Časopis FOR MEN - Technologické firmy naberajú druhý dych

Technologické firmy naberajú druhý dych

Ekonomika14. september 2020 Vyšlo v čísle: 09/2020

Koronakríza sa stala synonymom úpadku. Napriek tomu, že sa prejavila vo všetkých sektoroch ekonomiky, značky tvoria cestovku najhodnotnejších na svete zaznamenávajú aj v týchto neľahkých časoch rast svojej sumárnej hodnoty, ktorá je momentálne približne 5 biliónov dolárov. Zodpovedá to ročnému HDP Japonska. Absolútny prim hrajú technologické spoločností.

Päť gigantov – Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon a Facebook – má v súčasnosti trhovú cenu približne ako 30 % hrubého domáceho produktu USA. Nie všetky z predmetných spoločností však majú za sebou len pozitívne obdobie. Tým technologickým firmám, pre ktoré sú hlavným zdrojom príjmov sociálne siete, totiž dýcha na krk rastúca regulácia zo strany vlád. To sa v aktuálnej výsledkovej sezóne podpísalo pod ich nepriaznivejšie dáta. Práve pre tento vývoj je už zaužívané nové označenie tzv. digitálnych obrov MAGA (Microsoft, Apple, Google a Amazon). Oproti FAANG, kam patrí aj Facebook a Netflix, totiž majú na trhu oveľa stabilnejší výhľad. Ich príjem pochádza prevažne z predaja reálnych produktov, pričom pri Facebooku a Netflixe je to reklama. Nuž a tá sa v ostatnom čase zo strany mnohých zadávateľov výrazne okresávala.

ALPHABET 

Zakladatelia spoločnosti Google Larry Page a Sergey Brin pred piatimi rokmi vytvorili materskú firmu Alphabet, pod ktorú umiestnili všetky svoje služby vrátane spomenutého Googlu. Urobili to najmä preto, aby jednotlivé dcérske spoločnosti lepšie rástli a aby sa zakladatelia mohli venovať celkovému vývoju a investíciám. Spoločnosť Alphabet dosiahla vo štvrtom kvartáli vlaňajška zisk 10,7 miliardy dolárov, respektíve 15,35 dolára na akciu.

Zakladatelia spoločnosti google larry page a sergey brin pred piatimi rokmi vytvorili materskú firmu alphabet, pod ktorú umiestnili všetky svoje služby vrátane googlu.

Vyhľadávací nástroj spoločnosti Google má 73-percentný podiel na trhu a je všeobecne známe, že poskytuje najpresnejšie a najrelevantnejšie výsledky. Hlavným zdrojom príjmu je online reklama, ktorá zahŕňa aj reklamu na YouTube a v ostatných dvoch fiškálnych rokoch vzrástla o viac ako 20 %. Tempo progresu však klesá: tržby z reklamy za 12 mesiacov sa v porovnaní s minulým rokom zvýšili iba o 17 %. Vzhľadom na to, že spoločnosť Google je lídrom na trhu vo vyhľadávaní, má vynikajúcu pozíciu na to, aby mohla využiť presun peňazí z reklamy v televízii do online priestoru. Do budúcna má Alphabet, pod ktorú Google patrí, veľký potenciál, a to predovšetkým vďaka rozširovaniu lacných mobilných zariadení, ktoré sú čoraz dostupnejšie v rozvojových ekonomikách. Svetová populácia sa v ďalšom desaťročí rozšíri a väčšina tohto nárastu bude pochádzať práve z rozvojových krajín. Viac ľudí so smartfónmi na celom svete spolu s väčšou dostupnosťou rýchleho internetového pripojenia povedie k zvýšeniu výnosov amerického technologického gigantu. 

Alphabet bol schopný zvýšiť svoj predaj a udržať vynikajúce marže. Čisté ziskové rozpätie za posledné tri roky bolo nad úrovňou 20 % (ak vylúčime jednorazový vplyv daňových zmien v Spojených štátoch amerických v roku 2017), zatiaľ čo príjmy sa v každom z predchádzajúcich dvoch celých fiškálnych rokov zvýšili o 20 %. Vždy je dobrým znamením, keď firma zvyšuje svoje tržby bez toho, aby obetovala marže. To naznačuje, že produkty a služby Alphabetu majú cenovú silu. Osvedčená schopnosť zvyšovať predaj je úspechom, ktorý investori dlhodobo oceňujú.

