Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je

Štyri kolesá, no auto to nie je

Auto-Moto03. jún 2021 Vyšlo v čísle: 06-07/2021

Štvorkolky sú na Slovensku čoraz populárnejšie nielen v kruhoch motoristických nadšencov. Čo by ste o nich mali vedieť, ako zvládnuť prvé jazdy a čo vás čaká, keď sa rozhodnete zúčastniť sa amatérskych pretekov?

V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie.

Keby ste pred austrálskym alebo britským farmárom povedali, že štvorkolka je super zábava pre milovníkov motošportov, asi by na vás pozerali rozpačito. V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie. Aj na Slovensku sa štvorkolky využívajú na prácu, pre záchranárov je tento typ vozidla neoceniteľnou pomôckou najmä v teréne. Nebránime sa však ani zábavnej stránke štvorkoliek. Ak ste k nim zatiaľ nepričuchli a láka vás nahliadnuť do trochu iného sveta, najprv by ste sa mali zorientovať v základoch. 

DVAKRÁT TRI PÍSMENÁ 

Svetu štvorkoliek vládne šesť písmen. UTV a ATV. UTV štvorkolky, často sa nazývajú tiež side-by-side, sú pomerne masívne pracovné stroje do terénu. Obľubujú ich farmári či horskí záchranári, a to hlavne pre ich schopnosť zvládnuť väčšinu druhov terénu, vysoký ťažný výkon, úložný priestor a v neposlednom rade aj preto, že si na ne vedľa seba môžu sadnúť dvaja ľudia. Existujú modely, ktoré ponúkajú aj viacero radov sedadiel. Práve takto upravené štvorkolky si našli uplatnenie aj mimo tradičných drsných prác a využívajú ich napríklad školy či zážitkové cestovné kancelárie, ktoré s ich pomocou organizujú výlety aj do ťažšie prístupných vzdialených lokalít. 

OTOČÍTE SA TAKMER NA MIESTE 

ATV sú viac o zábave. Ide totiž o dopravný prostriedok určený do akéhokoľvek terénu okrem vody. Zvládnete s nimi veľké vzdialenosti na bežnej ceste, prekonáte strmý a nespevnený terén a popri tom všetkom potrebujete minimálny priestor na manévrovanie. So štvorkolkou bez väčšej námahy zabočíte takmer do pravého uhla. Na ATV sa bežne sedí s rozkročenými nohami a riadidlá sú veľmi podobné tým z motocyklov. Táto kombinácia umožňuje veľmi efektívny pohyb a zlepšuje stabilitu. 

Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý.

OBJEM MOTORU PRESIAHNE AJ 1 000 CM3 

Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý. Aj to je dôvod, prečo sa okrem základných dvoch kategórií delia na ďalšie typy. Medzi najčastejšie patria závodné, rekreačné, vojenské, záchranárske, hobby, poľnohospodárske, poľovnícke, lesnícke a mnohé ďalšie štvorkolky. Využití je takmer nespočetné množstvo. Aby sme však mali trochu konkrétnejšiu predstavu o tom, čo štvorkolky dokážu, vieme ich kategorizovať aj podľa objemu motora. ATV pre deti majú približne do 50 cm3, športové do 700 cm3 a objem motora pri UTV dokáže vysoko presiahnuť 1 000 cm3. 

TESTUJTE, SKÚŠAJTE, NECHAJTE SI PORADIŤ 

Ak ste si v predchádzajúcich riadkoch zopakovali, čo dávno viete, ale aj napriek tomu štvorkolky stále obdivujete len z diaľky, je načase to zmeniť. Najmä počas príjemných letných mesiacov ide o super relax. Na Slovensku máme až prekvapivo veľa klubov, občianskych združení či rôznych zážitkových agentúr, ktoré vám umožnia vyskúšať si jazdu. Pripravte sa však na to, že prvých pár hodín sa budete skôr úpenlivo sústreďovať na to, ktorú končatinu na čo použiť, než si užívať samotný zážitok. Ak jazdíte na motorke, máte výhodu. 

MUSÍTE ZLADIŤ NOHY S RUKAMI

Plyn a ručná predná brzda sú na riadidlách zvyčajne na pravej strane, na ľavej strane je obvykle spojka, ak ju štvorkolka má. Radiť budete ľavou nohou, tou pravou zasa brzdiť zadnými brzdami. I keď popis znie pomerne jednoducho, môže sa vám stať, že si ovládacie prvky popletiete. Najmä keď sa prestanete sústrediť. Opatrnejší inštruktori dokonca odporúčajú venovať extra pozornosť trénovaniu rozbiehania a zastavovania. Ak už máte ovládanie dostatočne natrénované, je dôležité zamerať sa na zmenu smeru, pri ktorej sa využíva ťažisko jazdca. Skúsení štvorkolkári vás vždy upozornia, že zábavná jazda by mala prísť až neskôr – keď je pre vás prirodzené a automatické všetko, čo sme popísali vyššie. 

