Recenzie14. september 2020 Vyšlo v čísle: 09/2020

• Réžia: Aaron Schneider
  • Scenár: Tom Hanks podľa literárnej predlohy C. S. Forestera
  • Produkcia: Gary Goetzman, Tom Hanks
  • Kamera: Shelly Johnson
  • Hudba: Blake Neely
  • Hrajú: Tom Hanks, Elisabeth Shue, Stephen Graham, Rob Morgan a ďalší

Kapitán Ernest Krause (Tom Hanks) na torpédoborci Greyhound (Chrt) počas svojej prvej veliteľskej plavby vedie naprieč oceánom konvoj uviaznutý v spleti nacistických ponoriek. Bez leteckej podpory a v drsných poveternostných podmienkach musí len stratégiou ubrániť desiatky zásobovacích lodí smerujúcich na Britské ostrovy pred neľútostnými útokmi nemeckých ponoriek.

Šesťdesiatštyriročný Tom Hanks písal aj scenár filmu, a to podľa knižnej predlohy Dobrý pastier od britského autora Cecila S. Forestera (1899 – 1966). Román venovaný bitke o Atlantik vyšiel Foresterovi v roku 1955. Postava Hanksovho kapitána, torpédoborec DD548 Greyhound, ako i samotná bitka o konvoj HX 25 sú fikciou. Realita bitky o Atlantik, ktorá bola vôbec najdlhším konfliktom v rámci celej druhej svetovej vojny (trvala od jej vypuknutia v roku 1939 až do konca v máji 1945), bola podľa historických údajov ešte dramatickejšia i krutejšia.

Film Greyhound trvá iba 90 minút. Bitka o konvoj pritom vypĺňa prakticky celú jeho stopáž. Dej je zasadený do najkritickejšieho obdobia atlantických konvojov, ktoré bolo spôsobené najmä počiatočnými nedostatkami spojeneckej techniky a účinnou taktikou nemeckých ponoriek. Tie vďaka koordinovaným útokom boli schopné trhať konvoje zložené z desiatok lodí, a to najmä v oblasti takzvanej „čiernej diery“ uprostred Atlantiku. „Čierna diera” bola pre chýbajúce letecké pokrytie Spojencami až do polovice roka 1943 útočným rajom nemeckých ponoriek. Slabinou ponoriek však bola ich koordinácia pred útokom. Vyžadovala si rádiovú komunikáciu, ktorú Spojenci vďaka vysokofrekvenčnému zameriavaču HF/ DF dokázali zachytávať. Následný vývoj – spolu s radarom, sonarom, prelomením nemeckých šifier, predĺžením doletu vzdušného krytia (aj s nasadením eskortných lietadlových lodí) – prispel k spojeneckému víťazstvu v najdlhšej bitke svetového vojnového konfliktu.

Po minuloročnom filme o kľúčovej námornej bitke v Pacifiku (Midway, 2019, réžia Roland Emmerich) ožil vo filmovej podobe ďalší veľký príbeh druhej svetovej vojny. Film Greyhound však v kinách neuvidíte. Spoločnosť Sony ho pôvodne chcela nasadiť v júni, vzhľadom na pandemickú situáciu však práva predala streamovacej službe. Greyhound tak v júli zamieril na platformu Apple TV+.

TOM HANKS (*1956)

Patrí medzi najlepších hercov svojej generácie. Z talentovaného komika sa vypracoval na klenot americkej kinematografie. Spolu s režisérom a producentom Stevenom Spielbergom patrí medzi najvplyvnejších tvorcov Hollywoodu. Je skvelý v komédiách i drámach a ním stvárnené postavy sú len ťažko zabudnuteľné. Väčšina filmov, v ktorých sa od 90. rokov objavil, patrí medzi to najkvalitnejšie, čo v hollywoodskej produkcii vzniklo. Prvýkrát ho nominovali na Oscara v roku 1988 – za hlavnú postavu vo filme Veľký. V spomenutých 90. rokoch získal Oscara hneď dvakrát za sebou. Najskôr za film Philadelphia a nasledujúci rok za výkon v epose Forrest Gump. V ďalších rokoch pribudli oscarové nominácie za vojnový film Zachráňte vojaka Ryana a za Stroskotanca. Za sebou má i režijnú skúsenosť v podobe komédie To je náš hit!

