Recenzie03. jún 2021 Vyšlo v čísle: 06-07/2021

• Pôvodný názov: Entangled Life
  • Preklad: Vojtěch Ettler
  • Žáner: populárno-náučný
  • Počet strán: 336
  • Rok vydania: 2020
  • Vydavateľstvo: Nakladatelství KAZDA | www.knihykazda.cz

Huby sú organizmy, ktoré nás neprestávajú prekvapovať. Síce nemajú mozog, ale napriek tomu so šokujúcou presnosťou zvládajú riešiť problémy a ovplyvňovať správanie živočíchov. Prostredníctvom chleba, alkoholu a liekov zachraňujúcich život sa nezmazateľne vpísali do podoby ľudskej kultúry. Nedávne výskumy potvrdili, že ich psychoaktívne vlastnosti uľavujú od mnohých duševných ťažkostí. Huby nepatria ani medzi rastliny, ani medzi živočíchy. Prerastajú pôdou, poletujú vo vzduchu a žijú aj v našom tele. Vzrastom siahajú od mikroskopických tvorov až po najväčšie známe organizmy na svete. Stáli pri zrode suchozemského života, dokážu prežiť v otvorenom vesmíre a vyžívajú sa v rádioaktívnom žiarení. A vlastne od nich vo väčšej či menšej miere závisí všetok život na Zemi. Na ich schopnosti rozkladať plasty, výbušniny, pesticídy aj surovú ropu stavajú najnovšie prelomové technológie. Čím viac toho o hubách vieme, tým menej toho bez nich dáva zmysel. Objav skutočnosti, že huby pod povrchom pôdy prepájajú rastliny do podzemných sietí – akéhosi „lesného internetu“ – prevracia naše doterajšie chápanie ekosystému. Kniha Propletený život vás vezme do zázračného sveta húb a ukáže vám kľúč k pochopeniu života na našej planéte. Vydajte sa s biológom Merlinom Sheldrakeom na púť, ktorá vás zmení na nepoznanie.

Kniha je dostupná v kníhkupectvách alebo na www.knihykazda.cz s 20 % zľavou.

„S hubami vzniká a zaniká svet. Pri čine ich pristihnete ľahko: stačí z nich uvariť polievku alebo ich len zjesť. Vypraviť sa na ne do lesa alebo si ich kúpiť. Skvasiť alkohol, vysadiť rastlinu alebo jednoducho zaboriť ruky do pôdy. Keď si huby vpustíte do mozgu, alebo budete žasnúť nad tým, ako vnikajú do mysle niekoho iného, keď sa s pomocou húb vyliečite, alebo budete svedkami toho istého u iného človeka, keď si z húb vypestujete dom, alebo si doma vypestujete huby – pristihnú pri čine ony vás. Ak ste nažive, už sa to dávno stalo.“ Merlin Sheldrake autor knihy „Propletený život“

MERLIN SHELDRAKE

je biológ a spisovateľ. Doktorát z tropickej ekológie získal na Univerzite v Cambridge za svoju prácu o podzemných sieťach húb v tropických dažďových pralesoch v Paname, kde absolvoval doktorandskú stáž pod hlavičkou Smithsonovho tropického výskumného inštitútu. Venuje sa hudbe a rád kvasí alkoholické nápoje. Kniha Propletený život, ktorú v češtine vydalo Nakladatelství KAZDA, je jeho debutom.

