Recenzie11. február 2022 Vyšlo v čísle: 02-03/2022

Hamnet Shakespeare žil a zomrel.

• Žáner: historický román
  • Počet strán: 256
  • Rok vydania: 2020
  • Vydavateľstvo: Tatran

Podobne málo informácií je dostupných o jeho matke Agnes (alias Anne Hathawayovej). Neostali po nich ani len listy či denníky. Maggie O’Farrellová vo svojom románe vdýchla život postavám, ktoré bývajú zmienené len úsečne a často sú odsúdené na údel poznámky pod čiarou v dejinách literatúry. Nedostatok známych faktov o najväčšom britskom bardovi a jeho rodine autorku vôbec neodstrašil, práve naopak, umožnil jej popustiť uzdu fantázii a využiť tieto fakty ako podklad, na ktorom vystavala pôsobivý historický román pretkaný výstižnými myšlienkami o smútku, strate a ich znášaní. Meno najväčšieho britského barda, Hamnetovho otca, sa v celom románe nevyskytne ani jediný raz. To však neznamená, že kniha sa vôbec nevenuje jeho osobe. Práve naopak, čitateľ oboznámený so Shakespearovým dielom si môže všimnúť rôzne šikovné narážky: od zámeny dvojčiat po prezliekanie za opačné pohlavie. Čitateľ, ktorého zaujíma predovšetkým dej, môže so zatajeným dychom sledovať príchod neodvrátiteľného nešťastia v podobe morovej epidémie a nahliadať do psychiky postáv, ktoré sa s morom a jeho hrozivými následkami musia vyrovnať.

„Hnacím motorom knihy pre mňa vždy bola skutočnosť, že história Hamneta prehliadala a podceňovala. Myslím si, že ho vytlačili do poznámky pod čiarou. Som presvedčená, že bez neho – bez jeho tragicky krátkeho života – by sme nemali hru Hamlet. Pravdepodobne by sme nemali ani Trojkráľový večer. Ako diváci sme mu nesmierne zaviazaní.“ Maggie O’Farrellová

„Očarujúce, majstrovské stvárnenie Shakespearovej rodiny. Pozoruhodný román O’Farrellovej kypí životom.“ Sunday Telegraph

MAGGIE O’FARRELLOVÁ

Pochádza zo Severného Írska, vyrástla však vo Walese a Škótsku a neskôr precestovala kus sveta. Pracovala ako novinárka v Hongkongu aj ako zástupca literárneho redaktora londýnskeho denníka The Independent on Sunday. Čitateľskú verejnosť oslovila už svojím debutom After You‘d Gone, ktorý získal Betty Trask Award. Ocenenie kritiky zožali aj jej ďalšie knižné tituly; najnovší román Hamnet sa dostal do užšieho výberu Walter Scott Award a autorka zaň získala prestížne ocenenie Women’s Prize for Fiction. V knihách Maggie O’Farrellovej je možné identifikovať niekoľko spoločných tém – jednou z nich je strata a jej psychologické následky. Autorkine diela si čitatelia môžu prečítať vo vyše tridsiatich jazykoch.