Časopis FOR MEN - Film - Greyhound
Časopis FOR MEN - Film - Greyhound
Časopis FOR MEN - Film - Greyhound

11film-greyhoundFilm - Greyhound30nonoPríbeh sa odohráva v severnom Atlantiku začiatkom roku 1942. <ul><li>Žáner:<strong>&nbsp;Vojnový</strong></li><li><strong>USA/Čína/Kanada, 2020</strong></li><li>Dĺžka filmu: <strong>91 minút</strong></li><li>Réžia: <strong>Aaron Schneider</strong></li><li>Scenár: <strong>Tom Hanks podľa literárnej predlohy C. S. Forestera</strong></li><li>Produkcia: <strong>Gary Goetzman, Tom Hanks</strong></li><li>Kamera: <strong>Shelly Johnson</strong></li><li>Hudba: <strong>Blake Neely</strong></li><li>Hrajú: <strong>Tom Hanks, Elisabeth Shue, Stephen Graham, Rob Morgan a ďalší</strong></li></ul><p>Kapitán Ernest Krause (Tom Hanks) na torpédoborci Greyhound (Chrt) počas svojej prvej veliteľskej plavby vedie naprieč oceánom konvoj uviaznutý v spleti nacistických ponoriek. Bez leteckej podpory a v drsných poveternostných podmienkach musí len stratégiou ubrániť desiatky zásobovacích lodí smerujúcich na Britské ostrovy pred neľútostnými útokmi nemeckých ponoriek.&nbsp;</p><p>Šesťdesiatštyriročný Tom Hanks písal aj scenár filmu, a to podľa knižnej predlohy Dobrý pastier od britského autora Cecila S. Forestera (1899 – 1966). Román venovaný bitke o Atlantik vyšiel Foresterovi v roku 1955. Postava Hanksovho kapitána, torpédoborec DD548 Greyhound, ako i samotná bitka o konvoj HX 25 sú fikciou. Realita bitky o Atlantik, ktorá bola vôbec najdlhším konfliktom v rámci celej druhej svetovej vojny (trvala od jej vypuknutia v roku 1939 až do konca v máji 1945), bola podľa historických údajov ešte dramatickejšia i krutejšia.</p><p>Film Greyhound trvá iba 90 minút. Bitka o konvoj pritom vypĺňa prakticky celú jeho stopáž. Dej je zasadený do najkritickejšieho obdobia atlantických konvojov, ktoré bolo spôsobené najmä počiatočnými nedostatkami spojeneckej techniky a účinnou taktikou nemeckých ponoriek. Tie vďaka koordinovaným útokom boli schopné trhať konvoje zložené z desiatok lodí, a to najmä v oblasti takzvanej „čiernej diery“ uprostred Atlantiku. „Čierna diera” bola pre chýbajúce letecké pokrytie Spojencami až do polovice roka 1943 útočným rajom nemeckých ponoriek. Slabinou ponoriek však bola ich koordinácia pred útokom. Vyžadovala si rádiovú komunikáciu, ktorú Spojenci vďaka vysokofrekvenčnému zameriavaču HF/ DF dokázali zachytávať. Následný vývoj – spolu s radarom, sonarom, prelomením nemeckých šifier, predĺžením doletu vzdušného krytia (aj s nasadením eskortných lietadlových lodí) – prispel k spojeneckému víťazstvu v najdlhšej bitke svetového vojnového konfliktu.&nbsp;</p><p>Po minuloročnom filme o kľúčovej námornej bitke v Pacifiku (Midway, 2019, réžia Roland Emmerich) ožil vo filmovej podobe ďalší veľký príbeh druhej svetovej vojny. Film Greyhound však v kinách neuvidíte. Spoločnosť Sony ho pôvodne chcela nasadiť v júni, vzhľadom na pandemickú situáciu však práva predala streamovacej službe. Greyhound tak v júli zamieril na platformu Apple TV+.