Časopis FOR MEN - Zoomuj pri hľadaní práce

Zoomuj pri hľadaní práce

Kariéra11. február 2022 Vyšlo v čísle: 02-03/2022

Dnes, takmer dva roky od začiatku pandémie stále hľadáme spôsob normálneho fungovania. Na trhu práce sme si za ten čas nevedeli a dodnes nevieme nastaviť normál, v ktorom bude možné prežiť. Mnohí sme totiž ešte pred rokom verili, že sa svet vráti do starých koľají. Do stavu, v akom sme ho poznali doteraz.

Zároveň vnímame, že rok 2022 so sebou prinesie mnoho výziev a ďalších zmien v ľudských zdrojoch i v kariére. Ak teda vstupujete do ďalšieho roka plného neistoty, máme pre vás kľúčové poznatky, ktoré dokážete využiť aj v čase neustálych zmien.

AKO RESETOVAŤ KARIÉRU POČAS PANDÉMIE? 

Väčšina z nás sa s hľadaním práce stretne len párkrát za život. Je to situácia, ktorej by sme sa najradšej vyhli. Obvykle sa vtedy nachádzame vo vypätom stave, ide nám o všetko a v krátkom čase zo seba potrebujeme dostať ten najlepší výkon. Na pohovor sa obvykle ani nepripravujeme. Niektorí z nás ho zažijú len raz, alebo sa v tejto situácii prvýkrát ocitnú až po dvadsiatich rokoch praxe. Nezáleží však na tom, koľkokrát si hľadáme prácu, túto skúsenosť vždy vnímame negatívne, ako určitú nepríjemnosť. 

Každá nová situácia si totiž vyžaduje nové postupy alebo nové komunikačné techniky. A to náš mozog nemá rád. „Hlavne žiadne zmeny,“ počujeme jeho prosebný hlas. Celý proces je pre nás nekomfortný, nepríjemný a chceme ho mať čím skôr za sebou. Preto hľadáme aspoň niečo, čo poznáme, a tým je klasický, štandardizovaný postup: otvoríme portál s pracovnými ponukami, nájdeme si inzeráty na pozície, na ktoré podľa nás stačíme, vypíšeme životopis podľa predlohy a tajne dúfame, že tento klasický, štandardizovaný postup nás odlíši od záujemcov, ktorí postupujú rovnako. A že nový zamestnávateľ objaví naše kvality. 

Nezmenila sa len doba, ale aj postup pri hľadaní práce. Chcete vedieť, koľko vám toho uniklo? Dnes budeme zoomovať, zaostrovať na dôležité a ešte dôležitejšie detaily. Čo je teda podstatné aj v čase pandémie? 

AKO ZOOMOVAŤ V INZERÁTE 

(ZOOM 1) INZERÁT
S inzerátom na voľnú pracovnú pozíciu sa stretol každý z nás. Vieme, kde ho nájdeme, a myslíme si, že vieme rozoznať, čo je v ňom naozaj dôležité. Ponuka práce je však produktom spoločnosti, ktorá inzeruje, a preto je dobré vnímať inzerát ako jej prezentáciu. 

Všimnite si:

  • Aký dôraz kladie spoločnosť na svoju prezentáciu?
  • Ako popisuje pozíciu, na ktorú hľadá uchádzača?
  • Akú dôležitosť pripisuje požiadavkám na uchádzača?
  • Ako sú v inzeráte popísané požadované zručnosti a danosti?
  • Aké podmienky sú pre pozíciu tie najdôležitejšie?
  • Sú v inzeráte dostupné kontaktné údaje? Máte komu zavolať a dodatočne sa informovať o pozícii?
  • Je mzda tlmočená zrozumiteľne, alebo vnímate, že je nastavená na spodnej hranici?
  • Vymedzuje inzerát jednu pozíciu, alebo sa v ňom prelínajú rôzne kompetencie?
  • Sú požiadavky na náplň práce realizovateľné? Alebo je uvedený len jej približný opis? 

(ZOOM 2) POPIS POZÍCIE
Obsadzovaná pozícia má byť ponúkaná atraktívne, tak, aby vzbudila záujem uchádzačov. Spoločnosť v nej jednoznačne potrebuje deklarovať presnú náplň práce, dôležité úlohy, prioritné požiadavky. Všímajte si, ako je nastavený nástupný proces, ale aj či je daná pozícia nová alebo preobsadená. 