NIE KAŽDÁ MÔŽE PREMÁVKY

Úvodné jazdy bez problémov zvládnete na tréningových okruhoch či plochách. Čo potom? Dôležitou informáciou je, že nie každá štvorkolka spĺňa podmienky schválenia prevádzky na cestách. Tie, ktoré podmienkam vyhovujú, môžete viesť, ak ste držiteľom vodičského preukazu skupiny B. Tento vodičák vás na území Slovenskej republiky oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny T, kam patria štvorkolky vrátane UTV, ak nepresiahnu hmotnosť 3,5 tony. Dokonca k nim môžete pripojiť vlečku, avšak celá súprava nesmie presiahnuť už spomenutých 3 500 kilogramov. Ktoré štvorkolky nemôžu na cestu, respektíve do premávky? Presne tie, ktoré často vidíte vo videoklipoch počas nočnej jazdy na bratislavskom obchvate – športové špeciály. Rovnaké obmedzenie patrí pre terénne špeciály. 

ZLÁKAJÚ VÁS PRETEKY?

Kupovať si štvorkolku s tými najkonzervatívnejšími úmyslami nie je nič nezvyčajné, rovnako ako po pár mesiacoch pokojnej a rekreačnej jazdy zatúžiť po niečom divokejšom či priam adrenalínovom. Tieto chúťky dokážete naplniť na amatérskych pretekoch. Tradične ide o celodenné akcie s programom pre celú rodinu. Jediné, na čo si musíte dať pozor, je, aby ste sa prihlásili na preteky s kategóriami, ktorým vaša štvorkolka parametrovo vyhovuje. 

PRÍPRAVA JE TO NAJDÔLEŽITEJŠIE 

Účasť na pretekoch sa začína niekoľko týždňov pred príchodom na štart. Okrem toho, že je potrebné si natrénovať drifty, skoky a rýchlu jazdu na klzkom, šikmom či nespevnenom povrchu, na preteky musíte upraviť aj vašu štvorkolku. A to aj v prípade, že máte doma prémiový model. Dôležité je nastaviť tlmiče, pretože na kameňoch či pri doskokoch dostanú poriadne zabrať. Ideálnym riešením je nájsť si vo vašom okolí dielňu, v ktorej majú so štvorkolkami skúsenosť a poradia vám, ideálne odporučia vhodné tlmiče, objednajú ich, namontujú a nastavia. Pozornosť musíte venovať aj pneumatikám. Na preteky v teréne sú najlepšie šesťplátnové gumy, ktorým nerobia problémy ani ostré kamene.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je
Časopis FOR MEN - Štyri kolesá, no auto to nie je