MICROSOFT 

Táto spoločnosť je jednou z prvých na svete, ktorá dosiahla hodnotu 1 bilión amerických dolárov. Aj štvrť storočia po tom, ako predstavila na trhu jedny z prvých osobných počítačov, patrí k najlepším a najhodnotnejším technologickým firmám. To dokazuje jej nadčasovosť. Mnohí za jej úspechom vidia správne načasovanie a investovanie do tabletov prostredníctvom Surface, do videohier na Xbox a do sociálnych sietí cez LinkedIn. Firma zarába na pravidelnom softvérovom upgrade a fakte, že z balíka Microsoft Office urobila predplatnú službu. 

Microsoft sa aktuálne zameriava na multiplatformové technológie, cloudové riešenia, umelú inteligenciu či zabezpečenie budúcnosti kvantových počítačov a tzv. rozšírenú realitu. Už niekoľko rokov však čelí intenzívnej konkurencii zo strany spoločností ako Apple, Google, Amazon či Facebook. V treťom fiškálnom štvrťroku mala firma obrat 35 miliárd dolárov, medziročne šlo o 15-percentný nárast. Čistý zisk vzrástol o 22 % – na 10,74 miliardy dolárov. Toto ovocie priniesla práve orientácia na cloudové služby, pretože segment Intelligent Cloud medziročne stúpol takmer o tretinu – na 12,3 miliardy dolárov.

AMAZON 

Americký velikán Amazon patrí medzi spoločnosti, pre ktoré je charakteristické, že počas pandémie nového koronavírusu preukazujú väčšiu odolnosť a stabilitu v porovnaní s globálnou ekonomickou krízou z rokov 2008 a 2009. Práve tento atribút vedie k tomu, že značky tvoriace zoznam Top 100 vykazujú medziročný rast svojej celkovej hodnoty o 277 miliárd dolárov, respektíve 5,9 %. Odhady spred pandémie boli na úrovni 9 %. Samotný Amazon v druhom štvrťroku 2020 zdvojnásobil svoj zisk, profitoval totiž z rozmachu online nakupovania počas opatrení na zabránenie šíreniu choroby COVID-19. Čistý zisk najväčšieho internetového obchodu na svete sa za tri mesiace do konca júna 2020 zvýšil na 5,24 miliardy dolárov, čo predstavuje 10,3 dolára na akciu. V treťom štvrťroku očakáva Amazon tržby od 86 do 93 miliárd dolárov. 

Táto spoločnosť môže v budúcnosti profitovať z viacerých globálnych trendov. Napríklad z rastu internetového obchodu v Indii. Ten doteraz predstavoval iba 1,6 % z maloobchodného predaja v krajine v porovnaní s 15 % v Číne a približne 14 % na celom svete. Odhaduje sa, že indický maloobchodný trh dosiahne 1,375 bilióna dolárov, a zároveň sa očakáva, že odvetvie elektronického obchodu do roku 2026 prekročí hranicu 200 miliárd dolárov. Pri takomto tempe sa už do deviatich rokov očakáva 12-percentný podiel v porovnaní s približne 2 % v súčasnosti. Hnacím motorom, ktorý má premeniť tieto čísla na skutočnosť, je rast spotreby na vidieku, stúpajúce príjmy, zvýšené výdavky na online služby a rozširovanie využívania internetu a smartfónov. Amazon sa nedávno zaviazal investovať jednu miliardu dolárov do pomoci s digitalizáciou malých a stredných podnikov v Indii.

FACEBOOK

Facebook je dlhoročným lídrom sociálnych médií. Materská spoločnosť tejto platformy však vlastní viac než len jednu obľúbenú aplikáciu. Vo svojom portfóliu má aj Instagram, WhatsApp či Messenger. Dokopy majú viac ako 2,6 miliardy aktívnych používateľov. Ak by ste si kúpili akcie Facebooku koncom roka 2009, o jedenásť rokov neskôr by ste mali výnos vyše 450 %. Facebook je v rebríčku Forbesu za rok 2020 piatou najhodnotnejšou značkou na svete, aj keď porovnanie fiškálneho roka 2018 a 2019 prinieslo pokles o 21 % na 70,3 miliardy dolárov.

Akciám facebooku výrazne pomáhajú výsledky hospodárenia za prvý kvartál tohto roka, narástli až o 60 %. Koronakríza, ktorá zasiahla ekonomiku sveta naprieč všetkými sektormi, nemala na podnikanie samotného facebooku až taký výrazný vplyv.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg podľa Bloombergu dokonca v súčasnosti disponuje osobným majetkom v hodnote 100 miliárd dolárov. Akciám Facebooku výrazne pomáhajú výsledky hospodárenia za prvý kvartál tohto roka, narástli až o 60 %. Koronakríza, ktorá zasiahla ekonomiku sveta naprieč všetkými sektormi, nemala na podnikanie samotného Facebooku až taký výrazný vplyv. Jeho tržby medziročne vrástli o 10,7 % na 18,69 miliardy dolárov, zisk sa zdvojnásobil na 4,9 miliardy dolárov. Výnos na akciu z tohtoročného druhého kvartálu predstavoval 1,80 dolára. Keďže koronakríza obmedzila sociálne kontakty, ľudia presedlali na online komunikáciu a Facebooku sa razom zvýšil počet aktívnych používateľov o 10 %.