(EXTRA ZOOM 3) POŽIADAVKY NA UCHÁDZAČA
Dostávame sa k časti, ktorá je zo strany inzerujúcich spoločností v značnej miere podceňovaná. Iste to poznáte. Požiadavky na uchádzača sú také všeobecné, že vytvárajú priestor na to, aby aj nevhodní uchádzači nadobudli presvedčenie o vlastnej vhodnosti. Ak čítate pracovnú ponuku a nerozumiete, o akého kandidáta majú v danej spoločnosti záujem, kontaktujte personalistu a dopytujte sa. Dozviete sa, koho vo firme hľadajú, aké zručnosti očakávajú od uchádzača, čo na záujemcovi o prácu považujú za prioritné a podľa akých kritérií si budú vyberať v životopisoch. Verte mi, dozviete sa zaujímavé veci. 

(ZOOM 4) ZRUČNOSTI
Bývajú v inzerátoch veľmi podhodnotené, hoci ide o to najcennejšie, čo uchádzači majú. „Oholili“ sme ich na jednoslovné všeobecné pomenovania, ktoré (rovnako ako požiadavky na uchádzača) sadnú na 80 % čitateľov inzerátu. Zručnosti pritom hýbu svetom, odlišujú nás a vytvárajú jedinečné príbehy. Ak by im v inzerátoch bola venovaná dostatočná pozornosť, uľahčilo by to nielen výber uchádzačov, ale aj pracovné pohovory. Viete si predstaviť, že by v inzeráte boli definované požadované zručnosti v oblasti myslenia, jednania, vnímania, tolerancie, emocionálneho postupu či emocionálneho rozhodovania? Ako by ste vnímali ponuku, v ktorej by sa vyžadovalo myslenie zamerané na priebeh alebo sklon k nestrannosti? A čo ak tieto zručnosti používame, len ich nedokážeme odprezentovať? V západnej Európe už fungujú portály, ktoré vyhľadávajú uchádzačov podľa zručností. Je najvyšší čas venovať im zaslúženú pozornosť. 

(ZOOM 5) OČAKÁVANIA
Málokedy sa stane, že inzerujúca spoločnosť uvedie svoje očakávania. Je to veľká škoda, pretože práve pri nich firma dostáva priestor preukázať ľudskosť, vytvárať spoluprácu, tvoriť a kreovať s ľuďmi, ktorí sú ochotní zapojiť sa do procesu. 

Ak bude svet v roku 2022 spájať jedna jediná vec, bude ňou ľudskosť. Preto sa nebojme zapojiť ju aj do pracovnej ponuky. Ľudia budú v tomto roku to najcennejšie v každej organizácii, vďaka čomu si personalisti zachovajú svoj výrazný strategický vplyv. Hranice sa posúvajú a vznikajú príležitosti podporovať zamestnancov v každom aspekte ich života: nielen osobného, ale aj toho profesijného. 

Ak ste zamestnávateľ, všímajte si, ako prehodnocujete požiadavky na zamestnancov, ako identifikujete talenty a či budujete nové pozície a hybridné pracovné modely – začať môžete hneď v inzercii.

autorka: Silvia Skalická, vzdelávacia organizácia topcoach

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Zoomuj pri hľadaní práce
Časopis FOR MEN - Zoomuj pri hľadaní práce
Časopis FOR MEN - Zoomuj pri hľadaní práce

