Čo má v talóne Muskova Tesla?
Auto-Moto • 05. január 2020 • Vyšlo v čísle: 01/2020Fungovanie jeho automobilky Tesla môže byť nočnou morou pre ekonómov. Jeho spôsoby tiež nemusia byť každému po chuti. Jedno sa však Elonovi Muskovi musí nechať – vie nachádzať diery na trhu a dokáže pri tom maximálne zaujať pozornosť verejnosti. Takto to naposledy predviedol s elektrickým pick‑upom Cybertruck. Aké novinky chystá v roku 2020?
Cybertruck bol veľkým prekvapením. Elon Musk síce už od roku 2012 hovoril o túžbe vyrobiť veľký pick‑up a pred necelým rokom naznačil, že by mal byť v štýle kultového sci‑fi filmu Blade Runner. No takýto výsledok nečakal nikto. Cybertruck svojimi ostrými trojuholníkovými tvarmi pripomína skôr obrnený transportér ako úžitkové auto. A obrnený naozaj je – jeho karoséria z nehrdzavejúcej ocele má odolať guľkám kalibru 9 mm. Má aj okná zo špeciálneho pancierového skla.
Pri predvádzaní odolnosti však okná až tak nerozbitné neboli, čo vyvolalo množstvo vtipov. Každý rozruch však trvá len 24 hodín. Musk vzápätí zavrel ústa všetkým kritikom, keď zverejnil, že za jeden a pol dňa dostala Tesla objednávky na 150 000 Cybetruckov. O ďalšie tri dni stúpol počet objednávok už na 250 000. vyrábať ich pritom začnú až na konci roku 2021.
Zaujímavý segment na trhu
Keď sa totiž záujemca o Cybertruck pozrel okrem vtipov aj na parametre, nemal veľmi o čom rozmýšľať. V USA sa každý deň predá 6500 pick‑upov. Ich podiel na trhu neustále rastie a z 12,6 percent v roku 2015 stúpol na 14,4 percent v minulom roku. Priemerná cena nového pick‑upu je 50 000 dolárov. Celý tento segment pritom tvoria vozidlá na fosílne palivá. Cybertruck je prvým elektrickým autom v kategórii veľkých pick‑upov. V Tesle ho navyše ušili na mieruCybertruck bol veľkým prekvapením. Elon Musk síce už od roku 2012 hovoril o túžbe vyrobiť veľký pick‑up a pred necelým rokom naznačil, že by mal byť v štýle kultového sci‑fi filmu Blade Runner. No takýto výsledok nečakal nikto.
Cybertruck svojimi ostrými trojuholníkovými tvarmi pripomína skôr obrnený transportér ako úžitkové auto. A obrnený naozaj je – jeho karoséria z nehrdzavejúcej ocele má odolať guľkám kalibru 9 mm. Má aj okná zo špeciálneho pancierového skla. Pri predvádzaní odolnosti však okná až tak nerozbitné neboli, čo vyvolalo množstvo vtipov. Každý rozruch však trvá len 24 hodín. Musk vzápätí zavrel ústa všetkým kritikom, keď zverejnil, že za jeden a pol dňa dostala Tesla objednávky na 150 000 Cybetruckov. O ďalšie tri dni stúpol počet objednávok už na 250 000. vyrábať ich pritom začnú až na konci roku 2021. Zaujímavý segment na trhu Keď sa totiž záujemca o Cybertruck pozrel okrem vtipov aj na parametre, nemal veľmi o čom rozmýšľať. V USA sa každý deň predá 6500 pick‑upov. Ich podiel na trhu neustále rastie a z 12,6 percent v roku 2015 stúpol na 14,4 percent v minulom roku.
Priemerná cena nového pick‑upu je 50 000 dolárov. Celý tento segment pritom tvoria vozidlá na fosílne palivá. Cybertruck je prvým elektrickým autom v kategórii veľkých pick‑upov. V Tesle ho navyše ušili na mieru malým živnostníkom a remeselníkom. Ponúka im také možnosti, ako žiadne iné vozidlo – napríklad vstavaný kompresor pre pneumatické kladivo či zásuvka na pripojenie elektrických nástrojov pracujúcich s napätím 240 V. Nemusia tak so sebou voziť nič navyše, úložnú plochu využijú kompletne na náklad. Tá je krytá, má dĺžku 2 m a objem 2,8 kubických metrov. Špekuluje sa, že úložná plocha sa bude dať otvoriť až do prednej kabíny, čo umožní prevážanie dlhších predmetov. Táto možnosť však nie je zatiaľ oficiálne potvrdená. Vzadu má úložný priestor sklopnú rampu, čo uľahčuje nakladanie – napríklad elektrickej štvorkolky, ktorá je k dispozícii v drahšej verzii.
