Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek

SUV ako vlajkové lode automobiliek

Auto-Moto05. november 2020 Vyšlo v čísle: 11/2020

SUV – magická skratka zo slov Sport Utility Vehicle, z ktorej sa v posledných desiatich rokoch stal fenomén automobilového trhu valcujúci všetky ostatné segmenty. Jeho popularita naberá z roka na rok čoraz väčšiu energiu a preniká do všetkých veľkostí, od najmenších crossoverov nahrádzajúcich niekdajšie útle rodinné kombíky až po obrovské luxusné koráby plniace úlohu nových vlajkových lodí automobiliek. A práve pozícia SUV na vrchole automobilového „potravinového reťazca“ je niečo, na čo sme neboli zvyknutí.

Za prvé luxusné SUV môžeme považovať RANGE ROVER V8 z roku 1970.

Keď sa Toyota v roku 1994 odhodlala pustiť na trh svoj prvý trojdverový kompaktný model RAV4, asi nikto na svete netušil, akú vlnu tým odštartovala. Malé, ani nie štyri metre dlhé autíčko s vysokým podvozkom a pohonom všetkých kolies samotná fabrika charakterizovala ako univerzálne vozidlo na aktívne trávenie voľného času. Veľmi cieľavedome ním mierila predovšetkým na mladších zákazníkov vyhľadávajúcich úniky po práci a víkendové radovánky. 

Podarilo sa, z Toyoty RAV4 sa stal takmer okamžite hit, ktorým sa fabrika nakoniec pochválila aj v Európe. Krátko nato si dokonca mohla dovoliť vyvinúť jeho praktickejšiu päťdverovú verziu, čím pritiahla pozornosť aj rodinnejšie založených zákazníkov a vyplnila medzeru, ktorou sa dovtedy nikto seriózne nezaoberal. Zrazu tu bolo auto súce aj mimo asfaltu a zároveň si nežiadalo takmer žiadne kompromisy na ceste – pri troche dobrej vôle dokázalo plniť funkciu hlavného vozidla v rodine. Pre objektivitu treba doplniť, že Toyota nebola objaviteľom tohto receptu, ale vylepšila ho natoľko, že začal chutiť podstatne širšej verejnosti. To bol však len začiatok. 

Terénne autá boli odjakživa vnímané skôr ako pracovný nástroj tvrdých chlapov, ktorí sa potrebovali za plnením svojich povinností presúvať aj do menej prístupných miest.

DO VYŠŠEJ LIGY

Terénne autá boli odjakživa vnímané skôr ako pracovný nástroj tvrdých chlapov, ktorí sa potrebovali za plnením svojich povinností presúvať aj do menej prístupných miest. Z USA poznáme romantický obraz kovboja sediaceho na korbe pickupu a zasnene hľadiaceho do diaľok, v ktorých sa pasie stádo plnokrvných koní. Často pritom nešlo ani o pohon 4 x 4. Ten, paradoxne, veľa vtedajších pracovných pickupov nemalo. Dôležitá bola vyššia svetlá výška, kráľovský výhľad zo sedadla vodiča a pocit, že môžem zísť aj mimo asfaltovej cesty. A práve túžbu po tomto druhu slobody začali napĺňať prvé SUV na trhu. Chuť byť „kovbojom“ dostávalo čoraz viac zákazníkov. 

Po prvých pokusoch automobiliek (zväčša zámorských a kórejských) s SUV strednej triedy a ich úspešnom prieniku na trhy aj výrobcovia prémiových značiek pochopili, že ide o cestu k úspechu. Cestu k novým, stále náročnejším zákazníkom znudeným konvenciami a rokmi zažitými pravidlami. Zrazu sa črtala možnosť odviazať sa, zažiť pocit slobody mimo ciest a vyviezť sa priamo pod lyžiarsky svah či k prepychovej horskej chate. Ale čím, keď žiadne auto na trhu nespĺňalo ich náročné požiadavky? Vtedy sa zrodila myšlienka na prémiové SUV. 

