Recenzie14. september 2020 Vyšlo v čísle: 09/2020

• Pôvodný názov: Neizvestnosť
  • Preklad: Ján Štrasser
  • Žáner: Historický román
  • Počet strán: 464
  • Rok vydania: 2020
  • Vydavateľstvo: SLOVART

Jánovi Štrasserovi, čerstvému držiteľovi Knižnej prémie Jána Hollého za umelecký preklad (Literárny fond mu ju udelil za román Michaila Bulgakova Majster a Margaréta), vyšiel v tomto roku ďalší preklad z ruštiny – historický román súčasného autora Alexeja Slapovského pod názvom Neistota.

Neistota je svedectvom o zlomových okamihoch Ruska počnúc boľševickou revolúciou cez totalitnú moc komunizmu prakticky až po súčasnosť (kniha mapuje roky 1917 – 2017). Svedectvo o sto rokoch ruskej histórie je autorovou sugestívnou výpoveďou prostredníctvom dejín jedného rodu. Nejde pritom o rodinnú ságu, ale o fascinujúcu historickú i žánrovú koláž zostavenú z denníkov, listov, rôznych dokumentov, poviedok i dialógov. Je to výpoveď prostredníctvom obrazov krutých, bizarných i smiešnych situácií. Osudy rodiny v románe Neistota sú až bizarné: roľník, hrdina prvej svetovej a občianskej vojny, sa stane obeťou boľševickej tajnej polície, jeho syn, ktorý túžil byť letcom či tankistom, neskôr vstúpi do služieb NKVD a vnuka tvorcu, ktorý sníval o čistom umení, pohltí reklamný biznis, zatiaľ čo jeho mladá dcéra poučuje o živote svoju babku, bývalú horlivú komsomolku.

Alexej Slapovskij pri písaní vychádzal z presvedčenia, že Rusi prijímajú dejiny najmä ako mýtus. Mýtus o pompéznej minulosti ich robí veľkými, pričom sa súčasne napĺňa aj túžba pýšiť sa aspoň niečím. Špecifikom Rusov ako národa pritom je, že stoja medzi dvoma civilizáciami – európskou a ázijskou. Akoby ich to ťahalo na rôzne strany. Na prelome 19. a 20. storočia toto protirečenie pociťovali ako nikdy predtým. Orientovali sa na európsku vedu, umenie, ale i ekonomiku a priemysel. Vzťahy Rusov však zostali často archaické s prísnou hierarchiou a životom nie podľa zákonov, ale často podľa svojvoľných postojov. Vyústilo to do revolúcie. Podľa Slapovského v 20. storočí prestali Rusi pociťovať samých seba ako jednotný národ, čo prinieslo krutosť a krv. Komunisti to vysvetľovali triednym bojom. Výsledkom bolo, že cesta do vymysleného raja sa ukázala byť vydláždená mŕtvolami. Autor vníma mohutný tragický rozsah týchto udalostí s úctou, keď konštatuje, že taká je navidomoči historická misia Ruska.

Súčasná ruská moc sa podľa Alexeja Slapovského pokúša umelo vzkriesiť archaickosť. Autor tvrdí, že sa jej to nepodarí, pretože Rusi napriek rozsiahlej štátnej propagande vnímajú samých seba čoraz kritickejšie. Nuž a čím viac sa človek vzďaľuje od mýtov, tým je vo svojich názoroch slobodnejší. Čo presne to však bude znamenať pre Rusko? To zostáva nateraz nejasnou budúcnosťou.

„Ak sú krajiny a národy, ktoré ukazujú, kam treba ísť, kam sa dá ísť, my sme prví ukázali, kam netreba a ako netreba.“ Alexej Slapovskij

ALEXEJ SLAPOVSKIJ (*1957)

Narodil sa v Saratovskej oblasti v Rusku. Na Saratovskej univerzite vyštudoval filológiu. Pracoval ako učiteľ, vodič kamióna či televízny a novinový redaktor. V 80. rokoch minulého storočia debutoval ako autor divadelných hier. Od roku 2001 žije v Moskve a venuje sa písaniu scenárov a románov a divadlu. Publikoval takmer 20 románov, pričom je viacnásobným finalistom prestížnej ruskej literárnej ceny Veľká kniha. Niekoľkokrát ho tiež nominovali na Russkij Buker – národnú verziu The Man Booker Prize. Jeho diela preložili do angličtiny, nemčiny, francúzštiny a ďalších európskych jazykov.