Tri verzie
Verzie Cybertrucku sú zatiaľ celkom tri. Po začatí predaja sa v roku 2022 očakávajú aj ďalšie, no zatiaľ si zákazníci môžu vybrať základ s jedným elektrickým motorom a pohonom zadnej nápravy s cenou od 39 900 dolárov. Prostredná verzia má dva motory, pohon všetkých štyroch kolies a cenu od 49 900 dolárov. Najdrahší Cybertruck má tri motory a cena sa začína na 69 900 dolárov. Všetky tri verzie majú nosnosť nákladu 1600 kg. Líšia sa dojazdom a hmotnosťou nákladu, ktorý utiahnu. Najlacnejší Cybertruck prejde na jedno nabitie 400 km, prostredná verzia 480 km, najdrahšia už 800 km. Maximálna rýchlosť sa pohybuje od 175 do 210 km/h a náklad, ktorý utiahnu, od 3400 po 6350 kg.
Svoju silu demonštroval Cybertruck aj tým, že v priamom súboji potiahol klasický pick‑up Ford F-150. Video z tohto predvádzania videli milióny ľudí.
Najrýchlejší športiak
Ako sme už spomínali, výroba Cybertrucku sa začne najskôr koncom roku 2021. Už tento rok sa však prví zákazníci dostanú k iným novinkám, ktoré Tesla ohlásila už dávnejšie. Najviac očakávaný je Roadster. Tak sa volalo už úplne prvé auto, ktoré Tesla vyrábala. O novej verzii Musk odvážne tvrdí, že bude mať najvyššie zrýchlenie medzi sériovými autami určenými do bežnej cestnej premávky. Z nuly na stovku má šprintovať za 1,9 sekundy. Najvyššia rýchlosť má prekračovať 400 km/h. Okrem toho sa Musk hrdí tým, že popri novom Roadsteri bude jazda v klasickom športiaku so spaľovacím motorom niečo ako jazda parným vozom.
Rýchlosť však nie je všetko. Vďaka pokroku vo vývoji batérií má mať Tesla Roadster aj vynikajúci dojazd, až 1000 km. To všetko však niečo stojí. Základná cena Roadsteru sa blíži 200 000 dolárom a záujemcovia o jeho kúpu museli vopred zložiť depozit 50 000 dolárov. Prvých tisíc kusov vyrobia v špeciálnej zakladateľskej edícii, ktorá stojí 250 000 dolárov. Na jej kúpu bolo potrebné zložiť sumu v plnej výške vopred.
Oproti pôvodnému Roadsteru je to poriadny posun. Verzia z roku 2008 mala dojazd 320 km, maximálnu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z nuly na stovku za 3,7 až 3,9 sekundy, v závislosti od verzie. Jedno prvenstvo však tomuto modelu už nikto nevezme. Vo februári 2018 sa stal prvým sériovým autom, ktoré bolo vystrelené do vesmíru. Elon Musk naložil svoj starý Roadster do rakety Falcon Heavy pri jej skúšobnom lete a o reklamu na celom svete mal opäť postarané. Kým na poli elektrických pick‑upov nemá Tesla zatiaľ žiadnu konkurenciu, v kategórii elektrických športiakov začína byť celkom husto. Väčšinou však ide o autá, ktoré sú výrazne drahšie. Príkladom môže byť Lotus Envia, ktorý sa má tiež objaviť koncom roku 2020. Pod kapotou má až 2000 koní, čo už mnohí odborníci považujú za zbytočne veľa. Vyrobia ich len 130 s cenovkou dva milióny libier.
Aj menší crossover
Ešte pred príchodom Roadsteru by sa mala v lete 2020 objaviť ešte jedna novinka. Veľké a výkonné autá síce robia Tesle meno a reklamu, ale aj Musk si uvedomuje, že pre udržanie firmy sú dôležité čo najdostupnejšie autá. A k takým bude patriť aj Model Y. Ide o crossover na rovnakej platforme ako má Model 3. Na rozdiel od väčšieho SUV Model X nebude mať „Ypsilon“ vyklápacie, ale štandardné dvere. Bude v ňom však dosť miesta na prípadné doplnenie tretieho radu sedadiel, čím získa zaujímavú kapacitu 7 miest. K dispozícii bude v štyroch verziách v cene od 39 000 po 61 000 dolárov. Maximálna rýchlosť sa bude pohybovať od 190 do 240 km/h a dojazd od 390 do 540 km. Model Y sa bude vyrábať nielen v USA, ale aj v nových továrňach Tesly v nemeckom Berlíne a v čínskom Šanghaji. Aj v tejto kategórii rastie Tesle elektrická konkurencia. Na konci roku zabrúsi do týchto vôd aj Ford so svojím vôbec prvým elektrickým Mustangom. Meno Mustang Mach‑E dostal elektrický crossover s dojazdom okolo 400 km a s cenovkou, ktorá sa pohybuje na podobnej úrovni, ako Model Y.