaciu dráhu dostavala v roku 1975, vtedy okruh niesol názov Testovacia rýchlodráha Fiatu Nardò. V roku 2012 sa vlastníkom stalo Porsche, ktoré do renovácie investovalo úctyhodných 35 miliónov eur. Po siedmich mesiacoch prác sa Nardò Technical Center tešilo z nového asfaltu, inovatívneho systému zvodidiel, ale aj z vynovenia vyše dvadsiatich menších testovacích okruhov, ktoré sú súčasťou areálu. Porsche upriamovalo špeciálnu pozornosť na dynamickú platformu s rozlohou 106 000 metrov štvorcových. Komplex je vďaka rozmanitosti testovacích dráh vhodný aj na testovanie asistenčných systémov, elektromobilov a ich rýchlonabíjania či rôznych autonómnych riešení. O tom, že tento okruh nie je len akýmsi rozmarom, svedčí 90 spoločností z automobilového sektoru, ktoré na rýchlodráhe pravidelne testujú. Zamestnaných je tu viac ako 150 expertov.
OKRUH ZNÁMY AJ MOTORKÁROM A MILOVNÍKOM TRUCKOV
Vďaka svojim jedinečným vlastnostiam neslúži Nardò Technical Center len na dosahovanie rýchlostných rekordov. Aktívne sa na ňom testuje aj dojazd za 24 hodín. V roku 2019 tu plne elektrické Porsche Taycan zvládlo za jeden deň najazdiť 3 425 kilometrov, čo je ekvivalent „výletu“ z neďalekého mestečka Puglia približne do polovice Nórska. To vôbec nie je zlé. Ale hlava sa človeku zatočí skôr z výkonu Volkswagenu W12 (prezývaného Volkswagen Nardò), ktorý za rovnaký čas zvládol prekonať neuveriteľnú vzdialenosť – 7 740,5 km, čím prekonal všetky rýchlostné rekordy trate v tejto kategórii. Priemerná rýchlosť tohto ultramaratónu bola 322,9 km/h. Fanúšikov dvojkolesových tátošov rozhodne nadchne aj vytrvalostný test pneumatík Pirelli Angel ST, pri ktorom padol ďalší svetový rekord. Do páru týchto pneumatík „obuli“ Suzuki Hayabusa GSX R 1 300. Modelu z roku 2009 sa na testovacích pneumatikách podarilo prejsť 5 135 kilometrov pri priemernej rýchlosti takmer 214 kilometrov za hodinu, čo je ekvivalent 12 000 kilometrov pri rýchlosti 80 – 100 km/h na bežných cestách. V ťažkej váhovej kategórii sa o rekord postaral Mercedes-Benz Truck Actros III. Štyridsaťtonový nákladiak v roku 2008 zvládol prejsť 12 728,9 kilometra so spotrebou 19,44 litra nafty na sto kilometrov. Vyslúžil si tým dokonca zápis do Guinnessovej knihy rekordov.