APPLE

Spoločnosť Apple má za sebou naozaj vydarené roky. Vďaka uvedeniu mnohých úspešných produktov na trh výrazne rástla hodnota jej akcií. O prvenstvo vo svetovom rebríčku najhodnotnejších značiek za uplynulé roky súperila s Googlom, v niektorých porovnaniach sa pred ňu dostáva aj Amazon. 

Napriek tomu „jablko“ patrí medzi najstabilnejšie a najsilnejšie technologické firmy na svete. V treťom fiškálnom štvrťroku stúpol zisk firmy o 12 percent na 11,3 miliardy dolárov, tržby sa za tri mesiace do konca júna zvýšili o 11 percent na 59,7 miliardy dolárov. Za vynikajúcimi výsledkami stojí fakt, že ľudia, ktorí v čase pandémie koronavírusu pracovali a študovali z domu, mali záujem o produkty a služby Applu. Spoločnosť nedávno oznámila, že plánuje rozdelenie akcií, aby boli cenovo dostupnejšie pre viac investorov. 

Očakáva sa, že predaj nových iPhonov prispeje k príjmom Applu do konca roka 2020 sumou 151 miliárd dolárov, čo predstavuje 53 % z predpovedaných 284 miliárd dolárov. 

Zisky Applu za posledné dva roky rástli predovšetkým vďaka službám a produktom, ktoré zahŕňajú predaj zariadení Apple Watch a Airpods, zatiaľ čo jeho hlavná činnosť v oblasti iPhonov zostala takmer nezmenená. Môžu za to kolísavé výkony zariadení, ako je iPhone XS a XR. Aktuálne je cítiť silný dopyt po lacnejších prístrojoch iPhone 11 a zmysluplne aktualizovaných iPhone 11 Pro či po potenciálnom uvedení radu 5G smartfónov na trh koncom tohto roka.

TIKTOK

ByteDance, čínska internetová spoločnosť stojaca za touto aplikáciou, ukončila v auguste 2018 pôsobnosť aplikácie krátkych videí Musical. ly, ktorú získala v novembri 2017, a následne ju zlúčila práve s aplikáciou TikTok. ByteDance označujú ako spoločnosť zaoberajúcu sa umelou inteligenciou a v Číne je známa svojou populárnou spravodajskou aplikáciou Jinri Toutiao alebo Today’s Headlines, ktorú spustila v roku 2012. Veľkú popularitu si TikTok vybudoval v USA. Podľa nového nariadenia amerického prezidenta Donalda Trumpa sa však ByteDance musí do troch mesiacov zbaviť všetkých údajov používateľov v spomenutej krajine a po uplynutí tohto obdobia nebude môcť vlastniť v Spojených štátoch žiadny majetok, ktorý používa na prevádzku TikToku. Trump už začiatkom augusta – s platnosťou od polovice septembra – zakázal občanom USA obchodovať s TikTokom a jeho materskou spoločnosťou ByteDance. Rozhodnutie zdôvodňuje obavou z ohrozenia národnej bezpečnosti. Microsoft preto rokuje s ByteDance o prevzatí operácií TikToku v USA a niekoľkých ďalších krajinách. TikTok uviedli na trh v septembri 2016 a za štyri roky jeho popularita prudko vzrástla. Má 800 miliónov aktívnych používateľov na celom svete. Vďaka tomu je na deviatom mieste v rebríčku najpopulárnejších sociálnych sietí, a to pred takými známymi značkami ako sú LinkedIn, Twitter, Pinterest či Snapchat. Instagramu trvalo šesť rokov od zriadenia, kým získal rovnaké množstvo používateľov mesačne. Identické to bolo v prípade Facebooku. Zaujímavosťou je, že v Číne je 150 miliónov aktívnych denných používateľov, ktorí však väčšinou dávajú prednosť domácej verzii aplikácie s názvom Douyin. TikTok bol obzvlášť nadšene privítaný mnohými ázijskými krajinami, ako sú Kambodža, Japonsko, Indonézia, Malajzia, Thajsko a Vietnam.

Od začiatku pandémie sa používanie tiktoku zvýšilo. Podľa denníka new york times počet aktívnych používateľov vzrástol medzi 21. Januárom a 24. Marcom o 15,1 %. Vyvstal z toho aj rast príjmov.

