Recenzie04. december 2020 Vyšlo v čísle: 12/2020

• Kamera: Joe DeSalvo, Charles Libin, Antonio Rossi
  • Hudba: Bruce Springsteen
  • Producenti: Jon Landau, Thom Zimny
  • Hrajú: Bruce Springsteen, Patti Scialfa, Steven Van Zandt a ďalší
  • Distribúcia: Apple TV+
  • Hudobný vydavateľ: Columbia

71-ročný Bruce Springsteen vyslal počas pandémie do sveta ďalší balík skvelej hudby. Z nahrávania albumu Letter to You ako bonus vznikol aj intímny hudobný dokument. Ako Springsteen skonštatoval, hudba preňho predstavuje spôsob komunikácie so svetom a tento „list“ s novým posolstvom má šancu zarezonovať, a to možno viac než inokedy. Rovnomenný hudobný dokument je melancholickým obzretím za polstoročnou kariérou s hudobníkmi a kamarátmi v jednom, ktorí Springsteena sprevádzali a stále sprevádzajú, ako i oslavou pevného puta, ktoré si medzi sebou za tie roky utvorili. Letter To You je prvou spoločnou štúdiovou nahrávkou Springsteena s kapelou E Street Band od albumu High Hopes z roku 2014.

Ocitáme sa v Jersey – v domácom štúdiu obklopenom závejmi snehu. Členovia E Street Band, priatelia a dlhoroční spolupracovníci sa schádzajú, aby umocnili príbehy, ktoré chce Springsteen vyrozprávať. Vnímame jeho rešpekt k spoluhráčom i charizmu bez hviezdnych manierov. Nejde pritom o dokumentárny portrét osobnosti rockovej scény, ale najmä o hudbu. Springsteen dokonca ani neupozorní na manželku, ktorá je súčasťou skupiny od roku 1984. Zrejme to považuje za zbytočné, keďže E Street Band vníma ako súčasť rodiny.

Režisér Thom Zimny spolupracuje so Springsteenom vyše dvoch desaťročí. Nakrútil preňho viacero klipov a filmov, vďaka ktorým získal niekoľko cien Grammy i Emmy. Teraz medzi každú z piesní vložil dialógy. Niekedy je to rozhovor medzi muzikantmi či prípitok po úspešnom dokončení skladby, inokedy Springsteen hovorí priamo k divákovi. Spomienky na niektoré fázy svojho života a ich vplyv na tvorbu vkladá len okrajovo.

Medzi dvanástimi skladbami albumu Letter To You sú tri nové verzie Springsteenových piesní zo 70. rokov minulého storočia. If I Was the Priest, Janey Needs a Shooter a Song For Orphans vznikli takmer pred polstoročím – pred vydaním debutového Greetings From Asbury Park, NJ z roku 1973. Springsteen ich znovuobjavil, keď zostavoval kompiláciu boxsetov. V tejto súvislosti pre New York Times povedal: „Je zábavné vrátiť sa v čase a zistiť, ako nespútane som písal texty, aké boli v určitom okamihu búrlivé, a dokázať to preniesť s podporou kapely do prítomnosti, odspievať ich mojím terajším hlasom. Bola to radostná jazda.“

Nahliadnutie do domáceho štúdia interpreta je oveľa exkluzívnejší zážitok, atmosférou úplne iný ako záznam živého koncertu. Sledovať legendu, ktorá má za sebou desiatky rokov na výslní, ako je po sedemdesiatke stále v špičkovej hudobnej forme, je potecha. Aj keď ide len o intímny štúdiový záznam, Springsteen stále má čo ponúknuť. Čierno-biely hudobný dokument Letter To You je syntézou jeho minulosti a súčasnosti. Je poctou skupine E Street Band, rockovej hudbe a úlohe, ktorú v živote Springsteena zohrala. Súčasne je zamyslením nad starnutím a smrťou. Ukazuje silu, ktorú možno nájsť v smútku. Melancholická nálada filmu je pre tieto jesenné dni ideálna. Prináša pokoj, pokoru a nadhľad.

„Páči sa mi emocionálny charakter Letter To You a tiež zvuk E Street Bandu. Celé sme to nahrali naživo, nič sme dodatočne nepridávali. S albumom sme boli hotoví len za päť dní. Bolo to jedno z najúžasnejších nahrávaní, aké som doteraz zažil. Bruce Springsteen

BRUCE FREDERICK JOSEPH SPRINGSTEEN (*1949)

Rodák z Long Branch v New Jersey je v hudobnom svete známy pod prezývkou „The Boss“. Rockový a folkový spevák, gitarista a multiinštrumentalista. Dlhodobo spolupracuje so skupinou E Street Band. Debutoval v roku 1973 nahrávkou Greetings From Asbury Park, N.J – bez väčšieho úspechu. Prvý veľký hit Born To Run vydal o dva roky neskôr. Definitívne sa presadil jedným z najúspešnejších albumov 80. rokov Born In The U.S.A. (1984). V Spojených štátoch amerických predal viac ako 65 miliónov albumov, celosvetovo vyše 120 miliónov nahrávok. Získal početné prestížne ocenenia vrátane dvadsiatich cien Grammy, dvoch Zlatých glóbusov a jedného Oscara za pieseň k filmu Philadelphia. Od roku 1999 je členom Rokenrolovej siene slávy i Skladateľskej siene slávy. Letter To You je v poradí dvadsiatym štúdiovým albumom.

