Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911

Legenda: porsche 911

Auto-Moto14. september 2020 Vyšlo v čísle: 09/2020

V histórii motorizmu vzniklo nepreberné množstvo áut, ale len niekoľko z nich sa stalo skutočnými pojmami. Už počas svojho života sa veľkými písmenami zapísali do sŕdc fanúšikov a medzičasom si našli výsadné miesto v dejinách. A jedno z nich ešte aj v tejto kategórii vyčnieva. Osobnosťou, nezameniteľným charakterom a siluetou, ktorú dokáže spamäti nakresliť aj malé dieťa. Vitajte vo svete, v ktorom už 57 rokov platia nemenné pravidlá. Naozajstná legenda je totiž len jedna: Porsche 911.

Príbeh vzniku a života Porsche 911 zmapovali už mnohokrát. Zaoberali sa ním tisícky motoristických novinárov, historikov aj obdivovateľov a všetkých dokázalo fascinovať niečím iným. Často pritom nešlo o jeho výkony, hoci je pravda, že nimi vždy vyčnievalo, ale skôr o nemennú filozofiu, ktorú vyznáva už od roku 1963. Dnes máme rok 2020 a Porsche 911 stále hrá podľa rovnakých pravidiel. Nik iný na svete to takto nedokázal, nik iný neprežil v takmer rovnakom kabáte 57 rokov a nik iný dnes nemá toľko obdivovateľov ako práve ono. Už dávno nejde len o sekundy pri akcelerácii z 0 na 100 km/h ani o maximálnu rýchlosť, už je to priam kult osobnosti a hodnôt, ku ktorým sa jeho vlastníctvom hlásite. Porsche 911 nie je auto, ale životný štýl. 

TREBA ÍSŤ ĎALEJ

Porsche sa v 50. rokoch minulého storočia ocitlo na rázcestí. Užívalo si slávu s modelom 356, ktorého predaje z roka na rok rástli. Značka veľmi úspešne prenikla medzi lepšiu spoločnosť. Vlastniť Porsche a jazdiť na ňom patrilo k dobrým móresom a svetu ste tým dávali jasne najavo, že sa nezmierite s ničím priemerným. Skrátka, za každých okolností potrebujete to najlepšie a ste za to ochotný zaplatiť. 

V konštrukčných kanceláriách rodinnej firmy Porsche však už toľko nadšenia nezdieľali. Ferry Porsche dobre vedel, že koncept modelu 356 je dávno vyčerpaný a prestáva držať krok s dobou. Značka totiž nevynikala len na bežných cestách, jej autá museli byť za každých okolností celebritami aj na súťažných okruhoch. A tam sa začínala konštrukčná zastaranosť modelu 356 ukazovať ešte výraznejšie. Ani na nemeckej diaľnici to však už nebolo ono: najrýchlejšie Porsche 356 sa zmohlo na 185 km/h, čo konkurencii až nebezpečne odchyľovalo dvere k jeho prekonaniu. Firma potrebovala nový impulz, čerstvú miazgu a auto, ktoré bude znova udávať tempo. Píše sa rok 1959 a v stuttgartskom Zuffenhausene padá zásadné predsavzatie – navrhneme nástupcu a vložíme do toho úplne všetko. Na začiatku celého príbehu stálo zadanie najvyššieho šéfa Ferryho Porscheho – postaviť auto s vyšším výkonom aj maximálnou rýchlosťou. Navyše musí byť tichšie, komfortnejšie, vhodné aj na dlhé cesty a – čo je najdôležitejšie – motor treba umiestniť vzadu. V roku 1959 návrhári ani netušili, že týmto rozhodnutím práve položili filozofický základ legendy, ktorá s rovnakou koncepciou prejde až do ďalšieho milénia. Plán bol jasný a nekompromisný zároveň: auto musí byť hotové do štyroch rokov a v roku 1963 sa ním rodinná fabrika pochváli na medzinárodnej automobilovej výstave vo Frankfurte nad Mohanom. Kocky boli hodené, práce sa mohli začať. 

