Film - King of Staten Island
Recenzie • 07. január 2021 • Vyšlo v čísle: 01/2021Keď sa 24-ročný Scott Carlin, trpiaci Crohnovou chorobou, poháda s priateľom svojej ovdovenej matky, prvý raz v živote sa musí začať správať zodpovedne.
- Žáner: Dráma/Komédia
- USA, 2020
- Dĺžka filmu: 2 hodiny 18 minút
- Réžia: Judd Apatow
- Kamera: Robert Elswitt
- Hudba: Kid Cudi, Lizzo, Jonas Brothers
- Strih: Jay Cassidy, William Kerr
- Producent: Judd Apatow, Pete Davidson
- Hrajú: Pete Davidson, Bel Powleyová, Marisa Tomeiová, Bill Burr
- Distribúcia: Universal Pictures
Tak by sa dal zhrnúť osud hlavnej postavy, ktorú v snímke Judda Apptowa stvárňuje Pete Davidson, lepšie známy ako protagonista legendárnej americkej šou Saturday Night Live. Ak ste naňho zvyknutí ako na Chada, jeho filmová postava vás mierne šokuje. Davidson tu totiž vystupuje ako zatrpknutý, nervózny a nudou bitý dvadsiatnik, ktorý sa nepreniesol ponad tragickú stratu svojho otca, požiarnika. Scott a jeho priatelia žijú na predmestí Staten Island a väčšinu času trávia tým, že špekulujú, ako by mohli preraziť. Kým ostatní z partie plánujú vylúpenie banky, on zostáva fixovaný na predstavu, že sa z neho stane tatér s vlastným bistrom. O nezmyselnosti tohto nápadu ho nepresvedčí ani jeho matka Margie, ani priateľka Kelsey.
Veci sa začnú dávať do pohybu v momente, keď Scott potetuje syna požiarnika Raya Bishopa. Tento incident mu riadne skomplikuje fungovanie a zároveň tým dynamizuje dovtedy statický dej. Scott napokon po bitke s Rayom prechádza všeličím: od straty domova po kopačky od priateľky a kamarátov, ktorých zradí pri nočnej lúpeži v drogérii. Mimochodom, práve lúpežná scéna je jednou z najvtipnejších, ktoré sa vo filme objavia.
Lúpež je, ako sa ďalej ukáže, predzvesťou toho, že jeho postoj voči životu sa začína výrazne obracať a mladík prehodnocuje väzby, ktoré doposiaľ nadviazal. Jeho najlepším priateľom sa v druhej polovici filmu stáva práve požiarnik Ray, ktorého Scott dlho považoval za narušiteľa vzťahu medzi ním a matkou. Svoje toxické správanie si neuvedomuje do chvíle, keď ho jeho priateľka vyhodí z postele a odmietne s ním nadviazať akýkoľvek kontakt.
Zúfalý a bezradný Scott sa ocitá v požiarnej zbrojnici, kde si ho tamojšia čata pekne podáva a popri neustálych mazáckych výstrelkoch mu medzi výjazdmi odhaľuje pravdu o jeho legendami opradenom otcovi, ktorý zahynul pri jednej zo záchranných akcií. Hoci nemusel. Na pozadí bezvýchodiskového života v zapadákove sa zároveň rozvíja hneď niekoľko dejových línií, ktoré smerujú ku Scottovi. Hoci má film viac ako dve hodiny a výprava sa sústreďuje len na pár lokalít, dialógy sú originálne vtipné a predvídať, akým smerom sa uberie dej, možno len ťažko. Záverečná scéna zobrazuje Scotta s pohľadom upretým na oblohu, tentoraz však nohami pevne na zemi a s jasným plánom, kam sa v živote pohnúť. V tom momente totiž ako kráľ na šachovom poli nehýbe len ostatnými osobami v jeho živote. On sám je pripravený postaviť sa budúcnosti vzpriamene a čelom. King of Staten Island je zároveň jedným z mála filmov, ktoré po dlhom čase nadviazali na tradíciu moderných klasík ako Zahulíme, uvidíme, Tak dobre, ako sa dá či Big Lebowski. A fakt, že ide o čiastočne autobiografickú snímku Peta Davidsona, je len bonusom navyše.