Začiatkom augusta tohto roka americká spoločnosť Microsoft oznámila, že sa bude snažiť uzavrieť dohodu v súvislosti s TikTokom do 15. septembra. Podobnú akvizíciu dosiahla v roku 2016 – spoločnosť LinkedIn odkúpila za 26,2 miliardy dolárov. Začiatkom tohto roka, krátko pred rozšírením pandémie koronavírusu v USA, predstavoval LinkedIn takmer 6 % z celkových výnosov Microsoftu a bol jednou z najrýchlejšie rastúcich spoločností. Odvtedy však pandémia znížila počet zamestnancov, čo sa odrazilo na raste príjmov. Americké operácie spoločnosti TikTok by mohli vyrovnať časť tohto poklesu výnosov a poskytnúť Microsoftu silnejšiu pozíciu v oblasti sociálnych médií, ktorej dominujú Facebook a YouTube. 

Od začiatku pandémie sa používanie TikToku zvýšilo. Podľa denníka New York Times počet aktívnych používateľov vzrástol medzi 21. januárom a 24. marcom o 15,1 %. Vyvstal z toho aj rast príjmov. Podľa Wallaroomedia počet aktívnych používateľov TikToku v USA stúpol 122-percentnou ročnou mierou z 20 miliónov v novembri 2018 na 80 miliónov v júli 2020. Tohtoročné príjmy spoločnosti TikTok v USA odhadujú na 500 miliónov dolárov, čo predstavuje približne dvojnásobok oproti 200 až 300 miliónom dolárov celosvetových príjmov za rok 2019. LinkedIn, ktorý za rok 2019 vygeneroval tržby vo výške 6,9 miliardy dolárov, stúpol v poslednom štvrťroku iba o 10 % – je to najnižšia miera rastu od akvizície Microsoftom. 

Aj keď príjmy spoločnosti TikTok v USA sú nízke v porovnaní s celkovými predajmi Microsoftu vo výške 139 miliárd dolárov, jej zrýchľujúci rast by pre akcionárov mohol byť prínosný.



Galéria obrázkov

Časopis FOR MEN - Technologické firmy naberajú druhý dych
Časopis FOR MEN - Technologické firmy naberajú druhý dych
Časopis FOR MEN - Technologické firmy naberajú druhý dych
Časopis FOR MEN - Technologické firmy naberajú druhý dych