Vlastniť porsche a jazdiť na ňom patrilo k dobrým móresom a svetu ste tým dávali jasne najavo, že sa nezmierite s ničím priemerným.

ZABUDNITE NA VOLKSWAGEN

Konštruktéri to pri návrhu novinky rozhodne nemali ľahké. Nielenže sa museli myšlienkovo „odtrhnúť“ od predchádzajúceho Porsche 356, čelili aj imperatívu všetko navrhnúť úplne sami. Už sa totiž nemohli spoliehať na Volkswagen ako poskytovateľa niektorých konštrukčných systémov. Nové auto nechcelo mať nič spoločné s tzv. chrobákom od VW Chrobák – potenciálni zákazníci si ho nemali s niečím podobným spájať. 

„Musíme začať s čistým listom papiera,“ znel Ferryho nástojčivý pokyn konštrukčnému tímu. A kto je teda autorom nesmrteľného profilu modelu 911? Pripravované auto vtedy ešte nieslo označenie 901 a jeho elegantné línie si vzal pod palec Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche, jeden z vnukov zakladateľa značky Ferdinanda Porscheho. Noty boli jasné: podľa siluety auta musel každý už z diaľky bezpečne spoznať Porsche. V podstate šlo o evolúciu tvarov modelu 356, ale tak nadčasovo zmenenú, že model 911 jej zostáva verný dodnes. 

BUDE TO RIADNE DRAHÉ, NO A ČO?!

Pre každú novú generáciu modelu je už takmer príznačné, že rozdelí odbornú aj laickú verejnosť na dva tábory. Jeden auto odsúdi, zatiaľ čo druhý je z neho nadšený a velebí jeho nadčasovosť. Napokon, inak to nebolo ani pri originálnom Porsche 911. Teda skôr Porsche 901, tak sa totiž novinka pôvodne mala volať. Potom sa do toho obul Peugeot, ktorý vlastnil práva na označenie 901, takže Porsche svoj prírastok do portfólia premenoval na 911 a bolo po probléme. 

Píše sa rok 1963 a nemecká fabrika skutočne svetu predstavuje úplne nové kupé – Porsche 911 za veľmi sebavedomých 23 900 mariek. To bolo až o 9 000 mariek viac než pri predchodcovi, cena sa však podieľala na imidži a vysielala k zákazníkom jednoznačné posolstvo – nezadovažujete si len auto, kupujete si vrchol konštrukčného umenia a vstupenku do extraligy. 

FERDINAND PIËCH PRICHÁDZA NA SCÉNU

Pýtate sa, čo robí meno bývalého kormidelníka koncernu VW v článku o Porsche 911? Odpoveď je jednoduchá: okrem toho, že šlo o vnuka Ferdinanda Porscheho, vtedy len 26-ročný Piëch bol spolu s vedúcim vývoja motorov Hansom Mezgerom hlavným konštruktérom nového plochého šesťvalca pre model 911. Tradíciu bolo nevyhnutné zachovať, nový dvojlitrový motor preto prebral koncepciu chladenia vzduchom (tej sa nakoniec držal až do roku 1998), narástol však počet jeho valcov. Napriek tomu, že mal nový agregát hmotnosť len 185 kg. dokázal zo seba vydolovať 96 kW (130 k), mal maximálny krútiaci moment 175 Nm (pri 4 200 ot./min.), z 0 na 100 km/h katapultoval novinku za 9 sekúnd a rozbehol ju na 210 km/h. Verte, že v roku 1963 šlo o mimoriadne čísla. 

ROVNAKÝCH 9 SEKÚND, ALE O 57 ROKOV NESKÔR

Znie to neuveriteľne, ale rovnakým údajom o 9-sekundovom zrýchlení Porsche ohuruje aj v roku 2020. Dokonca v súvislosti s najvýkonnejšou verziou súčasnej generácie s interným označením 992 – Porsche 911 Turbo S. Na rozdiel od prvého Porsche 911 sa však za tých 9 sekúnd dostane na dvojnásobnú rýchlosť (0 – 200 km/h). Práve tento údaj nádherne ilustruje obrovský kus cesty, ktorý tento modelový rad za takmer 60 rokov svojej kariéry preletel. 

