Časopis FOR MEN - Pravidlá používania dronov čakajú zmeny

Pravidlá používania dronov čakajú zmeny

Techno04. december 2020 Vyšlo v čísle: 12/2020

Donedávna bolo používanie dronov, teda bezpilotných lietadiel, výsadou armád. Napríklad v americkom vojenskom letectve v súčasnosti každý tretí let vykoná stroj ovládaný na diaľku. Netrvalo však dlho a malé drony si začali získavať popularitu aj v civilnom sektore – na komerčné či rekreačné účely. Ich používanie sa riadi prísnymi predpismi.

Používanie diaľkovo ovládaných lietadiel bolo kedysi doménou leteckých modelárov a širšia verejnosť sa na nich pozerala tak trochu ako na tichých bláznov. Modelári sa snažili o čo najpresnejšie stvárnenie zmenšeniny skutočného lietadla a pri lietaní s ním museli poznať aj príslušné fyzikálne a aerodynamické zákonitosti. To sa však zmenilo po príchode dronov, ako ich poznáme dnes. 

Takzvaná kvadrokoptéra so štyrmi rotormi v rohoch je automaticky stabilizovaná platforma a jej ovládanie výrobcovia maximálne zjednodušili, aby bolo používateľsky čo najprívetivejšie. Vzápätí sa objavili aj nápady, ako túto platformu využiť, aby neslúžila len na zábavu z lietania. A tak sa na dronoch objavili kamery umožňujúce zachytávať svet z vtáčej perspektívy. Mnohí si už ani nevedia predstaviť, že by išli na výlet bez neho. Fotiť sa pred hradom môže každý, ale zábery zhora, to už je niečo iné. 

So skokovým rozširovaním dronov sa však objavilo aj množstvo problémov. Asi najväčším je zasahovanie do leteckej dopravy. A nejde len o neúmyselné stretnutia spôsobené neopatrnými operátormi týchto prostriedkov. V Británii sa napríklad ešte pred vypuknutím súčasnej pandémie koronavírusu a s ňou súvisiacim obmedzením leteckej dopravy vyskytli prípady, z ktorých sú podozriví ekologickí aktivisti. Tí sa vraj snažili prostredníctvom dronov blokovať prevádzku letísk. 

PREVIERKY?

Výsledkom takýchto incidentov bolo sprísňovanie podmienok používania dronov. Napriek tomu, že u nás sa takéto závažné prípady nevyskytli, aj na Slovensku sa situácia zmenila. Kým ešte pred pár rokmi stačilo kúpiť si dron, naštudovať návod a lietať, dnes to nie je také jednoduché. A neboli by sme na Slovensku, ak by zavádzanie nových predpisov nesprevádzal chaos. Niektorí príliš horliví úradníci si všimli, že podľa zákona možno letecké snímkovanie prevádzkovať len s bezpečnostnou previerkou. A má dron kameru a robí fotky zo vzduchu? Má! Istý čas sa teda hovorilo o tom, že na lietanie s dronom vás musia aj preveriť. Našťastie sa našli aj príčetní úradníci, ktorí ostatným vysvetlili, že pod pojmom letecké snímkovanie sa rozumie výhradne meračské snímkovanie na kartografické účely – a to s dronom s malou kamerou naozaj neurobíte. Preto sa používatelia dronov už približne dva roky nemusia báť toho, že ich budú preverovať ako potenciálnych špiónov. 

PREDPISY 

Napriek tomu istý chaos zostal a mnohí slovenskí používatelia dronov sa pohybujú v nejasnej šedej zóne. Napríklad fotografovanie len pre vlastnú potrebu je dovolené bez toho, aby ste museli informovať úrady. Len čo však fotky zverejníte, môže sa stať, že sa dopustíte neoprávneného výkonu leteckých prác, za čo je pokuta – pre fyzické osoby do výšky 330 eur a pre právnické osoby až do 33 190 eur. Pod pojmom letecké práce sa totiž chápu práce vykonávané pomocou lietadla (aj bezpilotného) za odplatu. A tou odplatou môže byť aj inak zanedbateľný príjem z reklamy po zverejnení videa z dronu na YouTube. Na letecké práce treba mať dron evidovaný na Dopravnom úrade a taktiež musíte disponovať povolením pre pilota takéhoto zariadenia, ktoré získate po absolvovaní príslušných skúšok. Pri dronoch ťažších ako 20 kg musíte mať povolenie tak či tak – bez ohľadu na to, či robíte letecké práce alebo nie. A hoci vás Národný bezpečnostný úrad preverovať nebude, aj tak si nemôžete lietať, kde sa vám zachce: napríklad okolie letísk či jadrových elektrární je zakázanou zónou. Situácia sa mala zmeniť od júla 2020, čo bol ohlásený termín platnosti nových celoeurópskych pravidiel na prevádzkovanie dronov. Pre pandémiu koronavírusu však ich zavedenie posunuli až na začiatok roku 2021. Znamená to, že ak dostanete dron na Vianoce, v novom roku ho budete používať už podľa nových pravidiel. Treba povedať, že sú prísnejšie, ale zároveň prinášajú do situácie väčší prehľad. A čo je najdôležitejšie, sú rovnaké pre celú Európsku úniu. Svoj dron teda môžete používať aj na dovolenke v rámci EÚ bez toho, aby ste si museli študovať miestne predpisy. 