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
17styri-kolesa-no-auto-to-nie-jeŠtyri kolesá, no auto to nie je18nonoŠtvorkolky sú na Slovensku čoraz populárnejšie nielen v kruhoch motoristických nadšencov. Čo by ste o nich mali vedieť, ako zvládnuť prvé jazdy a čo vás čaká, keď sa rozhodnete zúčastniť sa amatérskych pretekov? <p><strong>V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie.</strong></p><p>Keby ste pred austrálskym alebo britským farmárom povedali, že štvorkolka je super zábava pre milovníkov motošportov, asi by na vás pozerali rozpačito. V mnohých krajinách sveta je toto sympatické vozidlo jedným z najdôležitejších pomocníkov na prežitie. Aj na Slovensku sa štvorkolky využívajú na prácu, pre záchranárov je tento typ vozidla neoceniteľnou pomôckou najmä v teréne. Nebránime sa však ani zábavnej stránke štvorkoliek. Ak ste k nim zatiaľ nepričuchli a láka vás nahliadnuť do trochu iného sveta, najprv by ste sa mali zorientovať v základoch.&nbsp;</p><h3>DVAKRÁT TRI PÍSMENÁ&nbsp;</h3><p>Svetu štvorkoliek vládne šesť písmen. UTV a ATV. UTV štvorkolky, často sa nazývajú tiež side-by-side, sú pomerne masívne pracovné stroje do terénu. Obľubujú ich farmári či horskí záchranári, a to hlavne pre ich schopnosť zvládnuť väčšinu druhov terénu, vysoký ťažný výkon, úložný priestor a v neposlednom rade aj preto, že si na ne vedľa seba môžu sadnúť dvaja ľudia. Existujú modely, ktoré ponúkajú aj viacero radov sedadiel. Práve takto upravené štvorkolky si našli uplatnenie aj mimo tradičných drsných prác a využívajú ich napríklad školy či zážitkové cestovné kancelárie, ktoré s ich pomocou organizujú výlety aj do ťažšie prístupných vzdialených lokalít.&nbsp;</p><h3>OTOČÍTE SA TAKMER NA MIESTE&nbsp;</h3><p>ATV sú viac o zábave. Ide totiž o dopravný prostriedok určený do akéhokoľvek terénu okrem vody. Zvládnete s nimi veľké vzdialenosti na bežnej ceste, prekonáte strmý a nespevnený terén a popri tom všetkom potrebujete minimálny priestor na manévrovanie. So štvorkolkou bez väčšej námahy zabočíte takmer do pravého uhla. Na ATV sa bežne sedí s rozkročenými nohami a riadidlá sú veľmi podobné tým z motocyklov. Táto kombinácia umožňuje veľmi efektívny pohyb a zlepšuje stabilitu.&nbsp;</p><p><strong>Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý.</strong></p><h3>OBJEM MOTORU PRESIAHNE AJ 1 000 CM3&nbsp;</h3><p>Svet štvorkoliek je veľmi pestrý, a to až do takej miery, že si v ňom to svoje nájde doslova každý. Aj to je dôvod, prečo sa okrem základných dvoch kategórií delia na ďalšie typy. Medzi najčastejšie patria závodné, rekreačné, vojenské, záchranárske, hobby, poľnohospodárske, poľovnícke, lesnícke a mnohé ďalšie štvorkolky. Využití je takmer nespočetné množstvo. Aby sme však mali trochu konkrétnejšiu predstavu o tom, čo štvorkolky dokážu, vieme ich kategorizovať aj podľa objemu motora. ATV pre deti majú približne do 50 cm3, športové do 700 cm3 a objem motora pri UTV dokáže vysoko presiahnuť 1 000 cm3.&nbsp;</p><h3>TESTUJTE, SKÚŠAJTE, NECHAJTE SI PORADIŤ&nbsp;</h3><p>Ak ste si v predchádzajúcich riadkoch zopakovali, čo dávno viete, ale aj napriek tomu štvorkolky stále obdivujete len z diaľky, je načase to zmeniť. Najmä počas príjemných letných mesiacov ide o super relax. Na Slovensku máme až prekvapivo veľa klubov, občianskych združení či rôznych zážitkových agentúr, ktoré vám umožnia vyskúšať si jazdu. Pripravte sa však na to, že prvých pár hodín sa budete skôr úpenlivo sústreďovať na to, ktorú končatinu na čo použiť, než si užívať samotný zážitok. Ak jazdíte na motorke, máte výhodu.&nbsp;</p><h3>MUSÍTE ZLADIŤ NOHY S RUKAMI</h3><p>Plyn a ručná predná brzda sú na riadidlách zvyčajne na pravej strane, na ľavej strane je obvykle spojka, ak ju štvorkolka má. Radiť budete ľavou nohou, tou pravou zasa brzdiť zadnými brzdami. I keď popis znie pomerne jednoducho, môže sa vám stať, že si ovládacie prvky popletiete. Najmä keď sa prestanete sústrediť. Opatrnejší inštruktori dokonca odporúčajú venovať extra pozornosť trénovaniu rozbiehania a zastavovania. Ak už máte ovládanie dostatočne natrénované, je dôležité zamerať sa na zmenu smeru, pri ktorej sa využíva ťažisko jazdca. Skúsení štvorkolkári vás vždy upozornia, že zábavná jazda by mala prísť až neskôr – keď je pre vás prirodzené a automatické všetko, čo sme popísali vyššie.