Všetky kolesá aj v tomto prípade poháňa šesťvalcový boxer uložený za zadnou nápravou, z objemu 3,8 l však vydoluje neuveriteľných 478 kW (650 k) a 800 Nm a Turbo S odpichne na stovku už za 2,7 s! Maximálna rýchlosť 330 km/h je potom už len čerešničkou na torte. Na jej dosiahnutie museli konštruktéri výrazne upraviť aerodynamiku: v porovnaní s aktuálnou Carrerou S má Turbo S upravené nastaviteľné prieduchy v prednom nárazníku, iné nasávacie otvory v zadných blatníkoch a armádu spojlerov zvyšujúcich prítlak vo vyšších rýchlostiach. Celá karoséria je navyše o 45 mm širšia. Aby všetku takúto silu dokázal vodič bezpečne krotiť, štandardný podvozok s 20 alebo 21-palcovými kolesami si môže za príplatok dať upraviť zníženými tlmičmi a ľahkými karbón-keramickými brzdami vhodnými aj na okruhové jazdenie. 

VŽDY TAK TROCHU REBEL

Šialené hodnoty, však? Lenže Porsche bolo vždy tak trochu rebelom a pre verziu Turbo to platí dvojnásobne. Už jeho prvá generácia z roku 1974 bola čistou provokáciou. Doslova na vrchole najťažšej povojnovej recesie a v časoch zúriacej ropnej krízy, v období, keď konkurencia uťahovala opasky, znižovala výkony a masívne predstavovala úsporné modely, prišlo Porsche na Parížsky autosalón 1974 so svojím najvýkonnejším sériovým výrobkom všetkých čias. Porsche Turbo strhávalo na seba pozornosť demonštratívnym krídlom na zadnej kapote, ponúkalo prepĺňanie a výkon 260 koní a predstavovalo stelesnenie plytvania nerastnými surovinami. A aby toho šokovania nebolo málo, v časoch šetrenia vyrukovalo s cenou 65 800 mariek, čo predstavovalo až osemnásobok úplne nového VW Golf. 

Porsche sa zbláznilo, hovorili si všetci ostatní a klopali si na čelo. To ešte netušili, že v časoch silnejúceho ženského hnutia má automobilka v rukáve ďalšie iritujúce eso – športový model 911 Carrera 2.7 RS. Auto tak nekompromisne „mužské“, odľahčené a s výkonom 210 koní, že to bol vlastne dobre maskovaný súťažný špeciál určený na normálne cesty. Automobilka si v tomto prípade poistila úspech tým, že vyrobila len limitovanú sériu. „Porsche Carrera RS: Príležitosť len pre 500 mužov,“ znelo reklamné heslo. Porsche tým dalo v roku 1974 jasne najavo, čo si myslí o celom feminizme. V 70. rokoch nemalo chlpatejšiu hruď ani božské Ferrari. 

Filozofiou značky porsche vždy bolo stavať autá tak, aby boli účinné aj na pretekárskych tratiach.

ZÁKLAD S TROJNÁSOBNÝM VÝKONOM

Veľké veci sa s plynutím času diali aj v nižších ligách. Ani súčasné „základné“ Porsche 911 Carrera (992) nie je žiadnym utiahnutým autom. Nad zadnou nápravou totiž vozí plochý šesťvalcový trojliter s dvojitým prepĺňaním a výkonom 283 kW (385 k), čo znamená, že v porovnaní so svojím prapredkom z roku 1963 ponúka takmer trojnásobný výkon. Na stovke je za 4,2 sekundy a rozprúdi sa až na 293 km/h, čo sú hodnoty vysoko presahujúce prvé beštiálne Porsche 911 Turbo so zadným krídlom ako pol zemegule. Dynamiku pritom dáva najavo už aj samotnými pneumatikami. Kým na prednej náprave nájdete obutie s rozmermi 235/40 ZR 19, zadné valce už majú rozmery 295/35 ZR 19. A to sa, prosím pekne, bavíme o základnej verzii, teda najstriedmejšom Porsche 911 v ponuke. 