DLHÁ CESTA Z AMERIKY

Auto pre náročných klientov – tak znela hlavná myšlienka stojaca pri zrode novodobých luxusných SUV. Prémiová značka bola podmienkou, to si uvedomovala aj automobilka Mercedes-Benz pri rozhodovaní o stavbe svojej prvej „limuzíny do terénu“. Keď fabrika ohlásila vývoj nového luxusného modelu určeného aj na horské cesty, tradiční zákazníci krútili hlavami. Veľká časť z nich si však už pripravovala kreditné karty a nevedela sa dočkať, kedy na svojom Mercedese vyrazí do terénu v podstatne väčšom luxuse, než aký dovtedy ponúkala hranatá trieda G. 

Dočkali sa v roku 1997, keď z výrobných pásov americkej fabriky v Tuscaloose začali schádzať prvé modely Mercedes-Benz triedy ML. Marketingové oddelenie nemeckej automobilky pritom šikovne využilo príležitosť a niekoľko kusov verzie ML 320 požičalo režisérovi Stevenovi Spielbergovi na natáčanie kultového filmu Jurský park. Upravený terénny Mercedes-Benz sa okamžite stal filmovou hviezdou, čo bol ten najlepší začiatok kariéry. Objednávky sa hrnuli a hoci kvalita jeho kabíny a niektoré použité materiály rozhodne nezodpovedali vtedajším limuzínam trojcípej hviezdy, už len pocit, že vlastníte SUV značky Mercedes-Benz bol prinajmenšom veľkolepý. 

Mimo hry nemohli zostať ani ostatní výrobcovia prémiových áut a po úspechu triedy ML bolo jasné, že to je správna cesta. Na trhu sa tak postupne objavili BMW X5, Audi Q7 či Lexus RX. Zápasy v najvyššej lige sa začali a víťaz bol ten, kto ponúkol viac luxusu, športových vlastností a k tomu schopnosť dopraviť vás kamkoľvek bez toho, aby ste museli vystúpiť a zašpiniť si drahé kožené poltopánky či značkový oblek. Najvyššie poschodia SUV segmentu sa skrátka zmenili na arénu, z ktorej sa vytrácala racionalita a nastúpili hodnoty ako prestíž a bezhraničné možnosti individualizácie. 

SUV segment dnes prežíva svoje vrcholné obdobie. Túžba po „dobrodružnom“ aute s vyšším podvozkom zaplavila automobilový svet.

LIMUZÍNY DO TERÉNU

SUV segment dnes prežíva svoje vrcholné obdobie. Túžba po „dobrodružnom“ aute s vyšším podvozkom zaplavila automobilový svet a výrobcovia ju všemožne uspokojujú už od najnižších poschodí. Dnes je trendy vyraziť na nákupy nie v hatchbacku, ale vo veselom farebnom crossoveri, dlhšie výlety absolvovať vo väčšom rodinnom SUV a – čo je úplná novinka – na pracovné stretnutia prísť v prestížnom vysokom SUV pripomínajúcom hrad na kolesách. V duchu hesla „na veľkosti záleží“ začali segment najluxusnejších sedanov drzo okupovať ich „terénne“ deriváty. Fenoménom súčasnosti je teda extraliga – superluxusné SUV plniace reprezentatívnu úlohu. Štvorkolesový symbol úspechu a moci. 

CHCEME EŠTE VIAC

Keď sa na trhu objavili hráči ako Mercedes- Benz ML či BMW X5, nikto netušil, že sa raz stanú malými. A to dokonca príliš malými na to, aby dokázali majiteľa odprezentovať na najvyššej úrovni. Automobilky sa poškrabali na hlave a prišli s nápadom pristavať na svoje dovtedajšie vlajkové lode ďalšie poschodie. Šikovne s tým začalo už Audi, ktoré uviedlo na trh Q7 – SUV, ktoré svojimi rozmermi a sebavedomým dizajnom ukázalo, kto je kráľom ciest. 