&nbsp;</p><h3>NIE KAŽDÁ MÔŽE PREMÁVKY</h3><p>Úvodné jazdy bez problémov zvládnete na tréningových okruhoch či plochách. Čo potom? Dôležitou informáciou je, že nie každá štvorkolka spĺňa podmienky schválenia prevádzky na cestách. Tie, ktoré podmienkam vyhovujú, môžete viesť, ak ste držiteľom vodičského preukazu skupiny B. Tento vodičák vás na území Slovenskej republiky oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny T, kam patria štvorkolky vrátane UTV, ak nepresiahnu hmotnosť 3,5 tony. Dokonca k nim môžete pripojiť vlečku, avšak celá súprava nesmie presiahnuť už spomenutých 3 500 kilogramov. Ktoré štvorkolky nemôžu na cestu, respektíve do premávky? Presne tie, ktoré často vidíte vo videoklipoch počas nočnej jazdy na bratislavskom obchvate – športové špeciály. Rovnaké obmedzenie patrí pre terénne špeciály.&nbsp;</p><h3>ZLÁKAJÚ VÁS PRETEKY?</h3><p>Kupovať si štvorkolku s tými najkonzervatívnejšími úmyslami nie je nič nezvyčajné, rovnako ako po pár mesiacoch pokojnej a rekreačnej jazdy zatúžiť po niečom divokejšom či priam adrenalínovom. Tieto chúťky dokážete naplniť na amatérskych pretekoch. Tradične ide o celodenné akcie s programom pre celú rodinu. Jediné, na čo si musíte dať pozor, je, aby ste sa prihlásili na preteky s kategóriami, ktorým vaša štvorkolka parametrovo vyhovuje.&nbsp;</p><h3>PRÍPRAVA JE TO NAJDÔLEŽITEJŠIE&nbsp;</h3><p>Účasť na pretekoch sa začína niekoľko týždňov pred príchodom na štart. Okrem toho, že je potrebné si natrénovať drifty, skoky a rýchlu jazdu na klzkom, šikmom či nespevnenom povrchu, na preteky musíte upraviť aj vašu štvorkolku. A to aj v prípade, že máte doma prémiový model. Dôležité je nastaviť tlmiče, pretože na kameňoch či pri doskokoch dostanú poriadne zabrať. Ideálnym riešením je nájsť si vo vašom okolí dielňu, v ktorej majú so štvorkolkami skúsenosť a poradia vám, ideálne odporučia vhodné tlmiče, objednajú ich, namontujú a nastavia. Pozornosť musíte venovať aj pneumatikám. Na preteky v teréne sú najlepšie šesťplátnové gumy, ktorým nerobia problémy ani ostré kamene.</p>12no0000-00-00for-men-2021-06-0706-07/20212021-06-03<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>čas letí veľmi rýchlo. Ani sme sa nenazdali a prihováram sa k vám z ďalšieho čísla vášho obľúbeného časopisu FORMEN. Posledné týždne priniesli pre nás mužov samé dobré správy. Konečne sa začali uvoľňovať pravidlá, ktoré platili počas pandémie, konečne si môžeme dať pivko na terase alebo obľúbenú vodnú fajku – viac v článku venovanému prestížnej Shisha Deluxe – a vyzerá to, že v lete budeme môcť ísť aj na dovolenku. V neposlednom rade naši hokejisti v prvých zápasoch predviedli skvelú formu, preto pevne verím, že v deň, keď budete čítať tento editoriál, budeme bojovať o tie najvyššie priečky na Majstrovstvách sveta v ľadovom hokeji 2021. Keďže ďalšie číslo vyjde v auguste, chcem vám popriať úspešný vstup do letnej sezóny a čo najlepší návrat do starých koľají.&nbsp;</p><p>Titulku nášho časopisu zdobí talentovaný maliar Jozef Stančík. Naša spoločná história sa začala písať už dávnejšie, hoci o tom možno ani sám nevie. Zhruba pred tromi rokmi som totiž od kamaráta dostal jeho obraz – zapáčil sa mi na prvý pohľad. Dodnes má svoje miesto v mojej obývačke. V rubrike Cover story sa však dozviete, že život Jozefa Stančíka nie je iba o maľovaní a že vo všetkom vidí hlbší zmysel.&nbsp;</p><p>Naše prvé letné dvojčíslo je zamerané na reality. Dočítate sa, prečo sa do nich oplatí investovať, a tiež vám prinášame tip na najlepšiu realitnú kanceláriu na Slovensku – Delta Property. A aby v tomto čísle nebolo málo umenia, predstavíme vám tvorbu nadaného výtvarníka Luku Braseho. Samozrejme, v časopise nájdete aj naše klasické rubriky, ako sú Cestovanie, Auto-moto, Šport, História a veľa rôznych lifestylových tém.&nbsp;</p><p>Prajeme vám pekné čítanie pod slnečníkom.</p>yesAuto-Motoauto-moto
vo-svete-inteligentnych-autVo svete inteligentných áut18for-men-2021-09-10
alfa-romeo-giulia-gta-legenda-sa-vraciaAlfa Romeo Giulia GTA legenda sa vracia7for-men-2020-03
oplati-sa-presedlat-na-elektrinu-uz-dnesOplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?15for-men-2021-01
posobive-byvaniePôsobivé bývanie17for-men-2021-06-07
tribecsky-trojuholnikTribečský trojuholník17for-men-2021-06-07
z-divadla-bolo-popravisko-v-syriiZ divadla bolo popravisko. V Sýrii17for-men-2021-06-07