Majster sveta z garáže
Šport • 20. jún 2020 • Vyšlo v čísle: 06/2020Väčšina ľudí vníma jazdu na vodných skútroch ako spestrenie letnej dovolenky. Niektorí si ich vybavujú ako pomôcku záchranárov zo seriálu Baywatch. Pre Mária Lamyho sa stali súčasťou života. Tridsaťštyriročný Bratislavčan na nich súťažne jazdí odmalička. Dvakrát sa stal majstrom sveta. A hoci jeho meno neplní dosiahnutými úspechmi titulky novín a časopisov ako napríklad Peter Sagan, vášeň k vodnému športu má obrovskú.
Prvé vodné skútre uzreli svetlo sveta začiatkom 70. rokov minulého storočia v japonskej továrni Kawasaki. Ich popularita nabrala raketový vzostup. „Skútre sa delia na dva typy. Stojky a sedáky. Zo začiatkov sa jazdilo na dvojtaktných motoroch 800 a 1600, od roku 2004 to sú štvortakty. S ich príchodom šli rapídne hore aj výkony. Dnes majú skútre od 250 do 600 koní,“ prezrádza Lamy.
Úspešný slovenský jazdec sa dostal k rýchlym strojom zásluhou otca, ktorý takisto profesionálne jazdil na vodných skútroch. „V roku 1998 ho oslovila partia kamarátov, či by to nechcel skúsiť. Otec sa predtým trinásť rokov venoval motokrosu. Vyskúšal to a ja som začal chodiť na preteky popri ňom. Skútre si ma získali. Je to exotika, žiaden mainstream ako futbal či hokej. Aj otec mal radosť. Veľa času sme trávili spolu. Získaval som popri ňom skúsenosti, učil som sa, čo sa dalo.“
Netrvalo dlho a Mário sa prebojoval nielen medzi európsku, ale aj svetovú špičku. „Momentálne mám dva skútre so sériovými motormi s úpravami. Jeden je určený na kategóriu GP2, má 440 koní, druhý pre ešte silnejšiu kategóriu GP1. Ten má 600 koní. Existuje ešte aj kategória GP4, tam sú najmenšie skútre s výkonom okolo 100 koní.“