Recenzie20. jún 2020 Vyšlo v čísle: 06/2020

Seriál Kalifát prináša okrem napätia aj realistický obraz náboženskej radikalizácie.

• Thriller, Dráma Švédsko, 2020
  • Produkcia: NETFLIX
  • Tvorcovia: Wilhelm Behrman, Niklas Rockström
  • Hrajú: Aliette Opheim, Gizem Erdogan, Amed Bozan

Vysokú sledovanosť, kladné ohlasy divákov, ale aj nominácie na viaceré filmové ceny, to všetko stihol získať od svojho marcového uvedenia na Netflixe osemdielny švédsky seriál Kalifát (v angličtine Caliphate). Kľúčom k jeho úspechu nie je iba napínavý dej a nečakané scenáristické zvraty, ale aj realistické zobrazenie života európskych moslimov, ktorí sa pod vplyvom propagandy rozhodli pridať k teroristickej organizácii ISIS. .

Seriál sa od začiatku vyvíja v troch dejových líniách. Prvá z nich zachytáva švédsku moslimku Pervin. Tá žije spolu so svojím mužom a dieťaťom v sýrskom meste Rakka. Napriek tomu, že na územie ovládané náboženskými fanatikmi pricestovala Pervin dobrovoľne, postupne prichádza o všetky ilúzie a rozčarovaná zo skutočného života v Islamskom štáte sa stále naliehavejšie túži vrátiť naspäť do Európy. Druhá dejová línia sleduje Fatimu, agentku švédskej tajnej služby, ktorá sa snaží Pervin v jej úteku zo Sýrie pomôcť. Tretia popisuje misiu džihádistického teroristu Al Musafira, „Cestovateľa“, ako mu hovoria jeho spolubojovníci. Navonok slušný prisťahovalec sa snaží medzi mladými moslimami v Štokholme šíriť propagandu Islamského štátu. Pod jeho vplyv sa dostanú ďalšie dôležité postavy seriálu, sestry Suleika a Lisha a ich priateľka Kerima, s ktorou plánujú útek od svojich švédskych rodín na územie kalifátu. Celý príbeh vytvorila dvojica spisovateľov Wilhelm Behrman a Niklas Rockström. Prvý pôsobí ako politický publicista vo významných švédskych denníkoch, druhý sa dlhé roky venuje scenáristickej tvorbe. Podľa ich vlastných slov písaniu scenára predchádzalo rozsiahle štúdium článkov, kníh a dokumentárnych filmov, ktoré sa zaoberajú problematikou Islamského štátu a rôznymi spôsobmi, ako táto teroristická organizácia získava podporovateľov v krajinách Európy. Tvorcovia seriálu tak získali hlbší náhľad do problematiky, čo im umožnilo plasticky vykresliť hlavné postavy a životné situácie, v ktorých sa ocitli.

Rovnako ako v skutočnosti, aj v samotnom seriáli sa živnou pôdou pre náboženskú radikalizáciu stáva kríza identity a existenčné otázky človeka v období jeho dospievania. Mladí ľudia často túžia po inom svete, než akým je svet ich rodičov, a náboženskí extrémisti im ilúziu takého sveta ponúkajú. Mladým švédskym moslimom opisujú Islamský štát ako rajské miesto, kde ľudia žijú šťastne, čestne, v hojnosti, v súlade s učením islamu a kde dokonca aj ovocie chutí lepšie.

Ako kontrast so sladkými sľubmi propagandy pôsobí príbeh mladej Pervin, ktorá skutočný život medzi islamistami v Sýrii už žije. Jej dni ubiehajú v ťaživom prostredí ošarpaného mesta, kde radikáli na uliciach popravujú všetkých, ktorí sa odklonili od ich fanatických pravidiel. Zatiaľ čo jej muž Hosam sa zúčastňuje bojových operácií spolu s ďalšími militantmi, ona sa stará o malé dieťa a tajne hľadá únik zo situácie, v ktorej sa ocitla. Postavy nie sú vykreslené povrchne, dezilúzia zo života vo fanatickom režime prichádza postupne, vzťah medzi Pervin a jej mužom prechádza rôznymi etapami. Hoci sa od nej na začiatku očakáva, že bude poslušne nasledovať svojho manžela, časom sa v ich vzťahu stále viac prejavuje jej vnútorná sila.

