Vitajte vo svete mma
Šport • 14. september 2020 • Vyšlo v čísle: 09/2020Neodmysliteľnou súčasťou každého renomovaného pánskeho magazínu musí byť šport. Počnúc septembrovým vydaním sa stávajú jedným z pilierov časopisu FOR MEN pravidelné informácie zo sveta populárnych moderných úpolových odvetví, konkrétne zmiešaných bojových umení (MMA).
Prečo práve MMA? Odpoveď je jednoduchá. Tento dynamicky sa rozvíjajúci šport v osemhrannom pletivom obklopenom zápasisku neustále priťahuje nových fanúšikov a rýchlo sa zaraďuje medzi tie najsledovanejšie a najatraktívnejšie. Nasadenie a odolnosť jednotlivých zápasníkov v „klietke“ aj vďaka kúzlam kreatívnych promotérov robia z MMA príťažlivú komoditu. Investovať do nej chce čoraz viac globálnych značiek a podnikateľov.
Čísla hovoria jasne. Najprestížnejšia svetová organizácia Ultimate Fighting Championship (UFC) založená v roku 1993 a sídliaca na území Spojených štátov amerických svojou popularitou už pomaly prekonáva aj tamojšiu dosiaľ najvychytenejšiu športovú súťaž – National Football League (NFL) z vrcholu hierarchie amerického futbalu. Minimálne na sociálnej sieti Instagram, ktorá v súčasnosti do značnej miery odzrkadľuje trendy najmä u mladších generácií, sa UFC už teší väčšiemu záujmu ako NFL. Organizáciu patriacu materskej spoločnosti William Morris Endeavor aktuálne sleduje 21,6 milióna ľudí, čo je o 3,4 milióna viac ako NFL. Podstatne menej followerov má bejzbalová MLB (6,5 mil.) či hokejová NHL (4,3 mil.). Viac odberateľov na Instagrame má z amerických líg len basketbalová NBA (49,5 mil.).
Recept na líderstvo je pri UFC a NBA podobný. Obe súťaže poskytujú čoraz väčší priestor športovcom z celého sveta. Zástupcovia jednotlivých krajín si zásluhou vlastných výnimočných výkonov – ale aj prostredníctvom vplyvu sponzorov – budujú subkomunity fanúšikov v rámci domovských teritórií, čím automaticky zvyšujú celkovú popularitu „svojich“ športov. Podobné pomery sledovanosti panujú aj na sociálnej sieti Facebook, kde je rozdiel medzi líderskou dvojicou UFC a NBA dokonca ešte menší (UFC – 26 mil., NBA – 38 mil.). Práve poctivá marketingová práca na sociálnych sieťach v kombinácii s temperamentnými a často kontroverznými bojovníkmi vzbudila v širokej verejnosti záujem o UFC a zároveň aj o sféru MMA ako takú. Kým v roku 2001 prevádzkovatelia kasín Lorenzo a Frank Fertittovci potrebovali na akvizíciu „iba“ 2 milióny amerických dolárov, v roku 2016 pribudla rovnaká organizácia na čele s promotérom Danom Whitom do portfólia spomenutej spoločnosti William Morris Endeavor už za vyše 4 miliardy USD (znamená to každoročné zúročenie o 72 %). Mnoho odborníkov vtedy považovalo túto cenu za prehnane vysokú, veď to bol zhruba dvojnásobok absolútneho rekordu vo svete športu, ale projekt UFC už v tej dobe dosahoval obrovské zisky a vykazoval skvelý investičný potenciál. Dnes, dva roky po podpise nového lukratívneho kontraktu s americkým televíznym gigantom ESPN, má značka UFC podľa Whita hodnotu až 7 miliárd USD. Rovnako tým rastie aj hodnota celého odvetvia MMA a priestor na rozvoj pre niektoré z menších svetových či regionálnych subjektov.