KUPÉ, TARGA, KABRIOLET AJ SPEEDSTER

Porsche však okrem dizajnu, výkonov a pohybového talentu vždy vynikalo ešte v jednej veci – z modelu 911 vedela automobilka vyťažiť maximum a ponúkla veľkorysé množstvo variácií. Inak to nie je ani v súčasnosti: popri základnej Carrere Coupé máte na výber jej ostrejšiu verziu Carrera S Coupé, otvorené modely Cabriolet, typy 4 a 4S s pohonom všetkých kolies, mimoriadne populárnu Targu (aj vo verziách S a 4S) a dokonca exotický Speedster. Osobitnú kategóriu predstavuje 911 Turbo a v ostatnom období aj jeho ešte výkonnejšia odvodenina Turbo S. Filozofiou značky Porsche však vždy bolo stavať autá tak, aby boli účinné aj na pretekárskych tratiach. Pre priaznivcov tvrdšieho okruhového zvezenia má preto vždy v ponuke aj nejaké to Porsche 911 GTS, GT3, GT3 R, GT3 RS či GT2 a GT2 RS. Stačí si len vybrať. 

911 NIČ NENAHRADÍ

Model 911 je pre automobilku Porsche pokladom aj prekliatím zároveň. Je to dedičstvo, ktorého sa neslobodno zbaviť. Fabrika to už niekoľkokrát v minulosti skúšala, ale vždy pritom narazila a model 911 musela ľuďom vrátiť. Zákazníci ho skrátka milujú. Ľudia po celom svete zbožňujú jeho tvary aj zvuk a vždy s napätím očakávajú novú generáciu. Všetci totiž máme jednu istotu – každé nové Porsche 911 posunie svoje hranice opäť o riadny kus, vykreslí typickú siluetu, jeho motor bude vždy v zadnej časti a bez ohľadu na dobu, v akej vznikne, zachová tradičný odkaz rodinnej spoločnosti – ponúkne to najlepšie vo svete štyroch kolies.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911
Časopis FOR MEN - Legenda: porsche 911