Viac ako dve tony kovu, skla a prvotriednej jemnej kože nakoplo ostatných k ešte vyšším otáčkam. Mercedes- -Benz vyrukoval s triedou dnes známou pod označením GLS, BMW strhlo oponu spred modelu X7. Zámerom automobiliek bolo, aby luxusné štvorkolesové rezidencie poskytovali rovnaké porcie prepychu ako tradičné limuzíny Mercedes- Benz triedy S či BMW 7. Vybavili ich preto špičkovými materiálmi, vôňou prvotriednej kože a tým najlepším audiom, aké si viete predstaviť. To všetko dopĺňa pohľad spoza volantu, ktorý žiadna limuzína na svete nikdy nedokáže nahradiť. Špičkoví manažéri, športovci, herci, smotánka, tí všetci razom dostávajú chuť na luxusné SUV a húfne ním nahrádzajú svoje limuzíny. 

Je to uzavretý kruh. Kolobeh, ktorý nemá konca kraja. Klienti prahnú po čoraz väčšom luxuse a automobilky im ho vždy s radosťou dožičia. Nestačí vám Audi Q7? Tu máte Q8. Klasické SUV vám pripadá príliš obyčajné? Nech sa páči – SUV-kupé. Nechcete sa ani vo vysokom aute vzdať dynamiky športovej limuzíny? Čo takto superšportová verzia schopná poraziť na okruhu akékoľvek výkonné nízke kupé? V špirále až do tých najvyšších možných sfér, do svätyne prestíže – k automobilkám s aristokratickým pôvodom a takým silným dôrazom na tradície, aký si len viete predstaviť. „SUV? Nikdy!“ zneli ich vyhlásenia ešte nedávno. Medzičasom svoj názor zmenili. 

NIE AUTO, ALE SPOLOČENSKÝ STATUS

Pre anglické značky Bentley a Rolls- -Royce boli luxusné limuzíny vždy základným kameňom úspechu. Na nich všetko stálo aj padalo a kto v najvyššej spoločnosti niečo znamenal, nechával sa voziť na zadnom sedadle práve jednej z nich. Kombi? Neprichádzalo do úvahy! Dlhé roky to dokonca vyzeralo, že sa ich netýka ani obrovská búrka v segmente SUV. Čím dlhšie tu však „terénne“ prémiové autá boli, tým viac zákazníkov na ne dostávalo chuť. A to neušlo ani klientom na najvyšších poschodiach potravinového reťazca, ktorí doteraz sledovali vonkajší svet zo zadných sedadiel ultraluxusných limuzín. Tradície sú jedna vec, pokušenie a hriešne myšlienky druhá. 

A tak sa stalo nemožné – Bentley jasne vyslovilo avízo, že na trh uvedie najluxusnejšie SUV na svete! Tradiční zákazníci zvraštili obočia, no zároveň sa zatriasli nedočkavosťou a so zatajeným dychom čakali, čo Bentley vypustí. Keď automobilka prvýkrát ukázala prototyp chystaného auta, svet takmer omdlel. Nie nadšením z jeho dizajnu. Naopak: jeho trúfalosť krivkami nabúrať konvenčný dizajn a roky budované pravidlá bola taká omračujúca, až bola príťažlivá. 

Preto neprekvapilo, že hneď v prvom roku, čo bolo SUV od Bentley na trhu, sa z neho stal najpredávanejší model značky. Bentley Bentayga bol kráľom! Obrovská hora pojazdného luxusu ponúkala nielen bezhraničné možnosti výbavy, ale aj ohurujúce výkony, na ktoré svet nebol pripravený. Minimálne pri takýchto veľkých a ťažkých štvorkolesových palácoch. Verzia Bentayga Speed prekračuje všetky hranice a prichádza na svet s benzínovým motorom 6.0 W12 Twin-turbo s výkonom cez 600 koní, krútiacim momentom 900 Nm a schopnosťou katapultovať vás aj so všetkým tým luxusom z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,9 s! 