Čo sa teda mení? Zavádza sa nová kategorizácia dronov a tiež predpisov na ich používanie.

NOVÁ ÚPRAVA

Čo sa teda mení? Zavádza sa nová kategorizácia dronov a tiež predpisov na ich používanie. Tú si popíšeme vzápätí. Nové predpisy prinášajú aj zmeny v registrácii bezpilotných prostriedkov a ich pilotov. V praxi to znamená, že už bude musieť byť zaregistrovaný takmer každý dron, výnimkou sú iba tie najmenšie, hračkárske. Mení sa tiež výška, v ktorej môžete lietať. Kým doteraz to bolo možné (na Slovensku) až do výšky 300 metrov nad zemou, po novom sa v celej Európe zavádza maximálna hranica výškového dostupu 120 metrov. A za žiadnych okolností nesmiete svoj dron stratiť z dohľadu, ovládate ho vždy pri zachovaní vizuálneho kontaktu. 

Po novom nebude až taká dôležitá hmotnosť, ale kinetická energia, ktorú sú schopné drony vyvinúť pri dopade, ak sa vymknú spod kontroly. Pri nej bola stanovená hranica 80 joulov, čo je ešte limit, pri ktorom by dron nemal spôsobiť zranenia. Pri dopadovej energii vyššej ako 80 joulov už bude potrebná registrácia. 

Kategórií dronov bude spolu päť. Do C0 patria hračky s hmotnosťou nižšou ako 250 gramov. Kategóriu C1 tvoria drony, ktoré majú hmotnosť do 900 g alebo dopadovú energiu nižšiu ako 80 J. Do C2 spadajú drony s hmotnosťou menej ako 4 kg a do C3 stroje, ktoré majú menej ako 25 kg a rozmery do 3 metrov. Kategóriu C4 tvoria letecké modely do 25 kg. Ráta sa aj s vyššími kategóriami, ale tie budú až v budúcnosti slúžiť na prepravu osôb či nákladu. 

REGISTRAČNÉ ČÍSLO

Žiadne skúšky sa po novom nebudú vyžadovať už len pre kategóriu C0 alebo pri kategórii C1, ak je dopadová energia nižšia ako 80 J. Pri ostatných kategóriách už pilot musí absolvovať online kurz a online skúšku na príslušnom úrade pre civilné letectvo, ktorým je na Slovensku Dopravný úrad. Pre jednotlivé kategórie dronov budú platiť samostatné predpisy a nároky na pilota vrátane obmedzení, či možno lietať nad zhromaždeniami ľudí, prípadne do akej vzdialenosti sa k nim možno priblížiť. 

Nebojte sa, nebudete musieť na základe parametrov pátrať po tom, kam váš dron patrí – každý výrobca ho bude musieť označiť štítkom s číslom od 0 do 4. Príslušné predpisy sa dozviete pri školení. Testy by sa mali následne týkať samotného dronu a jeho ovládania, príslušných leteckých predpisov aj zásad ochrany súkromia a osobných údajov. To sa týka dronov, ktoré sú vybavené kamerami schopnými zachytiť osobné údaje. 

Po úspešnom zvládnutí skúšok a následnej registrácii dostanete pridelené 12-miestne identifikačné číslo. Týmto číslom budete musieť označiť všetky svoje drony. Platí v celej Európskej únii. Číslo teda nebude viazané na jeden dron, ten si môžete kúpiť aj bez registrácie. Používať ho však môže iba registrovaný operátor. Platí aj veková hranica, operátor musí mať najmenej 16 rokov. 