Reklamní partneri

Art / Designart-designInstagram BiznisinstagrambiznisEkonomikaekonomikaLifestylelifestyleKariérakarieraMódamodaFitnessfitnessZaujímavostizaujimavostiAuto-Motoauto-motoKultúrakulturaGadgetygadgetyŠportsportHistóriahistoriaTechnotechnoCover Storycover-storyCestovaniecestovanieVIPvipZa a Protiza-a-protiFood and Drinkfood-and-drinkRecenzierecenzieKvízkvizKalokagatiakalokagatiaPsychológiapsychologiaKeď budem veľkýked-budem-velkyTop Gastrotop-gastroFood Pornfood-pornBiznisbiznisDrink mesiacadrink-mesiacaRealityrealityReal Talkreal-talkSvetsvetsidejadranreality.jpghttp://jadran-reality.skyessidedubaisolutions.jpghttps://www.dubaisolutions.skyesallmagazine_nameČasopis FOR MENallmagazine_legendInteligentný sprievodca svetom mužaallurl_facebookhttps://www.facebook.com/formencasopis/allinzercia_pdfFORMEN_mediakit_SVK_2021.pdfxallcounter_pages100allcounter_issues6allcounter_print15000allcounter_online5000allurl_instagramhttps://www.instagram.com/formen_sk/allseo_descriptionČasopis FOR MEN je dvojmesačník určený úspešnému, cieľavedomému a duchom mladému mužovi, ktorý sa socioekonomicky radí do skupiny s nadpriemernými príjmami.
11technologicke-firmy-naberaju-druhy-dychTechnologické firmy naberajú druhý dych12nonoKoronakríza sa stala synonymom úpadku. Napriek tomu, že sa prejavila vo všetkých sektoroch ekonomiky, značky tvoria cestovku najhodnotnejších na svete zaznamenávajú aj v týchto neľahkých časoch rast svojej sumárnej hodnoty, ktorá je momentálne približne 5 biliónov dolárov. Zodpovedá to ročnému HDP Japonska. Absolútny prim hrajú technologické spoločností. <p>Päť gigantov – Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon a Facebook – má v súčasnosti trhovú cenu približne ako 30 % hrubého domáceho produktu USA. Nie všetky z predmetných spoločností však majú za sebou len pozitívne obdobie. Tým technologickým firmám, pre ktoré sú hlavným zdrojom príjmov sociálne siete, totiž dýcha na krk rastúca regulácia zo strany vlád. To sa v aktuálnej výsledkovej sezóne podpísalo pod ich nepriaznivejšie dáta. Práve pre tento vývoj je už zaužívané nové označenie tzv. digitálnych obrov MAGA (Microsoft, Apple, Google a Amazon). Oproti FAANG, kam patrí aj Facebook a Netflix, totiž majú na trhu oveľa stabilnejší výhľad. Ich príjem pochádza prevažne z predaja reálnych produktov, pričom pri Facebooku a Netflixe je to reklama. Nuž a tá sa v ostatnom čase zo strany mnohých zadávateľov výrazne okresávala.</p><h3>ALPHABET&nbsp;</h3><p>Zakladatelia spoločnosti Google Larry Page a Sergey Brin pred piatimi rokmi vytvorili materskú firmu Alphabet, pod ktorú umiestnili všetky svoje služby vrátane spomenutého Googlu. Urobili to najmä preto, aby jednotlivé dcérske spoločnosti lepšie rástli a aby sa zakladatelia mohli venovať celkovému vývoju a investíciám. Spoločnosť Alphabet dosiahla vo štvrtom kvartáli vlaňajška zisk 10,7 miliardy dolárov, respektíve 15,35 dolára na akciu.</p><p><strong>Zakladatelia spoločnosti google larry page a sergey brin pred piatimi rokmi vytvorili materskú firmu alphabet, pod ktorú umiestnili všetky svoje služby vrátane googlu.</strong></p><p>Vyhľadávací nástroj spoločnosti Google má 73-percentný podiel na trhu a je všeobecne známe, že poskytuje najpresnejšie a najrelevantnejšie výsledky. Hlavným zdrojom príjmu je online reklama, ktorá zahŕňa aj reklamu na YouTube a v ostatných dvoch fiškálnych rokoch vzrástla o viac ako 20 %. Tempo progresu však klesá: tržby z reklamy za 12 mesiacov sa v porovnaní s minulým rokom zvýšili iba o 17 %. Vzhľadom na to, že spoločnosť Google je lídrom na trhu vo vyhľadávaní, má vynikajúcu pozíciu na to, aby mohla využiť presun peňazí z reklamy v televízii do online priestoru. Do budúcna má Alphabet, pod ktorú Google patrí, veľký potenciál, a to predovšetkým vďaka rozširovaniu lacných mobilných zariadení, ktoré sú čoraz dostupnejšie v rozvojových ekonomikách. Svetová populácia sa v ďalšom desaťročí rozšíri a väčšina tohto nárastu bude pochádzať práve z rozvojových krajín. Viac ľudí so smartfónmi na celom svete spolu s väčšou dostupnosťou rýchleho internetového pripojenia povedie k zvýšeniu výnosov amerického technologického gigantu.