A keď sa už zdalo, že sa v segmente SUV nedá postúpiť vyššie, nastúpil Rolls- -Royce – symbol slušnej výchovy a stelesnenie tradícií. Tento kráľ kráľov, ktorý sa zubami-nechtami bránil akejkoľvek zmene v koncepcii svojich áut, oznamuje, že má pripravenú novinku – SUV menom Rolls-Royce Cullinan. Jeho luxusné „terénne“ SUV je ešte o 220 kilogramov mohutnejšie ako Bentayga od Bentley. Je dokonca ťažšie než elektrické SUV Audi e-tron a jeho motor 6.75 V12 má ešte väčší objem valcov než tie najprestížnejšie prémiové SUV. Cullinan je skutočnou vlajkovou loďou celého segmentu. Je to auto, ktoré plnohodnotne zastúpi akúkoľvek štátnickú limuzínu, jeho kabína izoluje posádku od okolitého sveta spôsobom, akým to nikto iný nedokáže, a v jeho výbave sa môže objaviť akýkoľvek komfortný a luxusný prvok, aký si nový majiteľ vymyslí. Cullinan rúca zažité bariéry a ukazuje, že svet SUV skutočne nepozná hranice. 

AUTOMOBILOVÝ SVET SA MENÍ

Príchod SUV zmenil automobilový svet na nepoznanie. Staré poriadky prestali platiť, tradičné triedy zmizli, vzniká jeden nový segment za druhým, benzín strieda elektrina a symbolom luxusu už nie je nízka a dlhá limuzína, ale vysoké mohutné SUV. Auto, ktoré sa zrodilo z potreby dostať sa za prácou do nehostinných častí sveta, sa postupom času vďaka neuveriteľnému ľudskému úsiliu a túžbe po niečom novom transformovalo až na luxusný povoz pre nové generácie tých najnáročnejších klientov. A tie predsa na svet už dnes pozerajú z podstatne vyšších poschodí než ich predchodcovia.

Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek
Časopis FOR MEN - SUV ako vlajkové lode automobiliek