Za vznikom seriálu stojí švédska produkčná spoločnosť Filmlance, ktorá má na konte okrem iného aj úspešný kriminálny seriál Broen (na naše obrazovky ho priniesla pod názvom Most aj RTVS). Pri sledovaní oboch seriálov, Mostu aj Kalifátu, si dosýta užijete pochmúrnosť, ktorá sa stala charakteristickou pre mnohé škandinávske filmy. V oboch hrá hlavnú úlohu žena, ktorá sa pod vplyvom okolností, ale aj vďaka svojej povahe, stáva osamelou hrdinkou a popri svojej profesionálnej misii musí riešiť aj vlastné vnútorné dilemy. V seriáli Kalifát je touto hrdinkou práve Fatima, ktorá prepája všetky dejové línie do jedného príbehu. Napriek množstvu priaznivých reakcií sa ozvali hlasy, ktoré kritizovali seriál za niektoré nedostatky vo vykreslení problému islamskej radikalizácie. Podľa kritikov Kalifát napríklad vôbec nezobrazuje moderné moslimské komunity žijúce vo Švédsku. Celý príbeh osciluje iba medzi dvoma extrémnymi podobami moslimskej identity. Na jednej strane sú to náboženskí fanatici, na strane druhej zas sekulárni prisťahovalci, ktorí sa moslimskej viery prakticky úplne vzdali. Napriek uvedeným výhradám sa odborníci zhodujú, že problém náboženského extrémizmu a radikalizmu je v rámci seriálového žánru spracovaný kvalitne, bez potreby zneužívať zbytočné stereotypy a filmové klišé. Divák, samozrejme, ocení aj napínavý príbeh, ktorý prinesie viacero nečakaných zvratov a dramatické vyvrcholenie. Ak patríte k fanúšikom seriálovej produkcie spoločnosti Netflix, mali by ste vedieť, že Kalifát rozhodne patrí k tomu najkvalitnejšiemu, čo rok 2020 zatiaľ priniesol.