20kniha-maggie-ofarrellova-hamnetKniha - Maggie O'Farrellova - Hamnet30nonoHamnet Shakespeare žil a zomrel. <ul><li>Žáner: <strong>historický román</strong></li><li>Počet strán: <strong>256</strong></li><li>Rok vydania: <strong>2020</strong></li><li>Vydavateľstvo: <strong>Tatran</strong></li></ul><p>Podobne málo informácií je dostupných o jeho matke Agnes (alias Anne Hathawayovej). Neostali po nich ani len listy či denníky. Maggie O’Farrellová vo svojom románe vdýchla život postavám, ktoré bývajú zmienené len úsečne a často sú odsúdené na údel poznámky pod čiarou v dejinách literatúry. Nedostatok známych faktov o najväčšom britskom bardovi a jeho rodine autorku vôbec neodstrašil, práve naopak, umožnil jej popustiť uzdu fantázii a využiť tieto fakty ako podklad, na ktorom vystavala pôsobivý historický román pretkaný výstižnými myšlienkami o smútku, strate a ich znášaní. Meno najväčšieho britského barda, Hamnetovho otca, sa v celom románe nevyskytne ani jediný raz. To však neznamená, že kniha sa vôbec nevenuje jeho osobe. Práve naopak, čitateľ oboznámený so Shakespearovým dielom si môže všimnúť rôzne šikovné narážky: od zámeny dvojčiat po prezliekanie za opačné pohlavie. Čitateľ, ktorého zaujíma predovšetkým dej, môže so zatajeným dychom sledovať príchod neodvrátiteľného nešťastia v podobe morovej epidémie a nahliadať do psychiky postáv, ktoré sa s morom a jeho hrozivými následkami musia vyrovnať.</p><p><em>„Hnacím motorom knihy pre mňa vždy bola skutočnosť, že história Hamneta prehliadala a podceňovala. Myslím si, že ho vytlačili do poznámky pod čiarou. Som presvedčená, že bez neho – bez jeho tragicky krátkeho života – by sme nemali hru Hamlet. Pravdepodobne by sme nemali ani Trojkráľový večer. Ako diváci sme mu nesmierne zaviazaní.“</em> <strong>Maggie O’Farrellová</strong>&nbsp;</p><p><em>„Očarujúce, majstrovské stvárnenie Shakespearovej rodiny. Pozoruhodný román O’Farrellovej kypí životom.“</em> <strong>Sunday Telegraph</strong></p><h3>MAGGIE O’FARRELLOVÁ<strong>&nbsp;</strong></h3><p>Pochádza zo Severného Írska, vyrástla však vo Walese a Škótsku a neskôr precestovala kus sveta. Pracovala ako novinárka v Hongkongu aj ako zástupca literárneho redaktora londýnskeho denníka The Independent on Sunday. Čitateľskú verejnosť oslovila už svojím debutom After You‘d Gone, ktorý získal Betty Trask Award. Ocenenie kritiky zožali aj jej ďalšie knižné tituly; najnovší román Hamnet sa dostal do užšieho výberu Walter Scott Award a autorka zaň získala prestížne ocenenie Women’s Prize for Fiction. V knihách Maggie O’Farrellovej je možné identifikovať niekoľko spoločných tém – jednou z nich je strata a jej psychologické následky. Autorkine diela si čitatelia môžu prečítať vo vyše tridsiatich jazykoch.</p><p><strong>&nbsp;<br></strong></p>2no0000-00-00for-men-2022-02-0302-03/20222022-02-11<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>všetci pravdepodobne dúfame, že rok 2022 bude lepší než jeho dvaja predchodcovia. Počas nich sme totiž zistili, ako rýchlo sa môžu do reality preniesť scenáre, ktorými nás kedysi strašili iba katastrofické filmy. Spravodajstvo je plné slov ako epidémia, vojna, inflácia, zdražovanie energií… V záplave zlých správ je však dôležité dokázať hľadať a nájsť pozitíva. Je nutné veriť, že sa všetko na dobré obráti.&nbsp;</p><p>K pozitívnejším vyhliadkam vás môže inšpirovať niekoľko článkov v našom novom čísle. V dvoch rozhovoroch o Slovenskom pavilóne na EXPO DUBAI 2020 sa napríklad môžete presvedčiť o tom, že Slovensko je mimoriadne reprezentatívna a inovatívna krajina. Najväčšia svetová výstava však čoskoro končí, ak teda stále zvažujete, že by ste sa išli zohriať do dubajského tepla a spojili príjemné s užitočným, toto je ten správny čas.&nbsp;</p><p>Verím, že vás zaujala aj naša titulná strana, ktorá tentoraz patrí úspešnej spoločnosti Invest in Slovakia. Jej predstaviteľ nám v rozhovore prezradil čosi o svojom kľúči k úspechu cez jedinú aplikáciu. Viete, čo je na tom najlepšie? Vďaka Invest in Slovakia môžete byť úspešní aj vy. A ak už máte nejaký ten úspech za sebou a vlastníte svoju vysnívanú nehnuteľnosť, môžete si ju skrášliť originálnymi dielami od renomovaného umelca Luku Braseho. Ukážky jeho prác nájdete na nasledujúcich stranách.&nbsp;</p><p>V aktuálnom čísle vám ponúkame množstvo pútavých tém z prostredia kariéry, psychológie, biznisu, ekonomiky či áut, inšpirovať sa môžete aj rozhovormi so zaujímavými ľuďmi – na stránkach nášho magazínu si každý určite nájde kúsok seba.&nbsp;</p><p>Pamätajte, že dobré veci sa nikdy neudejú samy od seba. Keď človek neverí v ich úspech, nestanú sa nikdy. Preto verme, že najbližšie mesiace nám všetkým prinesú čosi prelomové.</p>yesRecenzierecenzie
kniha-arne-dahl-lovec-koristKniha - Arne Dahl - Lovec, Korisť12for-men-2020-10
film-king-of-staten-islandFilm - King of Staten Island15for-men-2021-01
film-duna.prva-castFilm - Duna - prvá časť19for-men-2021-12-2022-01