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
13suv-ako-vlajkove-lode-automobiliekSUV ako vlajkové lode automobiliek18yesnoSUV – magická skratka zo slov Sport Utility Vehicle, z ktorej sa v posledných desiatich rokoch stal fenomén automobilového trhu valcujúci všetky ostatné segmenty. Jeho popularita naberá z roka na rok čoraz väčšiu energiu a preniká do všetkých veľkostí, od najmenších crossoverov nahrádzajúcich niekdajšie útle rodinné kombíky až po obrovské luxusné koráby plniace úlohu nových vlajkových lodí automobiliek. A práve pozícia SUV na vrchole automobilového „potravinového reťazca“ je niečo, na čo sme neboli zvyknutí. <p><strong>Za prvé luxusné SUV môžeme považovať RANGE ROVER V8 z roku 1970.</strong></p><p>Keď sa Toyota v roku 1994 odhodlala pustiť na trh svoj prvý trojdverový kompaktný model RAV4, asi nikto na svete netušil, akú vlnu tým odštartovala. Malé, ani nie štyri metre dlhé autíčko s vysokým podvozkom a pohonom všetkých kolies samotná fabrika charakterizovala ako univerzálne vozidlo na aktívne trávenie voľného času. Veľmi cieľavedome ním mierila predovšetkým na mladších zákazníkov vyhľadávajúcich úniky po práci a víkendové radovánky.&nbsp;</p><p>Podarilo sa, z Toyoty RAV4 sa stal takmer okamžite hit, ktorým sa fabrika nakoniec pochválila aj v Európe. Krátko nato si dokonca mohla dovoliť vyvinúť jeho praktickejšiu päťdverovú verziu, čím pritiahla pozornosť aj rodinnejšie založených zákazníkov a vyplnila medzeru, ktorou sa dovtedy nikto seriózne nezaoberal. Zrazu tu bolo auto súce aj mimo asfaltu a zároveň si nežiadalo takmer žiadne kompromisy na ceste – pri troche dobrej vôle dokázalo plniť funkciu hlavného vozidla v rodine. Pre objektivitu treba doplniť, že Toyota nebola objaviteľom tohto receptu, ale vylepšila ho natoľko, že začal chutiť podstatne širšej verejnosti. To bol však len začiatok.&nbsp;</p><p><strong>Terénne autá boli odjakživa vnímané skôr ako pracovný nástroj tvrdých chlapov, ktorí sa potrebovali za plnením svojich povinností presúvať aj do menej prístupných miest.</strong></p><h3>DO VYŠŠEJ LIGY</h3><p>Terénne autá boli odjakživa vnímané skôr ako pracovný nástroj tvrdých chlapov, ktorí sa potrebovali za plnením svojich povinností presúvať aj do menej prístupných miest. Z USA poznáme romantický obraz kovboja sediaceho na korbe pickupu a zasnene hľadiaceho do diaľok, v ktorých sa pasie stádo plnokrvných koní. Často pritom nešlo ani o pohon 4 x 4. Ten, paradoxne, veľa vtedajších pracovných pickupov nemalo. Dôležitá bola vyššia svetlá výška, kráľovský výhľad zo sedadla vodiča a pocit, že môžem zísť aj mimo asfaltovej cesty. A práve túžbu po tomto druhu slobody začali napĺňať prvé SUV na trhu. Chuť byť „kovbojom“ dostávalo čoraz viac zákazníkov.&nbsp;</p><p>Po prvých pokusoch automobiliek (zväčša zámorských a kórejských) s SUV strednej triedy a ich úspešnom prieniku na trhy aj výrobcovia prémiových značiek pochopili, že ide o cestu k úspechu. Cestu k novým, stále náročnejším zákazníkom znudeným konvenciami a rokmi zažitými pravidlami. Zrazu sa črtala možnosť odviazať sa, zažiť pocit slobody mimo ciest a vyviezť sa priamo pod lyžiarsky svah či k prepychovej horskej chate. Ale čím, keď žiadne auto na trhu nespĺňalo ich náročné požiadavky? Vtedy sa zrodila myšlienka na prémiové SUV.