11kniha-alexej-slapovskij-neistotaKniha - Alexej Slapovskij - Neistota30nonoKrvavé storočie v dejinách Ruska pohľadom popredného prozaika. <ul><li>Pôvodný názov: <strong>Neizvestnosť</strong></li><li>Preklad: <strong>Ján Štrasser</strong></li><li>Žáner: <strong>Historický román</strong></li><li>Počet strán: <strong>464</strong></li><li>Rok vydania: <strong>2020</strong></li><li>Vydavateľstvo: <strong>SLOVART</strong></li></ul><p>Jánovi Štrasserovi, čerstvému držiteľovi Knižnej prémie Jána Hollého za umelecký preklad (Literárny fond mu ju udelil za román Michaila Bulgakova Majster a Margaréta), vyšiel v tomto roku ďalší preklad z ruštiny – historický román súčasného autora Alexeja Slapovského pod názvom Neistota.&nbsp;</p><p>Neistota je svedectvom o zlomových okamihoch Ruska počnúc boľševickou revolúciou cez totalitnú moc komunizmu prakticky až po súčasnosť (kniha mapuje roky 1917 – 2017). Svedectvo o sto rokoch ruskej histórie je autorovou sugestívnou výpoveďou prostredníctvom dejín jedného rodu. Nejde pritom o rodinnú ságu, ale o fascinujúcu historickú i žánrovú koláž zostavenú z denníkov, listov, rôznych dokumentov, poviedok i dialógov. Je to výpoveď prostredníctvom obrazov krutých, bizarných i smiešnych situácií. Osudy rodiny v románe Neistota sú až bizarné: roľník, hrdina prvej svetovej a občianskej vojny, sa stane obeťou boľševickej tajnej polície, jeho syn, ktorý túžil byť letcom či tankistom, neskôr vstúpi do služieb NKVD a vnuka tvorcu, ktorý sníval o čistom umení, pohltí reklamný biznis, zatiaľ čo jeho mladá dcéra poučuje o živote svoju babku, bývalú horlivú komsomolku.&nbsp;</p><p>Alexej Slapovskij pri písaní vychádzal z presvedčenia, že Rusi prijímajú dejiny najmä ako mýtus. Mýtus o pompéznej minulosti ich robí veľkými, pričom sa súčasne napĺňa aj túžba pýšiť sa aspoň niečím. Špecifikom Rusov ako národa pritom je, že stoja medzi dvoma civilizáciami – európskou a ázijskou. Akoby ich to ťahalo na rôzne strany. Na prelome 19. a 20. storočia toto protirečenie pociťovali ako nikdy predtým. Orientovali sa na európsku vedu, umenie, ale i ekonomiku a priemysel. Vzťahy Rusov však zostali často archaické s prísnou hierarchiou a životom nie podľa zákonov, ale často podľa svojvoľných postojov. Vyústilo to do revolúcie. Podľa Slapovského v 20. storočí prestali Rusi pociťovať samých seba ako jednotný národ, čo prinieslo krutosť a krv. Komunisti to vysvetľovali triednym bojom. Výsledkom bolo, že cesta do vymysleného raja sa ukázala byť vydláždená mŕtvolami. Autor vníma mohutný tragický rozsah týchto udalostí s úctou, keď konštatuje, že taká je navidomoči historická misia Ruska.</p><p>Súčasná ruská moc sa podľa Alexeja Slapovského pokúša umelo vzkriesiť archaickosť. Autor tvrdí, že sa jej to nepodarí, pretože Rusi napriek rozsiahlej štátnej propagande vnímajú samých seba čoraz kritickejšie. Nuž a čím viac sa človek vzďaľuje od mýtov, tým je vo svojich názoroch slobodnejší. Čo presne to však bude znamenať pre Rusko? To zostáva nateraz nejasnou budúcnosťou.