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
11legenda-porsche-911Legenda: porsche 91118yesnoV histórii motorizmu vzniklo nepreberné množstvo áut, ale len niekoľko z nich sa stalo skutočnými pojmami. Už počas svojho života sa veľkými písmenami zapísali do sŕdc fanúšikov a medzičasom si našli výsadné miesto v dejinách. A jedno z nich ešte aj v tejto kategórii vyčnieva. Osobnosťou, nezameniteľným charakterom a siluetou, ktorú dokáže spamäti nakresliť aj malé dieťa. Vitajte vo svete, v ktorom už 57 rokov platia nemenné pravidlá. Naozajstná legenda je totiž len jedna: Porsche 911. <p>Príbeh vzniku a života Porsche 911 zmapovali už mnohokrát. Zaoberali sa ním tisícky motoristických novinárov, historikov aj obdivovateľov a všetkých dokázalo fascinovať niečím iným. Často pritom nešlo o jeho výkony, hoci je pravda, že nimi vždy vyčnievalo, ale skôr o nemennú filozofiu, ktorú vyznáva už od roku 1963. Dnes máme rok 2020 a Porsche 911 stále hrá podľa rovnakých pravidiel. Nik iný na svete to takto nedokázal, nik iný neprežil v takmer rovnakom kabáte 57 rokov a nik iný dnes nemá toľko obdivovateľov ako práve ono. Už dávno nejde len o sekundy pri akcelerácii z 0 na 100 km/h ani o maximálnu rýchlosť, už je to priam kult osobnosti a hodnôt, ku ktorým sa jeho vlastníctvom hlásite. Porsche 911 nie je auto, ale životný štýl.&nbsp;</p><h3>TREBA ÍSŤ ĎALEJ</h3><p>Porsche sa v 50. rokoch minulého storočia ocitlo na rázcestí. Užívalo si slávu s modelom 356, ktorého predaje z roka na rok rástli. Značka veľmi úspešne prenikla medzi lepšiu spoločnosť. Vlastniť Porsche a jazdiť na ňom patrilo k dobrým móresom a svetu ste tým dávali jasne najavo, že sa nezmierite s ničím priemerným. Skrátka, za každých okolností potrebujete to najlepšie a ste za to ochotný zaplatiť.&nbsp;</p><p>V konštrukčných kanceláriách rodinnej firmy Porsche však už toľko nadšenia nezdieľali. Ferry Porsche dobre vedel, že koncept modelu 356 je dávno vyčerpaný a prestáva držať krok s dobou. Značka totiž nevynikala len na bežných cestách, jej autá museli byť za každých okolností celebritami aj na súťažných okruhoch. A tam sa začínala konštrukčná zastaranosť modelu 356 ukazovať ešte výraznejšie. Ani na nemeckej diaľnici to však už nebolo ono: najrýchlejšie Porsche 356 sa zmohlo na 185 km/h, čo konkurencii až nebezpečne odchyľovalo dvere k jeho prekonaniu. Firma potrebovala nový impulz, čerstvú miazgu a auto, ktoré bude znova udávať tempo. Píše sa rok 1959 a v stuttgartskom Zuffenhausene padá zásadné predsavzatie – navrhneme nástupcu a vložíme do toho úplne všetko. Na začiatku celého príbehu stálo zadanie najvyššieho šéfa Ferryho Porscheho – postaviť auto s vyšším výkonom aj maximálnou rýchlosťou. Navyše musí byť tichšie, komfortnejšie, vhodné aj na dlhé cesty a – čo je najdôležitejšie – motor treba umiestniť vzadu. V roku 1959 návrhári ani netušili, že týmto rozhodnutím práve položili filozofický základ legendy, ktorá s rovnakou koncepciou prejde až do ďalšieho milénia. Plán bol jasný a nekompromisný zároveň: auto musí byť hotové do štyroch rokov a v roku 1963 sa ním rodinná fabrika pochváli na medzinárodnej automobilovej výstave vo Frankfurte nad Mohanom. Kocky boli hodené, práce sa mohli začať.&nbsp;</p><p><strong>Vlastniť porsche a jazdiť na ňom patrilo k dobrým móresom a svetu ste tým dávali jasne najavo, že sa nezmierite s ničím priemerným.