&nbsp;</p><h3>DLHÁ CESTA Z AMERIKY</h3><p>Auto pre náročných klientov – tak znela hlavná myšlienka stojaca pri zrode novodobých luxusných SUV. Prémiová značka bola podmienkou, to si uvedomovala aj automobilka Mercedes-Benz pri rozhodovaní o stavbe svojej prvej „limuzíny do terénu“. Keď fabrika ohlásila vývoj nového luxusného modelu určeného aj na horské cesty, tradiční zákazníci krútili hlavami. Veľká časť z nich si však už pripravovala kreditné karty a nevedela sa dočkať, kedy na svojom Mercedese vyrazí do terénu v podstatne väčšom luxuse, než aký dovtedy ponúkala hranatá trieda G.&nbsp;</p><p>Dočkali sa v roku 1997, keď z výrobných pásov americkej fabriky v Tuscaloose začali schádzať prvé modely Mercedes-Benz triedy ML. Marketingové oddelenie nemeckej automobilky pritom šikovne využilo príležitosť a niekoľko kusov verzie ML 320 požičalo režisérovi Stevenovi Spielbergovi na natáčanie kultového filmu Jurský park. Upravený terénny Mercedes-Benz sa okamžite stal filmovou hviezdou, čo bol ten najlepší začiatok kariéry. Objednávky sa hrnuli a hoci kvalita jeho kabíny a niektoré použité materiály rozhodne nezodpovedali vtedajším limuzínam trojcípej hviezdy, už len pocit, že vlastníte SUV značky Mercedes-Benz bol prinajmenšom veľkolepý.&nbsp;</p><p>Mimo hry nemohli zostať ani ostatní výrobcovia prémiových áut a po úspechu triedy ML bolo jasné, že to je správna cesta. Na trhu sa tak postupne objavili BMW X5, Audi Q7 či Lexus RX. Zápasy v najvyššej lige sa začali a víťaz bol ten, kto ponúkol viac luxusu, športových vlastností a k tomu schopnosť dopraviť vás kamkoľvek bez toho, aby ste museli vystúpiť a zašpiniť si drahé kožené poltopánky či značkový oblek. Najvyššie poschodia SUV segmentu sa skrátka zmenili na arénu, z ktorej sa vytrácala racionalita a nastúpili hodnoty ako prestíž a bezhraničné možnosti individualizácie.&nbsp;</p><p><strong>SUV segment dnes prežíva svoje vrcholné obdobie. Túžba po „dobrodružnom“ aute s vyšším podvozkom zaplavila automobilový svet.</strong></p><h3>LIMUZÍNY DO TERÉNU</h3><p>SUV segment dnes prežíva svoje vrcholné obdobie. Túžba po „dobrodružnom“ aute s vyšším podvozkom zaplavila automobilový svet a výrobcovia ju všemožne uspokojujú už od najnižších poschodí. Dnes je trendy vyraziť na nákupy nie v hatchbacku, ale vo veselom farebnom crossoveri, dlhšie výlety absolvovať vo väčšom rodinnom SUV a – čo je úplná novinka – na pracovné stretnutia prísť v prestížnom vysokom SUV pripomínajúcom hrad na kolesách. V duchu hesla „na veľkosti záleží“ začali segment najluxusnejších sedanov drzo okupovať ich „terénne“ deriváty. Fenoménom súčasnosti je teda extraliga – superluxusné SUV plniace reprezentatívnu úlohu. Štvorkolesový symbol úspechu a moci.&nbsp;</p><h3>CHCEME EŠTE VIAC</h3><p>Keď sa na trhu objavili hráči ako Mercedes- Benz ML či BMW X5, nikto netušil, že sa raz stanú malými. A to dokonca príliš malými na to, aby dokázali majiteľa odprezentovať na najvyššej úrovni. Automobilky sa poškrabali na hlave a prišli s nápadom pristavať na svoje dovtedajšie vlajkové lode ďalšie poschodie. Šikovne s tým začalo už Audi, ktoré uviedlo na trh Q7 – SUV, ktoré svojimi rozmermi a sebavedomým dizajnom ukázalo, kto je kráľom ciest.