17knihy-merlin-sheldrake-propleteny-zivotKnihy - Merlin Sheldrake - Propletený život30yesnoAko huby vytvárajú svet, menia myseľ a ovplyvňujú budúcnosť <ul><li>Pôvodný názov: <strong>Entangled Life</strong></li><li>Preklad: <strong>Vojtěch Ettler</strong></li><li>Žáner: <strong>populárno-náučný</strong></li><li>Počet strán: <strong>336</strong></li><li>Rok vydania: <strong>2020</strong></li><li>Vydavateľstvo: <strong>Nakladatelství KAZDA | </strong><a href="https://www.knihykazda.cz" rel="noopener noreferrer" target="_blank"><strong>www.knihykazda.cz</strong></a></li></ul><p>Huby sú organizmy, ktoré nás neprestávajú prekvapovať. Síce nemajú mozog, ale napriek tomu so šokujúcou presnosťou zvládajú riešiť problémy a ovplyvňovať správanie živočíchov. Prostredníctvom chleba, alkoholu a liekov zachraňujúcich život sa nezmazateľne vpísali do podoby ľudskej kultúry. Nedávne výskumy potvrdili, že ich psychoaktívne vlastnosti uľavujú od mnohých duševných ťažkostí. Huby nepatria ani medzi rastliny, ani medzi živočíchy. Prerastajú pôdou, poletujú vo vzduchu a žijú aj v našom tele. Vzrastom siahajú od mikroskopických tvorov až po najväčšie známe organizmy na svete. Stáli pri zrode suchozemského života, dokážu prežiť v otvorenom vesmíre a vyžívajú sa v rádioaktívnom žiarení. A vlastne od nich vo väčšej či menšej miere závisí všetok život na Zemi. Na ich schopnosti rozkladať plasty, výbušniny, pesticídy aj surovú ropu stavajú najnovšie prelomové technológie. Čím viac toho o hubách vieme, tým menej toho bez nich dáva zmysel. Objav skutočnosti, že huby pod povrchom pôdy prepájajú rastliny do podzemných sietí – akéhosi „lesného internetu“ – prevracia naše doterajšie chápanie ekosystému. Kniha Propletený život vás vezme do zázračného sveta húb a ukáže vám kľúč k pochopeniu života na našej planéte. Vydajte sa s biológom Merlinom Sheldrakeom na púť, ktorá vás zmení na nepoznanie.&nbsp;</p><p>Kniha je dostupná v kníhkupectvách alebo na <a href="https://www.knihykazda.cz" rel="noopener noreferrer" target="_blank">www.knihykazda.cz</a> s 20 % zľavou.</p><p><em>„S hubami vzniká a zaniká svet. Pri čine ich pristihnete ľahko: stačí z nich uvariť polievku alebo ich len zjesť. Vypraviť sa na ne do lesa alebo si ich kúpiť. Skvasiť alkohol, vysadiť rastlinu alebo jednoducho zaboriť ruky do pôdy. Keď si huby vpustíte do mozgu, alebo budete žasnúť nad tým, ako vnikajú do mysle niekoho iného, keď sa s pomocou húb vyliečite, alebo budete svedkami toho istého u iného človeka, keď si z húb vypestujete dom, alebo si doma vypestujete huby – pristihnú pri čine ony vás. Ak ste nažive, už sa to dávno stalo.“</em> <strong>Merlin Sheldrake</strong> autor knihy <strong>„Propletený život“</strong></p><h3>MERLIN SHELDRAKE&nbsp;</h3><p>je biológ a spisovateľ. Doktorát z tropickej ekológie získal na Univerzite v Cambridge za svoju prácu o podzemných sieťach húb v tropických dažďových pralesoch v Paname, kde absolvoval doktorandskú stáž pod hlavičkou Smithsonovho tropického výskumného inštitútu. Venuje sa hudbe a rád kvasí alkoholické nápoje. Kniha Propletený život, ktorú v češtine vydalo Nakladatelství KAZDA, je jeho debutom.</p>2no0000-00-00for-men-2021-06-0706-07/20212021-06-03<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>čas letí veľmi rýchlo. Ani sme sa nenazdali a prihováram sa k vám z ďalšieho čísla vášho obľúbeného časopisu FORMEN. Posledné týždne priniesli pre nás mužov samé dobré správy. Konečne sa začali uvoľňovať pravidlá, ktoré platili počas pandémie, konečne si môžeme dať pivko na terase alebo obľúbenú vodnú fajku – viac v článku venovanému prestížnej Shisha Deluxe – a vyzerá to, že v lete budeme môcť ísť aj na dovolenku. V neposlednom rade naši hokejisti v prvých zápasoch predviedli skvelú formu, preto pevne verím, že v deň, keď budete čítať tento editoriál, budeme bojovať o tie najvyššie priečky na Majstrovstvách sveta v ľadovom hokeji 2021. Keďže ďalšie číslo vyjde v auguste, chcem vám popriať úspešný vstup do letnej sezóny a čo najlepší návrat do starých koľají.&nbsp;</p><p>Titulku nášho časopisu zdobí talentovaný maliar Jozef Stančík. Naša spoločná história sa začala písať už dávnejšie, hoci o tom možno ani sám nevie. Zhruba pred tromi rokmi som totiž od kamaráta dostal jeho obraz – zapáčil sa mi na prvý pohľad. Dodnes má svoje miesto v mojej obývačke. V rubrike Cover story sa však dozviete, že život Jozefa Stančíka nie je iba o maľovaní a že vo všetkom vidí hlbší zmysel.&nbsp;</p><p>Naše prvé letné dvojčíslo je zamerané na reality. Dočítate sa, prečo sa do nich oplatí investovať, a tiež vám prinášame tip na najlepšiu realitnú kanceláriu na Slovensku – Delta Property. A aby v tomto čísle nebolo málo umenia, predstavíme vám tvorbu nadaného výtvarníka Luku Braseho. Samozrejme, v časopise nájdete aj naše klasické rubriky, ako sú Cestovanie, Auto-moto, Šport, História a veľa rôznych lifestylových tém.&nbsp;</p><p>Prajeme vám pekné čítanie pod slnečníkom.</p>yesRecenzierecenzie
film-spiderman-bez-domovaFilm - Spiderman: Bez domova20for-men-2022-02-03
friends-reunionFriends reunion18for-men-2021-09-10
pc-hra-dirt-5PC hra - DIRT 512for-men-2020-10