</p><h3>TOM HANKS (*1956)&nbsp;</h3><p>Patrí medzi najlepších hercov svojej generácie. Z talentovaného komika sa vypracoval na klenot americkej kinematografie. Spolu s režisérom a producentom Stevenom Spielbergom patrí medzi najvplyvnejších tvorcov Hollywoodu. Je skvelý v komédiách i drámach a ním stvárnené postavy sú len ťažko zabudnuteľné. Väčšina filmov, v ktorých sa od 90. rokov objavil, patrí medzi to najkvalitnejšie, čo v hollywoodskej produkcii vzniklo. Prvýkrát ho nominovali na Oscara v roku 1988 – za hlavnú postavu vo filme Veľký. V spomenutých 90. rokoch získal Oscara hneď dvakrát za sebou. Najskôr za film Philadelphia a nasledujúci rok za výkon v epose Forrest Gump. V ďalších rokoch pribudli oscarové nominácie za vojnový film Zachráňte vojaka Ryana a za Stroskotanca. Za sebou má i režijnú skúsenosť v podobe komédie To je náš hit!</p><p><br></p>3no0000-00-00for-men-2020-0909/20202020-09-14<h3>Milí čitatelia,</h3><p>veľmi ma teší, že sa vám po takmer dvojmesačnejprestávke môžem opäť prihovoriť z vášho obľúbenéhočasopisu. Leto prešlo ako voda, školské prázdninya dovolenky sa skončili a my sa znova vraciame do starýchpracovných koľají. Priznám sa, že toto obdobie jepre mňa vždy trochu zvláštne. Na jednej strane smútokz konca voľna, pohody a tepla, na druhej strane sa užteším na pracovné výzvy. Samozrejme, september je ajvstupom do školského roka, všetkým sa nám teda naplnozačínajú každodenné starosti a radosti, ale zároveňmá človek posledné štyri mesiace v roku na to, aby dokončil,čo zatiaľ nestihol, splnil svoje plány a stanovil siďalšie ciele.</p><p>Pripomeňme si slová amerického motivačného rečníkaZiga Ziglara: „Nie je ani také dôležité, čo dosiahnutímcieľov získame, ale kým sa počas tejto cesty staneme.“Aj keď vás čaká náročný záver vyčerpávajúceho roka,nezabúdajte na dôležité veci v živote – rodinu, zdravieči relax, pri ktorom vám pomôže aj náš časopis.Človekom, ktorý sústavne ide za svojím cieľom a tvrdona ňom pracuje, je určite Marek Hamšík – zdobí titulkunášho aktuálneho čísla. V rozhovore s ním sa dočítatezaujímavosti o jeho živote, podnikaní či pôsobenív ďalekej Číne. V ekonomickej rubrike sa pozriemena najvýznamnejšie sociálne siete súčasnosti, v rozhovorezo sveta biznisu vám prinesieme inšpiratívnenázory majiteľa spoločnosti Martech Ivana Tánczosa,priblížime si aj rodinný podnik Gatto Matto, novinkyzo sveta módy predstaví miro.moda. Chýbať nebudúani obľúbené rubriky keď budem veľký, auto-moto, aleboza a proti či vedomostný test.</p><p>Pevne verím, že sa vám septembrové číslo bude páčiťa nájdete v ňom množstvo atraktívnych článkov. Aknaozaj platí, že skutočný cieľ je cesta, tak za celý náštím dúfam, že vás na nej budeme naďalej sprevádzaťa vaše voľné chvíle obohatíme nielen o zábavu, ale ajo prínosné informácie. Dovidenia zas o mesiac.</p>yesRecenzierecenzie
kniha-dag-veda-anand-palovic-otvor-ociKniha: Dag „Veda Anand“ Palovič - Otvor oči9for-men-2020-06
kniha-robert-bryndzaKniha Robert Bryndza14for-men-2020-12
hudba-the-strokes-the-new-abnormalHudba: The Strokes – The New Abnormal9for-men-2020-06