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
20zoomuj-pri-hladani-praceZoomuj pri hľadaní práce14yesnoDnes, takmer dva roky od začiatku pandémie stále hľadáme spôsob normálneho fungovania. Na trhu práce sme si za ten čas nevedeli a dodnes nevieme nastaviť normál, v ktorom bude možné prežiť. Mnohí sme totiž ešte pred rokom verili, že sa svet vráti do starých koľají. Do stavu, v akom sme ho poznali doteraz. <p>Zároveň vnímame, že rok 2022 so sebou prinesie mnoho výziev a ďalších zmien v ľudských zdrojoch i v kariére. Ak teda vstupujete do ďalšieho roka plného neistoty, máme pre vás kľúčové poznatky, ktoré dokážete využiť aj v čase neustálych zmien.</p><h3>AKO RESETOVAŤ KARIÉRU POČAS PANDÉMIE?&nbsp;</h3><p>Väčšina z nás sa s hľadaním práce stretne len párkrát za život. Je to situácia, ktorej by sme sa najradšej vyhli. Obvykle sa vtedy nachádzame vo vypätom stave, ide nám o všetko a <strong>v krátkom čase zo seba potrebujeme dostať ten najlepší výkon.</strong> Na pohovor sa obvykle ani nepripravujeme. Niektorí z nás ho zažijú len raz, alebo sa v tejto situácii prvýkrát ocitnú až po dvadsiatich rokoch praxe. Nezáleží však na tom, koľkokrát si hľadáme prácu, túto skúsenosť vždy vnímame negatívne, ako určitú nepríjemnosť.&nbsp;</p><p>Každá nová situácia si totiž vyžaduje nové postupy alebo nové komunikačné techniky. A to náš mozog nemá rád. „Hlavne žiadne zmeny,“ počujeme jeho prosebný hlas. Celý proces je pre nás nekomfortný, nepríjemný a chceme ho mať čím skôr za sebou. Preto hľadáme aspoň niečo, čo poznáme, a tým je klasický, štandardizovaný postup: otvoríme portál s pracovnými ponukami, nájdeme si inzeráty na pozície, na ktoré podľa nás stačíme, vypíšeme životopis podľa predlohy a tajne dúfame, že tento klasický, štandardizovaný postup nás odlíši od záujemcov, ktorí postupujú rovnako. A že nový zamestnávateľ objaví naše kvality.&nbsp;</p><p><strong>Nezmenila sa len doba, ale aj postup pri hľadaní práce. Chcete vedieť, koľko vám toho uniklo? Dnes budeme zoomovať, zaostrovať na dôležité a ešte dôležitejšie detaily. Čo je teda podstatné aj v čase pandémie?</strong>&nbsp;</p><h3>AKO ZOOMOVAŤ V INZERÁTE&nbsp;</h3><p><strong>(ZOOM 1) INZERÁT</strong><br>S inzerátom na voľnú pracovnú pozíciu sa stretol každý z nás. Vieme, kde ho nájdeme, a myslíme si, že vieme rozoznať, čo je v ňom naozaj dôležité. Ponuka práce je však produktom spoločnosti, ktorá inzeruje, a preto je dobré vnímať inzerát ako jej prezentáciu.&nbsp;</p><p><strong>Všimnite si:</strong></p><ul><li>Aký dôraz kladie spoločnosť na svoju prezentáciu?</li><li>Ako popisuje pozíciu, na ktorú hľadá uchádzača?</li><li>Akú dôležitosť pripisuje požiadavkám na uchádzača?</li><li>Ako sú v inzeráte popísané požadované zručnosti a danosti?</li><li>Aké podmienky sú pre pozíciu tie najdôležitejšie?</li><li>Sú v inzeráte dostupné kontaktné údaje? Máte komu zavolať a dodatočne sa informovať o pozícii?</li><li>Je mzda tlmočená zrozumiteľne, alebo vnímate, že je nastavená na spodnej hranici?</li><li>Vymedzuje inzerát jednu pozíciu, alebo sa v ňom prelínajú rôzne kompetencie?</li><li>Sú požiadavky na náplň práce realizovateľné? Alebo je uvedený len jej približný opis?&nbsp;</li></ul><p><strong>(ZOOM 2) POPIS POZÍCIE</strong><br>Obsadzovaná pozícia má byť ponúkaná atraktívne, tak, aby vzbudila záujem uchádzačov. Spoločnosť v nej jednoznačne potrebuje deklarovať presnú náplň práce, dôležité úlohy, prioritné požiadavky. Všímajte si, ako je nastavený nástupný proces, ale aj či je daná pozícia nová alebo preobsadená.&nbsp;</p><p><strong>(EXTRA ZOOM 3) POŽIADAVKY NA UCHÁDZAČA</strong><br>Dostávame sa k časti, ktorá je zo strany inzerujúcich spoločností v značnej miere podceňovaná. Iste to poznáte. Požiadavky na uchádzača sú také všeobecné, že vytvárajú priestor na to, aby aj nevhodní uchádzači nadobudli presvedčenie o vlastnej vhodnosti. Ak čítate pracovnú ponuku a nerozumiete, o akého kandidáta majú v danej spoločnosti záujem, kontaktujte personalistu a dopytujte sa. Dozviete sa, koho vo firme hľadajú, aké zručnosti očakávajú od uchádzača, čo na záujemcovi o prácu považujú za prioritné a podľa akých kritérií si budú vyberať v životopisoch. Verte mi, dozviete sa zaujímavé veci.