NESLOBODNO ZOSTRELIŤ

Na záver si povedzme ešte o dvoch zákonných predpisoch, ktoré sú však určené na ochranu vášho majetku – dronu, ktorý prevádzkujete. Ak s ním budete lietať niekde nad lúkou a jej majiteľ nadobudne dojem, že mu napríklad plašíte včely a dron vám zostrelí, dopustí sa protiprávneho konania. Dron na Slovensku nemožno zostreliť ani v prípade, že sa nachádza nad súkromným pozemkom. Rovnako nie je u nás legálne ani používanie rušičiek dronov. Bezpilotné prostriedky používajú na komunikáciu sieť wi-fi. Rušenie tejto siete či iných sietí je zakázané zákonom.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Pravidlá používania dronov čakajú zmeny
Časopis FOR MEN - Pravidlá používania dronov čakajú zmeny
Časopis FOR MEN - Pravidlá používania dronov čakajú zmeny

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
14pravidla-pouzivania-dronov-cakaju-zmenyPravidlá používania dronov čakajú zmeny23nonoDonedávna bolo používanie dronov, teda bezpilotných lietadiel, výsadou armád. Napríklad v americkom vojenskom letectve v súčasnosti každý tretí let vykoná stroj ovládaný na diaľku. Netrvalo však dlho a malé drony si začali získavať popularitu aj v civilnom sektore – na komerčné či rekreačné účely. Ich používanie sa riadi prísnymi predpismi. <p>Používanie diaľkovo ovládaných lietadiel bolo kedysi doménou leteckých modelárov a širšia verejnosť sa na nich pozerala tak trochu ako na tichých bláznov. Modelári sa snažili o čo najpresnejšie stvárnenie zmenšeniny skutočného lietadla a pri lietaní s ním museli poznať aj príslušné fyzikálne a aerodynamické zákonitosti. To sa však zmenilo po príchode dronov, ako ich poznáme dnes.&nbsp;</p><p>Takzvaná kvadrokoptéra so štyrmi rotormi v rohoch je automaticky stabilizovaná platforma a jej ovládanie výrobcovia maximálne zjednodušili, aby bolo používateľsky čo najprívetivejšie. Vzápätí sa objavili aj nápady, ako túto platformu využiť, aby neslúžila len na zábavu z lietania. A tak sa na dronoch objavili kamery umožňujúce zachytávať svet z vtáčej perspektívy. Mnohí si už ani nevedia predstaviť, že by išli na výlet bez neho. Fotiť sa pred hradom môže každý, ale zábery zhora, to už je niečo iné.&nbsp;</p><p>So skokovým rozširovaním dronov sa však objavilo aj množstvo problémov. Asi najväčším je zasahovanie do leteckej dopravy. A nejde len o neúmyselné stretnutia spôsobené neopatrnými operátormi týchto prostriedkov. V Británii sa napríklad ešte pred vypuknutím súčasnej pandémie koronavírusu a s ňou súvisiacim obmedzením leteckej dopravy vyskytli prípady, z ktorých sú podozriví ekologickí aktivisti. Tí sa vraj snažili prostredníctvom dronov blokovať prevádzku letísk.&nbsp;</p><h3>PREVIERKY? </h3><p>Výsledkom takýchto incidentov bolo sprísňovanie podmienok používania dronov. Napriek tomu, že u nás sa takéto závažné prípady nevyskytli, aj na Slovensku sa situácia zmenila. Kým ešte pred pár rokmi stačilo kúpiť si dron, naštudovať návod a lietať, dnes to nie je také jednoduché. A neboli by sme na Slovensku, ak by zavádzanie nových predpisov nesprevádzal chaos. Niektorí príliš horliví úradníci si všimli, že podľa zákona možno letecké snímkovanie prevádzkovať len s bezpečnostnou previerkou. A má dron kameru a robí fotky zo vzduchu? Má! Istý čas sa teda hovorilo o tom, že na lietanie s dronom vás musia aj preveriť. Našťastie sa našli aj príčetní úradníci, ktorí ostatným vysvetlili, že pod pojmom letecké snímkovanie sa rozumie výhradne meračské snímkovanie na kartografické účely – a to s dronom s malou kamerou naozaj neurobíte. Preto sa používatelia dronov už približne dva roky nemusia báť toho, že ich budú preverovať ako potenciálnych špiónov.