</strong></p><h3>ZABUDNITE NA VOLKSWAGEN</h3><p>Konštruktéri to pri návrhu novinky rozhodne nemali ľahké. Nielenže sa museli myšlienkovo „odtrhnúť“ od predchádzajúceho Porsche 356, čelili aj imperatívu všetko navrhnúť úplne sami. Už sa totiž nemohli spoliehať na Volkswagen ako poskytovateľa niektorých konštrukčných systémov. Nové auto nechcelo mať nič spoločné s tzv. chrobákom od VW Chrobák – potenciálni zákazníci si ho nemali s niečím podobným spájať.&nbsp;</p><p>„Musíme začať s čistým listom papiera,“ znel Ferryho nástojčivý pokyn konštrukčnému tímu. A kto je teda autorom nesmrteľného profilu modelu 911? Pripravované auto vtedy ešte nieslo označenie 901 a jeho elegantné línie si vzal pod palec Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche, jeden z vnukov zakladateľa značky Ferdinanda Porscheho. Noty boli jasné: podľa siluety auta musel každý už z diaľky bezpečne spoznať Porsche. V podstate šlo o evolúciu tvarov modelu 356, ale tak nadčasovo zmenenú, že model 911 jej zostáva verný dodnes.&nbsp;</p><h3>BUDE TO RIADNE DRAHÉ, NO A ČO?!</h3><p>Pre každú novú generáciu modelu je už takmer príznačné, že rozdelí odbornú aj laickú verejnosť na dva tábory. Jeden auto odsúdi, zatiaľ čo druhý je z neho nadšený a velebí jeho nadčasovosť. Napokon, inak to nebolo ani pri originálnom Porsche 911. Teda skôr Porsche 901, tak sa totiž novinka pôvodne mala volať. Potom sa do toho obul Peugeot, ktorý vlastnil práva na označenie 901, takže Porsche svoj prírastok do portfólia premenoval na 911 a bolo po probléme.&nbsp;</p><p>Píše sa rok 1963 a nemecká fabrika skutočne svetu predstavuje úplne nové kupé – Porsche 911 za veľmi sebavedomých 23 900 mariek. To bolo až o 9 000 mariek viac než pri predchodcovi, cena sa však podieľala na imidži a vysielala k zákazníkom jednoznačné posolstvo – nezadovažujete si len auto, kupujete si vrchol konštrukčného umenia a vstupenku do extraligy.&nbsp;</p><h3>FERDINAND PIËCH PRICHÁDZA NA SCÉNU</h3><p>Pýtate sa, čo robí meno bývalého kormidelníka koncernu VW v článku o Porsche 911? Odpoveď je jednoduchá: okrem toho, že šlo o vnuka Ferdinanda Porscheho, vtedy len 26-ročný Piëch bol spolu s vedúcim vývoja motorov Hansom Mezgerom hlavným konštruktérom nového plochého šesťvalca pre model 911. Tradíciu bolo nevyhnutné zachovať, nový dvojlitrový motor preto prebral koncepciu chladenia vzduchom (tej sa nakoniec držal až do roku 1998), narástol však počet jeho valcov. Napriek tomu, že mal nový agregát hmotnosť len 185 kg. dokázal zo seba vydolovať 96 kW (130 k), mal maximálny krútiaci moment 175 Nm (pri 4 200 ot./min.), z 0 na 100 km/h katapultoval novinku za 9 sekúnd a rozbehol ju na 210 km/h. Verte, že v roku 1963 šlo o mimoriadne čísla.&nbsp;</p><h3>ROVNAKÝCH 9 SEKÚND, ALE O 57 ROKOV NESKÔR</h3><p>Znie to neuveriteľne, ale rovnakým údajom o 9-sekundovom zrýchlení Porsche ohuruje aj v roku 2020. Dokonca v súvislosti s najvýkonnejšou verziou súčasnej generácie s interným označením 992 – Porsche 911 Turbo S. Na rozdiel od prvého Porsche 911 sa však za tých 9 sekúnd dostane na dvojnásobnú rýchlosť (0 – 200 km/h). Práve tento údaj nádherne ilustruje obrovský kus cesty, ktorý tento modelový rad za takmer 60 rokov svojej kariéry preletel.