&nbsp;</p><p>Viac ako dve tony kovu, skla a prvotriednej jemnej kože nakoplo ostatných k ešte vyšším otáčkam. Mercedes- -Benz vyrukoval s triedou dnes známou pod označením GLS, BMW strhlo oponu spred modelu X7. Zámerom automobiliek bolo, aby luxusné štvorkolesové rezidencie poskytovali rovnaké porcie prepychu ako tradičné limuzíny Mercedes- Benz triedy S či BMW 7. Vybavili ich preto špičkovými materiálmi, vôňou prvotriednej kože a tým najlepším audiom, aké si viete predstaviť. To všetko dopĺňa pohľad spoza volantu, ktorý žiadna limuzína na svete nikdy nedokáže nahradiť. Špičkoví manažéri, športovci, herci, smotánka, tí všetci razom dostávajú chuť na luxusné SUV a húfne ním nahrádzajú svoje limuzíny.&nbsp;</p><p>Je to uzavretý kruh. Kolobeh, ktorý nemá konca kraja. Klienti prahnú po čoraz väčšom luxuse a automobilky im ho vždy s radosťou dožičia. Nestačí vám Audi Q7? Tu máte Q8. Klasické SUV vám pripadá príliš obyčajné? Nech sa páči – SUV-kupé. Nechcete sa ani vo vysokom aute vzdať dynamiky športovej limuzíny? Čo takto superšportová verzia schopná poraziť na okruhu akékoľvek výkonné nízke kupé? V špirále až do tých najvyšších možných sfér, do svätyne prestíže – k automobilkám s aristokratickým pôvodom a takým silným dôrazom na tradície, aký si len viete predstaviť. „SUV? Nikdy!“ zneli ich vyhlásenia ešte nedávno. Medzičasom svoj názor zmenili.&nbsp;</p><h3>NIE AUTO, ALE SPOLOČENSKÝ STATUS</h3><p>Pre anglické značky Bentley a Rolls- -Royce boli luxusné limuzíny vždy základným kameňom úspechu. Na nich všetko stálo aj padalo a kto v najvyššej spoločnosti niečo znamenal, nechával sa voziť na zadnom sedadle práve jednej z nich. Kombi? Neprichádzalo do úvahy! Dlhé roky to dokonca vyzeralo, že sa ich netýka ani obrovská búrka v segmente SUV. Čím dlhšie tu však „terénne“ prémiové autá boli, tým viac zákazníkov na ne dostávalo chuť. A to neušlo ani klientom na najvyšších poschodiach potravinového reťazca, ktorí doteraz sledovali vonkajší svet zo zadných sedadiel ultraluxusných limuzín. Tradície sú jedna vec, pokušenie a hriešne myšlienky druhá.&nbsp;</p><p>A tak sa stalo nemožné – Bentley jasne vyslovilo avízo, že na trh uvedie najluxusnejšie SUV na svete! Tradiční zákazníci zvraštili obočia, no zároveň sa zatriasli nedočkavosťou a so zatajeným dychom čakali, čo Bentley vypustí. Keď automobilka prvýkrát ukázala prototyp chystaného auta, svet takmer omdlel. Nie nadšením z jeho dizajnu. Naopak: jeho trúfalosť krivkami nabúrať konvenčný dizajn a roky budované pravidlá bola taká omračujúca, až bola príťažlivá.&nbsp;</p><p>Preto neprekvapilo, že hneď v prvom roku, čo bolo SUV od Bentley na trhu, sa z neho stal najpredávanejší model značky. Bentley Bentayga bol kráľom! Obrovská hora pojazdného luxusu ponúkala nielen bezhraničné možnosti výbavy, ale aj ohurujúce výkony, na ktoré svet nebol pripravený. Minimálne pri takýchto veľkých a ťažkých štvorkolesových palácoch. Verzia Bentayga Speed prekračuje všetky hranice a prichádza na svet s benzínovým motorom 6.0 W12 Twin-turbo s výkonom cez 600 koní, krútiacim momentom 900 Nm a schopnosťou katapultovať vás aj so všetkým tým luxusom z 0 na 100 km/h za neuveriteľných 3,9 s!&nbsp;</p><p>A keď sa už zdalo, že sa v segmente SUV nedá postúpiť vyššie, nastúpil Rolls- -Royce – symbol slušnej výchovy a stelesnenie tradícií. Tento kráľ kráľov, ktorý sa zubami-nechtami bránil akejkoľvek zmene v koncepcii svojich áut, oznamuje, že má pripravenú novinku – SUV menom Rolls-Royce Cullinan. Jeho luxusné „terénne“ SUV je ešte o 220 kilogramov mohutnejšie ako Bentayga od Bentley. Je dokonca ťažšie než elektrické SUV Audi e-tron a jeho motor 6.75 V12 má ešte väčší objem valcov než tie najprestížnejšie prémiové SUV. Cullinan je skutočnou vlajkovou loďou celého segmentu. Je to auto, ktoré plnohodnotne zastúpi akúkoľvek štátnickú limuzínu, jeho kabína izoluje posádku od okolitého sveta spôsobom, akým to nikto iný nedokáže, a v jeho výbave sa môže objaviť akýkoľvek komfortný a luxusný prvok, aký si nový majiteľ vymyslí. Cullinan rúca zažité bariéry a ukazuje, že svet SUV skutočne nepozná hranice.