&nbsp;</p><p>Alphabet bol schopný zvýšiť svoj predaj a udržať vynikajúce marže. Čisté ziskové rozpätie za posledné tri roky bolo nad úrovňou 20 % (ak vylúčime jednorazový vplyv daňových zmien v Spojených štátoch amerických v roku 2017), zatiaľ čo príjmy sa v každom z predchádzajúcich dvoch celých fiškálnych rokov zvýšili o 20 %. Vždy je dobrým znamením, keď firma zvyšuje svoje tržby bez toho, aby obetovala marže. To naznačuje, že produkty a služby Alphabetu majú cenovú silu. Osvedčená schopnosť zvyšovať predaj je úspechom, ktorý investori dlhodobo oceňujú.</p><h3>MICROSOFT&nbsp;</h3><p>Táto spoločnosť je jednou z prvých na svete, ktorá dosiahla hodnotu 1 bilión amerických dolárov. Aj štvrť storočia po tom, ako predstavila na trhu jedny z prvých osobných počítačov, patrí k najlepším a najhodnotnejším technologickým firmám. To dokazuje jej nadčasovosť. Mnohí za jej úspechom vidia správne načasovanie a investovanie do tabletov prostredníctvom Surface, do videohier na Xbox a do sociálnych sietí cez LinkedIn. Firma zarába na pravidelnom softvérovom upgrade a fakte, že z balíka Microsoft Office urobila predplatnú službu.&nbsp;</p><p>Microsoft sa aktuálne zameriava na multiplatformové technológie, cloudové riešenia, umelú inteligenciu či zabezpečenie budúcnosti kvantových počítačov a tzv. rozšírenú realitu. Už niekoľko rokov však čelí intenzívnej konkurencii zo strany spoločností ako Apple, Google, Amazon či Facebook. V treťom fiškálnom štvrťroku mala firma obrat 35 miliárd dolárov, medziročne šlo o 15-percentný nárast. Čistý zisk vzrástol o 22 % – na 10,74 miliardy dolárov. Toto ovocie priniesla práve orientácia na cloudové služby, pretože segment Intelligent Cloud medziročne stúpol takmer o tretinu – na 12,3 miliardy dolárov.</p><h3>AMAZON&nbsp;</h3><p>Americký velikán Amazon patrí medzi spoločnosti, pre ktoré je charakteristické, že počas pandémie nového koronavírusu preukazujú väčšiu odolnosť a stabilitu v porovnaní s globálnou ekonomickou krízou z rokov 2008 a 2009. Práve tento atribút vedie k tomu, že značky tvoriace zoznam Top 100 vykazujú medziročný rast svojej celkovej hodnoty o 277 miliárd dolárov, respektíve 5,9 %. Odhady spred pandémie boli na úrovni 9 %. Samotný Amazon v druhom štvrťroku 2020 zdvojnásobil svoj zisk, profitoval totiž z rozmachu online nakupovania počas opatrení na zabránenie šíreniu choroby COVID-19. Čistý zisk najväčšieho internetového obchodu na svete sa za tri mesiace do konca júna 2020 zvýšil na 5,24 miliardy dolárov, čo predstavuje 10,3 dolára na akciu. V treťom štvrťroku očakáva Amazon tržby od 86 do 93 miliárd dolárov.&nbsp;</p><p>Táto spoločnosť môže v budúcnosti profitovať z viacerých globálnych trendov. Napríklad z rastu internetového obchodu v Indii. Ten doteraz predstavoval iba 1,6 % z maloobchodného predaja v krajine v porovnaní s 15 % v Číne a približne 14 % na celom svete. Odhaduje sa, že indický maloobchodný trh dosiahne 1,375 bilióna dolárov, a zároveň sa očakáva, že odvetvie elektronického obchodu do roku 2026 prekročí hranicu 200 miliárd dolárov. Pri takomto tempe sa už do deviatich rokov očakáva 12-percentný podiel v porovnaní s približne 2 % v súčasnosti. Hnacím motorom, ktorý má premeniť tieto čísla na skutočnosť, je rast spotreby na vidieku, stúpajúce príjmy, zvýšené výdavky na online služby a rozširovanie využívania internetu a smartfónov. Amazon sa nedávno zaviazal investovať jednu miliardu dolárov do pomoci s digitalizáciou malých a stredných podnikov v Indii.</p><h3>FACEBOOK</h3><p>Facebook je dlhoročným lídrom sociálnych médií. Materská spoločnosť tejto platformy však vlastní viac než len jednu obľúbenú aplikáciu. Vo svojom portfóliu má aj Instagram, WhatsApp či Messenger. Dokopy majú viac ako 2,6 miliardy aktívnych používateľov. Ak by ste si kúpili akcie Facebooku koncom roka 2009, o jedenásť rokov neskôr by ste mali výnos vyše 450 %. Facebook je v rebríčku Forbesu za rok 2020 piatou najhodnotnejšou značkou na svete, aj keď porovnanie fiškálneho roka 2018 a 2019 prinieslo pokles o 21 % na 70,3 miliardy dolárov.</p><p><strong>Akciám facebooku výrazne pomáhajú výsledky hospodárenia za prvý kvartál tohto roka, narástli až o 60 %. Koronakríza, ktorá zasiahla ekonomiku sveta naprieč všetkými sektormi, nemala na podnikanie samotného facebooku až taký výrazný vplyv.