&nbsp;</p><h3>PREDPISY&nbsp;</h3><p>Napriek tomu istý chaos zostal a mnohí slovenskí používatelia dronov sa pohybujú v nejasnej šedej zóne. Napríklad fotografovanie len pre vlastnú potrebu je dovolené bez toho, aby ste museli informovať úrady. Len čo však fotky zverejníte, môže sa stať, že sa dopustíte neoprávneného výkonu leteckých prác, za čo je pokuta – pre fyzické osoby do výšky 330 eur a pre právnické osoby až do 33 190 eur. Pod pojmom letecké práce sa totiž chápu práce vykonávané pomocou lietadla (aj bezpilotného) za odplatu. A tou odplatou môže byť aj inak zanedbateľný príjem z reklamy po zverejnení videa z dronu na YouTube. Na letecké práce treba mať dron evidovaný na Dopravnom úrade a taktiež musíte disponovať povolením pre pilota takéhoto zariadenia, ktoré získate po absolvovaní príslušných skúšok. Pri dronoch ťažších ako 20 kg musíte mať povolenie tak či tak – bez ohľadu na to, či robíte letecké práce alebo nie. A hoci vás Národný bezpečnostný úrad preverovať nebude, aj tak si nemôžete lietať, kde sa vám zachce: napríklad okolie letísk či jadrových elektrární je zakázanou zónou. Situácia sa mala zmeniť od júla 2020, čo bol ohlásený termín platnosti nových celoeurópskych pravidiel na prevádzkovanie dronov. Pre pandémiu koronavírusu však ich zavedenie posunuli až na začiatok roku 2021. Znamená to, že ak dostanete dron na Vianoce, v novom roku ho budete používať už podľa nových pravidiel. Treba povedať, že sú prísnejšie, ale zároveň prinášajú do situácie väčší prehľad. A čo je najdôležitejšie, sú rovnaké pre celú Európsku úniu. Svoj dron teda môžete používať aj na dovolenke v rámci EÚ bez toho, aby ste si museli študovať miestne predpisy.&nbsp;</p><p><strong>Čo sa teda mení? Zavádza sa nová kategorizácia dronov a tiež predpisov na ich používanie.</strong></p><h3>NOVÁ ÚPRAVA </h3><p>Čo sa teda mení? Zavádza sa nová kategorizácia dronov a tiež predpisov na ich používanie. Tú si popíšeme vzápätí. Nové predpisy prinášajú aj zmeny v registrácii bezpilotných prostriedkov a ich pilotov. V praxi to znamená, že už bude musieť byť zaregistrovaný takmer každý dron, výnimkou sú iba tie najmenšie, hračkárske. Mení sa tiež výška, v ktorej môžete lietať. Kým doteraz to bolo možné (na Slovensku) až do výšky 300 metrov nad zemou, po novom sa v celej Európe zavádza maximálna hranica výškového dostupu 120 metrov. A za žiadnych okolností nesmiete svoj dron stratiť z dohľadu, ovládate ho vždy pri zachovaní vizuálneho kontaktu.&nbsp;</p><p>Po novom nebude až taká dôležitá hmotnosť, ale kinetická energia, ktorú sú schopné drony vyvinúť pri dopade, ak sa vymknú spod kontroly. Pri nej bola stanovená hranica 80 joulov, čo je ešte limit, pri ktorom by dron nemal spôsobiť zranenia. Pri dopadovej energii vyššej ako 80 joulov už bude potrebná registrácia.&nbsp;</p><p>Kategórií dronov bude spolu päť. Do C0 patria hračky s hmotnosťou nižšou ako 250 gramov. Kategóriu C1 tvoria drony, ktoré majú hmotnosť do 900 g alebo dopadovú energiu nižšiu ako 80 J. Do C2 spadajú drony s hmotnosťou menej ako 4 kg a do C3 stroje, ktoré majú menej ako 25 kg a rozmery do 3 metrov. Kategóriu C4 tvoria letecké modely do 25 kg. Ráta sa aj s vyššími kategóriami, ale tie budú až v budúcnosti slúžiť na prepravu osôb či nákladu.&nbsp;</p><h3>REGISTRAČNÉ ČÍSLO </h3><p>Žiadne skúšky sa po novom nebudú vyžadovať už len pre kategóriu C0 alebo pri kategórii C1, ak je dopadová energia nižšia ako 80 J. Pri ostatných kategóriách už pilot musí absolvovať online kurz a online skúšku na príslušnom úrade pre civilné letectvo, ktorým je na Slovensku Dopravný úrad. Pre jednotlivé kategórie dronov budú platiť samostatné predpisy a nároky na pilota vrátane obmedzení, či možno lietať nad zhromaždeniami ľudí, prípadne do akej vzdialenosti sa k nim možno priblížiť.