14film-bruce-springsteens-letter-to-youFilm - Bruce Springsteen´s Letter to You30nonoPokoj, pokora, nadhľad (zo zákulisia nahrávania albumu hudobnej legendy) <ul><li>Žáner: <strong>Dokument.rny/Hudobný</strong></li><li><strong>USA, 2020</strong></li><li>Dĺžka filmu: <strong>90 min.t</strong></li><li>Réžia: <strong>Thom Zimny</strong></li><li>Scenár: <strong>Bruce Springsteen</strong></li><li>Kamera: <strong>Joe DeSalvo, Charles Libin, Antonio Rossi</strong></li><li>Hudba: <strong>Bruce Springsteen</strong></li><li>Producenti: <strong>Jon Landau, Thom Zimny</strong></li><li>Hrajú: <strong>Bruce Springsteen, Patti Scialfa, Steven Van Zandt a ďalší</strong></li><li>Distribúcia: <strong>Apple TV+</strong></li><li>Hudobný vydavateľ: <strong>Columbia</strong></li></ul><p>71-ročný Bruce Springsteen vyslal počas pandémie do sveta ďalší balík skvelej hudby. Z nahrávania albumu Letter to You ako bonus vznikol aj intímny hudobný dokument. Ako Springsteen skonštatoval, hudba preňho predstavuje spôsob komunikácie so svetom a tento „list“ s novým posolstvom má šancu zarezonovať, a to možno viac než inokedy. Rovnomenný hudobný dokument je melancholickým obzretím za polstoročnou kariérou s hudobníkmi a kamarátmi v jednom, ktorí Springsteena sprevádzali a stále sprevádzajú, ako i oslavou pevného puta, ktoré si medzi sebou za tie roky utvorili. Letter To You je prvou spoločnou štúdiovou nahrávkou Springsteena s kapelou E Street Band od albumu High Hopes z roku 2014.&nbsp;</p><p>Ocitáme sa v Jersey – v domácom štúdiu obklopenom závejmi snehu. Členovia E Street Band, priatelia a dlhoroční spolupracovníci sa schádzajú, aby umocnili príbehy, ktoré chce Springsteen vyrozprávať. Vnímame jeho rešpekt k spoluhráčom i charizmu bez hviezdnych manierov. Nejde pritom o dokumentárny portrét osobnosti rockovej scény, ale najmä o hudbu. Springsteen dokonca ani neupozorní na manželku, ktorá je súčasťou skupiny od roku 1984. Zrejme to považuje za zbytočné, keďže E Street Band vníma ako súčasť rodiny.&nbsp;</p><p>Režisér Thom Zimny spolupracuje so Springsteenom vyše dvoch desaťročí. Nakrútil preňho viacero klipov a filmov, vďaka ktorým získal niekoľko cien Grammy i Emmy. Teraz medzi každú z piesní vložil dialógy. Niekedy je to rozhovor medzi muzikantmi či prípitok po úspešnom dokončení skladby, inokedy Springsteen hovorí priamo k divákovi. Spomienky na niektoré fázy svojho života a ich vplyv na tvorbu vkladá len okrajovo.&nbsp;</p><p>Medzi dvanástimi skladbami albumu Letter To You sú tri nové verzie Springsteenových piesní zo 70. rokov minulého storočia. If I Was the Priest, Janey Needs a Shooter a Song For Orphans vznikli takmer pred polstoročím – pred vydaním debutového Greetings From Asbury Park, NJ z roku 1973. Springsteen ich znovuobjavil, keď zostavoval kompiláciu boxsetov. V tejto súvislosti pre New York Times povedal: „Je zábavné vrátiť sa v čase a zistiť, ako nespútane som písal texty, aké boli v určitom okamihu búrlivé, a dokázať to preniesť s podporou kapely do prítomnosti, odspievať ich mojím terajším hlasom. Bola to radostná jazda.“&nbsp;</p><p>Nahliadnutie do domáceho štúdia interpreta je oveľa exkluzívnejší zážitok, atmosférou úplne iný ako záznam živého koncertu. Sledovať legendu, ktorá má za sebou desiatky rokov na výslní, ako je po sedemdesiatke stále v špičkovej hudobnej forme, je potecha. Aj keď ide len o intímny štúdiový záznam, Springsteen stále má čo ponúknuť. Čierno-biely hudobný dokument Letter To You je syntézou jeho minulosti a súčasnosti. Je poctou skupine E Street Band, rockovej hudbe a úlohe, ktorú v živote Springsteena zohrala. Súčasne je zamyslením nad starnutím a smrťou. Ukazuje silu, ktorú možno nájsť v smútku. Melancholická nálada filmu je pre tieto jesenné dni ideálna. Prináša pokoj, pokoru a nadhľad.