Štyri kolesá, no auto to nie je
Auto-Moto • 03. jún 2021 • Vyšlo v čísle: 06-07/2021Štvorkolky sú na Slovensku čoraz populárnejšie nielen v kruhoch motoristických nadšencov. Čo by ste o nich mali vedieť, ako zvládnuť prvé jazdy a čo vás čaká, keď sa rozhodnete zúčastniť sa amatérskych pretekov?
V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie.
Keby ste pred austrálskym alebo britským farmárom povedali, že štvorkolka je super zábava pre milovníkov motošportov, asi by na vás pozerali rozpačito. V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie. Aj na Slovensku sa štvorkolky využívajú na prácu, pre záchranárov je tento typ vozidla neoceniteľnou pomôckou najmä v teréne. Nebránime sa však ani zábavnej stránke štvorkoliek. Ak ste k nim zatiaľ nepričuchli a láka vás nahliadnuť do trochu iného sveta, najprv by ste sa mali zorientovať v základoch.
DVAKRÁT TRI PÍSMENÁ
Svetu štvorkoliek vládne šesť písmen. UTV a ATV. UTV štvorkolky, často sa nazývajú tiež side-by-side, sú pomerne masívne pracovné stroje do terénu. Obľubujú ich farmári či horskí záchranári, a to hlavne pre ich schopnosť zvládnuť väčšinu druhov terénu, vysoký ťažný výkon, úložný priestor a v neposlednom rade aj preto, že si na ne vedľa seba môžu sadnúť dvaja ľudia. Existujú modely, ktoré ponúkajú aj viacero radov sedadiel. Práve takto upravené štvorkolky si našli uplatnenie aj mimo tradičných drsných prác a využívajú ich napríklad školy či zážitkové cestovné kancelárie, ktoré s ich pomocou organizujú výlety aj do ťažšie prístupných vzdialených lokalít.
OTOČÍTE SA TAKMER NA MIESTE
ATV sú viac o zábave. Ide totiž o dopravný prostriedok určený do akéhokoľvek terénu okrem vody. Zvládnete s nimi veľké vzdialenosti na bežnej ceste, prekonáte strmý a nespevnený terén a popri tom všetkom potrebujete minimálny priestor na manévrovanie. So štvorkolkou bez väčšej námahy zabočíte takmer do pravého uhla. Na ATV sa bežne sedí s rozkročenými nohami a riadidlá sú veľmi podobné tým z motocyklov. Táto kombinácia umožňuje veľmi efektívny pohyb a zlepšuje stabilitu.
Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý.
OBJEM MOTORU PRESIAHNE AJ 1 000 CM3
Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý. Aj to je dôvod, prečo sa okrem základných dvoch kategórií delia na ďalšie typy. Medzi najčastejšie patria závodné, rekreačné, vojenské, záchranárske, hobby, poľnohospodárske, poľovnícke, lesnícke a mnohé ďalšie štvorkolky. Využití je takmer nespočetné množstvo. Aby sme však mali trochu konkrétnejšiu predstavu o tom, čo štvorkolky dokážu, vieme ich kategorizovať aj podľa objemu motora. ATV pre deti majú približne do 50 cm3, športové do 700 cm3 a objem motora pri UTV dokáže vysoko presiahnuť 1 000 cm3.
TESTUJTE, SKÚŠAJTE, NECHAJTE SI PORADIŤ
Ak ste si v predchádzajúcich riadkoch zopakovali, čo dávno viete, ale aj napriek tomu štvorkolky stále obdivujete len z diaľky, je načase to zmeniť. Najmä počas príjemných letných mesiacov ide o super relax. Na Slovensku máme až prekvapivo veľa klubov, občianskych združení či rôznych zážitkových agentúr, ktoré vám umožnia vyskúšať si jazdu. Pripravte sa však na to, že prvých pár hodín sa budete skôr úpenlivo sústreďovať na to, ktorú končatinu na čo použiť, než si užívať samotný zážitok. Ak jazdíte na motorke, máte výhodu.
MUSÍTE ZLADIŤ NOHY S RUKAMI
Plyn a ručná predná brzda sú na riadidlách zvyčajne na pravej strane, na ľavej strane je obvykle spojka, ak ju štvorkolka má. Radiť budete ľavou nohou, tou pravou zasa brzdiť zadnými brzdami. I keď popis znie pomerne jednoducho, môže sa vám stať, že si ovládacie prvky popletiete. Najmä keď sa prestanete sústrediť. Opatrnejší inštruktori dokonca odporúčajú venovať extra pozornosť trénovaniu rozbiehania a zastavovania. Ak už máte ovládanie dostatočne natrénované, je dôležité zamerať sa na zmenu smeru, pri ktorej sa využíva ťažisko jazdca. Skúsení štvorkolkári vás vždy upozornia, že zábavná jazda by mala prísť až neskôr – keď je pre vás prirodzené a automatické všetko, čo sme popísali vyššie.
NIE KAŽDÁ MÔŽE PREMÁVKY
Úvodné jazdy bez problémov zvládnete na tréningových okruhoch či plochách. Čo potom? Dôležitou informáciou je, že nie každá štvorkolka spĺňa podmienky schválenia prevádzky na cestách. Tie, ktoré podmienkam vyhovujú, môžete viesť, ak ste držiteľom vodičského preukazu skupiny B. Tento vodičák vás na území Slovenskej republiky oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny T, kam patria štvorkolky vrátane UTV, ak nepresiahnu hmotnosť 3,5 tony. Dokonca k nim môžete pripojiť vlečku, avšak celá súprava nesmie presiahnuť už spomenutých 3 500 kilogramov. Ktoré štvorkolky nemôžu na cestu, respektíve do premávky? Presne tie, ktoré často vidíte vo videoklipoch počas nočnej jazdy na bratislavskom obchvate – športové špeciály. Rovnaké obmedzenie patrí pre terénne špeciály.
ZLÁKAJÚ VÁS PRETEKY?
Kupovať si štvorkolku s tými najkonzervatívnejšími úmyslami nie je nič nezvyčajné, rovnako ako po pár mesiacoch pokojnej a rekreačnej jazdy zatúžiť po niečom divokejšom či priam adrenalínovom. Tieto chúťky dokážete naplniť na amatérskych pretekoch. Tradične ide o celodenné akcie s programom pre celú rodinu. Jediné, na čo si musíte dať pozor, je, aby ste sa prihlásili na preteky s kategóriami, ktorým vaša štvorkolka parametrovo vyhovuje.
PRÍPRAVA JE TO NAJDÔLEŽITEJŠIE
Účasť na pretekoch sa začína niekoľko týždňov pred príchodom na štart. Okrem toho, že je potrebné si natrénovať drifty, skoky a rýchlu jazdu na klzkom, šikmom či nespevnenom povrchu, na preteky musíte upraviť aj vašu štvorkolku. A to aj v prípade, že máte doma prémiový model. Dôležité je nastaviť tlmiče, pretože na kameňoch či pri doskokoch dostanú poriadne zabrať. Ideálnym riešením je nájsť si vo vašom okolí dielňu, v ktorej majú so štvorkolkami skúsenosť a poradia vám, ideálne odporučia vhodné tlmiče, objednajú ich, namontujú a nastavia. Pozornosť musíte venovať aj pneumatikám. Na preteky v teréne sú najlepšie šesťplátnové gumy, ktorým nerobia problémy ani ostré kamene.
Galéria obrázkov
Ďalšie články v kategórii Auto-Moto
Ďalšie články v čísle 06-07/2021