&nbsp;</p><p><strong>(ZOOM 4) ZRUČNOSTI</strong><br>Bývajú v inzerátoch veľmi podhodnotené, hoci ide o to najcennejšie, čo uchádzači majú. „Oholili“ sme ich na jednoslovné všeobecné pomenovania, ktoré (rovnako ako požiadavky na uchádzača) sadnú na 80 % čitateľov inzerátu. Zručnosti pritom hýbu svetom, odlišujú nás a vytvárajú jedinečné príbehy. Ak by im v inzerátoch bola venovaná dostatočná pozornosť, uľahčilo by to nielen výber uchádzačov, ale aj pracovné pohovory. Viete si predstaviť, že by v inzeráte boli definované požadované zručnosti v oblasti myslenia, jednania, vnímania, tolerancie, emocionálneho postupu či emocionálneho rozhodovania? Ako by ste vnímali ponuku, v ktorej by sa vyžadovalo myslenie zamerané na priebeh alebo sklon k nestrannosti? A čo ak tieto zručnosti používame, len ich nedokážeme odprezentovať? V západnej Európe už fungujú portály, ktoré vyhľadávajú uchádzačov podľa zručností. Je najvyšší čas venovať im zaslúženú pozornosť.&nbsp;</p><p><strong>(ZOOM 5) OČAKÁVANIA</strong><br>Málokedy sa stane, že inzerujúca spoločnosť uvedie svoje očakávania. Je to veľká škoda, pretože práve pri nich firma dostáva priestor preukázať ľudskosť, vytvárať spoluprácu, tvoriť a kreovať s ľuďmi, ktorí sú ochotní zapojiť sa do procesu.&nbsp;</p><p>Ak bude svet v roku 2022 spájať jedna jediná vec, bude ňou ľudskosť. Preto sa nebojme zapojiť ju aj do pracovnej ponuky. Ľudia budú v tomto roku to najcennejšie v každej organizácii, vďaka čomu si personalisti zachovajú svoj výrazný strategický vplyv. Hranice sa posúvajú a vznikajú príležitosti podporovať zamestnancov v každom aspekte ich života: nielen osobného, ale aj toho profesijného.&nbsp;</p><p>Ak ste zamestnávateľ, všímajte si, ako prehodnocujete požiadavky na zamestnancov, ako identifikujete talenty a či budujete nové pozície a hybridné pracovné modely – začať môžete hneď v inzercii.</p><p><strong>autorka: Silvia Skalická, vzdelávacia organizácia topcoach</strong></p>3no0000-00-00for-men-2022-02-0302-03/20222022-02-11<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>všetci pravdepodobne dúfame, že rok 2022 bude lepší než jeho dvaja predchodcovia. Počas nich sme totiž zistili, ako rýchlo sa môžu do reality preniesť scenáre, ktorými nás kedysi strašili iba katastrofické filmy. Spravodajstvo je plné slov ako epidémia, vojna, inflácia, zdražovanie energií… V záplave zlých správ je však dôležité dokázať hľadať a nájsť pozitíva. Je nutné veriť, že sa všetko na dobré obráti.&nbsp;</p><p>K pozitívnejším vyhliadkam vás môže inšpirovať niekoľko článkov v našom novom čísle. V dvoch rozhovoroch o Slovenskom pavilóne na EXPO DUBAI 2020 sa napríklad môžete presvedčiť o tom, že Slovensko je mimoriadne reprezentatívna a inovatívna krajina. Najväčšia svetová výstava však čoskoro končí, ak teda stále zvažujete, že by ste sa išli zohriať do dubajského tepla a spojili príjemné s užitočným, toto je ten správny čas.&nbsp;</p><p>Verím, že vás zaujala aj naša titulná strana, ktorá tentoraz patrí úspešnej spoločnosti Invest in Slovakia. Jej predstaviteľ nám v rozhovore prezradil čosi o svojom kľúči k úspechu cez jedinú aplikáciu. Viete, čo je na tom najlepšie? Vďaka Invest in Slovakia môžete byť úspešní aj vy. A ak už máte nejaký ten úspech za sebou a vlastníte svoju vysnívanú nehnuteľnosť, môžete si ju skrášliť originálnymi dielami od renomovaného umelca Luku Braseho. Ukážky jeho prác nájdete na nasledujúcich stranách.&nbsp;</p><p>V aktuálnom čísle vám ponúkame množstvo pútavých tém z prostredia kariéry, psychológie, biznisu, ekonomiky či áut, inšpirovať sa môžete aj rozhovormi so zaujímavými ľuďmi – na stránkach nášho magazínu si každý určite nájde kúsok seba.&nbsp;</p><p>Pamätajte, že dobré veci sa nikdy neudejú samy od seba. Keď človek neverí v ich úspech, nestanú sa nikdy. Preto verme, že najbližšie mesiace nám všetkým prinesú čosi prelomové.</p>yesKariérakariera
tiez-vidite-vsade-pracuTiež vidíte všade prácu?15for-men-2021-01
zmena-nemusi-byt-problem-ale-prilezitostZmena nemusí byť problém, ale príležitosť19for-men-2021-12-2022-01
self-development-sanca-na-svetlejsie-zajtrajskySelf development šanca na svetlejšie zajtrajšky?7for-men-2020-03
slovo-do-bitkySlovo do bitky20for-men-2022-02-03
uspech-v-podnikani-si-naplanujteÚspech v podnikaní si naplánujte20for-men-2022-02-03
aby-ste-neboli-obetouAby ste neboli obeťou20for-men-2022-02-03