&nbsp;</p><p>Nebojte sa, nebudete musieť na základe parametrov pátrať po tom, kam váš dron patrí – každý výrobca ho bude musieť označiť štítkom s číslom od 0 do 4. Príslušné predpisy sa dozviete pri školení. Testy by sa mali následne týkať samotného dronu a jeho ovládania, príslušných leteckých predpisov aj zásad ochrany súkromia a osobných údajov. To sa týka dronov, ktoré sú vybavené kamerami schopnými zachytiť osobné údaje.&nbsp;</p><p>Po úspešnom zvládnutí skúšok a následnej registrácii dostanete pridelené 12-miestne identifikačné číslo. Týmto číslom budete musieť označiť všetky svoje drony. Platí v celej Európskej únii. Číslo teda nebude viazané na jeden dron, ten si môžete kúpiť aj bez registrácie. Používať ho však môže iba registrovaný operátor. Platí aj veková hranica, operátor musí mať najmenej 16 rokov.&nbsp;</p><h3>NESLOBODNO ZOSTRELIŤ </h3><p>Na záver si povedzme ešte o dvoch zákonných predpisoch, ktoré sú však určené na ochranu vášho majetku – dronu, ktorý prevádzkujete. Ak s ním budete lietať niekde nad lúkou a jej majiteľ nadobudne dojem, že mu napríklad plašíte včely a dron vám zostrelí, dopustí sa protiprávneho konania. Dron na Slovensku nemožno zostreliť ani v prípade, že sa nachádza nad súkromným pozemkom. Rovnako nie je u nás legálne ani používanie rušičiek dronov. Bezpilotné prostriedky používajú na komunikáciu sieť wi-fi. Rušenie tejto siete či iných sietí je zakázané zákonom.</p>3no0000-00-00for-men-2020-1212/20202020-12-04<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>ani sme sa nenazdali a je tu posledné tohtoročné číslo vášho obľúbeného časopisu FORMEN. Obdobie Vianoc a prelomu rokov zakaždým prináša priestor na bilancovanie. Prehodnocujeme, čo sa podarilo a čo nie, čo možno vylepšiť, dávame si rôzne predsavzatia. V redakcii FORMEN považujeme za veľký úspech, že sme zvládli prvý rok v novom dizajne a s novým tímom. Aj rastúci počet čitateľov a pozitívnych spätných väzieb nám dáva jasné znamenie, aby sme pokračovali v tom, čo robíme. Samozrejme, vždy existuje priestor na zlepšenie, preto sme vďační za každú odozvu, ktorú od vás dostávame.&nbsp;</p><p>V novom roku pre vás chystáme veľké prekvapenie – časopis FORWOMEN, ktorý je našou odpoveďou na množstvo otázok, či podobný magazín neurobíme i pre ženy. Pevne verím, že FORWOMEN si nájde stále miesto aj u vás doma. Titulku prvého čísla bude zdobiť Veronika Cifrová Ostrihoňová.&nbsp;</p><p>Z pozície šéfredaktora a spolumajiteľa by som sa na záver rád poďakoval celému tímu, bez ktorého by časopis neexistoval. Ďakujem teda môjmu parťákovi a obchodnému riaditeľovi Majovi za neopísateľný prínos „nášmu vášmu“ časopisu, CEO Danke, ktorá prebdela nejednu noc pri čítaní FORMEN-u, obchodnému a marketingovému tímu, konkrétne Paťke a Terke, za celoročné úsilie, redakcii a externým kolegom za kvalitné a inšpiratívne články, nemenej grafikovi Jozefovi Hupkovi a fotografovi Peťovi Plichtovi za nasadenie pri dotváraní príspevkov, všetkým obchodným partnerom za skvelú spoluprácu a známym osobnostiam za ich podporu. Vďaka patrí v neposlednom rade aj vám – za pretrvávajúcu priazeň. Bez vás by FORMEN nebol tým, čím je.&nbsp;</p><p>Prajem vám pokojné a štedré Vianoce, úspešný vstup do nového roka, viac lásky, pokoja a vzájomnej tolerancie. Tiež vám želám, aby ste míňali čo najmenej energie na veci, ktoré nezmeníte a ktoré uberajú na kvalite vášho života.&nbsp;</p><p>Dovidenia v novom roku, priatelia!</p>yesTechnotechno
hladnych-vas-nedostanuHladných vás nedostanú!10for-men-2020-07
jumbo-jet-uzemnila-az-koronaJumbo jet uzemnila až korona12for-men-2020-10
technologie-proti-covid-uTechnológie proti Covid-u9for-men-2020-06
hrdina-zo-sanitkyHrdina zo sanitky14for-men-2020-12
krasa-z-vtacej-perspektivyKrása z vtáčej perspektívy14for-men-2020-12
stastne-a-distancne-alebo-ako-si-uzit-sviatky-2020Šťastné a dištančné! ... Alebo ako si užIť sviatky 202014for-men-2020-12