</strong></p><p>Šéf Facebooku Mark Zuckerberg podľa Bloombergu dokonca v súčasnosti disponuje osobným majetkom v hodnote 100 miliárd dolárov. Akciám Facebooku výrazne pomáhajú výsledky hospodárenia za prvý kvartál tohto roka, narástli až o 60 %. Koronakríza, ktorá zasiahla ekonomiku sveta naprieč všetkými sektormi, nemala na podnikanie samotného Facebooku až taký výrazný vplyv. Jeho tržby medziročne vrástli o 10,7 % na 18,69 miliardy dolárov, zisk sa zdvojnásobil na 4,9 miliardy dolárov. Výnos na akciu z tohtoročného druhého kvartálu predstavoval 1,80 dolára. Keďže koronakríza obmedzila sociálne kontakty, ľudia presedlali na online komunikáciu a Facebooku sa razom zvýšil počet aktívnych používateľov o 10 %.</p><h3>APPLE</h3><p>Spoločnosť Apple má za sebou naozaj vydarené roky. Vďaka uvedeniu mnohých úspešných produktov na trh výrazne rástla hodnota jej akcií. O prvenstvo vo svetovom rebríčku najhodnotnejších značiek za uplynulé roky súperila s Googlom, v niektorých porovnaniach sa pred ňu dostáva aj Amazon.&nbsp;</p><p>Napriek tomu „jablko“ patrí medzi najstabilnejšie a najsilnejšie technologické firmy na svete. V treťom fiškálnom štvrťroku stúpol zisk firmy o 12 percent na 11,3 miliardy dolárov, tržby sa za tri mesiace do konca júna zvýšili o 11 percent na 59,7 miliardy dolárov. Za vynikajúcimi výsledkami stojí fakt, že ľudia, ktorí v čase pandémie koronavírusu pracovali a študovali z domu, mali záujem o produkty a služby Applu. Spoločnosť nedávno oznámila, že plánuje rozdelenie akcií, aby boli cenovo dostupnejšie pre viac investorov.&nbsp;</p><p>Očakáva sa, že predaj nových iPhonov prispeje k príjmom Applu do konca roka 2020 sumou 151 miliárd dolárov, čo predstavuje 53 % z predpovedaných 284 miliárd dolárov.&nbsp;</p><p>Zisky Applu za posledné dva roky rástli predovšetkým vďaka službám a produktom, ktoré zahŕňajú predaj zariadení Apple Watch a Airpods, zatiaľ čo jeho hlavná činnosť v oblasti iPhonov zostala takmer nezmenená. Môžu za to kolísavé výkony zariadení, ako je iPhone XS a XR. Aktuálne je cítiť silný dopyt po lacnejších prístrojoch iPhone 11 a zmysluplne aktualizovaných iPhone 11 Pro či po potenciálnom uvedení radu 5G smartfónov na trh koncom tohto roka.</p><h3>TIKTOK</h3><p>ByteDance, čínska internetová spoločnosť stojaca za touto aplikáciou, ukončila v auguste 2018 pôsobnosť aplikácie krátkych videí Musical. ly, ktorú získala v novembri 2017, a následne ju zlúčila práve s aplikáciou TikTok. ByteDance označujú ako spoločnosť zaoberajúcu sa umelou inteligenciou a v Číne je známa svojou populárnou spravodajskou aplikáciou Jinri Toutiao alebo Today’s Headlines, ktorú spustila v roku 2012. Veľkú popularitu si TikTok vybudoval v USA. Podľa nového nariadenia amerického prezidenta Donalda Trumpa sa však ByteDance musí do troch mesiacov zbaviť všetkých údajov používateľov v spomenutej krajine a po uplynutí tohto obdobia nebude môcť vlastniť v Spojených štátoch žiadny majetok, ktorý používa na prevádzku TikToku. Trump už začiatkom augusta – s platnosťou od polovice septembra – zakázal občanom USA obchodovať s TikTokom a jeho materskou spoločnosťou ByteDance. Rozhodnutie zdôvodňuje obavou z ohrozenia národnej bezpečnosti. Microsoft preto rokuje s ByteDance o prevzatí operácií TikToku v USA a niekoľkých ďalších krajinách. TikTok uviedli na trh v septembri 2016 a za štyri roky jeho popularita prudko vzrástla. Má 800 miliónov aktívnych používateľov na celom svete. Vďaka tomu je na deviatom mieste v rebríčku najpopulárnejších sociálnych sietí, a to pred takými známymi značkami ako sú LinkedIn, Twitter, Pinterest či Snapchat. Instagramu trvalo šesť rokov od zriadenia, kým získal rovnaké množstvo používateľov mesačne. Identické to bolo v prípade Facebooku. Zaujímavosťou je, že v Číne je 150 miliónov aktívnych denných používateľov, ktorí však väčšinou dávajú prednosť domácej verzii aplikácie s názvom Douyin. TikTok bol obzvlášť nadšene privítaný mnohými ázijskými krajinami, ako sú Kambodža, Japonsko, Indonézia, Malajzia, Thajsko a Vietnam.