&nbsp;</p><h3>AUTOMOBILOVÝ SVET SA MENÍ</h3><p>Príchod SUV zmenil automobilový svet na nepoznanie. Staré poriadky prestali platiť, tradičné triedy zmizli, vzniká jeden nový segment za druhým, benzín strieda elektrina a symbolom luxusu už nie je nízka a dlhá limuzína, ale vysoké mohutné SUV. Auto, ktoré sa zrodilo z potreby dostať sa za prácou do nehostinných častí sveta, sa postupom času vďaka neuveriteľnému ľudskému úsiliu a túžbe po niečom novom transformovalo až na luxusný povoz pre nové generácie tých najnáročnejších klientov. A tie predsa na svet už dnes pozerajú z podstatne vyšších poschodí než ich predchodcovia.</p>13no0000-00-00for-men-2020-1111/20202020-11-05<h3>Milí čitatelia,&nbsp;</h3><p>iste sa zhodneme, že čas letí veľmi rýchlo. Je mi cťou privítať vás v predposlednom čísle vášho obľúbeného magazínu FORMEN v tomto roku. Počas roka sme v editoriáli otvorili rôzne témy – úspechu, šťastia či čara letných prázdnin. Nikdy som sa v ňom však nevenoval opačnej strane: prehre, sklamaniu, neúspechu. Žiaľ, aj tieto veci patria k životu a v dobe ťažkých sociálno-ekonomických opatrení zažívame čoraz ťažšie životné prípady. Podniky sa zatvárajú, veľa z nás sa nemôže aktívne venovať svojim koníčkom, ľudia prichádzajú o prácu, stúpajú nám čísla chorých. Mentálne nastavenie človeka už dlho nebolo skúšané tak ako v tomto roku. Aj v takých náročných chvíľach je však dôležité udržať si pozitívne nastavenie a každú životnú udalosť brať ako výzvu, ktorej sa treba prispôsobiť a z ktorej sa dá niečo naučiť. Je to ako v športe, nikto nevyhráva navždy, aj elitní športovci ako Usain Bolt, Ronaldo či Muhammad Ali niekedy prehrali a zažívali ťažké životné situácie. Dôležité však je, čo si z tej prehry zobrali, kam ich posunula. Hovorí sa, že nie je dôležité, koľkokrát spadnete, ale koľkokrát sa dokážete postaviť. Preto vám v tejto ťažkej dobe prajeme veľa zdravia – a to nielen fyzického, ale aj psychického, aby ste našli svoju pohodu a prežili toto obdobie bez väčších problémov. Jedným zo zaručených receptov na relax a pohodu je aj náš časopis FORMEN.&nbsp;</p><p>Titulku nášho čísla zdobí Juraj Bača, ktorý momentálne patrí k najaktívnejším hlasom na podporu kultúry počas „korona“ doby. V rozhovore s ním sa dozviete, aké reakcie ľudí ho za to čakali, a tiež, že Juraj ani zďaleka nie je len sexsymbol s vypracovaným telom. Poteší nás, ak si v našich pravidelných rubrikách plných zaujímavých tém nájdete zábavu i poučenie. Prajem vám príjemné jesenné čítanie.</p>yesAuto-Motoauto-moto
oplati-sa-presedlat-na-elektrinu-uz-dnesOplatí sa presedlať na elektrinu už dnes?15for-men-2021-01
z-noname-na-poziciu-suverenZ noname na pozíciu suverén20for-men-2022-02-03
legenda-porsche-911Legenda: porsche 91111for-men-2020-09
kvalitny-a-vkusny-darcek-za-prijatelnu-cenuKvalitný a vkusný darček za prijateľnú cenu13for-men-2020-11
ludi-zaujima-zakulisie-serialovĽudí zaujíma zákulisie seriálov13for-men-2020-11
expertka-na-zavislosti-udrzujte-prirodzeny-biorytmusExpertka na závislosti: udržujte prirodzený biorytmus13for-men-2020-11