</p><p><strong>„Ak sú krajiny a národy, ktoré ukazujú, kam treba ísť, kam sa dá ísť, my sme prví ukázali, kam netreba a ako netreba.“ Alexej Slapovskij</strong></p><h3>ALEXEJ SLAPOVSKIJ (*1957) </h3><p>Narodil sa v Saratovskej oblasti v Rusku. Na Saratovskej univerzite vyštudoval filológiu. Pracoval ako učiteľ, vodič kamióna či televízny a novinový redaktor. V 80. rokoch minulého storočia debutoval ako autor divadelných hier. Od roku 2001 žije v Moskve a venuje sa písaniu scenárov a románov a divadlu. Publikoval takmer 20 románov, pričom je viacnásobným finalistom prestížnej ruskej literárnej ceny Veľká kniha. Niekoľkokrát ho tiež nominovali na Russkij Buker – národnú verziu The Man Booker Prize. Jeho diela preložili do angličtiny, nemčiny, francúzštiny a ďalších európskych jazykov.</p>2no0000-00-00for-men-2020-0909/20202020-09-14<h3>Milí čitatelia,</h3><p>veľmi ma teší, že sa vám po takmer dvojmesačnejprestávke môžem opäť prihovoriť z vášho obľúbenéhočasopisu. Leto prešlo ako voda, školské prázdninya dovolenky sa skončili a my sa znova vraciame do starýchpracovných koľají. Priznám sa, že toto obdobie jepre mňa vždy trochu zvláštne. Na jednej strane smútokz konca voľna, pohody a tepla, na druhej strane sa užteším na pracovné výzvy. Samozrejme, september je ajvstupom do školského roka, všetkým sa nám teda naplnozačínajú každodenné starosti a radosti, ale zároveňmá človek posledné štyri mesiace v roku na to, aby dokončil,čo zatiaľ nestihol, splnil svoje plány a stanovil siďalšie ciele.</p><p>Pripomeňme si slová amerického motivačného rečníkaZiga Ziglara: „Nie je ani také dôležité, čo dosiahnutímcieľov získame, ale kým sa počas tejto cesty staneme.“Aj keď vás čaká náročný záver vyčerpávajúceho roka,nezabúdajte na dôležité veci v živote – rodinu, zdravieči relax, pri ktorom vám pomôže aj náš časopis.Človekom, ktorý sústavne ide za svojím cieľom a tvrdona ňom pracuje, je určite Marek Hamšík – zdobí titulkunášho aktuálneho čísla. V rozhovore s ním sa dočítatezaujímavosti o jeho živote, podnikaní či pôsobenív ďalekej Číne. V ekonomickej rubrike sa pozriemena najvýznamnejšie sociálne siete súčasnosti, v rozhovorezo sveta biznisu vám prinesieme inšpiratívnenázory majiteľa spoločnosti Martech Ivana Tánczosa,priblížime si aj rodinný podnik Gatto Matto, novinkyzo sveta módy predstaví miro.moda. Chýbať nebudúani obľúbené rubriky keď budem veľký, auto-moto, aleboza a proti či vedomostný test.</p><p>Pevne verím, že sa vám septembrové číslo bude páčiťa nájdete v ňom množstvo atraktívnych článkov. Aknaozaj platí, že skutočný cieľ je cesta, tak za celý náštím dúfam, že vás na nej budeme naďalej sprevádzaťa vaše voľné chvíle obohatíme nielen o zábavu, ale ajo prínosné informácie. Dovidenia zas o mesiac.</p>yesRecenzierecenzie
film-duna.prva-castFilm - Duna - prvá časť19for-men-2021-12-2022-01
film-palm-springsFilm - Palm Springs16for-men-2021-04-05
kniha-peter-wohlleben-tajny-zivot-stromuKniha Peter Wohlleben - Tajný život stromů18for-men-2021-09-10