&nbsp;</p><p>Všetky kolesá aj v tomto prípade poháňa šesťvalcový boxer uložený za zadnou nápravou, z objemu 3,8 l však vydoluje neuveriteľných 478 kW (650 k) a 800 Nm a Turbo S odpichne na stovku už za 2,7 s! Maximálna rýchlosť 330 km/h je potom už len čerešničkou na torte. Na jej dosiahnutie museli konštruktéri výrazne upraviť aerodynamiku: v porovnaní s aktuálnou Carrerou S má Turbo S upravené nastaviteľné prieduchy v prednom nárazníku, iné nasávacie otvory v zadných blatníkoch a armádu spojlerov zvyšujúcich prítlak vo vyšších rýchlostiach. Celá karoséria je navyše o 45 mm širšia. Aby všetku takúto silu dokázal vodič bezpečne krotiť, štandardný podvozok s 20 alebo 21-palcovými kolesami si môže za príplatok dať upraviť zníženými tlmičmi a ľahkými karbón-keramickými brzdami vhodnými aj na okruhové jazdenie.&nbsp;</p><h3>VŽDY TAK TROCHU REBEL</h3><p>Šialené hodnoty, však? Lenže Porsche bolo vždy tak trochu rebelom a pre verziu Turbo to platí dvojnásobne. Už jeho prvá generácia z roku 1974 bola čistou provokáciou. Doslova na vrchole najťažšej povojnovej recesie a v časoch zúriacej ropnej krízy, v období, keď konkurencia uťahovala opasky, znižovala výkony a masívne predstavovala úsporné modely, prišlo Porsche na Parížsky autosalón 1974 so svojím najvýkonnejším sériovým výrobkom všetkých čias. Porsche Turbo strhávalo na seba pozornosť demonštratívnym krídlom na zadnej kapote, ponúkalo prepĺňanie a výkon 260 koní a predstavovalo stelesnenie plytvania nerastnými surovinami. A aby toho šokovania nebolo málo, v časoch šetrenia vyrukovalo s cenou 65 800 mariek, čo predstavovalo až osemnásobok úplne nového VW Golf.&nbsp;</p><p>Porsche sa zbláznilo, hovorili si všetci ostatní a klopali si na čelo. To ešte netušili, že v časoch silnejúceho ženského hnutia má automobilka v rukáve ďalšie iritujúce eso – športový model 911 Carrera 2.7 RS. Auto tak nekompromisne „mužské“, odľahčené a s výkonom 210 koní, že to bol vlastne dobre maskovaný súťažný špeciál určený na normálne cesty. Automobilka si v tomto prípade poistila úspech tým, že vyrobila len limitovanú sériu. „Porsche Carrera RS: Príležitosť len pre 500 mužov,“ znelo reklamné heslo. Porsche tým dalo v roku 1974 jasne najavo, čo si myslí o celom feminizme. V 70. rokoch nemalo chlpatejšiu hruď ani božské Ferrari.&nbsp;</p><p><strong>Filozofiou značky porsche vždy bolo stavať autá tak, aby boli účinné aj na pretekárskych tratiach.</strong></p><h3>ZÁKLAD S TROJNÁSOBNÝM VÝKONOM</h3><p>Veľké veci sa s plynutím času diali aj v nižších ligách. Ani súčasné „základné“ Porsche 911 Carrera (992) nie je žiadnym utiahnutým autom. Nad zadnou nápravou totiž vozí plochý šesťvalcový trojliter s dvojitým prepĺňaním a výkonom 283 kW (385 k), čo znamená, že v porovnaní so svojím prapredkom z roku 1963 ponúka takmer trojnásobný výkon. Na stovke je za 4,2 sekundy a rozprúdi sa až na 293 km/h, čo sú hodnoty vysoko presahujúce prvé beštiálne Porsche 911 Turbo so zadným krídlom ako pol zemegule. Dynamiku pritom dáva najavo už aj samotnými pneumatikami. Kým na prednej náprave nájdete obutie s rozmermi 235/40 ZR 19, zadné valce už majú rozmery 295/35 ZR 19. A to sa, prosím pekne, bavíme o základnej verzii, teda najstriedmejšom Porsche 911 v ponuke.&nbsp;</p><h3>KUPÉ, TARGA, KABRIOLET AJ SPEEDSTER</h3><p>Porsche však okrem dizajnu, výkonov a pohybového talentu vždy vynikalo ešte v jednej veci – z modelu 911 vedela automobilka vyťažiť maximum a ponúkla veľkorysé množstvo variácií. Inak to nie je ani v súčasnosti: popri základnej Carrere Coupé máte na výber jej ostrejšiu verziu Carrera S Coupé, otvorené modely Cabriolet, typy 4 a 4S s pohonom všetkých kolies, mimoriadne populárnu Targu (aj vo verziách S a 4S) a dokonca exotický Speedster. Osobitnú kategóriu predstavuje 911 Turbo a v ostatnom období aj jeho ešte výkonnejšia odvodenina Turbo S. Filozofiou značky Porsche však vždy bolo stavať autá tak, aby boli účinné aj na pretekárskych tratiach. Pre priaznivcov tvrdšieho okruhového zvezenia má preto vždy v ponuke aj nejaké to Porsche 911 GTS, GT3, GT3 R, GT3 RS či GT2 a GT2 RS. Stačí si len vybrať.