9serial-kalifat-caliphateSeriál: Kalifát / Caliphate30nonoSeriál Kalifát prináša okrem napätia aj realistický obraz náboženskej radikalizácie.<ul><li><strong>Thriller, Dráma Švédsko, 2020&nbsp;</strong></li><li><strong>Produkcia: NETFLIX&nbsp;</strong></li><li><strong>Tvorcovia: Wilhelm Behrman, Niklas Rockström&nbsp;</strong></li><li><strong>Hrajú: Aliette Opheim, Gizem Erdogan, Amed Bozan&nbsp;</strong></li></ul><p>Vysokú sledovanosť, kladné ohlasy divákov, ale aj nominácie na viaceré filmové ceny, to všetko stihol získať od svojho marcového uvedenia na Netflixe osemdielny švédsky seriál Kalifát (v angličtine Caliphate). Kľúčom k jeho úspechu nie je iba napínavý dej a nečakané scenáristické zvraty, ale aj realistické zobrazenie života európskych moslimov, ktorí sa pod vplyvom propagandy rozhodli pridať k teroristickej organizácii ISIS. .</p><p>Seriál sa od začiatku vyvíja v troch dejových líniách. Prvá z nich zachytáva švédsku moslimku Pervin. Tá žije spolu so svojím mužom a dieťaťom v sýrskom meste Rakka. Napriek tomu, že na územie ovládané náboženskými fanatikmi pricestovala Pervin dobrovoľne, postupne prichádza o všetky ilúzie a rozčarovaná zo skutočného života v Islamskom štáte sa stále naliehavejšie túži vrátiť naspäť do Európy. Druhá dejová línia sleduje Fatimu, agentku švédskej tajnej služby, ktorá sa snaží Pervin v jej úteku zo Sýrie pomôcť. Tretia popisuje misiu džihádistického teroristu Al Musafira, „Cestovateľa“, ako mu hovoria jeho spolubojovníci. Navonok slušný prisťahovalec sa snaží medzi mladými moslimami v Štokholme šíriť propagandu Islamského štátu. Pod jeho vplyv sa dostanú ďalšie dôležité postavy seriálu, sestry Suleika a Lisha a ich priateľka Kerima, s ktorou plánujú útek od svojich švédskych rodín na územie kalifátu. Celý príbeh vytvorila dvojica spisovateľov Wilhelm Behrman a Niklas Rockström. Prvý pôsobí ako politický publicista vo významných švédskych denníkoch, druhý sa dlhé roky venuje scenáristickej tvorbe. Podľa ich vlastných slov písaniu scenára predchádzalo rozsiahle štúdium článkov, kníh a dokumentárnych filmov, ktoré sa zaoberajú problematikou Islamského štátu a rôznymi spôsobmi, ako táto teroristická organizácia získava podporovateľov v krajinách Európy. Tvorcovia seriálu tak získali hlbší náhľad do problematiky, čo im umožnilo plasticky vykresliť hlavné postavy a životné situácie, v ktorých sa ocitli.&nbsp;</p><p>Rovnako ako v skutočnosti, aj v samotnom seriáli sa živnou pôdou pre náboženskú radikalizáciu stáva kríza identity a existenčné otázky človeka v období jeho dospievania. Mladí ľudia často túžia po inom svete, než akým je svet ich rodičov, a náboženskí extrémisti im ilúziu takého sveta ponúkajú. Mladým švédskym moslimom opisujú Islamský štát ako rajské miesto, kde ľudia žijú šťastne, čestne, v hojnosti, v súlade s učením islamu a kde dokonca aj ovocie chutí lepšie.&nbsp;</p><p>Ako kontrast so sladkými sľubmi propagandy pôsobí príbeh mladej Pervin, ktorá skutočný život medzi islamistami v Sýrii už žije. Jej dni ubiehajú v ťaživom prostredí ošarpaného mesta, kde radikáli na uliciach popravujú všetkých, ktorí sa odklonili od ich fanatických pravidiel. Zatiaľ čo jej muž Hosam sa zúčastňuje bojových operácií spolu s ďalšími militantmi, ona sa stará o malé dieťa a tajne hľadá únik zo situácie, v ktorej sa ocitla. Postavy nie sú vykreslené povrchne, dezilúzia zo života vo fanatickom režime prichádza postupne, vzťah medzi Pervin a jej mužom prechádza rôznymi etapami. Hoci sa od nej na začiatku očakáva, že bude poslušne nasledovať svojho manžela, časom sa v ich vzťahu stále viac prejavuje jej vnútorná sila.