</p><p><strong>Od začiatku pandémie sa používanie tiktoku zvýšilo. Podľa denníka new york times počet aktívnych používateľov vzrástol medzi 21. Januárom a 24. Marcom o 15,1 %. Vyvstal z toho aj rast príjmov.</strong></p><p>Začiatkom augusta tohto roka americká spoločnosť Microsoft oznámila, že sa bude snažiť uzavrieť dohodu v súvislosti s TikTokom do 15. septembra. Podobnú akvizíciu dosiahla v roku 2016 – spoločnosť LinkedIn odkúpila za 26,2 miliardy dolárov. Začiatkom tohto roka, krátko pred rozšírením pandémie koronavírusu v USA, predstavoval LinkedIn takmer 6 % z celkových výnosov Microsoftu a bol jednou z najrýchlejšie rastúcich spoločností. Odvtedy však pandémia znížila počet zamestnancov, čo sa odrazilo na raste príjmov. Americké operácie spoločnosti TikTok by mohli vyrovnať časť tohto poklesu výnosov a poskytnúť Microsoftu silnejšiu pozíciu v oblasti sociálnych médií, ktorej dominujú Facebook a YouTube.&nbsp;</p><p>Od začiatku pandémie sa používanie TikToku zvýšilo. Podľa denníka New York Times počet aktívnych používateľov vzrástol medzi 21. januárom a 24. marcom o 15,1 %. Vyvstal z toho aj rast príjmov. Podľa Wallaroomedia počet aktívnych používateľov TikToku v USA stúpol 122-percentnou ročnou mierou z 20 miliónov v novembri 2018 na 80 miliónov v júli 2020. Tohtoročné príjmy spoločnosti TikTok v USA odhadujú na 500 miliónov dolárov, čo predstavuje približne dvojnásobok oproti 200 až 300 miliónom dolárov celosvetových príjmov za rok 2019. LinkedIn, ktorý za rok 2019 vygeneroval tržby vo výške 6,9 miliardy dolárov, stúpol v poslednom štvrťroku iba o 10 % – je to najnižšia miera rastu od akvizície Microsoftom.&nbsp;</p><p>Aj keď príjmy spoločnosti TikTok v USA sú nízke v porovnaní s celkovými predajmi Microsoftu vo výške 139 miliárd dolárov, jej zrýchľujúci rast by pre akcionárov mohol byť prínosný.</p><p><br></p><p><br></p>4no0000-00-00for-men-2020-0909/20202020-09-14<h3>Milí čitatelia,</h3><p>veľmi ma teší, že sa vám po takmer dvojmesačnejprestávke môžem opäť prihovoriť z vášho obľúbenéhočasopisu. Leto prešlo ako voda, školské prázdninya dovolenky sa skončili a my sa znova vraciame do starýchpracovných koľají. Priznám sa, že toto obdobie jepre mňa vždy trochu zvláštne. Na jednej strane smútokz konca voľna, pohody a tepla, na druhej strane sa užteším na pracovné výzvy. Samozrejme, september je ajvstupom do školského roka, všetkým sa nám teda naplnozačínajú každodenné starosti a radosti, ale zároveňmá človek posledné štyri mesiace v roku na to, aby dokončil,čo zatiaľ nestihol, splnil svoje plány a stanovil siďalšie ciele.</p><p>Pripomeňme si slová amerického motivačného rečníkaZiga Ziglara: „Nie je ani také dôležité, čo dosiahnutímcieľov získame, ale kým sa počas tejto cesty staneme.“Aj keď vás čaká náročný záver vyčerpávajúceho roka,nezabúdajte na dôležité veci v živote – rodinu, zdravieči relax, pri ktorom vám pomôže aj náš časopis.Človekom, ktorý sústavne ide za svojím cieľom a tvrdona ňom pracuje, je určite Marek Hamšík – zdobí titulkunášho aktuálneho čísla. V rozhovore s ním sa dočítatezaujímavosti o jeho živote, podnikaní či pôsobenív ďalekej Číne. V ekonomickej rubrike sa pozriemena najvýznamnejšie sociálne siete súčasnosti, v rozhovorezo sveta biznisu vám prinesieme inšpiratívnenázory majiteľa spoločnosti Martech Ivana Tánczosa,priblížime si aj rodinný podnik Gatto Matto, novinkyzo sveta módy predstaví miro.moda. Chýbať nebudúani obľúbené rubriky keď budem veľký, auto-moto, aleboza a proti či vedomostný test.</p><p>Pevne verím, že sa vám septembrové číslo bude páčiťa nájdete v ňom množstvo atraktívnych článkov. Aknaozaj platí, že skutočný cieľ je cesta, tak za celý náštím dúfam, že vás na nej budeme naďalej sprevádzaťa vaše voľné chvíle obohatíme nielen o zábavu, ale ajo prínosné informácie. Dovidenia zas o mesiac.</p>yesEkonomikaekonomika
investovanie-do-kryptomienInvestovanie do Kryptomien16for-men-2021-04-05
vianoce-2019Vianoce 20191for-men-2020-01
uslachtila-prestizUšľachtilá prestíž13for-men-2020-11
iniciativa-unsmoke-chce-zbavit-svet-cigaretoveho-dymuIniciatíva unsmoke chce zbaviť svet cigaretového dymu11for-men-2020-09
sport-z-nas-robi-lepsich-ludiŠport z nás robí lepších ľudí11for-men-2020-09
vitajte-vo-svete-mmaVitajte vo svete mma11for-men-2020-09