&nbsp;</p><h3>911 NIČ NENAHRADÍ</h3><p>Model 911 je pre automobilku Porsche pokladom aj prekliatím zároveň. Je to dedičstvo, ktorého sa neslobodno zbaviť. Fabrika to už niekoľkokrát v minulosti skúšala, ale vždy pritom narazila a model 911 musela ľuďom vrátiť. Zákazníci ho skrátka milujú. Ľudia po celom svete zbožňujú jeho tvary aj zvuk a vždy s napätím očakávajú novú generáciu. Všetci totiž máme jednu istotu – každé nové Porsche 911 posunie svoje hranice opäť o riadny kus, vykreslí typickú siluetu, jeho motor bude vždy v zadnej časti a bez ohľadu na dobu, v akej vznikne, zachová tradičný odkaz rodinnej spoločnosti – ponúkne to najlepšie vo svete štyroch kolies.</p>7no0000-00-00for-men-2020-0909/20202020-09-14<h3>Milí čitatelia,</h3><p>veľmi ma teší, že sa vám po takmer dvojmesačnejprestávke môžem opäť prihovoriť z vášho obľúbenéhočasopisu. Leto prešlo ako voda, školské prázdninya dovolenky sa skončili a my sa znova vraciame do starýchpracovných koľají. Priznám sa, že toto obdobie jepre mňa vždy trochu zvláštne. Na jednej strane smútokz konca voľna, pohody a tepla, na druhej strane sa užteším na pracovné výzvy. Samozrejme, september je ajvstupom do školského roka, všetkým sa nám teda naplnozačínajú každodenné starosti a radosti, ale zároveňmá človek posledné štyri mesiace v roku na to, aby dokončil,čo zatiaľ nestihol, splnil svoje plány a stanovil siďalšie ciele.</p><p>Pripomeňme si slová amerického motivačného rečníkaZiga Ziglara: „Nie je ani také dôležité, čo dosiahnutímcieľov získame, ale kým sa počas tejto cesty staneme.“Aj keď vás čaká náročný záver vyčerpávajúceho roka,nezabúdajte na dôležité veci v živote – rodinu, zdravieči relax, pri ktorom vám pomôže aj náš časopis.Človekom, ktorý sústavne ide za svojím cieľom a tvrdona ňom pracuje, je určite Marek Hamšík – zdobí titulkunášho aktuálneho čísla. V rozhovore s ním sa dočítatezaujímavosti o jeho živote, podnikaní či pôsobenív ďalekej Číne. V ekonomickej rubrike sa pozriemena najvýznamnejšie sociálne siete súčasnosti, v rozhovorezo sveta biznisu vám prinesieme inšpiratívnenázory majiteľa spoločnosti Martech Ivana Tánczosa,priblížime si aj rodinný podnik Gatto Matto, novinkyzo sveta módy predstaví miro.moda. Chýbať nebudúani obľúbené rubriky keď budem veľký, auto-moto, aleboza a proti či vedomostný test.</p><p>Pevne verím, že sa vám septembrové číslo bude páčiťa nájdete v ňom množstvo atraktívnych článkov. Aknaozaj platí, že skutočný cieľ je cesta, tak za celý náštím dúfam, že vás na nej budeme naďalej sprevádzaťa vaše voľné chvíle obohatíme nielen o zábavu, ale ajo prínosné informácie. Dovidenia zas o mesiac.</p>yesAuto-Motoauto-moto
bugatti-nacka-superlativova-tradiciiBugatti - načka superlatívova tradícií8for-men-2020-05
vo-svete-inteligentnych-autVo svete inteligentných áut18for-men-2021-09-10
co-ma-v-talone-muskova-teslaČo má v talóne Muskova Tesla?1for-men-2020-01
investujte-do-krasyInvestujte do krásy11for-men-2020-09
pc-hra-nhl-21PC hra - NHL 2111for-men-2020-09
sociopat-od-vedlaSociopat od vedľa11for-men-2020-09