</p><p><strong>„Páči sa mi emocionálny charakter Letter To You a tiež zvuk E Street Bandu. Celé sme to nahrali naživo, nič sme dodatočne nepridávali. S albumom sme boli hotoví len za päť dní. Bolo to jedno z najúžasnejších nahrávaní, aké som doteraz zažil.&nbsp;</strong><em>Bruce Springsteen</em></p><h3>BRUCE FREDERICK JOSEPH SPRINGSTEEN (*1949)&nbsp;</h3><p>Rodák z Long Branch v New Jersey je v hudobnom svete známy pod prezývkou „The Boss“. Rockový a folkový spevák, gitarista a multiinštrumentalista. Dlhodobo spolupracuje so skupinou E Street Band. Debutoval v roku 1973 nahrávkou Greetings From Asbury Park, N.J – bez väčšieho úspechu. Prvý veľký hit Born To Run vydal o dva roky neskôr. Definitívne sa presadil jedným z najúspešnejších albumov 80. rokov Born In The U.S.A. (1984). V Spojených štátoch amerických predal viac ako 65 miliónov albumov, celosvetovo vyše 120 miliónov nahrávok. Získal početné prestížne ocenenia vrátane dvadsiatich cien Grammy, dvoch Zlatých glóbusov a jedného Oscara za pieseň k filmu Philadelphia. Od roku 1999 je členom Rokenrolovej siene slávy i Skladateľskej siene slávy. Letter To You je v poradí dvadsiatym štúdiovým albumom.<strong><br></strong></p><p><br></p>3no0000-00-00for-men-2020-1212/20202020-12-04<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>ani sme sa nenazdali a je tu posledné tohtoročné číslo vášho obľúbeného časopisu FORMEN. Obdobie Vianoc a prelomu rokov zakaždým prináša priestor na bilancovanie. Prehodnocujeme, čo sa podarilo a čo nie, čo možno vylepšiť, dávame si rôzne predsavzatia. V redakcii FORMEN považujeme za veľký úspech, že sme zvládli prvý rok v novom dizajne a s novým tímom. Aj rastúci počet čitateľov a pozitívnych spätných väzieb nám dáva jasné znamenie, aby sme pokračovali v tom, čo robíme. Samozrejme, vždy existuje priestor na zlepšenie, preto sme vďační za každú odozvu, ktorú od vás dostávame.&nbsp;</p><p>V novom roku pre vás chystáme veľké prekvapenie – časopis FORWOMEN, ktorý je našou odpoveďou na množstvo otázok, či podobný magazín neurobíme i pre ženy. Pevne verím, že FORWOMEN si nájde stále miesto aj u vás doma. Titulku prvého čísla bude zdobiť Veronika Cifrová Ostrihoňová.&nbsp;</p><p>Z pozície šéfredaktora a spolumajiteľa by som sa na záver rád poďakoval celému tímu, bez ktorého by časopis neexistoval. Ďakujem teda môjmu parťákovi a obchodnému riaditeľovi Majovi za neopísateľný prínos „nášmu vášmu“ časopisu, CEO Danke, ktorá prebdela nejednu noc pri čítaní FORMEN-u, obchodnému a marketingovému tímu, konkrétne Paťke a Terke, za celoročné úsilie, redakcii a externým kolegom za kvalitné a inšpiratívne články, nemenej grafikovi Jozefovi Hupkovi a fotografovi Peťovi Plichtovi za nasadenie pri dotváraní príspevkov, všetkým obchodným partnerom za skvelú spoluprácu a známym osobnostiam za ich podporu. Vďaka patrí v neposlednom rade aj vám – za pretrvávajúcu priazeň. Bez vás by FORMEN nebol tým, čím je.&nbsp;</p><p>Prajem vám pokojné a štedré Vianoce, úspešný vstup do nového roka, viac lásky, pokoja a vzájomnej tolerancie. Tiež vám želám, aby ste míňali čo najmenej energie na veci, ktoré nezmeníte a ktoré uberajú na kvalite vášho života.&nbsp;</p><p>Dovidenia v novom roku, priatelia!</p>yesRecenzierecenzie
kniha-maggie-ofarrellova-hamnetKniha - Maggie O'Farrellova - Hamnet20for-men-2022-02-03
pc-hra-age-of-empires-III-definitive-editionPC hra Age of Empires III: Definitive Edition14for-men-2020-12
za-snehom-v-karavaneZa snehom v karavane14for-men-2020-12