&nbsp;</p><p>Za vznikom seriálu stojí švédska produkčná spoločnosť Filmlance, ktorá má na konte okrem iného aj úspešný kriminálny seriál Broen (na naše obrazovky ho priniesla pod názvom Most aj RTVS). Pri sledovaní oboch seriálov, Mostu aj Kalifátu, si dosýta užijete pochmúrnosť, ktorá sa stala charakteristickou pre mnohé škandinávske filmy. V oboch hrá hlavnú úlohu žena, ktorá sa pod vplyvom okolností, ale aj vďaka svojej povahe, stáva osamelou hrdinkou a popri svojej profesionálnej misii musí riešiť aj vlastné vnútorné dilemy. V seriáli Kalifát je touto hrdinkou práve Fatima, ktorá prepája všetky dejové línie do jedného príbehu. Napriek množstvu priaznivých reakcií sa ozvali hlasy, ktoré kritizovali seriál za niektoré nedostatky vo vykreslení problému islamskej radikalizácie. Podľa kritikov Kalifát napríklad vôbec nezobrazuje moderné moslimské komunity žijúce vo Švédsku. Celý príbeh osciluje iba medzi dvoma extrémnymi podobami moslimskej identity. Na jednej strane sú to náboženskí fanatici, na strane druhej zas sekulárni prisťahovalci, ktorí sa moslimskej viery prakticky úplne vzdali. Napriek uvedeným výhradám sa odborníci zhodujú, že problém náboženského extrémizmu a radikalizmu je v rámci seriálového žánru spracovaný kvalitne, bez potreby zneužívať zbytočné stereotypy a filmové klišé. Divák, samozrejme, ocení aj napínavý príbeh, ktorý prinesie viacero nečakaných zvratov a dramatické vyvrcholenie. Ak patríte k fanúšikom seriálovej produkcie spoločnosti Netflix, mali by ste vedieť, že Kalifát rozhodne patrí k tomu najkvalitnejšiemu, čo rok 2020 zatiaľ priniesol.</p>3no0000-00-00for-men-2020-0606/20202020-06-20<h3>Milí čitatelia,</h3><p>srdečne Vás vítam v júnovom čísle vášho obľúbeného časopisu FOR MEN. Náš časopis sa profiluje ako magazín pre úspešného muža. Čo je teda ten úspech? Zvykol sa definovať ako kladný výsledok nášho úsilia či dosiahnutia vopred stanoveného cieľa, no v dnešnej dobe ho musíme chápať v širšom zmysle slova. Na to, aby sa človek cítil úspešný, musí skĺbiť všetky aspekty svojho života, nielen pracovné, ale aj súkromné. Nie je to len o talente, je to hlavne o tvrdej práci. Ak chce človek uspieť, musí svoje schopnosti nadpriemerne rozvinúť. Odborníci sa zhodli, že byť úspešným neznamená chyby nerobiť, ale ich neopakovať. Jeden považuje za úspech, keď zarába o 100 eur viac ako jeho sused, iný považuje za úspech veľkú a zdravú rodinu. Pre každého z nás znamená úspech niečo iné a ako úspešného človeka vnímame niekoho iného. Ak zažívate momentálne horšie obdobie bez viditeľného úspechu, nezabúdajte, že život je ako Monopoly. Aj keď ste úspešný a vyhráte, na konci hry sa všetko zbalí späť do krabice. Jediné, čo zostane, je dobrý pocit z hry a dojem, ktorý ste zanechali v mysliach druhých. Jedno viem určite, ja za svoj úspech považujem to, že Vám každý mesiac aj v tejto zložitej dobe prinášame na pulty časopis FOR MEN, snažíme sa Vás niečo naučiť, zabaviť – jednoducho spríjemniť Váš voľný čas. V tomto čísle sme vyspovedali hokejovú legendu a pre mňa najlepšieho slovenského hráča histórie Mariána Hossu, ktorý je dôkazom toho, že talent a tvrdá práca prinášajú ovocie. Prezradil nám čosi o svojom živote po hokeji, ale aj to, či počas kariéry preferoval ako motiváciu sex pred zápasom☺. Pozrieme sa na to, ako zvládnuť nástrahy partnerskej ponorky, ako napreduje úspešná slovenská firma DEDOLES a dozvieme sa, kde sa naši predkovia chceli ukryť pred nukleárnou vojnou. Leto sa pomaly blíži a k tomu neodmysliteľne patrí návšteva WAKELAKE na Zlatých pieskoch. Vyspovedali sme preto jeho majiteľa Richarda Kolosziho, ktorý nám priblížil novinky a aktivity v tejto sezóne. Chýbať nebudú ani rubriky auto-moto, cestovanie alebo tip na prijemný letný drink. Vráťme sa ešte k téme úspech. Záver úvahy o ňom by som zakončil citátom Alberta Einsteina, ktorý povedal vo svojom rozhovore v roku 1929: „Úspech v živote? To je vlastne rovnica. A = X + Y + Z. Ak je A úspechom v živote, tak A = x + y + z. Práca je x, zábava je y a z je držať hubu (zavreté ústa). Nech úspech vnímate akokoľvek, chceme Vám popriať „úspešný mesiac“ a vidíme sa v editoriáli opäť v ďaľšom čísle.</p>yesRecenzierecenzie
kniha-maggie-ofarrellova-hamnetKniha - Maggie O'Farrellova - Hamnet20for-men-2022-02-03
film-babovkyFilm - Bábovky12for-men-2020-10
hudba-the-strokes-the-new-abnormalHudba: The Strokes – The New Abnormal9for-men-2020-06